handdator

Visa fullständig version : Shrimpsoil och kattsand. Akut så jag kan startaupp akvariet

Majki01
2010-07-18, 14:49
Tjena tänkte se det blir inget aquael shrimp set denna månaden utan jag slog till stort och ska ta hem ETT TILL 150 liters kar och köra ren räkodling på cristals i det.

Så tänkte jag Om jag kör coop kattsand i ena sidan och shrimpsoil i andra sidan.. Hur blir vattnet i värdena då? Tänkte mer på ph hallt osv?

Eller coop har motsata effekt till shrimp?

Shrimp håller ph på en bra nivå och coop gör vad? Om jag kör med coop i ena halvan så behöver jag inte ha "kalk" stenar och dylikt i? så vattnet blir kalk rikt samtidigt som ph nivån är på en stadig nivå hela tiden? eller jag har fel?

Ska hämta det nu kl 5 så bilder kommer självklart ikväll:)

Majki01
2010-07-18, 17:55
Så då har man hämtat hem det. så här ser det ut än så länge.

[attachment=1:118obs30]DSC00061.jpg[/attachment:118obs30]

Där e en ovandel som hör till också:) med ljusrör o perfekta ställen för kylfläktar:).

Halva delen med shrimp soil andra halvan förblir tomm tills vidare.. "tills jag fått svar på om det är bra eller dåligt att blanda katt o soil"

När jag köpte akvariet idag så köpte jag också ett ytterfilter av honom.
Som va helt nytt bara det att han hade inte slaangarna utan det va bara ytterfiltret och det inre..
[attachment=0:118obs30]DSC00062.jpg[/attachment:118obs30]

Någon här som har slangar osv till tetratec ex700

sakerna till insuget och utsläppet :)

det som "sitter i akvariet"

Exelon
2010-07-18, 19:38
Förstår inte riktigt varför du blandar soil och sand? Det kommer inte se bra ut när det har gått en stund och du har flyttat runt växter osv för är inte kattsanden typ ljusbrun när den är blöt?
Och sen förstår jag inte vitsen med att "offra" dyr soil. Den är väl till för att den inte ska innehålla massa ämnen eller höja/sänka ph. Medans kattsanden har ju massa näring som är bra för växterna. Ph mässigt tror jag inte det spelar någon roll. Hade jag varit du hade jag kört med kattsand och sparat soilen till något annat kar eller kört enbart med soil. När du kommer upp i större volymer så får du inte samma problem med ph variationer som i ett litet. Byter kanske 25% en gång varannan månad i 170l räkburken fyller mest på det som dunstar. Har bara räkor och massa växter så då svänger det inte i ph så mycket. Så vanligt kran vatten duger för att få rätt ph. Om du inte använder sten/grus med kalk i eller om du kör med kilovis med rötter som surar ner vattnet.

Majki01
2010-07-18, 19:43
Soilen kör jag med för att den är snygg..
Min tanke är att ha 2 olika landskap i samma kar.. Så jag kommer ju i vilket fall som helst ha 2 olika sorters botten"grus"

Så kom jag och tänka på kattsanen iomed att den är kalk rik för att jag absolut INTE vill ha någon ful kalksten i akvariet.. Så hade det ju varit bra och köra med den iomed alla äppelsnäckor.

Exelon
2010-07-18, 19:45
Just det kom ihåg att du inte hade slangar. Det finns enklast att få tag i på nätet. Det finns som metervara. Enda du behöver veta är väl grovleken på slangen, mät bredden på in/utlopp.
Pwss har in och utlopps saker till tetratec
http://www.pwss.se/product.php?producti ... 920&page=1 (http://www.pwss.se/product.php?productid=7997&cat=920&page=1)
http://www.pwss.se/product.php?producti ... 920&page=1 (http://www.pwss.se/product.php?productid=7999&cat=920&page=1)

Hade jag varit du hade jag satt in en slimline bakgrund det blir riktigt snyggt i hörnkar. Sen kan man göra en filter kammare och dölja all teknik i hörnet längstbak.

Majki01
2010-07-18, 19:49
Aa jag kollade lite på dessa slimline .. Det blir nog sådana:)

A jag tänkte köra en filterkammare i "ryggraden" längst bak på akvariet..
Några tips på var jag kan hitta hur jag gör en sådan? fäster bygger den osv osv?
hade varit otroligt snällt

Exelon
2010-07-18, 19:53
Soilen kör jag med för att den är snygg..
Min tanke är att ha 2 olika landskap i samma kar.. Så jag kommer ju i vilket fall som helst ha 2 olika sorters botten"grus"

Så kom jag och tänka på kattsanen iomed att den är kalk rik för att jag absolut INTE vill ha någon ful kalksten i akvariet.. Så hade det ju varit bra och köra med den iomed alla äppelsnäckor.

