Visa fullständig version : VITT VIN OCH REEKOR - Projekt nr I
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-03, 19:02
Hej hej
Jag jag har funderat ett tag på att starta minst 1 till akvarium till för räkor och det slutade med 2st efter lite fundering.
Akvariumen kommer bli med måtten 60*40*30, där 60 är längden, 40 djupet och 30 höjden 72liter.Glastypen kommer att vara optiwhite, ett floatglas som är fritt från den svaga gröntonen som finns hos de flesta andra klara standardglas.
Akvarierna kommer stå på en Bestå hylla ifrån Ikea, som jag kommer att förstärka då den bara klarar 100kg belastning i orginalutförande, den ska ju minst klara det dubbla om jag ska ha 2st 72 liters akvarier på den:)
Bänken har måtten 120*40, dvs samma som mina akvarium.
Där Mathmos lampan står kommer akvarie 1 stå. Där min dator står, (den snäckskals formade saken) kommer akvarie 2 stå.
Belysningen sker via en t5 Glo ramp på 2*54w!
[attachment=0:34t9fmmz]1.jpg[/attachment:34t9fmmz]
Då jag kommer ha två olika biotoper så måste jag ha två stycken separata filter, detta är det jag har tänkt mest på hur jag ska lösa det på bästa sätt, sumpar, luftfilter och filterkammare har alla vart kandidater men vinnaren blev ytterfilter. Anledningen till just ytterfilter blev främst för att jag vill ha så lite "elektronik" som möjligt i karen samt att jag ville ha en stor filter yta och hyfsat lite underhåll.
Jag hade ett Eheim 2222 liggande hemma kom jag på som jag först inte trodde skulle få platts i hyllan men det gjorde det med hela 3cm tillgodo.
Med andra ord så har jag har beställt ett extra Eheim 2222 som ska komma i veckan.
I akvarie 1
dvs Caridina cf. cantonensis red/black karet kommer jag ha Shrimpsoil som bottensubstrat och mkt mossa och växter, då de här karen står ganska så utsatt så kommer jag försöka få dem snygga också.
I akvarie 2
Kommer jag endast att ha sten och fåtal växter och mossa, jag mottager gärna tipps på stensorter och grus som kan passa bra då jag just nu inte har forskat i det hela riktigt ännu jag vet bara att jag vill ha gruset grovt och mörkt.
I dagsläget har jag inte kommit längre än så som ni ser på bilderna, akvarierna får jag i slutet på veckan, den övriga tekniken kommer tidigast på fredag eller i mitten på nästa vecka.
Vore extremt tacksam om jag fick idéer och förslag samt konstruktiv kritik på allt!
Kommer att posta bilder på allt samt uppdatera när jag kommit på nåt nytt eller så.
Janne Johansson
2010-03-03, 20:00
Det ska bli spännande att följa ditt projekt :), jag ska själv beställa 6 framrutor i optiwhiteglas nu i vår så jag vill gärna ha omdöme på om de är värt pengarna.
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-03, 20:13
Det ska bli spännande att följa ditt projekt :), jag ska själv beställa 6 framrutor i optiwhiteglas nu i vår så jag vill gärna ha omdöme på om de är värt pengarna.
Om det är så som man har läst om optiwhite så ska det ju vara som en skillnad mellan natt och dag.
6st framrutor säger du? det låter som att du borde lägga upp en projekt tråd du med då det lär bli ganska mkt jobb :)
Janne Johansson
2010-03-03, 20:20
ja dom säger det, och skillnaden kommer bli än större med tanke på mina repiga/kalkiga glas.Problemet är var jag skall ha alla räkorna under tiden :(
känns som dom kommer få gå trångt några veckor
Sultanen
2010-03-03, 20:31
Toppenprojekt! Håll oss uppdaterade :)
IKEA backar är billigt och bra för tillfällig "lagring" ;)
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-03, 20:42
Toppenprojekt! Håll oss uppdaterade :)
IKEA backar är billigt och bra för tillfällig "lagring" ;)
Det sämsta med IKEA´s backar är att det ite står öl i dem.
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-04, 15:12
Fick veta idag att min order ifrån pwss kommer att komma tidigast på onsdag nästa vecka.
Någon som har synpunkter kring rören och armaturen nu när det går att justera ordern?
Eheim 2222 Professional
Ramp Glo T5 122 cm. 2x54w
Aquarelle T5-rör 115cm
Power-Glo T5 115 cm
Peckoltia
2010-03-04, 18:06
Jag vet inte, men jag tycker själv att Power-Glo har väl kort livstid bara :roll:
Sultanen
2010-03-04, 20:21
Tycker mina Power-Glo funkat bra även efter något år, men ser inte anledningen till att inte köra endast Aquarelle, de är bättre för växterna men har iprincip samma visuella färg, jag för min del skulle kört på bara Aquarelle, har erfarenhet av bägge rören.
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-04, 20:46
Power-Glo lyser inte de lite kraftigare? vill åt mh känslan utav det starka ljuset om ni förstår..
Sultanen
2010-03-04, 22:11
Nja, skulle villja säga att det är likvärdigt om inte Aquarelle lyser starkare till och med, dock är Aquarelle rören bättre än Powerglo i egentligen alla avseenden så har du valet mellan de två är Aquarelle tveklöst att föredra.
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-04, 22:19
Tack sultanen! ändrade ordern förut faktiskt och fick svar utav pwss efter bara ngn minut.
Det var nämligen så att Power-Glo röret vart det som de inte hade i lager, så allt är betalat nu och de ska skicka imorgon.
