handdator

Visa fullständig version : Stenlunds första försök till räkakvarium

Stenlund
2009-12-31, 00:27
För några år sedan gjorde jag mig av med mitt 375 liters L-malsakvarium eftersom det tog alldeles för mycket tid att hålla efter och intresset försvann. I jul däremot, fick jag ett Aqua Box på 5,5 liter av svärföräldrarna och tänkte att nu ska jag ge mig på att ha räkor.
Det lilla akvariet är för att se hur de reagerar och hur jag håller dem, sedan kommer jag utveckla till ett till på 17 liter.

Har aldrig hållit räkor förut, så det blir ett spännande projekt och learning-by-doing.

Håller det väldigt low-tech, med ingen pump eller något utan ska hålla efter med vattenbytena på det här lilla. Till nästa kan det dock mycket väl bli någon liten pump, men det kommer först om några månader.

Om karet:
Volym: 5,5 liter
Bottenmaterial: Svart grus
Växter: Hornsärv och javamossa.
Invånare: Tomt än så länge, men tanken är Crystal Red, även i nästa akvarium.
Akvariet i vanlig belysning:
[attachment=1:2sebibpv]Bild-001-small.jpg[/attachment:2sebibpv]
Blå LED-lampa för "Moonlight"-funktionen.
[attachment=0:2sebibpv]Bild-027-small.jpg[/attachment:2sebibpv]

Ni kommer få stå ut med riktiga nybörjarfrågor här, så ni är beredda!

/Tim

Sultanen
2009-12-31, 00:30
Keep em' coming! Nybörjarfrågorna alltså;)

Välkommen till forumet!

CatsWhisker
2009-12-31, 07:54
Snyggt... :thumbs:

Välkommen..

Stenlund
2009-12-31, 11:41
Tack och tack!
Han som köper in räkorna köper även in ett räkfoder, som jag förstås inte kommer ihåg namnet på. Röd burk, "Shrimp"-någonting heter det och är i form av sjunkande pellets. Vad mer är bra att variera kosten med? Spenat har jag sett, något mer som får fram färgerna på dessa röda små vidunder?

Onkis
2009-12-31, 12:39
Spirulina är bra för deras färger!

skreakalle
2009-12-31, 13:54
Ser väldigt coolt ut med "moonbelysningen".Vad e det för fabrikat ?
Kan tycka att 5,5 liter känns litet,men det går nog bra; håll koll på vattenkvaliteten bara.. :)

Stenlund
2009-12-31, 14:38
Ser väldigt coolt ut med "moonbelysningen".Vad e det för fabrikat ?
Kan tycka att 5,5 liter känns litet,men det går nog bra; håll koll på vattenkvaliteten bara.. :)

Det är en tvättäkta 'Aqua Box'!

Jag vet att det är i minsta laget, men det är som sagt en liten test-run för att se hur det går att hålla fyra-fem räkor och hur de mår. När jag märker att det går så blir det ett större på 17 liter. Jo, ska köpa ett test så jag kan hålla koll på det. Vattenbyten går som fort när man behöver byta en 1-2 liter, haha.

Sultanen
2009-12-31, 21:03
Jag kör en 7L burk utan några som helst problem med vattenvärden, se till att ha en del mossa som tar upp näringsämnen bara, samt en del snäckor så kommer det nog fungera, se till att mata mycket lite till filtret är igång sen behöver du inte vara så kinkig med matningen, det är i alla fall erfarenheten med mitt 7L nano:)

Släng i lite yngel eller snäckor eller något för att få igång nitrifikationen så snart som möjligt!

skreakalle
2010-01-01, 11:17
Men "Stenlund" ska ju köra utan filter om jag förstått saken rätt !?

Stenlund
2010-01-01, 12:43
Men "Stenlund" ska ju köra utan filter om jag förstått saken rätt !?

Korrekt, det var då tanken i alla fall.
Så jag borde ha snäckor i för att få till nitratet? Någon särskild sort?
Just nu har jag bara det som står i första posten i akvariet.

