handdator

Visa fullständig version : Nät

linkie1986
2008-01-24, 22:15
Vad är det för nät ni använder till era mossor?

M.V.H Linus

JensJ
2008-01-25, 09:11
Jag använde insektsnät i plast till Riccia fluitans. Resultatet var väl sådär med en praktbotia på 20-25 cm i akvariet :D

Johnny W
2008-01-25, 16:02
Nu för tiden lindar jag runt de i skifferplattor...innan gjorde jag de på små akrylplattor men räkorna gillar så gärna trycka sig under plattorna så de började flyga upp.

linkie1986
2008-01-25, 22:14
okej tack för svaren.

M.V.H Linus

linkie1986
2008-02-04, 19:06
Men hur får ni era mossor att växa så himmla lycket mina växer nästan inget.

M.V.H Linus

Johnny W
2008-02-04, 22:55
Men hur får ni era mossor att växa så himmla lycket mina växer nästan inget.

M.V.H Linus
Tålamod Linus :) Bladmossor växer generellt ganska långsamt.

Angående nät så kan du köpa syrafast rostfritt stålnät/galler från byggvaruhus, ganska finmaskig då. Tror de flesta byggvaruhus har det.

majabus
2008-02-04, 23:14
Biltema har ett när som funkar bra. Den kan man fästa på tex runt en sten och sen smälta ihop det på undersidan av stenen.

JensJ
2008-02-05, 10:35
Jag har tittat på ett nät på K-rauta men har inte vågat prova än. Kanske är värt ett försök om det inte släpper ut gift i akvariet.

linkie1986
2008-02-16, 00:59
okej tack för alla svaren då är det bara att ge sig ut och leta då :)

M.V.H Linus

chessman
2008-04-11, 19:22
Måste bara tipsa om nät.. jag blev så desperat att jag beställde på ebay från usa. Men häromdan så fick jag tips om att gå in på tygaffären och köpa nylonnät och nylontråd så man kan göra (strumpor) och trä över sten och rötter så riccian el annan mossa kan krypa igenom.
Tror det är sånd de använder när de broderar korsstygn., kan köpas på metervara.
Sen Granngården ska ha ett lite fastare nät som man kan använda när man ska göra väggar. Även trädgårdshandlare ska ha ett brunt nät som är likt coccos kanske det tom heter coccosnät som är till för växter som ska vara snyggt att använda.
Tack från mig... en nykomling här och fast i räkträsket jag med.. :-)
Eliza

Adaw
2008-04-11, 19:46
Välkommen till forumet. :)

Jag ska ta en tur till centrum imorgon och kolla Granngården, Jula och se om de har ngt passande.
( Blir säkert Zookompaniet också.:) )

malaagua
2009-11-12, 19:58
har en massa riccia som växt till sig på ytan..tänkte prova binda det runt stenar nu med insektsnät, men var köper man det? :)

Janne Johansson
2009-11-12, 20:02
riccia växer tyvärr inte fast på stenar eller annat, och hos mej trivs den inte alls längre ner i karet. Den behöver mycket ljus för att trivas bra

malaagua
2009-11-12, 20:04
ok men om man har mycket ljus tex?

har sett akvarier med en stor ricciamatta på botten..vill prova iaf.

skreakalle
2009-11-12, 20:05
Rätta mej om jag har fel....men visst e -Riccia- en flytväxt/mossa.. :?

Janne Johansson
2009-11-12, 20:24
ok men om man har mycket ljus tex?

har sett akvarier med en stor ricciamatta på botten..vill prova iaf.

Jag är ingen superexpert på ämnet, prova är aldrig fel :)

malaagua
2009-11-12, 21:11
Nån sa att Biltema har ett bra nät, vart kollar man efter det, dom har ju så mycket.

å galler är jag också sugen på att prova, får kolla i byggvaruhus efter det.

bjar
2009-11-12, 21:12
Starkt ljus och att man inte några djur i akvariet som är "buffliga" så att riccian lossnar .Så är det inga problem att skapa en riccia matta .

Johnny W
2009-11-12, 21:13
Nån sa att Biltema har ett bra nät, vart kollar man efter det, dom har ju så mycket.

Denna?
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83746 (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83746)

malaagua
2009-11-12, 21:20

Denna?
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83746 (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83746)

kanon :!: :!:

AnetteJ.T
2009-12-18, 01:22
Nej du har helt rätt, så man måste binda ner den, särskilt bra ljus anser jag inte att man behöver, däremot lite växtnäring och gärna CO2.