Karen skall vara klara imorgon men jag kommer inte kunna hämta dem då jag ska få dambesök hela dagen/kvällen och natten :oops: .. så i mitten av nästa vecka så ska allt vara 95% klart! :D
Sulawesi akvariet har jag dock inte lyckats planera riktigt ännu :(
ngn med bra tipps eller lite bilder?
Sultanen
2010-03-04, 22:30
Härligt! Skönt att det gick att övertyga dig;)
Dambesök är mycket trevligare än att få hem ett kar, eller ibland är det trevligare iaf ;)
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-04, 23:05
Härligt! Skönt att det gick att övertyga dig;)
Dambesök är mycket trevligare än att få hem ett kar, eller ibland är det trevligare iaf ;)
ahh har aldrig kört P-G så jag var lite sugen, det är ju omöjligt att få bra recessioner på rör då alla oftast talar för sina rör, och de där diagrammen kan man ju stirra sig dum på.. men i ditt fall då du kört och testat båda och att jag efter att ha läst mkt som du skrivit här så går jag på vad du säger.
Dambesök efter mina erfarenheter, kan inte likställas med massa nyköpta prylar som måste pillas och meckas med! :thumbs:
Sulawesi akvariet har jag dock inte lyckats planera riktigt ännu :(
ngn med bra tipps eller lite bilder?
Råkade stöta på den här bilden som ska vara från lake matano.
http://www.planetinverts.com/image48.jpg
Där är det ju ändå lite växter och lite grenar. Du kanske dock vill ha mer stenigt, och då har jag nog inga bra tips egentligen mer än att kolla malawi-setups.
Ska bli grymt kul att följa dina kar :D Skulle gärna ha sulawesi, men eftersom jag tänkte köra filterlöst, gissar jag att jag skulle få syrebrist med den värmen om jag inte körde med pump som vispade ner lite syre.
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-07, 20:08
Perfekt! Jag de andra bilderna jag har sett tror det vart en film på youtube så ser man räkorna sitta på berghällar och i skrevor under vattnet och pickar.
Men vi får se hur det kommer bli..
Har dock ingen ny info, sakerna ifrån pwss är skickade och ifrån aquamos väntar jag på lite soil osv..
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-11, 00:03
Idag ringde det i telefonen - det var akvarierna som vart klara..
[attachment=3:247gx1fp]3.jpg[/attachment:247gx1fp]
Då när jag redan var i farten och var ledig ifrån jobbet åkte jag ut på en zoobutiks räd..
och kom hem med..
20m gardena slang
2st kopplingar till slangen
1st grej att skruva på kranen så att jag kan koppla gardena slangen till den.
(De här två karen får droppen att rinna över, nu orkar jag inte hinka längre..)
10kg svart grovkornig sand, som skall vara helt fri ifrån gifter och metaller.
2st digitala termometrar.
1st underlägg till bänken.
1st spray burk, med svart kulör
[attachment=2:247gx1fp]4.jpg[/attachment:247gx1fp]
[attachment=1:247gx1fp]5.jpg[/attachment:247gx1fp]
Så här ser det ut just precis nu..
[attachment=0:247gx1fp]6.jpg[/attachment:247gx1fp]
Imorgon skall jag ta bort de fula listerna som är längst upp, och spraya baksidan svart. Väntar på saker ifrån pwss som verkar ha fastnat på posten för att inget har hänt de senaste 3 dagarna när man tittar på kollinummret..
Går i funderingar nu om att kanske bygga en täckande ramp så det blir mer som en hel möbel.. får se hur det blir när rampen kommer..
Stop! Don't take away those lists! They are important for the stability of the tanks. Without them the glas bends. I wanted to take them away from my tanks too, but I checked with an aquariumbuilder beforehand and he explained why they need to be there.
+1 du skulle ha sagt att du skulle ha utan staglister så hade du fått tjockare glas!
mvh clas
Kul att det börjar komma igång :)
Jag ser inga täckglas på bilderna. Kommer du köra utan?
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-11, 11:18
Jag får köra utan glaslister enligt han som byggde karet till mig, listerna satte han dit pga ett missförstånd.
Precis jag kommer köra utan täckglas jag har svårt att få ner tempen hemma hos mig annars..
Aquamoos mailade idag..
Sehr geehrter Kunde,
der Status Ihrer Bestellung wurde geändert.
Neuer Status: Versendet
Vielen Dank für Ihren Auftrag. Bei Fragen zu Ihrer Bestellung antworten Sie bitte auf diese eMail.
Antar att det betyder att sakerna är skickade?
Sakerna ifrån pwss verkar också sitta fast utav någon konstig anledning..
Det ser så ut! kul :)
Kommer du strunta i shrimp-soilen då och köra din sand istället, eller kommer du vänta på att dra igång tills du får grejerna från aquamoos?
Fick mail från René jag också idag, eller egentligen igår kväll vid 23) dröjer lite till för mig eftersom min mossa inte riktigt tål temperaturen. Har dock inte fått mina kar ännu, så det är eg inget bekymmer.
Lite svårt att se på bilderna, men kör du karen kloss an? Är inte det lite vanskligt? Kommer själv köra en springa på 1cm mellan karen för att inte riskera ngt.
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-11, 15:47
Det ser så ut! kul :)
Kommer du strunta i shrimp-soilen då och köra din sand istället, eller kommer du vänta på att dra igång tills du får grejerna från aquamoos?