Sultanen
2010-01-01, 13:46
Du bör ha i någon form av djur som kan producera skit och starta nitrifikationen aka. nedbrytningspriocessen.

Snäckaor/fisk/räkor, någonting som du kan börja mata vääldigt långsamt och som i sin tur börjar producera skit:)

Stenlund
2010-01-01, 14:28
Du bör ha i någon form av djur som kan producera skit och starta nitrifikationen aka. nedbrytningspriocessen.

Snäckaor/fisk/räkor, någonting som du kan börja mata vääldigt långsamt och som i sin tur börjar producera skit:)

Räkorna är beställda. Tänkte undvika att ha något annat än räkor.

Sultanen
2010-01-01, 16:36
Man bör helst introducera RC i ett inkört kar för att kunna hålla en hög vattenkvalitet redan ifrån början.

Stenlund
2010-01-02, 16:13
Man bör helst introducera RC i ett inkört kar för att kunna hålla en hög vattenkvalitet redan ifrån början.

Så jag måste skaffa mig några andra djur i det? Även om jag sedan absolut inte vill ha några fiskar eller annat otyg i närheten av mina räkor?

En fristående fråga: Vad använder ni för fabrikat osv. för att hålla koll på vattenvärdena? Dags att köpa ett sådant.

skreakalle
2010-01-02, 18:52
Lugn,du kommer få andra djur också ! :lol: småsniglar,vattenloppor,planarier !

Du måste "cykla" in ett akvarium;låt det stå utan invånare,med sand/grus belysning,växter värmare,filter (skulle du ju inte ha!) i minst en vecka,helst två.

För att få "igång" de viktiga bakterierna. Tester för ditt vatten har vilken zoo affär som helst,viktigast kanske är;nitrit test,ph test och Kh,köp helst sk. dropp tester,remsor som mäter både det ena och det andra samtidigt är inte riktigt att lita på. Lycka till !

Stenlund
2010-01-02, 18:58
Lugn,du kommer få andra djur också ! :lol: småsniglar,vattenloppor,planarier !

Du måste "cykla" in ett akvarium;låt det stå utan invånare,med sand/grus belysning,växter värmare,filter (skulle du ju inte ha!) i minst en vecka,helst två.

För att få "igång" de viktiga bakterierna. Tester för ditt vatten har vilken zoo affär som helst,viktigast kanske är;nitrit test,ph test och Kh,köp helst sk. dropp tester,remsor som mäter både det ena och det andra samtidigt är inte riktigt att lita på. Lycka till !

Ja, tomt står det, ikopplat och igång så växterna ska ta sig (som att Hornsärv behöver hjälp, det växter som ogräs) och att allt ska komma igång.
Okej, då ska jag kolla efter dropptester. Pinsamt att jag aldrig hade det, ens när jag körde diskuskar. :oops:

Sultanen
2010-01-03, 02:39

Tyvärr är detta en seglivad myt, man uppnår ingenting av att låta ett akvarium stå utan invånare förutom att man möjligen ventilerar ut lite av överskottsgaserna som kan frigöras efter att vattnet varit trycksatt i vattenledningarna.

Ett kar startar från dag 1 då man först introducerar en invånare till karet och denna skiter. Först då har de bakterier som sedan bidrar till nitrifikationsprocessen någonting att livnära sig av och därmed även någonting att föröka sig av. Att slösa tid på att vänta en massa tid innan man introducerar denna första skitande individ är onödigt, dock är det värt att betänka vilken typ av invånare det är man introducerar, iom. att vattenvärdena inte är stabiliserade i början kan det vara vettigt att ha tålig fisk/snäckor/räkor i början, CR är därmed inte att rekommendera även om det fungerar om man bara är lite försiktig.

