handdator

Visa fullständig version : Nanoakvarier i sydvästra småland !

Frank
2010-07-25, 07:35
Hej alla likasinnade!
Då jag har gjort en del inlägg här på forumet, så har jag fått uppmaningen att presentera mig...
Tycker dock det är mer intressant att skriva om vad man har... :wink:
Så det kommer lite sånt också...
O då gör jag ett försök...

Frank
2010-07-25, 07:40
Är en kille på strax över 40...
Har alltid rört mig på båda sidor av Skåne/Smålands gränsen.
Hittade en trevlig tjej som var på semester här...
Hon var från Danmark... så vi gifte oss... :D
Har i huvudsak jobbat som byggnadssnickare, men som bilden också visar, så har jag även jobbat som bl.a väktare.
Bor i villa, så vi gör vad som faller oss in... :thumbs:

Frank
2010-07-25, 07:48
O så över till det roliga...
Akvarierna...
Har haft akvarier i omgångar sen jag var liten grabb...
Tror det seriösa intresset dök upp ca 1975, då jag hade Malawi ciklider.
Har släkt i Köpenhamn som var medlemmar i en av nord Europas största akvarieföreningar. Deras klubblokal var som en stor akvariebutik, där man kunde hyra in sig på ett kar eller 2... Dock var kraven väldigt höga på om man skulle bli godkänd, för att visa upp vad man kunde. De tog fram många nya korsningar som finns fortfarande idag...
Så man har ju tur att man fick uppleva sådant som ung grabb.

Frank
2010-07-25, 07:51
Det mer seriösa akvarieintresset kom i förra hösten, då vi blev medlemmar i http://www.nvsa.eu som är en trevlig liten akvarieförening i nordvästra Skåne... (håller till i ABF´s lokaler i Åstorp)
Hemma hos oss har nu 12 kar på ca samlad vattenmängd 1300L.

Frank
2010-07-25, 07:52
Jag skrev följande i en annan tråd, och blev uppmanad att flytta det hit:

Hos oss är vi bägge räkfantaster! :thumbs:
Men jag var lite trögstartad... :oops:

Tror vi började med Körsbärs... som de flesta nog gör...
Sen blev det White Pearl Snowball.
Snart fick man tag på Crystal Black och Crystal Red i B gradering och nån A, köpta i en butik... sen var man såld...
Hade dem i nån månad o så åkte de lägre klassade Crystal ut (gav bort dem).
Karen skulle nu fyllas med högre klassade Crystal. Grade SS. (tycker de är snyggast)
Blev både Black & Red, och även "Little Lips".
Dessa går nu med en massa ägg... (kläcks snart...)

Så snart kanske man hoppar upp ett pinnhål till... :lol: :wink:

Frank
2010-07-25, 07:55
Har också gjort detta inlägg i en annan tråd... (så nu är allt samlat)

Glömde ju skriva...
Är 98% Malawi fantast.
1% L046 fantast
och 1% räkfantast.
När frugan skaffade sådana så tyckte jag att det var väl inget att ha.
Sånt smått krafs... var ju knappt synliga... :lol:
Men nu är man omvänd, till den ljusa sidan... :thumbs:
Räkor rules !!! :D
Man kan ju sitta i timmar o kolla på de små liven... o vissa far ju runt som raketer, andra har ett mindre slagsmål om en bit trä eller mat...
Ja, listan kan göras lång om deras roliga beteende.
Har hittills 5 sorter...

Frank
2010-07-25, 08:03
Har vuxit till mig lite mer ang att ha räkor...
Så ev kommer det lite andra sorter med högre graderingar hit...
Men jag är av den uppfattningen att de skall vara snygga... :wink:
Så graderingen är relativt ointressant för mig...
Graderingar är det jag använder mig av när jag skaffar nya, så vet jag vilka jag får.

Kan ju berätta att jag har skaffat 3st L046 malar (Zebra pleco), för deras utseendes skull... ser ut så här:
http://nvsa.egensajt.se/board/l046-t353.html

Frank
2010-07-25, 08:09
Kan ju berätta att i dagsläget har vi igång 8kar av de 12 vi har.
Såhär är det fördelat...:
540L Malawi akvarium
300L Sällskaps akvarium (med lite körsbärs räkor)
100L Corydoras Sterbai kar
4*54L räkkar... med olika Crystal räkor.
40L med blåa äppelsnäckor...

