handdator

Visa fullständig version : byte av bottenmaterial

Nedro
2010-06-01, 20:10
Har beställt hem soil till mitt nya kar som startas och köras in lugnt i någon vecka innan det får invånare.

Tänkte även byt ut det gruset jag har i mitt nuvarande kar till soil. Där kommer problemen.

Hur ska detta göras?

Ska man ta ur alla växter,rötter räkor och ha i en hink 1 dag eller så och en pump. fixa soilen och ställa den med vatten och låta det stå överdagen för att installera räkorna och det på kvällen. eller hur bör man göra?

Oroar mig för att PH ska sjuka för fort för djuren om man bara byter ut gruset och sedan i med allt igen?

Egentligen vill man ju köra in det ett tag innan djur. men som sagt har det igång och vill byta för att få ned PH och sådant till mer lämpade nivåer.

Tips på hur man smidigast gör detta byte, mottages gärna?.

Som det ser ut nu funderar på att starta det ena karet så fortman kan med bara soil, vatten och någon växt. låta det stå 1-3 dagar och sedan låta räkorna bo i det vattnet någondag så man kan ge de omgjorda karet någon dag på sig att balanceras.

Janne Johansson
2010-06-01, 21:22
Jag bytte nyligen ut 6 kar mot nya och då fick en del ny soil med.

Jag sparade allt vatten från det gamla karet utom de sista 2 cm. tog upp rötter, mossa växter, filtret, räkor. Efter det i med soilen och fyllde på med det gamla vattnet och all inredning. Sist fyllde jag på med nytt vatten de 2 sista cm. Räkorna släppte jag i direkt.

Jag vet att det tar ca 1-2 veckor innan ph t sjunkit till runt 6,0 med soil.

Min teori är att räkorna får en längre phsänkning ju snabbare man släpper ner dem efter att man bytt från vanlig grus till soil.

Räkorna verkade inte märka någonting av att de fått ny botten. De åt som vanligt matningen efter och inga räkor alls har dött vid bytet.

Skall du däremot starta ett helt nytt kar utan akvarievatten, inkört filter,rot, skall du vänta ett par veckor innan räkorna får gå i. Under de första 2 veckorna så bör du låta ett gäng sniglar och gärna ett par mindre fiskar typ guppy gå i karet och köra in bakteriefloran.

Nedro
2010-06-01, 22:50
Ah okey låter toppen. Litar på dig mackan du brukar ju ha koll på det mesta.

Blir ett snabbt ut och in på det karet som just nu står igång och puttrar.
Sedan tänker jag starta ett nytt med men det får mogna till sig med lite guppy ifrån mitt sällskapsakvarium samt lite posthorn, som förökar sig i rasande takt hos mig =P

Tack så mycket!!!