Visa fullständig version : Projekt räkkar
Miliimli
2010-05-21, 15:29
Då var karet igång då!
Köpte för en tid sen ett litet akvarium på 12 l för inte många pengar alls på en loppmarknad.
[img2:30wli4dv]http://4.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S-QpBepA16I/AAAAAAAAA2E/PU4fa6eqK-Y/s1600/kare.JPG[/img2:30wli4dv]
Sedan dess har det silikonats om två gånger (eftersom jag använde fel sorts silikon första gången..)
Nu har det stått ungefär en vecka med bara växter i (trodde jag, såg några sniglar däri för någon dag sedan som säkert kommit med någon av växterna)
[img2:30wli4dv]http://3.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S_BKMmieK5I/AAAAAAAAA3c/P6Ife8feMbQ/s1600/P5160113.JPG[/img2:30wli4dv]
Igår flyttade de första riktiga invånarna in; fyra st red crystal räkor (ska skaffa fler senare när karet kommit igång ordentligt) och idag upptäckte jag en liten fripassagerare som smugit sig med från djuraffären, nämligen ett pytte litet endlersyngel (tror jag)
Alla räkor lever ännu idag så jag hoppas allt ska gå vägen!
[img2:30wli4dv]http://2.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S_WLqOBKtRI/AAAAAAAAA4E/AAL2gMpgmLc/s320/DSC_0007.JPG[/img2:30wli4dv]
[img2:30wli4dv]http://4.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S_WLppzqJFI/AAAAAAAAA38/tUCyl2a1GXc/s320/DSC_0005.JPG[/img2:30wli4dv]
Ser riktigt fint och trivsamt ut :)
Hoppas de 4 blir fler och fler tills du får lov att expandera och kan ha det karet till uppfödning :)
Lycka till!
Peckoltia
2010-05-21, 17:41
He, he, vad kul att du hittat ett sådant gammalt nostalgikar, jag hadde ett lika dant för 47 år sedan fast 24L, det var mitt allra första kar, grattis :D :D !!!!
Ser ju bra ut också, kul :D :D !!!
Champis_Sanna
2010-05-21, 17:44
Jag kan bara hålla med föregående talare.
Kul med en fripassagerare, man kan ju undra hur den kom med.
ser fin fint ut, hoppas precis som dig att räkorna nu klarar sig och sedan framöver kommer att skaffa sig lite räklingar =)
Miliimli
2010-05-22, 08:07
Tack! Jo efter bara ett dygn är jag helt såld på räkor! Varför har jag inte skaffat såna förut?
Ångrar också redan att karet är så litet, vill ju kunna ha myyycket räkor :mrgreen:
men men, kommer nog säkert att skaffa något större åt dom så småningom!
Jättefint! Och bra bilder! Fördelen med mindre kar är att man får plats med fler :)
Miliimli
2010-05-28, 22:44
Jaha ja, då har karet varit igång ungefär en vecka!
Tyvärr dog ena räkan i onsdags, men de andra mår bra och är aktiva. Fripassageraren, ynglet, växer så det knakar.
Igår gjorde jag ett vb och vad hittar jag ikväll om inte ett ömsat skal på bottnen! Såg ganska häftigt ut, och när jag satt och tittade en stund kom en räka och började bogsera in det tomma skalet i mossan under roten!
Borde man ta bort skalen eller "återanvänder" de dem, alltså typ tar upp kalcium eller något ur dem?
kommer ihåg första gången jag hittade ett tomt skal. blev förfärad och trodde en räka dött xD
du kan lugnt låta det ligga kvar, det kommer att försvinna och riskerar inte att typ förgifta vattnet eller dylikt.
antar att de borde ju äta upp det med tanke på att räkor är asätare men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
J.milton
2010-05-29, 15:05
Dom (iaf mina) brukar käka lite på det, och det är bra kalcium tillskott. tar 1-2 dar sen är dom helt borta.
Miliimli
2010-05-29, 18:27
okej, good to know! :)
Miliimli
2010-06-01, 20:00
Då har karet varit igång i knappa två veckor då. Jag började ju med fyra red crystal, men en dog för en vecka sedan så nu har jag 3 kvar.
Skulle karet behöva längre inkörningstid innan man skaffar fler, eller tror ni jag kan köpa några till i morgon när jag ska in till stan?
Jag skulle nog ha väntat lite till annars säkert, men i morgon är enda dagen jag kan åka sedan vet jag inte hur länge det dröjjer innan jag åker in igen..