Frank
2010-07-25, 08:12
Som tur är så har vi bägge akvarieintresse...
Och det underlättar ju när man skall iväg o handla, och även vid skötsel av karen...

Charlie_73
2010-07-25, 08:14
Oj! Det var nog forumets längsta presentation. :D
Välkommen till oss!

Frank
2010-07-25, 08:16
Ha, ha, ha... ja vi är ju olika... Och Tackar så mycket... :D :D :D

Alorna
2010-07-25, 08:47
3 stycken zebra pleco :shock:

Välkommen till oss :D

Frank
2010-07-25, 08:53
Hej Alorna!
Tackar för välkomnandet...
Kan berätta att L046or är inget att ha om man önskar aktiva fiskar...
Snacka om att de är några riktiga latmaskar... är nästan bara aktiva nattetid.
Har en L014, som är mycket mer kul att titta på...
Den är filmad och ligger på Youtube ifall nån vill se på aktiv mal... :D
http://nvsa.egensajt.se/board/scobinanc ... -t430.html (http://nvsa.egensajt.se/board/scobinancistrus-aureatus-l014-t430.html)

Alorna
2010-07-25, 09:01
Jo men dom är verkligen supersnygga men way too expensive for me! :-(

Champis_Sanna
2010-07-25, 09:02
Hjärtligt välkommen! Alltid kul att läsa om nya medlemmar.

Frank
2010-07-25, 09:08
Hej Champis_Sanna !
Ja det har du rätt i...
det är bara en själv som tycker det inte är nån större mening i att presentera sig...
Man har ju inget unikt hemma eller är nån kändis...ha,ha...

Frank
2010-07-25, 09:11
Jo men dom är verkligen supersnygga men way too expensive for me! :-(

Dom kostar ca 300kr/cm... lite beroende på vart de köps...
Verkar som priserna är lägre i södra Sverige...
Här ligger en 3cm mal på ca 900kr och jag vet att butiker i 08 området tar ca 2000kr för samma fiskar...

Champis_Sanna
2010-07-25, 09:23
Hej Champis_Sanna !
Ja det har du rätt i...
det är bara en själv som tycker det inte är nån större mening i att presentera sig...
Man har ju inget unikt hemma eller är nån kändis...ha,ha...

Räkfolk är intressant :lol:

Frank
2010-07-25, 09:33
Räkfolk är intressant :lol:
Det har du förståss rätt i... :D
Man gillar ju förståss att läsa om folks erfarenheter... kan ju lära sig en hel del...

AMDAdesign
2010-07-25, 09:42
Välkommen :D
Jag har också en L046 hihi fast jag fick den för 75kr!!! det du ;) hade tur att jag såg den i en butik där det var en praktikant som jobbade i kassan han slog in den som en vanlig ancistrus så jag betalade och gick glatt hemmåt :D :D
Men som du skriver de är ju ingen vidare fart på dom om det inte är mörkt i karet :)

Frank
2010-07-25, 09:47
He,he... ja så billigt kan jag inte få dem...
Tackar förresten för välkomnandet... :D

Peckoltia
2010-07-25, 10:04
Hej och välkommen till oss :D :D :D !!!
Jag håller med, det var den längsta presentation jag stött på :shock: :shock: :lol: :lol: :lol: !!!! Jag gillar Pleckoltiorna men de går inte att ha i räkkar så då får det vara, har inte plats för fler kar i min 2:a tyvärr :cry: :cry: !!!

Putte
2010-07-25, 10:07
Välkommen till gänget!
Jag har just köpt en bok om L-malar (Back to Nature) och de är ju SÅÅÅ läckra. Men behöver mycket större akvarium än mitt 54 liters. Resten är mindre...
Tack för karman!

CatsWhisker
2010-07-25, 10:23
Helt galen lång presentation..
Men den blev ju super...

Välkommen välkommen...

Steven.liu
2010-07-25, 10:35
Haha, skönaste presentationen :)
Välkommen!