Jag kan väl rekommendera JBL's dropptester, de brukar vara av bra kvalitet men även sera's tester fungerar fint enligt min erfarenhet, köp inte det billigaste du hittar utan kör på "etablerade" märken. Ett missvisande test kan vara dyrt.

skreakalle
2010-01-03, 11:37
:shock: Öhh..okej ! Jag brukar alltid göra så.Men funkar det för dej,så får du göra så,skulle dock inte vilja chansa,men det e tur att vi alla är olika... :)

icefudge
2010-01-03, 16:48
jag kör likadant som sultanen. i med grus växter pump mm i med vatten, dagen efter slänger jag i de första invånarna. funkar fint :thumbs:

skreakalle
2010-01-03, 16:52
:shock: Utan vattenberedningsmedel ? Ni måste ha jäkligt bra kranvatten... :wink:

icefudge
2010-01-03, 17:22
:shock: Utan vattenberedningsmedel ? Ni måste ha jäkligt bra kranvatten... :wink:
njae. beredningsmedel har jag i när jag fyller karet. men inte efter det. och jo jag har bra vatten :wink:

Sultanen
2010-01-03, 17:56
Till CR kör jag vattenberedningsmedel, men till fisk och andra räkor använder jag det inte, har man vatten där man känner att man behöver binda diverse metaller samt klor så kör man givetvis det men det är ett dyrt sätt att driva större kar med vattnebyten på hundratalet liter. Som sagt var, till känsliga räkor i småkar(givetvis stora kar också, men vanligen är det kar på under 200l man kör räkor i) är det däremot ett smart drag.

CatsWhisker
2010-01-03, 18:13
Jag gör som skreakalle...

Helt enkelt för att jag tror att det är bättre så.. :)

Stenlund
2010-01-03, 19:51
Vattenberedningsmedel? Nu måste jag få lite info här, hör jag!

Sultanen
2010-01-03, 19:55
Ett medel man använder för att binda diverse metaller och anra oönskade saker i vattnet, neutralisrar även klorerat vatten och en massa trevligheter, vanligen är detta totalt onödigt om man har kommunalt vatten men ibland kan de får för sig att göra någon förändring i vattenledningssystemet eller liknande vilket kan frigöra bla. metaller som tar kål på både det enda och det andra.

Har man en egen brunn är det vesäntligt mycket viktigare att köra med dessa medel då man vanligen inte har lika hård koll på vad man egentligen har i vattnet, det finns stränga restrektioner om vad som får finnas i vattnet som kommer ifrån vattenlednigsverket.

Better safe then sorry egentligen, beror på hur man prioriterar och om man tycker det är värt pengarna att dosera.
Tetra's Aquasafe är ett väl beprövat vattenberedningsmedel.

Finns en uppsjö olika fabrikat och varianter:
http://www.pwss.se/home.php?cat=64

Stenlund
2010-01-04, 15:26
Köpte mig ett PH-test idag, låg på 7,5 eller strax därunder. Mer grönt än blått i tonen i alla fall. Även genomfört ett första vattenbyte.

skreakalle
2010-01-04, 18:44
7,5..den siffran har man sett alltför ofta,hade svårt att få ner mitt ph till acceptabel nivå tills jag skaffade Shrimp-soil,men du kan alltid testa med mangrove rötter för att sänka ph ett snäpp.

Räkorna klarar det ph värdet utan problem,men räkna inte med ngr räklingar.

Stenlund
2010-01-04, 19:06
7,5..den siffran har man sett alltför ofta,hade svårt att få ner mitt ph till acceptabel nivå tills jag skaffade Shrimp-soil,men du kan alltid testa med mangrove rötter för att sänka ph ett snäpp.

Räkorna klarar det ph värdet utan problem,men räkna inte med ngr räklingar.

Tanken är inte att odla i det här karet. Det här är bara för att se hur det går att hålla dem. I nästa kar kommer det bli ett seriösare försök, då med lite bättre graderade räkor. Nu ska vi bara få dem att leva och må bra :)

Janne Johansson
2010-01-04, 19:27
Det kan funka i ph 7,5 och även att du får en del yngel.Men du ligger helt klart på övre gränsen för vad de pallar med i längden.