Fick mail från René jag också idag, eller egentligen igår kväll vid 23) dröjer lite till för mig eftersom min mossa inte riktigt tål temperaturen. Har dock inte fått mina kar ännu, så det är eg inget bekymmer.
Lite svårt att se på bilderna, men kör du karen kloss an? Är inte det lite vanskligt? Kommer själv köra en springa på 1cm mellan karen för att inte riskera ngt.
Jag kommer ju ha två olika biotoper så i en utav dem kommer jag att ha shrimp soilen och i den andra endast det ny inköpta gruset. ett skall jag odla cr/cb i och i den andra suliwesi snäckor plus räkor.
Ja de står kloss an, det vart faktist du ni som väkte tanken om att det kanske inte är världsbäst då rutorna kommer att svikta.. jag komemr försöka ljuga till det så att det blir 5mm glipa..
Är så himla nöjd med motten på akvarierna och allt, har blivit extrem sugen på att köra aquascaping i ett utav dem men vet inte riktigt, det krockar lite med räkorna..
Får kanske köpa ett till eller nåt.. :hehe:
Peckoltia
2010-03-11, 17:37
Trevligt med projekt, hoppas att få se bilder på hur ditt projekt framskrider :D :D !!!!
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-15, 00:19
Nu har det hänt lite saker, fick min ramp och mina aquarelle rör..
[attachment=3:qx2ewrnk]IMG_8526.JPG[/attachment:qx2ewrnk]
[attachment=2:qx2ewrnk]IMG_8529.JPG[/attachment:qx2ewrnk]
[attachment=1:qx2ewrnk]IMG_8530.JPG[/attachment:qx2ewrnk]
[attachment=0:qx2ewrnk]IMG_8537.JPG[/attachment:qx2ewrnk]
Sedan åkte jag iväg och köpte lite stenar och en redmore rot.
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-15, 00:26
Sedan åkte jag iväg och köpte lite stenar och en redmore rot..
Detta är tre kort på "samma" "design" och det skall vara till sulawesi karet, Funderar skarp på att byta gruset emot lite finkorningare och ljusare så att det inte blir sådan kontraster.. ganska så onaturligt om det är röda stenar i samma sjö som botten består utav svart grus.. Skall även köpa några nävar snäckor att trö över..
Tanken slog mig att jag kanske kommer behöva lite kalk i för vattenkvalitén? eller vad tror ni?
[attachment=2:3rxmy4h2]IMG_8539.JPG[/attachment:3rxmy4h2]
[attachment=1:3rxmy4h2]IMG_8542.JPG[/attachment:3rxmy4h2]
[attachment=0:3rxmy4h2]IMG_8543.JPG[/attachment:3rxmy4h2]
AMDAdesign
2010-03-15, 05:54
Håller med om färgen på gruset..är inget jätte fan av engelsk sjösten men det borde passa utmärkt till dina större stenar.
Kalken kan du lösa genom att köpa sköldpaddor...nä ite riktiga utan kalksköldpaddor som brukar finnas bland reptiltillbehören. Dessa slänger man i 1 av sen när den löst upp sig är det dags för en ny. De är inte så snygga i karet men du kanske kan gömma dom bakom en sten eller något. Jag använder dom till mina äppelsnäckor och de har inte haft några skalproblem sen jag började med dom.
Charlie_73
2010-03-15, 08:35
Snyggt! Blir så avundsjuk.
Vill oxå sätta igång ett nytt kar. :(
Men har varken platsen eller pengarna....
Det här blir fina grejer :)
Håller med om gruset. Finkornigt ljust skulle nog bli fint.
Hur tänkte du praktiskt lösa värmefrågan? Du ska väl ha typ 29grader i sulawesi och 20-24 i cr/cb? När de står så nära kommer väl sulawesikaret att värma upp det andra lite gissar jag. Hade du tänkt köra med ngn fläkt eller liknande?
CatsWhisker
2010-03-15, 12:50
Jag tycker stenarna och grusen passar bra ihop...även med roten..tycker denna bild
IMG_8539 är bäst. Bra att utgå från vänster(sett framifrån.) och sedan låta den spretiga delen liksom glida ut till höger..(som den står nu)
Fast jag tycker det ser lite utspritt ut...jag hade nog försökt samla alla stenar som ett stenras tex under eller i anslutning till roten och sedan haft öppna ytor med grus eller lite snäckor liggande...
Växter??
Men det är bara mina tankar... :)
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-15, 17:19
Håller med om färgen på gruset..är inget jätte fan av engelsk sjösten men det borde passa utmärkt till dina större stenar.
Kalken kan du lösa genom att köpa sköldpaddor...nä ite riktiga utan kalksköldpaddor som brukar finnas bland reptiltillbehören. Dessa slänger man i 1 av sen när den löst upp sig är det dags för en ny. De är inte så snygga i karet men du kanske kan gömma dom bakom en sten eller något. Jag använder dom till mina äppelsnäckor och de har inte haft några skalproblem sen jag började med dom.
Jag är bered att ställa mig i ledet till dem såm ogillar engelsk sjösten, har kört med det sen att jag började med akvarium och jag spyr över engelsk sjösten numera..
Då skall jag absolut köra med de här kalksköldpaddorna! Tack för tipset!
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-15, 17:21
Snyggt! Blir så avundsjuk.
Vill oxå sätta igång ett nytt kar. :(
Men har varken platsen eller pengarna....
Plats kan man skaffa och när det gäller pengar är det PRIORITET som gäller :hehe:
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-15, 17:23
Det här blir fina grejer :)
Håller med om gruset. Finkornigt ljust skulle nog bli fint.
