Visa fullständig version : Mitt första räkkar
bjornsson
2010-02-18, 17:11
Har börjat köra igång mitt 47L för framtida räkor.
Hade tidigare lite fiskar i den så har använt ca 60% av det vattnet plus att jag samkör det gamla innerfilter och mitt Eden 501 nu för att föra över lite bra bakterier =)
Kör med svart rådasand eller vad det heter och en rot av okänt slag plus några växter som enligt akvaristen skulle passa bra till räkor och en liten mossa tuss, ska skaffa mer mossa och klä in röret till ytterfilter så det döljs lite.
Har två malar (Ancistrus sp. 'albino' + Glyptoperichthys gibbiceps) i nu som ska få bo där tillsammans med räkorna tills de vuxit på sig lite så de kan flytta till malawikaret.
Så vad mer ska jag köpa för att ge räkorna ett bra hem, tips på bra mat och tillskott och annan inredning eller liknande.
Sultanen
2010-02-18, 17:17
Ett tips är att ta av plastlådan som sitter på filtet så blir det bättre för räkor då det är säkrare iom. att inte allt vatten sugs in på samma ställe samt att de då kan sitta och mumsa på filtermaterialet vilket de älskar :) Sen kan du köra bägge filtren hela tiden, finns verkligen ingen nackdel med flera filter i ett kar där vattenkvalitet är A och O.
Mat köper du på www.ebishop.se (http://www.ebishop.se), kostar lite men det är det värt i längden.
Mossa är bra i räkkar då det inte kräver någon gödning för att trivs och då gödning är totalförbjudet i CR kar är mossa ofta att föredra. Många andra växter trivs också men räkorna älskar att sitta och plocka i mossan så det bör du skaffa lite av iaf.
bjornsson
2010-02-18, 17:24
då kör jag vidare med båda filtren då, tänkte bara att det skulle se lite mer stilrent ut med endast ett filter, men är det bättre så kör jag på det =)
Jag har kikat lite på den sidan ska väl lägga en order framöver här, ska köra in det nya karet bara.
Då blir det mera mossa också nästa gång jag ska iväg på djuraffären.
Peckoltia
2010-02-18, 18:10
Varför ska du ha mossa på röret :? ? Du kan dölja den med en rot eller ett buskage med Valisineria spiralis då syns det nästan inte alls, eller så binder du fast mossan på roten. Du kan ju använda en rot med en massa skrymslen och håigheter så har räkorna någonstans att gömma sej också :D !
Ett litet tipps bara :D :D !!!
Sultanen
2010-02-18, 18:15
Mossa köper du både bäst och billigast av privatperssoner på exempelvis www.plantswap.se (http://www.plantswap.se)
bjornsson
2010-02-18, 19:36
Mossa köper du både bäst och billigast av privatperssoner på exempelvis http://www.plantswap.se
Vad för mossa ska jag leta efter, eller är det vad man själv tycker ser bäst ut?
Sultanen
2010-02-18, 19:38
Ja, räkorna lär inte bry sig om vad de får att gömma sig i :)
Taiwan är ruggigt snygg men kika själv på vad du gillar:
http://www.aquamoss.net/Moss-List.htm
bjornsson
2010-02-18, 20:12
Ja, räkorna lär inte bry sig om vad de får att gömma sig i :)
Taiwan är ruggigt snygg men kika själv på vad du gillar:
http://www.aquamoss.net/Moss-List.htm
ska kika lite där, finns det några som är mer lättsamma än andra?
Sultanen
2010-02-18, 20:23
Weeping växer väldigt bra helt utan näring, men det gör iofs min Taiwan också, stringy likaså men den är rätt udda och skulle inte rekommendera den för det går inte att göra mycket vettigt med den.
bjornsson
2010-02-18, 20:28
Weeping växer väldigt bra helt utan näring, men det gör iofs min Taiwan också, stringy likaså men den är rätt udda och skulle inte rekommendera den för det går inte att göra mycket vettigt med den.
ok, ska kolla på plantswap om någon har det att sälja. Men ser mest ut att vara slut :(
Hej
Om det är doppvärmare bakom filter då kan du bort den, du kommer aldrig behöva den.
När det gäller mossan så är mitt favorit just nu peacock moss och
Fissidens fontanu fast den är väldig långsam.