Frank
2010-07-26, 07:03
Tackar för alla välkommnanden, det är ni minsann exemplariska på... :D

Frank
2010-07-26, 07:13
Välkommen till gänget!
Jag har just köpt en bok om L-malar (Back to Nature) och de är ju SÅÅÅ läckra. Men behöver mycket större akvarium än mitt 54 liters. Resten är mindre...
Tack för karman!

Ja, back to nature böckerna är bra... har alla utom discus, som jag inte kommer att ha nån nytta av ändå... Den finns dock i föreningen, ifall man vill ha lite sådan kunskap... :D
Är du ny på det med malar, så läs mycket om dem innan du köper nån...
Vi gjorde misstaget att köpa 2st L001 som var våra första L-malar (förutom ancistrus förståss) de kan bli 50cm långa, så de sålde jag igen...
Har ju L046 (Zebra pleco) som är snygga, men en kass fisk att äga...
Den är mycket känslig för sjukdomar, och äter nästan inga alger alls...
Så man får köpa foder med protein till den och annat typ artemia...
+ den är i princip bara aktiv om natten... :cry:
Jag har en L014 "Sunshine Pleco" som både är en snygg och aktiv mal...
Har lagt upp den på youtube ifall ni vill se den...
[youtube:1gtryt3k]http://www.youtube.com/watch?v=XCOOVzYp2BI[/youtube:1gtryt3k]

Putte
2010-07-26, 07:54
Kul! Den kan man inte klandra för att bara ligga still och vara vacker :-) Kul med snyggingar som diggar musik :-D
Skämt o sido. Riktigt snygg och dagaktiv!!! Behöver nog övertala frun att skaffa större kar.... Kanske ska börja bygga om hemma för att få plats med allt :)

Jag har köpt diskusboken med men mest för att jag fick den för 195:-oöppnad och den lär inte tillverkas mer.??? En bekant köpte ett begagnat ex på Tradera för över 600 kr ;-)

Nedro
2010-07-26, 07:57
ah bara att säga välkommen, och yikes vad många olika inlägg du delat upp din presentation i =P

Men välkommen ned i räkträsket.

Frank
2010-07-26, 08:04
ah bara att säga välkommen, och yikes vad många olika inlägg du delat upp din presentation i =P Men välkommen ned i räkträsket.
Tackar... :wink:

hogge70
2010-07-26, 08:23
hej och välkommen
L046 har nog skrivits upp lite för mycket
dom är underbart vackra att titta på men som du skriver mest natt aktiva
har själv L200 tycker att dom är helt underbart vackra
önskar i framtiden kunna få köpa mig några L239 tror att det är den vackraste malen
iaf i min smak

Frank
2010-07-26, 08:38
Kul! Den kan man inte klandra för att bara ligga still och vara vacker :-) Kul med snyggingar som diggar musik :-D
Skämt o sido. Riktigt snygg och dagaktiv!!! Behöver nog övertala frun att skaffa större kar.... Kanske ska börja bygga om hemma för att få plats med allt :)

I vilket fall som helst, så skall man fundera mycket på vad man verkligen vill ha.
Jag har ju ett 540L kar till ciklider och L014 malen...
Men det är ju en del jobb också med det....
Djupet är 60cm... och det är inte lätt att komma ner till botten längst bak i karet...
Filtreringen har jag lyckats bra med, då akvariet närtan aldrig behöver rengöras...
Kör med ett Eheim ytterfilter (1050L/h) och ett dubbelt innerfilter (2000L/h)
Bägge är förstås dolda av back to nature slimline "kalksten" bakgrund.
Syns lite på filmen...
Armaturen är nog det vassaste som går att få i dagsläget... :wink:
Sitter 4st T5 rör i det... tar 320w och ger ljuse i full spectrum kan inte hitta hur mycket juse det ger... men det var nog ca 20000lum /rör... så det är duktigt med kräm i det...