Hur tänkte du praktiskt lösa värmefrågan? Du ska väl ha typ 29grader i sulawesi och 20-24 i cr/cb? När de står så nära kommer väl sulawesikaret att värma upp det andra lite gissar jag. Hade du tänkt köra med ngn fläkt eller liknande?
Värmefrågan ja :shock:
De står med 5mm glipa nu och jag tror att jag kommer kunna ha en 6 graders diff melan karen med hjälp utav doppvärmare och öppet fönster :)
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-15, 17:36
Jag tycker stenarna och grusen passar bra ihop...även med roten..tycker denna bild
IMG_8539 är bäst. Bra att utgå från vänster(sett framifrån.) och sedan låta den spretiga delen liksom glida ut till höger..(som den står nu)
Fast jag tycker det ser lite utspritt ut...jag hade nog försökt samla alla stenar som ett stenras tex under eller i anslutning till roten och sedan haft öppna ytor med grus eller lite snäckor liggande...
Växter??
Men det är bara mina tankar... :)
Just i detta karet så kommer det inte finnas växter då de antagligen inte skulle överlevt :( ett ph över 8 och 30 grader varmt är inget som växter brukar digga:( sedan att jag inte kan köra med co2 eller näring så blir det riktigt svårt.. Javan brukar dock tåla lite gran det är ju ganska bra belysning ändå..
Jag tror faktiskt att jag kommer köra på ngnt liknande som jag har nu faktiskt, jag kommer behålla gruset då jag faktiskt inte orkar åka och byta den eller köpa nytt.. detta karet kommer ändå bli extremt lätt att om designa då jag inte behöver tänka på växter eller liknande. Tack för tipset ang stenröse i anslutning till roten det ser ju faktiskt ganska bra ut.. :thumbs: ska köpa lite mer sådana där stenar faktist..
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-15, 17:39
Fick brev ifrån Tyskland idag 8)
20kg shrimp soil
1 håv
1 burk Mosura Exel
1 burk easy life
[attachment=0:6jta2ljv]IMG_8544.JPG[/attachment:6jta2ljv]
AMDAdesign
2010-03-15, 20:48
20kg shrimp soil
1 håv
1 burk Mosura Exel
1 burk easy life
[attachment=0:3h18pkmh]IMG_8544.JPG[/attachment:3h18pkmh]
Fick du med Haribo godis i Tysklands paketet :D :wink: :D
Peckoltia
2010-03-16, 00:21
Jag har ju 30+, Ph 7,5 och Kh 8, mina växter tycks trivas, dom har funnits i karet sedan innan jag bytte till kattsand och åkte i igen, det finns en hel del växter som trivs i det vatten jag har. Ska montera Pellia på några stenar i morgon och stoppa ner i karet, enligt Tropica så klarar Pellia upp till 30+ så det ska allt testas :D :D !!!
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-16, 00:48
Fick du med Haribo godis i Tysklands paketet :D :wink: :D
Ahh, antagligen tror de att en liten påse Haribo är plåster på såren för 2-3 veckors väntan men icke.. skulle köpt allt ifrån Ebishop.se om han bara fått in soilet men jag kunde tyvärr inte vänta :(
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-16, 01:24
Jag har ju 30+, Ph 7,5 och Kh 8, mina växter tycks trivas, dom har funnits i karet sedan innan jag bytte till kattsand och åkte i igen, det finns en hel del växter som trivs i det vatten jag har. Ska montera Pellia på några stenar i morgon och stoppa ner i karet, enligt Tropica så klarar Pellia upp till 30+ så det ska allt testas :D :D !!!
Omöjligt är det ju inte men jag har säkert bränt 5 siffriga belopp på växter genom åren och det jag har lärt mig är att jag köper inga växter för att testa i ett sådant här vatten, utan jag flyttar ifrån det andra isf i takt med att det frodas i dom andra :)
Men jag ska testa med Pellian! Tack för tipset!
AMDAdesign
2010-03-16, 08:09
Ahh, antagligen tror de att en liten påse Haribo är plåster på såren för 2-3 veckors väntan men icke.. skulle köpt allt ifrån Ebishop.se om han bara fått in soilet men jag kunde tyvärr inte vänta :(
Oj seriöst jag trodde det var en påse som du köpt själv och smaskat på medans du öppnade paketet. :shock:
Om de nu ska skicka med en påse godis som plåster på såren så ska det ju iaf vara 1kg påsen med haribo de har i Tyskland :roll:
Ja jag väntar också på soilen ska komma till ebishop sen ska jag köpa det med. Easylife i stora flaskor har vi som tur är hos djuraffären några gator bort från mig :)
Charlie_73
2010-03-16, 08:13
Den där lilla godispåsen fick jag oxå när jag beställde.
Har beställt två gånger och fick godis båda gångerna. :)
Tror det är nåt han stoppar ner till alla.
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-16, 22:11
Crystal Red/Black karet (flyttade över alla stenar och rötter ifrån sulawesi karet..)
Såhär ser det ut nu.. detta är en möjlig kandidat, tänk lite gröna växter i bakgrunden lite mossa på rötterna å soilen? vad tycker ni? det ser lite bättre "live" faktist än på kort..
[attachment=0:2rzdn8at]IMG_8552.JPG[/attachment:2rzdn8at]
Peckoltia
2010-03-16, 22:28
Vad är det för rötter du stoppat ner? Ser ut som rötter från vinranka dom är snygga men ack så kort livstid, max 2 år. Hadde sådana förut i mitt hallkar men slängde dem då jag såg att de ruttnade upp aldeles för fort i min smak.