Lycka til
bjornsson
2010-02-18, 21:16
Hej
Om det är doppvärmare bakom filter då kan du bort den, du kommer aldrig behöva den.
Lycka til
Stämmer att det är en doppvärmare.
behöver inte räkorna eller de två fiskarna jag har i nu då lite värme?
Båda malarna vill ha runt 24-25 som lägst.
Sultanen
2010-02-18, 21:19
Då får du håva ur dem, räkorna vill aldrig gå upp till den temperaturen om det går att undvika 18-23 är väl ett lagom spann, över 25-26 får de problem med att reproducera sig och vid 28+ så dör de av rätt fort.
bjornsson
2010-02-18, 21:27
Då får du håva ur dem, räkorna vill aldrig gå upp till den temperaturen om det går att undvika 18-23 är väl ett lagom spann, över 25-26 får de problem med att reproducera sig och vid 28+ så dör de av rätt fort.
ok, det var ju lite synd då jag tänkt att malarna skulle få växa på sig innan de skulle få flytta till malawi karet.
Peckoltia
2010-02-18, 21:51
Hej
Lycka til
Joo, om han har räkkaret i sovrumet som jag med balkongdörren på glänt mitt i vintern :lol: :lol: , då kryper temperaturen ner vesäntligt i karet.
bjornsson
2010-02-18, 22:09
Hej
Lycka til
Joo, om han har räkkaret i sovrumet som jag med balkongdörren på glänt mitt i vintern :lol: :lol: , då kryper temperaturen ner vesäntligt i karet.
Så kallt här mitt i vintern... Betydligt bättre nu men i januari låg tempen på mellan -20 och -30 i typ två veckor :twisted:
Men iaf, läst på något ställe att de skulle trivas bäst runt 25 grader, så vad gäller =)
Sultanen
2010-02-18, 22:10
18-23 möjligen 24, högre finns det ingen anledning att riskera att gå.
Runt 20 grader med andra ord :)
bjornsson
2010-02-18, 22:16
ok, då får jag köpa lite mossa och rötter och köra in det tillsammans med malarna ett tag så de får växa på sig och sedan flytta till malawikaret och sedan införskaffa lite räkor.
Då borde ju även mossan vuxit till sig lite.
Finns det mossa som även breder ut sig och inte bara växer på höjden?
Ser flera säljer ju bitar på typ 5x5 cm, breder de ut sig till typ 10x10 efter ett tag?
Sultanen
2010-02-18, 22:36
De blir frutansvärt mycket x fruktansvärt mycket om man inte ansar.
Taiwan moss breder ut sig rätt bra, annars är det upp till dig hur du ansar den eller binder ner den :)
bjornsson
2010-02-18, 22:42
Då ska jag köpa lite sånt och börja odla mossa :)
Själv tycker jag att Taiwan moss är inte snygg den går inte att snygga till, den bara växer rakt ut.
När det gäller ancistus så behöver du inte oroa dig, jag har haft mina med räkorna i flera år,
ibland har jag haft under 20grader dom mådde bra ändå.
Jag kör själv med fläktar i mina akvarier,bor i trä hus.
bjornsson
2010-02-19, 07:11
Ok, då kan jag börja sänka tempen lite eftersom till mer räk vänlig temp då.
PatrikMalmo
2010-02-19, 07:17
Hmm, är inte Peacock och Fissidens samma mossa? Finns iof olika Fissidens...
Annars enig med temp, inte gärna över 24. Bättre med lägre. Ancistrusen klarar sig fint i lägre temp, även om albinon är lite känsligare. Den andra malen får du nog däremot flytta på.
Hilsen,
/P
PatrikMalmo
2010-02-19, 07:23
Googlade lite och hittar flera varianter av Peacock, några visar tydligen Fissidens, andra inte. Enligt Aquamoss är de dock inte samma så jag kör på det. Förmodligen sammanblandning av säljaren jag köpte av, åsså har det hängt med mig. Sorry!!
Hilsen,
/P
bjornsson
2010-02-19, 08:44
Någon som har erfaraenhet utav Flame mossan?
http://www.aquamoss.net/Flame-Moss/Flame-Moss.htm
även Riccia fluitans
http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=001
Peckoltia
2010-02-19, 22:23
Hmm, är inte Peacock och Fissidens samma mossa? Finns iof olika Fissidens...
