Visa fullständig version : Skicka sniglar?
Rickard Asplund
2010-05-18, 10:57
Är det någon som har tips om hur man kan skicka posthornssniglar men posten utan att betala extra för skrymmande? :o
i snusdosor med bomull :D
Rickard Asplund
2010-05-18, 10:59
Vatten?
Nej men alltså du tar en snusdosa.. Blöter lite bomull... lägger äppelsnäckorna på. Det räcker! De klarar sig i posthanteringen på så vis. Jag har köpt måååånga äppelsnäckor från alla delar av Sverige och alla har skickat dem på sådant vis. Alla har överlevt, inte varit krossade, mått kanon!
Rickard Asplund
2010-05-18, 11:08
Men jag skall skicka posthornssnäckor.
Men jag skall skicka posthornssnäckor.
Det fungerar på samma sätt. Jag har fått posthornssnäckor skickade på samma vis.
Rickard Asplund
2010-05-18, 11:24
Tack så mycket.Jag trodde det var annorlunda med äppelsnäckor eftersom dom går ur vattnet för att lägga ägg.
Tack så mycket.Jag trodde det var annorlunda med äppelsnäckor eftersom dom går ur vattnet för att lägga ägg.
De två som skickade postisarna till mig på det sättet är mycket vana vid att skicka snäckor på posten.. Och det fungerade. Jag tror de ska klara ett dygn förpackade på sånt sätt utan problem.
Lycka till! :D
Peckoltia
2010-05-18, 11:42
Du bör lägga våt bomull ovanpå snäckorna också så att de hålls på plats, då slipper de slå i plasten hela tiden, posten är ju som vi vet inte särskilt varsamma och dom vet ju inte heller att det är snäckor i paketet. Ett tipps skriv aldrig att det är levande räkor eller snäckor för man får inte skicka dem med posten igentligen :wink: !!!
Absolut, man ska lägga bomull både över och under snäckorna som Peckoltia säger. Jag var inte tillräckligt tydlig i mitt inlägg! :D :thumbs:
Peckoltia
2010-05-18, 11:48
Absolut, man ska lägga bomull både över och under snäckorna som Peckoltia säger. Jag var inte tillräckligt tydlig i mitt inlägg! :D :thumbs:
He, he, du barade missade skriva det eller hur, lätt hänt faktiskt :wink: :wink: !!!
Det går att använda filtervadd och hushållspapper också :D :D !!!
Janne Johansson
2010-05-18, 15:30
Någon som är hyfsad fotograf och sugen på att göra en "snäckpackarguide" får gärna göra det och pm mig så lägger jag ut den i "artiklar"
Sanna Karlsson
2011-02-01, 10:49
Ja, en snäckskickarguide vill vi ha. :thumbs:
Hur små/stora ska snäckorna vara när man skickar dom? Hur ska de "koppas" in i akvariet, ska de temperera sej med vattnet först innan man släpper i dom?:?
Jag hade kunnat göra en, men kan bara med snusdosor, aldrig skickat/tagit emot med annat :P
Sanna Karlsson
2011-02-01, 16:18
Det borde ju finnas någon här som har skickat snäckor många gånger och kan ge oss andra råd och tips;) Tala om vad som funkar för dej:thumbs:
Kan man köra med snusdosor samt bommul över och under snäckorna även när det är kallt ute? syftar då på att det är -5 till 5 grader celcius ute...
Helt perfekt att man bara behöver en snusdosa och bomull, syrran jobbar på en snusaffär så hon kan säkert fixa hem några (toma då förståss, snu är blä) och bomull har man ju alltid hemma:D
jag fick hem ett gäng i dag i snusdosa
och här är det ca 0grader nu!
och det gick iaf bra
Jag fick 2 snäckor i snusdosa (1 var död).En vidrig snuslukt spred sig när jag öppnade.
Har skickat i rengjorda tablettburkar iplast med skruvlock.
Kan man köra med snusdosor samt bommul över och under snäckorna även när det är kallt ute? syftar då på att det är -5 till 5 grader celcius ute...
Helt perfekt att man bara behöver en snusdosa och bomull, syrran jobbar på en snusaffär så hon kan säkert fixa hem några (toma då förståss, snu är blä) och bomull har man ju alltid hemma:D
Man kan alltid lägga ner det i ett vadderat kuvert :)
Det låter jätte roligt
Jag har lite svårt att komma åt snusdosor så att jag skickar i en liten kartong, då finns det ingen risk att dom kommer ligg ute när det är kallt,eller varma på sommar att ligga ute i plåt brelåda
Jag tar också bomull ( till ansikte)blöter ner den på båda sidorna om snäckorna (posthorn)
Jag brukar lägga slänga ner snäckorna lite försiktig när jag får hem dom.