CatsWhisker
2010-01-04, 19:30
Tanken är inte att odla i det här karet. Det här är bara för att se hur det går att hålla dem. I nästa kar kommer det bli ett seriösare försök, då med lite bättre graderade räkor. Nu ska vi bara få dem att leva och må bra :)[/quote]

Detta var ju en bra tanke...att först skaffa erfarenhet och sedan satsa för fullt.. :thumbs:

Stenlund
2010-01-04, 20:39
Hur kan jag sänka PH-värdet i karet då? Finns det något som tar ner det ett snäpp?

Detta var ju en bra tanke...att först skaffa erfarenhet och sedan satsa för fullt.. :thumbs:

Tack! Ska man göra något ska man göra det ordentligt.

skreakalle
2010-01-04, 20:44
Mangrove rötter...

Stenlund
2010-01-04, 21:42
Mangrove rötter...

Oj, ursäkta. Jag menade om det finns något naturligt som fungerade bättre. Det är vad man får när man skriver medan man äter!

Sultanen
2010-01-04, 22:36
Mangrove är så naturligt det kan bli, finns troligen en massa kemikalier du kan slabba i också om du nu vill det.
Annars är det någon form av Shrimpsoil som gäller

Stenlund
2010-01-05, 11:41
Mangrove är så naturligt det kan bli, finns troligen en massa kemikalier du kan slabba i också om du nu vill det.
Annars är det någon form av Shrimpsoil som gäller

Vi kör på en till mangroverot alltså. Några kemikalier vill jag helst inte ha i det här akvariet. I nästa blir det Shrimpsoil, det må jag då lova.
Tack för alla svaren och tålamodet! :)

skreakalle
2010-01-05, 11:45
Håll dej undan kemikalier,så gott det går.....

Stenlund
2010-01-09, 13:16
Håll dej undan kemikalier,så gott det går.....

Det är tanken!
Ska nog stoppa i lillpumpen i alla fall, tycker att det är lite oklart vatten. Så det blir att flytta om inredningen nu vid delvattenbytet imorgon.

Stenlund
2010-01-11, 20:11
PH är under 7,5 men inte hela vägen till 7,0. Soil i nästa kar utan tvekan.
Har gjort om lite i inredningen och stoppat in pumpen ändå. Troligtvis kommer mina räkor i veckan, med lite tur. Behöver kunna sitta och titta på dem för att få sinnesfrid!

skreakalle
2010-01-11, 20:20
PH är under 7,5 men inte hela vägen till 7,0. Soil i nästa kar utan tvekan.
Har gjort om lite i inredningen och stoppat in pumpen ändå. Troligtvis kommer mina räkor i veckan, med lite tur. Behöver kunna sitta och titta på dem för att få sinnesfrid!
Fattar precis vad du menar!....Man kan bli sittande i timmar,känns det som;fånigt stirrande in i karet. :shock:

Låt det ta sin tid,har du mangroverot i kan det ta lite tid innan ph sjunker något.

Stenlund
2010-01-11, 20:45
Fattar precis vad du menar!....Man kan bli sittande i timmar,känns det som;fånigt stirrande in i karet. :shock:

Låt det ta sin tid,har du mangroverot i kan det ta lite tid innan ph sjunker något.

Jag ser väldigt mycket fram emot att sitta och stirra fånigt in i mitt kar :)

Ah, okej!

Stenlund
2010-01-14, 13:40
Idag kom småräkorna äntligen! Håller på att koppa in dem och värma upp vattnet igen. Man får vara försiktig när det är många minusgrader ute!

Sultanen
2010-01-14, 13:48
Hur vågar du säga det utan att bifoga foton på ikoppningen?! :D

Stenlund
2010-01-14, 13:49
Hur vågar du säga det utan att bifoga foton på ikoppningen?! :D

Tok-lätt! Jag har ingen kamera :D

Arek
2010-01-14, 14:07
Hej
Såg att ni pratade om sänka Ph
Jag andvänder boklöv vid varje vattenbytte, annars finns det mandelblad som fungerar bra.