Daniel Brodin
2010-06-01, 21:03
Jag tycker du ska ta det lite lugnt och vänta några veckor till för säkerhetsskull.
Räkor är väldans känsliga mot nitrit vilket inte är helt ovanligt under första månaden av ett nystartat kar.
Lycka till!
Miliimli
2010-06-02, 10:28
Det var det jag misstänkte. Nåjaa, bara att tygla sig då :P
Miliimli
2010-06-04, 12:32
Idag kom en liten invånare till till räkkaret. Min svärdbärarhona hare ynglat av sig inatt och i morse hittade jag hela 1 överlevare :D
Tigerbarberna har säkert fått sig ett riktigt skrovmål, så för att öka ynglets överlevnadschanser lite fick det flytta över till räkorna.
Miliimli
2010-06-07, 08:05
ÄÄH! Nu är det snart bebisar på G! Fick med mig två gravida honor från affären och nu har den enas rom ändrat färg från svarta bollar till genomskinliga och man ser precis den pyttelilla röda räkan som ligger innuti :D
Jag hoppas bara att de klarar sig sedan när de väl är födda!
Har suttit och tittat hela morgonen och väntat att hon ska föda, och nu hänger ett ägg under henne men hon verkar inte släppa det någon gång... :|
Bara att ha tålamod!
Peckoltia
2010-06-07, 08:43
Vad roligt med räklingar, förstår att det är jobbigt att vänta på bebbarna :D !!
Miliimli
2010-06-20, 15:46
Idag såg jag äntligen en räkling i karet! :D Bara några millimeter lång, men en perfekt räkminiatyr!
Jag trodde att alla blivit fiskyngelmat då svärdbärarynglet har varit väldigt rund om magen den senaste tiden... Bara det skulle bli liite större så skulle jag kunna börja flytta tillbaka det till fiskkaret..
låter riktigt skoj :O) räklingar e bra mycket roligare än fisk yngel..lite väl fin mat åt ett svärdbärar yngel
nu när jag gjorde iordning mitt lilla akvarium så hade jag 4 st palett yngel i det de var ca 2-3 cm alla..tänkte att de fyra kan inte stoppa mina planer på räkor så jag släppte ner de i mitt 420 liters..men oj vilken jakt det blev..de för övrigt slöa oskarna visade upp en ruggig fart..så efter 10 min var de 4 = 0...hmm..
Miliimli
2011-02-21, 19:57
Oj, den här tråden hade jag helt glömt bort :oops: Börjar kanske bli dags att uppdatera lite :p
Så här har karet sett ut gaska länge nu
5495
För någon dag sedan blev det liiite omgjort, men inte mycket :p
Roten som med tiden sjunkit ner lite lyftes upp och så rensades lite riccia ut och en mossboll råkade ramla ner :)
5496
Jag kan kanske inte säga att det här karet är snyggt, men bilderna gör inte heller karet rättvist... Otroligt svårt att fotografera!
Peckoltia
2011-02-21, 20:02
Snyggt:thumbs::thumbs:!!! Ett tips vänd filtret så att det liger vid bakrutan i stället då syns det mindre i det lilla karet:D:D!!!
Miliimli
2011-02-21, 20:12
Haha, det där filtret ja... eller kanske karet i sig själv.. :p Det där är enda sättet det funkar på, om jag inte ska börja kapa några rör eller något :p Inte riktigt utfunderat för mitt kar alltså :p
Men räkorna klagar inte, de gillar att sitta och plocka på det :)
Oj, den här tråden hade jag helt glömt bort :oops: Börjar kanske bli dags att uppdatera lite :p
Så här har karet sett ut gaska länge nu
5495
Gud så sött!!
Mitt absolut första kar var ett sådant.
Med gröna metallkanter..........Ååååå vad jag tyckte det var fint. Fick det med 5 Neontetror. Tvärdog.:oops: Alla är nya nån gång.:P
Peckoltia
2011-02-21, 21:20
Mitt första kar var också ett sådant här nostalgikar på 24L, men mina fiskar tvärdog inte i alla fall, men jag hade övat länge med syltburkar före som jag hade fiskarna i:lol::lol:!!!
Miliimli
2011-02-22, 07:59
Haha, trevligt med fisk i syltburkar :p
Mm,lev ju förälskad i karet första gången jag såg det :p Fint är det, men aaaningen litet :p Bara jag känner mig rik någon gång ska jag ta och beställa hem en 30 l dennerlekub åt räkorna :)