Okej då är jag med. Hade gjort en "vägg" med sten och haft en högre nivå i nån av sand sorterna och haft någon sorts lågväxande växt på den lägre sidan som en öppen glänta med bara låga växter. Hade jag haft mina bilder kvar på mitt hörnkar när jag körde med nivå skillnaden det är lite svårt att förklara. Har ett innan iaf då ser du bakgrunden i samma kar.[attachment=0:3bxxtske]IMG_0254.JPG[/attachment:3bxxtske]

Majki01
2010-07-18, 19:56
Du har ingen tips på var jag kan hitta information om att bygga ihop en filter kammare ?:)

Exelon
2010-07-18, 20:07
Att sätt i slimbakgrund är riktigt lätt. Mätt vilken höjd du har på karet och välj lite olika bitar så du får en "naturligt" utseende köp till en extra av den längsta sorten och en liten. eller om du kapar av någon av dom andra. Köp en stor extra iaf. Kapa dom är enkelt då det är rutmönster på baksidan så en mattkniv duger gott. Sen köp 2 tuber silicon för akvariebruk. jag köpte tre men så har jag 325 liter i det hörnkaret. Sen är det bara att göra rent väggarna med t-röd och göra ett kors på varje "modul" och trycka fast den på väggen. Prova först hur du vill ha dom.
Hörnet gör man enklast att man "genar" alltså drar rätt över hörnet. visar med en paint bild. Så köp en drossel eller hur det stavas. Finns på bakgrundtillbehör.
Dom är räksäkra iaf för stora individer. Sen borrar man bara ett hål för den och ett mindre för utblåset.[attachment=0:1gnqpf6s]ttt.png[/attachment:1gnqpf6s]

Majki01
2010-07-18, 20:12
Ska ju köra stort ytterfilter. Så jag tänkte ha insuget till ytterfiltret i "filterkammaren" bara så då behöver jag inte köra några håll o dylikt? utan bara filtermatrial som en "vägg" och så sticker jag ner insuget till ytterfiltret bakom bara?

Peckoltia
2010-07-18, 21:10
Med ett ytterfilter och sedan filtermaterial bak så blir det som kaka på kaka, skiten kommer att fastna på filtermaterialet i karet och då gör inte ytterfiltret någon nytta mer än att det fungerar som ett pumphuvud.

Majki01
2010-07-18, 21:15
Med ett ytterfilter och sedan filtermaterial bak så blir det som kaka på kaka, skiten kommer att fastna på filtermaterialet i karet och då gör inte ytterfiltret någon nytta mer än att det fungerar som ett pumphuvud.

Jo men endå snyggare än att bara sticka ner ytterfiltrets slang och ha en ful nylonstrumpa för att skydda räklingar.. då har jag hellre en kammare med finfördelad filtermatta

Peckoltia
2010-07-18, 21:22
Du kan ju dölja insuget med ett par stenar eller en mopanirot, eller så kan du göra en mossvägg och sätta upp den så att den döljer insuget, ett annat alternativ är att plantera några valisinerior längst bak framför insuget.

Exelon
2010-07-18, 21:29
Det är rätt som Peckoltia skriver, det blir lite kaka på kaka men du får ju alltid lite skit ner i ytterfiltret men så har du en stor ful blå bit mitt i karet inge vidare snyggt. Det jag menar är att du sätter en bit av bakgrunden(bakgrunden är grön på bilden ovan och det svart är glaset/karet) som filter kammare och sätter in en Raster(skrev totalt fel förra gången). I den biten då syns bara den och ingen doppvärmare eller in/utsug och så borrar du ett hål för utsuget uppe vid ytan för ytrörelsen.

raster: http://www.pwss.se/home.php?cat=669

Exelon
2010-07-18, 21:32
Ja och innan du siliconar fast rastern kan ta lite silicon på rastern´s struktur och strö samma sand/grus som du har i karet och volá så syns den inte mer.

CatsWhisker
2010-07-19, 06:18
Mycket bra tips Exelon.... snyggt kar....Så hade jag gjort...

Kanske du kan lägga soilen under kattsand...

Då får du ju effekten att vara kvar...

Jag tror inte det blir snyggt att fördela det på varsin sida...

clas
2010-07-19, 08:47
stop!! ingen bakgrund i karet inte om du ska odla räkor!!! det kommer vara massa räkor bakom bakgrunden hur väl du än tätar och dessutom med filter bakom så kommer du inte att se så många räkor!!!!!
jag vill inte verka negativ! utan hjälpa till
mvh clas

PS jag vill oxå ha ett 170 liters odlingskar DS

Majki01
2010-07-19, 08:58
stop!! ingen bakgrund i karet inte om du ska odla räkor!!! det kommer vara massa räkor bakom bakgrunden hur väl du än tätar och dessutom med filter bakom så kommer du inte att se så många räkor!!!!!
mvh clas

Det är just därför jag inte körde till djuraffären i gårkväll.. jag sitter liksom "Fast" i hur jag ska göra..