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-16, 22:34
Vad är det för rötter du stoppat ner? Ser ut som rötter från vinranka dom är snygga men ack så kort livstid, max 2 år. Hadde sådana förut i mitt hallkar men slängde dem då jag såg att de ruttnade upp aldeles för fort i min smak.
:shock: :shock: :shock: REDMORE -ska det vara
ser riktigt bra ut i karet änsålänge:) Nu fattas där bara räkor och mossa på grenarna:) Ska även jag ta o köra igång lite fler räkkar och köra odling men ändå fint inredda kar. Kommer nog lägga upp en projekt tråd jag med inom en snar framtid:)
AnetteJ.T
2010-03-16, 23:53
Just ja, sådana som flyter i ca 6 månader. :shock: :lol:
Trevligt projekt att följa, posta gärna mer bilder. :)
CatsWhisker
2010-03-17, 07:01
Detta blir kanon... :thumbs:
Vad skall du köra för växter?
20kg shrimp soil
1 håv
1 burk Mosura Exel
1 burk easy life
Oj, 20 kilo? :shock: Har du hällt i allt det i karet? Hmm, jag kanske borde beställt mer då... :roll:
Såhär ser det ut nu.. detta är en möjlig kandidat, tänk lite gröna växter i bakgrunden lite mossa på rötterna å soilen? vad tycker ni? det ser lite bättre "live" faktist än på kort..
Det som jag tänkte var att det kändes lite "platt". Räkorna är ju inga jättar, så jag gissar att när du väl planterat lite så ser du inte ett dyft av de som skuttar runt på bakre halvan. Om du inte har använt all din jord så skulle jag nog försöka göra lite mer backe. Kan vara bildvinkeln som gör det iofs.
Ser fint ut! :thumbs:
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-17, 22:23
ser riktigt bra ut i karet änsålänge:) Nu fattas där bara räkor och mossa på grenarna:) Ska även jag ta o köra igång lite fler räkkar och köra odling men ändå fint inredda kar. Kommer nog lägga upp en projekt tråd jag med inom en snar framtid:)
GÖR DE!! Men detta är inte för odling.. utan mer för att det bara ska va snyggt.. jag kommer ju självklart gallra ut "fula" räkor sedan men..
[quote="Vitt Vin Och Reekor":11b4f8t2]
Just ja, sådana som flyter i ca 6 månader. :shock: :lol:
Trevligt projekt att följa, posta gärna mer bilder. :)[/quote:11b4f8t2]
plz plz plz inte flyyta :beg:
Jag kommer skicka bilder hela tiden när nåt nytt händer!
Detta blir kanon... :thumbs:
Vad skall du köra för växter?
Ingen aning vilka växter det kommer bli.. lite java kanske och mossa kanske? har du nåt tips? :)
Oj, 20 kilo? :shock: Har du hällt i allt det i karet? Hmm, jag kanske borde beställt mer då... :roll:
Det som jag tänkte var att det kändes lite "platt". Räkorna är ju inga jättar, så jag gissar att när du väl planterat lite så ser du inte ett dyft av de som skuttar runt på bakre halvan. Om du inte har använt all din jord så skulle jag nog försöka göra lite mer backe. Kan vara bildvinkeln som gör det iofs.
Ser fint ut! :thumbs:
Det är 10kg på en yta utav 60*40cm, ganska lagom tror jag från 2-3 cm i frakant till 5-6 i bakre..
Det är ju lite meningen att jag inte skall kunna se dem för de gillar ju att gömma sig ibland växterna :) Nejmen jag kommer ha det ganska så spartanskt med växter.. jag kommer ju vilja dölja tekniken lite också :)
Tack för alla svar! jätteroligt att få synpunkter och frågor!!
Ha de bäst!
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-17, 22:27
Ny bild..
Jag satte rätterna lite närmare varandra och flyttade stenarna lite närmare..
[attachment=1:3kv1vih2]IMG_8554.JPG[/attachment:3kv1vih2]
[attachment=0:3kv1vih2]IMG_8555.JPG[/attachment:3kv1vih2]
Charlie_73
2010-03-18, 07:41
Så jädra snyggt :thumbs:
Det där har du gjort bra.
Det är 10kg på en yta utav 60*40cm, ganska lagom tror jag från 2-3 cm i frakant till 5-6 i bakre..
Ajdå, som vanligt tror jag att jag räknade och beställde efter några glas vin, så det blev ju fel såklart. :oops: Kommer ha 64x30cm totalt i mina kar och tänkte att en säck räckte precis.. :roll: Jaja, hört av mig till René nu, så får vi se om jag kan lägga till en säck i leveransen..
Jag tyckte det blev helt klart bättre! Att det blir lite mer stenröse, istället för utploppade stenar, ser jättesnyggt ut. Dock gillade jag nog mer när rötterna stod mer ifrån varandra, lite diagonalt som det såg ut på bilderna förut. Du har ju ändå rätt djupt kar, och jag tyckte det gav mer djupkänsla i karet än när de är i en klump tillsammans nu. Men det är ju ditt kar, så du bestämmer såklart hur det ska se ut :wink:
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-19, 15:40
Hej hej
Tänkte inleda med en status uppdatering (dåliga nyheter).