Myggnät finns på Granngården med, men kolla Chessmans post. Det är sånt tyg/nät jag använder här. Jag tycker myggnätet är för finmaskigt.

http://www.akvaristen.anettejt.se/Vaxter/59.jpg

Efter en månad:

http://www.akvaristen.anettejt.se/Vaxter/57c.jpg

Räkan95
2009-12-18, 08:01
annetteJ.K gud vad häfftigt att de växer så fort! riktigt snygt!

kan man göra så med vanlig javamossa?

Janne Johansson
2009-12-18, 12:12
Supersnyggt, hur mycket ljus har du i det karet?
När jag tar ner min Riccia till bottnen så tynar den bort på ett par månader. Den funkar däremot bra som flytväxt precis under lysrören.

AnetteJ.T
2009-12-18, 15:57
@Räkan95
Tack. :)
Ja det kan du, detta nät är såpass grovmaskigt så du kan i stort sätt använda dig av vilken mossa som helst. Javamossa är väl inte den snyggaste till detta. Flame/Erect hade jag rekommenderat.

@Räkmackan
Tack. :)
Har inte så mycket ljus i det karet, 0,4 W/L (T8, Aquarelle)
Jag skulle tippa på näringsbrist i förstahand om den inte trivs.
Om man tittar på detta kar: [img2:32hpkudv]http://www.lagring.anettejt.se/GC3.jpg[/img2:32hpkudv]
Så är det iof på 0,6 W/L, men då är det LE på 6500k. (Cocoon 5)
I detta kar doserar jag 1.6 dos/PMDD/V (dock med lite mer K2SO4), efter ett 40% VB. Och Riccian växer som ogräs. :)

Janne Johansson
2009-12-18, 17:58
riktigt snyggt, :)
men då kommer den klassiska frågan "kan man ha räkor och Pmdd i hop"
vissa säger ja andra nej. Jag som har en del räkor och många dyrgripar vågar inte chansa.
Jag får nog öka på ljuset en del känns det som, den trivs som sagt på ytan men inte längre ner, så näringsbrist köper jag inte riktigt.

AnetteJ.T
2009-12-18, 22:53
Om man kan ha räkor med PMDD beror lite på sort. En del sorter klarar nitrat o koppar en del inte. Dyrgripar hade jag aldrig chansat med. (CR skall man inte prova med, även om jag hört en del som fått det till att funka)
De som funkar hos mig är BP, WP, Gula, Tiger och Amanos.

Ökar du upp ljuset så lär bristerna komma fortare, därför är det nästan bättre att sitta på lite för lågt ljus om du inte vill göda med något.
När Riccia bara trivs i ytläge, så undrar jag följande.
Kör du luftpump? Eller extremt låg cirkulation?

Sultanen
2009-12-19, 02:22
Funkat fint med alla Neocaridina men CR/CB är enligt min erfarenhet känsliga för PMDD. Vet att det var snack om någon annan gödning (Kan ha varit TMG(Tropica Master Groth) som diskutterades men är inte säker) som fungerade fint för flera med CR.

linkie1986
2009-12-19, 10:09
Jag har kört med Cr och Tropicas flytande växtnäring men vågar inte sätta mitt liv på att det går för alla det beror lite på mängd och sånt skulle jag tippa på.
Men jag har startat ett litet akvarium nu med Co2 och växtnäring som jag tänkte köra CR i så vi får ju se vad som händer :)

Janne Johansson
2009-12-19, 11:11
Om man kan ha räkor med PMDD beror lite på sort. En del sorter klarar nitrat o koppar en del inte. Dyrgripar hade jag aldrig chansat med. (CR skall man inte prova med, även om jag hört en del som fått det till att funka)
De som funkar hos mig är BP, WP, Gula, Tiger och Amanos.

Ökar du upp ljuset så lär bristerna komma fortare, därför är det nästan bättre att sitta på lite för lågt ljus om du inte vill göda med något.
När Riccia bara trivs i ytläge, så undrar jag följande.
Kör du luftpump? Eller extremt låg cirkulation?

Jag kör Billyfilter och luftpump, vad tror du om Co2 lite mer ljus ingen näring. Skulle va kul och få till 1 snyggt kar iaf där mossorna trivdes OCH räkorna :)

Janne Johansson
2009-12-19, 11:12
Jag har kört med Cr och Tropicas flytande växtnäring men vågar inte sätta mitt liv på att det går för alla det beror lite på mängd och sånt skulle jag tippa på.
Men jag har startat ett litet akvarium nu med Co2 och växtnäring som jag tänkte köra CR i så vi får ju se vad som händer :)

Kalas. :) lägg gärna upp bilder på det och info/ kostnader på hela anläggningen.
Ska bli mycket intressant att följa detta projekt.