Annars enig med temp, inte gärna över 24. Bättre med lägre. Ancistrusen klarar sig fint i lägre temp, även om albinon är lite känsligare. Den andra malen får du nog däremot flytta på.
Hilsen,
/P
Jag glömmde doppvärmaren en gång, då gick temperaturen ner till 20 - 21 grader, alla mina Ancictrusar stendog, så det råder nog lite olika meningar när det.
Jag skulle aldrig låta temperaturen vara lägre än minimum 23 grader hos dem de är faktiskt känsliga för låga temperaturer :( !!
PatrikMalmo
2010-02-20, 05:53
Mindre Ancistrus kan vara känsliga, sant (läs yngel & lite större). Över en viss storlek är de däremot supertåliga. Sedan det med förändringar, det handlar en hel del om hur snabbt de går. Jag glömde vattenbytet i systemet en gång, dagen efter var tempen nere på 18-19 grader... trodde mycket skulle dö, men inte något strök med alls!! I systemet finns även Ancistrus men också sådant som är bra mycket känsligare. Långsamma ändringar klarar fisk/räkor ofta bra, snabba förändringar kan de lätt dö av.
Hilsen,
/P
AMDAdesign
2010-02-20, 08:40
även Riccia fluitans
Riccia är en flyt mossa som inte går att binda ner utan den måste man ha nät över om den ska stanna på botten. Den är ganska ljuskrävande så om du ska ha den på botten gäller det att du har bra lyse.
bjornsson
2010-02-20, 10:38
även Riccia fluitans
Riccia är en flyt mossa som inte går att binda ner utan den måste man ha nät över om den ska stanna på botten. Den är ganska ljuskrävande så om du ska ha den på botten gäller det att du har bra lyse.
det borde jag ju kunna lista ut på bara namnet att det är en flyt mossa :)
AMDAdesign
2010-02-20, 12:42
även Riccia fluitans
det borde jag ju kunna lista ut på bara namnet att det är en flyt mossa :)
Men det betyder som sagt inte att den måste flyta, om man använder sig av tyll eller myggnät kan man göra riktigt snygga kullar eller botten med hjälp av riccia. Men det är då viktigt att man har bra ljus för annars tar den sig inte alls.
Jag har massor av riccia så vill du testa på det är det bara skicka ett pm så fort det blir lite varmare väder så man kan skicka utan att den fryser.
Peckoltia
2010-02-20, 13:55
Mindre Ancistrus kan vara känsliga, sant (läs yngel & lite större). Över en viss storlek är de däremot supertåliga. Sedan det med förändringar, det handlar en hel del om hur snabbt de går. Jag glömde vattenbytet i systemet en gång, dagen efter var tempen nere på 18-19 grader... trodde mycket skulle dö, men inte något strök med alls!! I systemet finns även Ancistrus men också sådant som är bra mycket känsligare. Långsamma ändringar klarar fisk/räkor ofta bra, snabba förändringar kan de lätt dö av.
Hilsen,
/P
Mindre Ancictrusar säjer du, mina var fullvuxna, jag hade ett 10-tal så det stämmer i alla fall inte, inga andra fiskar dog bara Ancictrusarna hur förklarar du det? Det blir ju inte kallare i vattnet på en gång.
:( det måste a varit dålig kvalité på dom :oops:
jag gör vatten bytte var vecka och när jag fyller på nytt så sänks temperaturen med ca 4grader och det går ganska snabbt men vad gör mina malar jo simmar i strömmen från slangen som är mycket kallare 8)
Peckoltia
2010-02-20, 15:24
Vad knepigt :D ! Mina malar var av bra kvalitet faktiskt och hadebörjat leka också, men, men de vände buken upp. Nu hoppas jag på mina nuvarande Ancictrusar :D :D !!!!
bjornsson
2010-03-14, 07:33
Härmed avslutar jag mitt första räkkars projekt då jag ska åka å hämta ett större kar (Bredd75 cm Djup: 36 cm, Höjd: 39 cm) idag som således kommer bli räkkar projekt nr2 =)
Håll tillgodo så kommer det lite bilder i eftermiddag i ny tråd.