Mitt ytterfiler som jag beställt utav pwss kom ju bort i posten och de skulle skicka ny på måndag.. dvs för 4 dagar sedan.. mailade pwss i morse och påminde dem om att det var fredag idag och att jag inte fått något nytt kolli nummer eller liknande.
Det visade sig att de på pwss glömt detta och som ersättning har skickat mig ett eheim 2224 istället för 2222an som jag beställt..
SUCK.. JÄ#LA K$K..
Det är bara det att skåpet som ytterfiltret skall stå i är 30cm högt och jag hittade bara ett ytterfilter som kvalade in med den höjden och det var inte 2222ans storebror 2224an..
VAD SKA JAG GÖRA? detta är så pinsamt utav pwss så jag funderar på att ringa dem och be dem stoppa upp filtret i stjärten.. Jag menar även om tanken är god så är det faktiskt olika specs på filtrena, utav olika anledningar annars skulle Eheim bara ha en modell utav ytterfilter.. Jag sparade 170:- på att beställa ifrån pwss istället för min lokala zoobutik..
Så jädra snyggt :thumbs:
Det där har du gjort bra.
TACK :oops:
[quote="Vitt Vin Och Reekor":34wozv06]
Ajdå, som vanligt tror jag att jag räknade och beställde efter några glas vin, så det blev ju fel såklart. :oops: Kommer ha 64x30cm totalt i mina kar och tänkte att en säck räckte precis.. :roll: Jaja, hört av mig till René nu, så får vi se om jag kan lägga till en säck i leveransen..
Jag tyckte det blev helt klart bättre! Att det blir lite mer stenröse, istället för utploppade stenar, ser jättesnyggt ut. Dock gillade jag nog mer när rötterna stod mer ifrån varandra, lite diagonalt som det såg ut på bilderna förut. Du har ju ändå rätt djupt kar, och jag tyckte det gav mer djupkänsla i karet än när de är i en klump tillsammans nu. Men det är ju ditt kar, så du bestämmer såklart hur det ska se ut :wink:[/quote:34wozv06]
De utplacerade stenarna var faktiskt snyggt live vidvinkeln sabbar djupet i bilderna faktiskt, det är knappt så att man vill skicka bilderna för att det inte ser ut som det gör i verkligheten..
När jag köpte stenarna låg de i tre små påsar och jag la ut dem utan att mentalt bestämma vart de skulle ligga och när jag var klar så tyckte jag, fan det ser ju ganska så najs ut som det gör nu..
Men jag ska pilla lite till det är ju inget växtakvarium som är bökigt att möblera sedan så är det ju inte djupt så det komemr vara lätt att möblera om.
En säck räcker nog absolut endå, skulle du tycka att det var lite för lite så kan du ju grunda med någonting annat, jag tror inte att det blir någon skillnad i vattenkvalitet..
Vad händer? :) Hur har du gjort med 2224an?
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-23, 21:38
Jag orkar inte byta.. gick i tankarna att såga och borra ut botten på bänken, modda filtret genom att fila bort tassarna på filtret osv men det skulle ändå inte få plats..
Så jag la ner det för stunden och pillade med lite sladdar och såg till min förtjusning att bakom bänken så får det ju faktist platts :D behövde bara dra ut bänken 3cm..
Just nu har jag allt för att dra igång det första akvariet.. men jag har lagt det ytterligare på is för att jag väntar på en ny beställning ifrån Aquamoos, orkar inte jaga runt på växter och mina zoobutiker har inte det jag vill ha så jag kör därifrån..
Jag skall göra en lite mer avancerad teknik hade jag tänkt för att få fast mossan på rötterna genom att borra och "sy" fast mossan på grenarna.. och då vill jag ha allt torrt..
har även beställt aquamoos kopior på ada's in och utlopps glasrör (vad ska jag kalla det)..
zwei Moss-Mesh 6x8 cm
Fissidens spec.
Mini-Pellia - Riccardia chamaedryfolia
Hemianthus callitrichoides cuba
Lilypipe Wassereinlauf 13mm
Lilypipe Filtereinlauf 13mm
Räkorna har jag beställt utav en riktig räk-schteekare här ifrån forumet..
Grade SSSS - Rosa / 2x
Grade SSS - Vanliga / 2x
Grade SS - vanliga / 4x
Sedan bytte jag två säckar shrimpsoil emot några CB.
Så nästa vecka kanske jag kan hälla vatten i det första.. Jag stressar inte med detta :)
Jag skall göra en lite mer avancerad teknik hade jag tänkt för att få fast mossan på rötterna genom att borra och "sy" fast mossan på grenarna.. och då vill jag ha allt torrt..
Sy brukar jag göra (eller snarare fixa med sytråd). men borra har jag inte testat. Hur hade du tänkt göra då? Varför vill du borra?
har även beställt aquamoos kopior på ada's in och utlopps glasrör (vad ska jag kalla det)..
:thumbs: Det var ett bra val! kan lätt förstöra hela designen om man kör med gröna feta rör i ett annars stilrent kar
Grade SSSS - Rosa / 2x
Grade SSS - Vanliga / 2x
Grade SS - vanliga / 4x
uj, du kör på schteek-räker på direkten! :hehe: Jag kommer nog våga mig på någon SS som bäst, men jag är rädd att jag har ihjäl mkt innan jag fattat hur jag ska göra o mata.
Jag väntar också på fissidens. Den ser riktigt nice ut!
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-23, 22:56
[quote="Vitt Vin Och Reekor":3bm8v92z]
Sy brukar jag göra (eller snarare fixa med sytråd). men borra har jag inte testat. Hur hade du tänkt göra då? Varför vill du borra?
