handdator

Visa fullständig version : Silikon, torktid

Peckoltia
2010-04-04, 15:54
Hur lång tid tar det för silikon att torka :? ?? Jag tänkte börja att limma ihop karet igen, ska jag limma en sida i taget eller kan jag limma fler samtidigt :? ???
Har limmat ett terrarium för mycket länge sedan och jag kommer inte på hur jag gjorde mer än att jag limmade botten sist :D !!

Saga
2010-04-04, 16:06
Det beror väl lite på hur tjockt lager man har, men vad jag lärt mig är det ca ett dygn per 2 mm.

bjornsson
2010-04-04, 16:47
Tror det brukar stå på tuben med, sedan beror det på vilken temp man har och luftfuktighet i rummet.

Peckoltia
2010-04-04, 17:13
Det borde vara ett par dagar, konstigt nog står det inte på tuben, men saga skrev något om 2 dagar :roll:

bjorsa
2010-04-04, 18:28
Som sagt 2 mm per dygn ,jag limmar alltid ihop akvariet på en gång har en 90 graders vinkel på en bänk å börjar då med frontglaset som jag lägger ned och limmar sträng på alla tre sidor dvs sidorna och botten sen tar jag bottenglaset som jag då sätter limsträng på kortsidorna sedan ställer jag den på frontglaset och då så står bottenglaset mot 90 gradersvinkel som har en magnet i sig så då sätter jag en magnet som då håller glaset stårende mot 90 graders vinkeln
Sen sätter jag sidorna å sen limsträng på kortsidorna och botten å sen på med baksidan å sen lite justeringar så att dom sitter fint sen på med packtejp som stadga dvs från sida till sida sen tar jag fingret å drar ut alla fogarna .

2 Dagar senare så dubbel limmar jag dvs tejpar en ram invändigt i akvariet på ca 0,5 -1,5 cm beroende på akvariet storlek sen torka rent med t-sprit eller aceton å sen i med limsträng å sen blöta fingret å dra ut sen dra bort tejpen å låt stå i x dagar tills allt är torrt .

Men mitt sätt att bygga är är sen 70 talet å idag så dubbel limmar ju ingen likaså så brukar dom ju inte ha front och bakglaset utanpå bottenglaset å kortsidorna stående på bottenglaset men för mig funkar det :-)
mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-04-04, 19:00
Nu är det här ett kar som jag sprättat i sär då det måste limmas om efter att ha stått tomt en massa år, hur många vet jag inte då jag fått överta det. Både långsidor och kortsidor står på bottenglaset så då måste det bli bäst att limma långsidor och kortsidor först och sen botten, alltså limma det stående upp och ned.
På detta vis borde det gå att justera in botten eller :) ???
Borde ha köpt en vinkelhake, har haft en men den har av någon underlig anledning deseperat :evil: !!!

bjorsa
2010-04-04, 21:05
Hur stort är det ?

Att limma det oppåned låter vanskligt lättare att limma med botten nedåt å sen ställa skivorna på botten med silikonsträng under och du kan ju använda boktravar som stöd å sen köra packtejp för att hålla ihop men har själv aldrig byggt på de viset, på "mitt" vis klarar man att bygga upp till 500 liter själv utan hjälp .

mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-04-04, 21:09
60L, inte särskilt stort, tänkte ha det till mina CR, CB och Golden :D !