Arek

Stenlund
2010-01-14, 14:27
Hej
Såg att ni pratade om sänka Ph
Jag andvänder boklöv vid varje vattenbytte, annars finns det mandelblad som fungerar bra.

Arek

Hej Arek!
Kan jag köpa boklöv eller mandelblad någonstans? Finns väldigt lite löv här uppe i kalla Norrbotten just nu.

CatsWhisker
2010-01-14, 14:31
Jag tror Ebi-shop säljer någon form av blad....

Borde vara tanken att de skall vara till denna användning.

Annars kan jag gå ut och fixa blad till dig...

Blekinge ligger ju ganska när Söderhavet... :wink:

Så här finns blad..

Arek
2010-01-14, 15:21
Hej
Här finns mandelblad
http://www.ebishop.se/naturprodukter/13 ... d-5st.html (http://www.ebishop.se/naturprodukter/13-mandelblad-5st.html)
Det som är nackdelen med boklöv är att dom måste byta utt dom en gång i veckan,
mandelblad en gång i månaden.
Visst kan jag skicka lite löv till dig.
Kolla först vad du ska ha.

Arek

Stenlund
2010-01-14, 15:37
Hej
Här finns mandelblad
http://www.ebishop.se/naturprodukter/13 ... d-5st.html (http://www.ebishop.se/naturprodukter/13-mandelblad-5st.html)
Det som är nackdelen med boklöv är att dom måste byta utt dom en gång i veckan,
mandelblad en gång i månaden.
Visst kan jag skicka lite löv till dig.
Kolla först vad du ska ha.

Arek

Till både dig och CatsWhisker, tack! Mandelblad lät ju klart mycket mer intressant, allt som kan ligga längre i akvariet och bli en del av inredningen istället för tillfällig gäst uppskattas såklart! Kanske slänger iväg en beställning där väldigt snart.

Stenlund
2010-01-14, 22:15
De verkar då ha väldigt kul i akvariet, de små räkorna. Har testat ge dem en Shrimp Stick (av märket Tropical) och alla har varit fram och tuggat lite på den i alla fall.

Några erfarenheter av Tropical's Shrimp Sticks? Är bla. spirulina i dem.

Stenlund
2010-01-17, 14:24
Några erfarenheter av Tropical's Shrimp Sticks? Är bla. spirulina i dem.

Uppdaterar lite här. Räkorna mår bra, vandrar runt och käkar, men det går inte direkt åt av dessa shrimp sticks. De äter på den, men den ligger kvar i närmare en dag. Hur ska jag mata dem? Ska de få en ny när den är borta? Vill inte direkt övermata dem.

Sultanen
2010-01-17, 14:37
Jag har också det fodret, det går precis som du säger med det, ingen hype över att det kommer i karet direkt, men det går åt efter en dag eller nått, matar ungefär varannan dag med det och det verkar räkorna rätt glada i. De får ändå i sig mest trevligheter av att sitta och plocka i mossan.

Skall dock köpa något bättre foder snart alt. göra mitt eget åt dem.

Stenlund
2010-01-21, 10:20
Jag har också det fodret, det går precis som du säger med det, ingen hype över att det kommer i karet direkt, men det går åt efter en dag eller nått, matar ungefär varannan dag med det och det verkar räkorna rätt glada i. De får ändå i sig mest trevligheter av att sitta och plocka i mossan.

Skall dock köpa något bättre foder snart alt. göra mitt eget åt dem.

Tack för svaret! Ursäkta att jag inte har hunnit svara, det har varit fullt ös med jobbet.
Då kanske man ska prova ge dem lite mer varierad kost. Funderar på att köpa lite algtabletter och se vad de tycker om det.