:thumbs: Det var ett bra val! kan lätt förstöra hela designen om man kör med gröna feta rör i ett annars stilrent kar
Grade SSSS - Rosa / 2x
Grade SSS - Vanliga / 2x
Grade SS - vanliga / 4x
uj, du kör på schteek-räker på direkten! :hehe: Jag kommer nog våga mig på någon SS som bäst, men jag är rädd att jag har ihjäl mkt innan jag fattat hur jag ska göra o mata.
Jag väntar också på fissidens. Den ser riktigt nice ut![/quote:3bm8v92z]
schteek-räker ska de vara för hela slanten :) nej men jag har 2 kar sedan tidigare med a-b-c räkor och det går riktigt bra med dem och känner mig säker nog att börja med lite finare räker.. det är lite synd bara att detta projektet inte är igång redan så de kunde plaska i schteek karet :hehe:
Jag hade tänkt använda fisketråd, nål och en borrmaskin för att få fast mossan..
tänk dig en gren och så borrar du hål med 1-2cm mellanrum, sedan tar du fisketråden och kör upp å ner genom hålen och tvingar ner mossan så slipper man all tråd som blir synlig runt grenen.. jag har snurrat tidigare och tyckte det inte vart så snyggt om man tittar på hur mossan ligger på grenarna i ada tävlingar osv..
En annan teknik jag har klurat lite på är att helt enkelt trycka ner mossa i de små hålen med kanske 5mm mellanrum så slipper man tråden helt..
men då måste man nog öka diametern på borret till 3mm..
men det blir nog att sy, så det blir en rak vin linje på ovansidan roten och inget runtom..
Daniel Brodin
2010-03-29, 16:23
Gillar verkligen din "rothärva" du fått till, duktigt snyggt blir det.
Du verkar ha snurrat mossa förut men inte blivit nöjd. Jag känner igen det från egna erfarenheter.
Såg några japaner snurra mossa (filmsnutt - kommer inte ihåg var tyvärr) och fick lite aha upplevelse. Först skulle jag se till att dina rötter sjunker, koka blötlägg innan. Sedan sätter jag mig bekvämt vid köksbordet med rötterna - mycket mossa - fiskelina. Nu till grejen om du tar eb liten snutt mossa lägger på sen snurrar du av bara den, nu snackar jag om 10-15 varv per cm rot sedan en snutt mossa till osv. När du är klar tänker du tänka vad i helvete ska denna nylon rot verkligen ner i mitt kar? Men tro mig det blir så tätt och fint efter ett tag (första gången jag testade var jag orolig om mossan skulle dö men den klarar riktigt tätt lindning) och fiskelinan syns inte alls.
Nu har jag bråttom men ska fota en rot jag gjorde i sent förra året.
Om du bara lägger lite tunt på undersidan så kommer detta räcka för att dölja linan där.
Men vad vet jag den här borra historien kanske blir grym också men ville bara tipsa om detta sätt.
Daniel Brodin
2010-03-29, 19:38
Ska tillägga att nu när jag står och stirrar kan jag ana fiske linan på undersidan rotgrenen...
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-30, 01:53
Gillar verkligen din "rothärva" du fått till, duktigt snyggt blir det.
Du verkar ha snurrat mossa förut men inte blivit nöjd. Jag känner igen det från egna erfarenheter.
Såg några japaner snurra mossa (filmsnutt - kommer inte ihåg var tyvärr) och fick lite aha upplevelse. Först skulle jag se till att dina rötter sjunker, koka blötlägg innan. Sedan sätter jag mig bekvämt vid köksbordet med rötterna - mycket mossa - fiskelina. Nu till grejen om du tar eb liten snutt mossa lägger på sen snurrar du av bara den, nu snackar jag om 10-15 varv per cm rot sedan en snutt mossa till osv. När du är klar tänker du tänka vad i helvete ska denna nylon rot verkligen ner i mitt kar? Men tro mig det blir så tätt och fint efter ett tag (första gången jag testade var jag orolig om mossan skulle dö men den klarar riktigt tätt lindning) och fiskelinan syns inte alls.
Nu har jag bråttom men ska fota en rot jag gjorde i sent förra året.
Om du bara lägger lite tunt på undersidan så kommer detta räcka för att dölja linan där.
Men vad vet jag den här borra historien kanske blir grym också men ville bara tipsa om detta sätt.
Tack för tipset!
Det som jag hoppas lyckas med ,me min teknik är ju just det att inget skall synas på undersidan/sidorna, utan att det skall växa på ovansidan som det hade gjort i naturen :)
Daniel Brodin
2010-03-30, 08:27
Tittar man riktigt noga syns linan lite, som jag nämnde ovan. Här kommer 2 bilder du kan se det på, tyvärr inte så bra på att fota. Mossan är även lite slarvigt trimmad men jämn och heltäckande. Detta är bara vanlig javamossa men den blir som i naturen även i akvarium - alltså växer från ovansidan av roten. Går ju att köra sytråd med "rätt" nyans brunt för att göra det än mer osynligt.
Ska bli spännande att se hur du får till det. Du får berätta hur du går tillväga sen så man kan testa själv. Alltid intresserad av att lära mig nya knep.
OJ Oj oj grymt snyggt skulle jag säga!!!!!
Shit så man själv blir sugen på att dra upp min rot och köpa lite mer mossa och börja om.
väldigt bra tips, vad jag kan säga tycker jag det ser väldigt snyggt ut. tycker om att man ser roten under med!!!!