Frank
2010-07-26, 08:48
hej och välkommen
L046 har nog skrivits upp lite för mycket
dom är underbart vackra att titta på men som du skriver mest natt aktiva
har själv L200 tycker att dom är helt underbart vackra
önskar i framtiden kunna få köpa mig några L239 tror att det är den vackraste malen
iaf i min smak

Tackar! Jo man kan bara hålla med... (L046).
Var inne o kollade på de malar du skev om... fina!!!
Har själv också en L401:a och är på jakt efter en L075 för de som har boken L-malar back to nature... på sid 59....
Min mal som är en L014 såldes som en L075... (L014 kostar dubbelt så mycket) jag sa till i butiken nån dag senare, men de sa att de inte tar tillbaka fisk... jag förklarade dock för dem att de borde nog kolla upp bättre vad de fick in för fiskar...
Men det är ju bara kul att få fiskar för halva priset, och personal som inte bryr sig...
Så man får väl ha med boken varje gång man köper mal...ha,ha.

hogge70
2010-07-26, 09:50
tack för karma!!
vet inte om du vart här men värt en koll om du gillar malar!
www.loricariidae.se (http://www.loricariidae.se)

Frank
2010-07-29, 10:33
Jo, den är jag ofta på... väldigt bra sida... :thumbs:

har även köpt ett 10tal fiskar från uppfödare som lagt upp annons där... :D

Pia.L
2010-07-31, 15:31
Välkommen hit

Frank
2010-07-31, 15:50
Tackar forumskompis...;)

Frank
2010-08-02, 15:14
Ja när man kommer igång med akvarierna upptäcker man ju att det uppstår olika problem...
Om man försöker hålla sig själv med växter och fiskar/räkor/snäckor...
Då måste man ju ha flera kar och de skall ju anpassas för ändamålet...
T.ex ett riktigt bra växtakvarie = ingen sand... bara "jord"...
Och när man har t.ex räkor i ett kar, börjar man sortera i dem...
Så behovet för kar ökar... :wink:

Avendesora
2010-08-02, 17:00
Var i småland bor ni?

Exelon
2010-08-02, 17:22
Kul att det kommer någon som gillar malar :D
Har själv lite "udda" om inte annat dyra små malar bla.
L-07 Lepopard caktus
L128 Blue ghost
L103 Clown Pleco
Sen har man väl standard vanlig och segelfenspleco.
Hade ett gäng med nuggets(3 av båda sorterna) men dom trivdes dåligt eller om caktusen jaga livet ur dom.
Har en dröm om att ha dom i 540´n och bara köra med massa sten och rötter och sen ha bara någon strömlevande fisk där förutom malarna, och kanske skaffa ett par stycken till.
Ang L-046 så är det mer så att den är i princip utrotad i vilt tillstånd därav det höga priset och rena "helgon" förklaringen över dom. Visst är dom snygga men tycker att priset för ett ungdjur är oftast över 1000 spänn och tycker att dom ej är värt den.
Och som du skriver så är dom nattaktiva, medans dom jag har kommer fram så fort mat nalkas. :D
Ska nog köpa en L200 om man kommer över någon nån gång, tycker dom är väldigt fin mal. :P

Frank
2010-08-03, 09:04
Ja malar e kul...
Jag hade ett kar med Tanganyikaciklider och 2 st segelfenspleco...
När jag matade fiskarna med algtabletter så var det 5st kaxiga ciklider på en mal...
Jag trodde jag skulle behöva ingripa... men malen fick minsann iväg cikliderna på ett kick... de ser riktigt maffiga ut när de sträcker ut fenorna...
Så efter den lilla incidenten var de kungar i karet... cikliderna hade lärt sin läxa, och jag hade fått en ny favoritfisk... :wink:
Man tror ju att de snälla och lugna fiskarna får stryk... men det är inga problem...
Dock skall man nog inte sätta för små malar i ett inkört kar med större fiskar...
Jag har haft lite problem när jag har varit ute på jakt efter nån ny mal...
Och det är då mest butikerna jag har haft problem med... ibland vet de ju inte vad de säljer... och ibland säljer de fel...
Är ju inte roligt att komma hem med en fin mal till sitt 100L kar och upptäcka att malen blir 50cm...
Kommer i fortsättningen att hålla mig till malar som har en maxstorlek på 25cm...
Var förresten inne o kollade på dina malar... fina fiskar... :D
Kan ju fråga... Var det impulsköp eller var det några som stod på önskelistan?
För mig har det nog varit 50/50... :roll:

Frank
2010-08-03, 11:34
Var i Småland bor ni?
Javisst e det trevligt med lite smålänningar också...
Här finns det inga akvariebutiker så man får alltid åka en bit om man vill ha nått...