Tror det blir bara shrimp soil i karet ingen kattsand.

kollade runt på tetretec reservdeler kopplingarna o slangarna går på ca 550 kr när ett nytt kit kostar ca 700 så hmmm blir nog att köpa ett helt nytt filter

Exelon
2010-07-19, 12:27
mvh clas

Då undrar jag vad du menar för bakgrund? Den vi menar är en slimline den är helt slät på baksidan så det kan inte komma in en räka mellan den och karet. Och om han vill vara riktigt säker så drar han en silikon kant runt hela modulen/skivan då kommer det knappt in vatten. Och gör han filtret som jag menar blir även den tätt och om han vill vara 100% säker så tar han en bit av något fint filter och sätter innanför rastern.
Tog ett kort på en bit av slimline bakgrunden.
[attachment=1:31dmf41k]IMG_1538.JPG[/attachment:31dmf41k]

Så här ser själva filtermodulen. Du ser ett hål där ett mindre ytterfilters utlopp har suttit, och så ser du ett pumphuvud till höger. Själva "insuget" är i högerkant och har använt överlappnings biten/kanten från slim bakgrunden så det inte ska synas. Och innanför har jag blå filtermatta för att hindra fisk.
[attachment=0:31dmf41k]IMG_1537.JPG[/attachment:31dmf41k]

Ser att kabeln till lysröret har ramlat ner igen. :evil: Jo nu kör jag malawi så därav Xf5 ytterfiltet annars syns bara utloppen om jag skulle köra med sydamerika eller dylikt.

Majki01
2010-07-19, 13:03
hon är en han;) haha Jag har tankeverksamhet här nu hehe. det på bilden ovan va jävligt snyggt. Får se vad ekonomin tillåter denna månaden!

Exelon
2010-07-19, 14:03
Å förlåt! :oops: Jag är på lite olika forum så den här värmen blir det vad som helst. :?
Är det aquael dit kar 70x70x50?
Tror att det räcker med två stora 50cm två små 10 och en 20 för att du ska få en filter hörna. Dom pengarna får du igen i det bra mycket vackrare akvariumet än en ful planch. Skulle välja mellan röd gneiss eller som det jag har vit faxe. Den är väldigt ljus men efter ett tag så kommer alger då ser den riktigt naturlig ut.
Och även om du skulle välja att skita i filter hörnet så har du så det räcker i hela karet iaf.

Majki01
2010-07-20, 18:25
Har jag gjort någon tabbe eller? haha. La i mycket avsköljd soil i karet.. fyllde det med vatten i söndes... och fortfarande har det inte sjunkit .. så jag ser inte ens min hand när jag stoppar i den.. tycker det borde det ha gjort.. och den va MYCKET avsköljd.. men jag menar snart 3 dagar sen:S

Champis_Sanna
2010-07-20, 18:57
Var det ny soil? Man ska väl inte skölja av soilen?

Majki01
2010-07-20, 19:09
Har alltid sköljt av min soil. Nej jag hade denna soilen i ett annat akvarie innan. Tog upp den sköljde den mycket.. Ner med den i det nya karet.. bytat vatten i halva akvariet 2 gånger och fortfarande exakt likadant kan inte se ett piss. Funderar skarp på att skita i soil och köra på standard akvariegrus. för detta är bara drygt:S har FÖR mycket växter som bara ligger i gb lådor och väntar på att få bli planterade

Charlie_73
2010-07-20, 19:20
Om man stoppar i en tallrik eller nåt annat där
vattenstrålen hamnar så slipper man denna grummlighet.
Man får även hälla i VÄLDIGT försiktigt.

Johnny Wong
2010-07-20, 20:25
Töm så mycket du kan och fyll på försiktigt. Lägg en plastpåse över soilen så sprids vattnet bättre.

Är det svart dimma eller vitt? Om det ser ut som om nån hällt i ett glas mjölk i så kan det vara infusoria.

Majki01
2010-07-20, 21:10
Nej det är svart hehe. Testade precis tömde 170 liter och la en talrik och körde den svagaste vattenstrålen jag kunde ha.. tog en j**** tid. Men ja lika svart endå. Så får se imorgon annars kör jag ditt tips Johnny

Majki01
2010-07-20, 22:00
Men om det är något annat. vad är infusoria ? och vad gör man åt det?

Majki01
2010-07-20, 22:03
ööö Kollade google på infusoria nu precis va e det för äckligt djur?:O..

Men om det är det var skulle det komma ifrån? Har ju tagit soilen från ett av mina andra kar som varit igång?

clas
2010-07-20, 22:08
infusorier är väl vita?? sätt i ett filter med fin vadd så ska du se att det försvinner

Exelon
2010-07-21, 15:10
Om det nu skulle vara infusorier så, har jag för mig man ska täcka över hela karet så det blir totaltmörker i ett par dygn, för jag tror det var samma metod som när man dödar cyanobakterier.

Majki01
2010-07-21, 15:21
A läste något sådant. Men det kan omöjligt vara det! eller ja jag hoppas i alla fall. Men ser fortfarande inte in något i karet. Men får hem slangarna till ytterfiltret imorgon så jag kopplar in det då och ser om det renar det:)

Exelon
2010-07-21, 21:40
Du har inget innerfilter i karet? Om man byter filtermedium till typ finfilter eller nåt annat fin maskit som man han använda att filtrera med.