Janne Johansson
2010-01-21, 16:56
Jag har provat väldigt många räkfoder och det enda som mina räkor inte ens tittar på är de här shrimpsticken. Vet inte om dom är bortskämda eller vad :)

Peckoltia
2010-01-21, 17:10
Du Stenlund, jag är ju också ny här men mina räkor har jag inte haft något problem med sen jag släppte ner dem i karet men mja, det är på 250 L och har varit igång några år. Räkorna är nog det roligaste jag haft någonsin i mina kar och nu har jag vad jag sett i alla fall 1 dam som ska bli mamma om någon vecka.
Jag ska bli moromor!!!!!, men ja, barnbarnen är ju väldigt små när de kläcks och ännu är dom ju bara ägg :lol: :lol: :lol: !!!!
Har ett 16 L som jag ska ställa iordning till min lilla mamma, det är igång nu men jag ska byta vattnet och ta från det kar hon går i nu. Jag har guppy och smycketetra i karet därför ska hon flyttas till säkrare plats.

CatsWhisker
2010-01-22, 11:11
Då kanske man ska prova ge dem lite mer varierad kost. Funderar på att köpa lite algtabletter och se vad de tycker om det.[/quote]

Jag tror att det var icefudge som har skrivit om detta..att han gav detta.
Jag hade redan algtabletter hemma så det enda jag gjorde var att krossa dem..

Sedan har jag blandat detta med vanligt fiskfoder...funkar bra..
Jag har oxå räkfoder som ser ut som små pellets, eklöv,mossa, broccoli,
röda mygglarver, minispenat. Jag matar varannan dag för att de skall äta upp allt.

Funderar på att köpa till spirulina oxå..och foder till räklingarna.

Sen borde det vara en ok blandning..... :wink:

skreakalle
2010-01-22, 13:17
Variation är väl alltid det bästa,skulle DU vilja käka samma pizza vareviga dag ? :lol:

Peckoltia
2010-01-22, 18:52
Det är nog bra med variation, mina får fiskmat, algtabletter, räkfoder, fryst artemia, svarta mygglarver och krossade skräpräkor.
Röda mygglarver ger jag aldrig då de inte inehåller särskilt mycket näringsämnen + att deär starkt alergiframkallande för oss människor.

Stenlund
2010-01-23, 12:17
Haha, har då lärt mig en läxa och det är att dela algtabletten. Satte ner den, var borta ett tag och när jag kom tillbaka hade den helt lösts upp. Det blir att rengöra så fort jag byggt mig en ny slamsugare.

Peckoltia
2010-01-23, 12:22
Man lär så länge man lever :lol: :lol: !!!! Jag har ju fiskar också i karet + sniglar så algtabletterna går åt, men jag delar dom i alla fall. Guppyna är tokiga i dessa algtabletter men det är alla levandefödande tandkarpar.

CatsWhisker
2010-01-23, 19:51
Det blir att rengöra så fort jag byggt mig en ny slamsugare.[/quote]

Okej...så här kan man inte skriva... :x

Inte utan bilder och en lång utläggning om HUR... :wink:

Daniel_89
2010-01-23, 20:03
Prova aquatic nature's käka för räkor mina blir hel tokiga när jag slänger i några små sticks! Men varierar dock med lite fiskmat osv då och då och matar varannan dag:)

Stenlund
2010-01-23, 20:45
Okej...så här kan man inte skriva... :x

Inte utan bilder och en lång utläggning om HUR... :wink:

Haha! Jadu, nog kan jag göra en bildserie på mitt hobbybygge sedan och lägga in i den här tråden!

Stenlund
2010-01-25, 21:06
Det blev dyrare att försöka bygga något än att köpa en vanlig slamhävert, så det blev en sådan ändå. Otymplig, men fick jobbet gjort i alla fall.