Sultanen
2009-12-19, 13:36
Problemet med att höja ljusmängden och tillsätta CO2 utan att dosera växtgödning är att du ökar växternas tillväxt och därmed deras behov av näring, de kommer alltså få en uppsjö av brister och troligen tyna bort efter ett tag.

Med lite ljus och ingen CO2 räcker den näringsmängden du idag har i karet för att en del mossor skall trivas iaf. halvbra. Näringen du har i karet i dagsläget har du iom. att maten/skiten i karet bryts ner till NO3 ==> näring.

Janne Johansson
2009-12-19, 14:47
Problemet med att höja ljusmängden och tillsätta CO2 utan att dosera växtgödning är att du ökar växternas tillväxt och därmed deras behov av näring, de kommer alltså få en uppsjö av brister och troligen tyna bort efter ett tag.

Med lite ljus och ingen CO2 räcker den näringsmängden du idag har i karet för att en del mossor skall trivas iaf. halvbra. Näringen du har i karet i dagsläget har du iom. att maten/skiten i karet bryts ner till NO3 ==> näring.

Tack för svaret, får testa med något mellanting, typ samma ljus co2, lite näring

linkie1986
2009-12-19, 22:06
Just nu är karet lite grumligt (dåligt tvättad grus) *L* men ska göra ett vattenbyte imorgon så ska jag lägga upp bilder på det. :) M.V.H Linus

PatrikMalmo
2009-12-20, 09:18
Riccia är en flytväxt, helt sant. Finns flera varianter av den, när jag hade som flest hade jag tre olika. En var rätt kompakt, en annan mer spretig och den sista ett mellanting. Har hört om att det finns en variant som faktiskt sjunker, men aldrig sett det själv. I nuläget har jag bara en variant som för en tynande tillvaro.

När jag trixade med nät körde jag med hårnät. Finns att köpa i de flesta matbutiker. Fördelarna med hårnät är att de är finmaskiga, kan knytas till att passa de flesta stenar samt att de jag hittade var bruna eller svarta - de syns alltså knappt. I Amanos burkar så lindar han fast Riccia med fiskelina. Han har något argument om att ljuset skickas vidare i linan så att Riccian trivs bättre. Känner mig inte helt övertygad, men kan vara värt att prova.

Hilsen,

/P

Nålgräs
2010-02-11, 14:58
Var förbi sundbybergs textilaffär men där hade dom inget nylonnät.

har provat hårnät och insektsnät men utan tillfredsställande resultat.

tips?

AMDAdesign
2010-02-11, 15:00
Använder mig av biltemas myggnät en grön rulle för en billig peng funkar klockrent på min riccia :)

Nålgräs
2010-02-11, 15:25
kan tro att insektsnät funkar bra till riccia men det ser inget bra ut till min javamossa.

AMDAdesign
2010-02-11, 15:28
när du var i tygaffären du tittade inte på tyll då? Jag är ju sömmerska och jag tycker det är konstigt att de inte skulle ha det på Sundbyberg...för tyll är en typ av nylon nät som nog skulle funka till javamossa...fast jag förstår inte riktigt varför du ska ha nät..jag har bundit min javamossa med fiskelina vilket funkar super bra.

Nålgräs
2010-02-11, 16:32
Man kanske ska fråga efter tyll då!

jag hade tänkt göra mosskullar på stenar, fiskelinan är så jobbig att försöka få fast runt dom.

MeKaL
2010-02-12, 01:18
Nej du har helt rätt, så man måste binda ner den, särskilt bra ljus anser jag inte att man behöver, däremot lite växtnäring och gärna CO2.

Myggnät finns på Granngården med, men kolla Chessmans post. Det är sånt tyg/nät jag använder här. Jag tycker myggnätet är för finmaskigt.

http://www.akvaristen.anettejt.se/Vaxter/59.jpg

Efter en månad:

http://www.akvaristen.anettejt.se/Vaxter/57c.jpg

Vart har ni fått tag på de nätet? Har alla textilaffärer de eller vad?

Nålgräs
2010-02-12, 03:14
Precis det nätet jag vill ha, ser perfekt ut!

AMDAdesign
2010-02-12, 07:10
Det är tyll och det brukar finnas i de flesta tygaffärer, finns ofta i massor av olika färger då kan man köpa ett som passar in med stenarna så lyser det inte så mycket i karet...tänkte om man nu inte ska ha riccia som växer som ogräs :D

Peckoltia
2010-02-20, 12:12
Hur gör ni för att fästa nätet runt stenen? Jag fick tag på svart tyll och tänker fixa mosskuddar med riccian som jag har, syr ni påar eller hur gör i :? :? :? ?????