Vitt Vin Och Reekor
2010-03-30, 17:46
Jo det ser faktiskt ganska så najs ut!
Kör du med tunn genomskinlig nylonlina då eller? den ser nästan svart ut som flätad fiskelina :)
Daniel Brodin
2010-03-30, 18:52
Japp klassik nylon fiskelina tycker den flätade har en tendens att göra små knutar på sig själv och gå av...
Ditt projekt ser ju helt klart lovande ut...
CatsWhisker
2010-03-30, 19:08
Ny bild..
Jag satte rätterna lite närmare varandra och flyttade stenarna lite närmare..
[attachment=1:vy4p8vfd]IMG_8554.JPG[/attachment:vy4p8vfd]
[attachment=0:vy4p8vfd]IMG_8555.JPG[/attachment:vy4p8vfd]
Väldigt snyggt komponerat...
Bra med rötterna på stenröset...
Ska bli kul att se med mossor lindat på rötterna... :thumbs:
CatsWhisker
2010-03-30, 19:13
Så här ser min mossa ut i ett av karen...
[attachment=0:1lhgx5uq]IMG_0145.JPG[/attachment:1lhgx5uq]
Bilden tagen precis efter vattenfyllnad
AMDAdesign
2010-03-30, 19:57
Har använt mig av både bomullstråd och fiskelina när jag lindat mossa. :D
Bomullstråden funkar bra då den löser upp sig efter ett tag och då har mossan vuxit fast dvs..inga trådar syns. Men det tar ju ett tag :?
Fiskelina har jag använt mig av en genomskinlig så tunn jag kunnat hitta vilket ger ett jätte bra resultat den med utan att man ser någon lina. :D
Du skriver att du vill ha mossan på ovan sidan av grenarna då det är där mossa växer...det beror nog lite på från kar till kar och mossa till mossa. :)
Jag har java mossa som växer NERÅT mot botten av karet fast den är bunden på ovansidan av roten. :shock: (ska se om jag kan fixa bild på det i morgon för nu är karet släckt)
Sen har jag java mossa som växer UPPÅT i ett annat kar även den fast bunden på ovansidan av en rot. :shock: (skit dålig bild men det syns lite iaf vad jag menar) [attachment=0:3e9efpom]träd2.jpg[/attachment:3e9efpom]
Janne Johansson
2010-04-01, 10:16
Fasen va läckert träd :)
AMDAdesign
2010-04-01, 14:02
Fasen va läckert träd :)
Tackar :) Har några stycken faktiskt :D Det på bilden är lite ofriserat bara haha
Just nu har jag allt för att dra igång det första akvariet.. men jag har lagt det ytterligare på is för att jag väntar på en ny beställning ifrån Aquamoos, orkar inte jaga runt på växter och mina zoobutiker har inte det jag vill ha så jag kör därifrån.
...
Så nästa vecka kanske jag kan hälla vatten i det första.. Jag stressar inte med detta :)
Vill inte stressa dig eller så :wink: men hur går det egentligen? Har du fått ditt paket än?
esoxlucius74
2010-04-06, 21:01
Även om jag är en rookie så kan jag bidra med ett tips när det gäller att surra mossa!
En OTROLIGT tunn lina är det tafsmaterial (vi) flugfiskare använder, kolla med en flugfiskebutik så hittar du tråd som är tunnare än hårstrån!! :)
kan det vara så att du flugfiskar gädda? (med tanke på dit nic) fluor carbon ska det vara så det inte syns!
mvh clas
Vitt Vin Och Reekor
2010-04-07, 04:04
Det går faktiskt åt helvette rent ut sagt!
Jag iordningställde en design och fyllde på vatten och vattenberedningsmedel osv och slängde i 3 test räkor efter några dagar och är otroligt missnöjd med min design.
Gjorde ett VB efter 2 veckor då jag tog ut 30% vatten och designade om skiten men är inte nöjd endå..
Väntar på en leverans med mossa och de sista grejerna ifrån Aquamoos med det har gått 13 dagarn nu..
Fiskebutiker är jag i ofta :) havsfiskar lite och drar gäddor abborrar några gånger i månaden.
Jag har en tunn jävla met tråd som jag hade tänkt testa lite med..
Jag kastar upp bilder så snart det händer nåt nytt, det enda nya är ju att det r vatten i bara och ser ganska tråkigt ut..
esoxlucius74
2010-04-07, 15:09
kan det vara så att du flugfiskar gädda? (med tanke på dit nic) fluor carbon ska det vara så det inte syns!
mvh clas
Japp! Det har du aldeles rätt i...
Jag fiskar det mesta (Fluga, jerkbait, mete) men Gäddan är nog favoriten.
En riktigt elak och vacker fisk! :twisted:
Väntar på en leverans med mossa och de sista grejerna ifrån Aquamoos med det har gått 13 dagarn nu..
...
Jag kastar upp bilder så snart det händer nåt nytt, det enda nya är ju att det r vatten i bara och ser ganska tråkigt ut..
Har du fått ngt paket från René än? :roll: Har ju gått en månad sen sista bilderna, så man är ju lite nyfiken ändå :)
skreakalle
2010-04-19, 21:50
Fiskebutiker är jag i ofta :) havsfiskar lite och drar gäddor abborrar några gånger i månaden.
Jag har en tunn jävla met tråd som jag hade tänkt testa lite med..
Jassåru...havsfiskar lite och drar aborrar...............
Va kan de va fö fesk....Här dras det mest TÖSSK.....