PatrikMalmo
2010-01-25, 21:12
Enligt min erfarenhet håller riktiga boklöv bra länge. Avenbok försvinner däremot snabbt, eklöv lite långsammare. Har nyligen införskaffat mandelblad och de tycker jag faktiskt verkar hålla kortare tid än boklöv. Misstänker annars att verkan på boklöv/mandelblad är ungefär samma. I kombo med alkottar så har man en fin "cocktail" som motverkar bakterier samt förbättrar vattnet för många fiskar/räkor. Dra dock inte på för mycket, löv/kottar kan påverka pH rätt bra, beroende på kvalisort.

Hilsen,

/P

CatsWhisker
2010-01-25, 22:03
Det blev dyrare att försöka bygga något än att köpa en vanlig slamhävert, så det blev en sådan ändå. Otymplig, men fick jobbet gjort i alla fall.

visst..visst...du vill ta den lätta vägen....utan bilder å allt..

det gör att detta forum kanske dör.....ut.

Och vems är felet då?? Stenlund?

:lol: :lol: :lol: :lol:

Stenlund
2010-01-27, 11:53
visst..visst...du vill ta den lätta vägen....utan bilder å allt..

det gör att detta forum kanske dör.....ut.

Och vems är felet då?? Stenlund?

:lol: :lol: :lol: :lol:

Den lätta och billigare vägen! Jag LOVAR, LOVAR att jag kommer dokumentera uppstarten av nästa kar, som borde komma till sommarn!

CatsWhisker
2010-01-27, 16:00
:thumbs:

Stenlund
2010-03-06, 15:00
Här händer det inte så värst mycket, förutom att räkorna växer så det knakar och jag svär över att det är ett för litet kar. Jag vill ha större!

En liten extrafråga: Är det någon här som sitter inne med mer information om Sulawesi/Kardinalräkor? Alltså vad de gillar för PH-nivåer, storlek på akvariet och så förstås om någon av er damer eller herrar säljer sådana! ;)

Suget ligger just nu på ett mellan 100-150 liters akvarium med T5-lysrör. Om man bara kunde skaffa en större lägenhet nu...

Janne Johansson
2010-03-06, 16:20
Kolla under säljes, C 113 säljer vad jag såg sist!
Kardinaler vill ha värme runt 30 grader ph 8 och hårt vatten.

Stenlund
2010-03-06, 16:27
Kolla under säljes, C 113 säljer vad jag såg sist!
Kardinaler vill ha värme runt 30 grader ph 8 och hårt vatten.

Jo, men tyvärr bor jag över hundra mil ifrån Skåne, vilket gör det till en lite för lång roadtrip tror jag ;)

Det låter bra, jag är inte så överförtjust i shrimp soil sett från en rent estetisk synvinkel, då skulle det vara finare med sandbotten.

Peckoltia
2010-03-06, 22:01
Jag har COOP Extra kattsand i mitt ena kar, det ser faktiskt mycket naturligt och snyggt ut :D :D !!! Tycker den där Räksoilen är på tok för dyr :shock: !!!!

Stenlund
2010-03-14, 12:49
Till min stora glädje konstaterades att min lokala akvarieåterförsäljare kan köpa in Kardinalräkor, så nästa projekt blir dessa små underbara liv. Härligt att slippa försöka sänka PH-värdet hela tiden också.

Svärfar har precis skapat sig en hemmagjort frigolitbakgrund till sitt lilla akvarium, och efter att ha sett hur snyggt det blev så kommer det att göras moduler till nästa kar, istället för att köpa BTNs färdiga. Ska bara se hur hans fiskar och räkor överlever hans hemmagjorda färg- och lackeringskombination.

Stenlund
2010-03-27, 18:33
Idag när jag kommer hem från jobbet tror jag att jag har fått nå smuts på glaset, men det visar sig att jag har fått räklingar! Vilket kalas! :D

skreakalle
2010-03-27, 18:41
Härligt !! Vad var det för sort ?

Grattis :thumbs:

Stenlund
2010-03-27, 19:12
Härligt !! Vad var det för sort ?

Grattis :thumbs:

Lägre graderade Crystal Red.

Tack :)