Avendesora
2010-08-03, 11:53
Ja, så är det här också fast Växjö ligger ganska nära.

Exelon
2010-08-03, 12:38
Ja malar e kul...
Jag hade ett kar med Tanganyikaciklider och 2 st segelfenspleco...
När jag matade fiskarna med algtabletter så var det 5st kaxiga ciklider på en mal...
Jag trodde jag skulle behöva ingripa... men malen fick minsann iväg cikliderna på ett kick... de ser riktigt maffiga ut när de sträcker ut fenorna...
Så efter den lilla incidenten var de kungar i karet... cikliderna hade lärt sin läxa, och jag hade fått en ny favoritfisk... :wink:
Man tror ju att de snälla och lugna fiskarna får stryk... men det är inga problem...
Dock skall man nog inte sätta för små malar i ett inkört kar med större fiskar...
Jag har haft lite problem när jag har varit ute på jakt efter nån ny mal...
Och det är då mest butikerna jag har haft problem med... ibland vet de ju inte vad de säljer... och ibland säljer de fel...
Är ju inte roligt att komma hem med en fin mal till sitt 100L kar och upptäcka att malen blir 50cm...
Kommer i fortsättningen att hålla mig till malar som har en maxstorlek på 25cm...
Var förresten inne o kollade på dina malar... fina fiskar... :D
Kan ju fråga... Var det impulsköp eller var det några som stod på önskelistan?
För mig har det nog varit 50/50... :roll:

Nja det är nog mer 80/20 för det var mest ett impulsköp när jag köpte L-128 för jag tyckte den var snygg och jag fick 200 spänn rabatt. :D Medans caktusen tyckte sambon var snygg så då köpte jag den. Dom andra har väl kommit sporadiskt.
Ang segelfensplecon så är den lite "ilsknare" än den vanliga, men han flyttar vackert på sig när caktusen kommer då den är en riktigt taggig/arg jäkel. Fast den är hälften så stor. Lika när den lilla (5cm) clownplecon kommer eller blue ghost då gör dom inget för att försvara maten.
Sen en mal du ska undvika om du har växter är bulldogmal den äter upp en svärdplanta på ett nafs, ancistrus är rena änglar i jämnförelse. :evilgrin:

Frank
2010-08-03, 12:45
Finns det nått intressant i växjö, ang akvariebutik???
Vi har 10mil dit... så det skall ju vara lite lönt...
Har annars åkt till Guldfisken i Kalmar o hämtat lite av varje... :D

Majki01
2010-08-03, 12:46

Guldfisken är bara för bra..
Hälsa Tommy nästa gång du är där:)

Från Michael i veberöd :)

Avendesora
2010-08-03, 12:50
Nja Tassar och morrhår har ju fin akvarieavdelning och så finns ju akvarielandet men om det är värt tio mil vet jag inte...
Var på Guldfisken igår och handlade guppies, tycker om guppiesen som går i växtkaren.

Frank
2010-08-03, 12:54
Nja det är nog mer 80/20 för det var mest ett impulsköp när jag köpte L-128 för jag tyckte den var snygg och jag fick 200 spänn rabatt. :D Medan caktusen tyckte sambon var snygg så då köpte jag den. Dom andra har väl kommit sporadiskt.
Ang segelfensplecon så är den lite "ilsknare" än den vanliga, men han flyttar vackert på sig när caktusen kommer då den är en riktigt taggig/arg jäkel. Fast den är hälften så stor. Lika när den lilla (5cm) clownplecon kommer eller blue ghost då gör dom inget för att försvara maten.
Sen en mal du ska undvika om du har växter är bulldogmal den äter upp en svärdplanta på ett nafs, ancistrus är rena änglar i jämförelse. :evilgrin:

Ha,ha,ha... jag ser att du har liknande erfarenheter...
Jag gör ju också så att jag först väljer dem efter utseende... sen vad de äter sen storlek... osv... det sista jag kollar i är plånboken... :lol: :hehe:
En mal som ligger högt på min inköpslista är denna:
L075 (Ancistomus cf. Sabaji) Leopardpleco... sid 59 i "Back to nature, L-malar)
Det är bara en tidsfråga... :wink:

Frank
2010-08-03, 12:56

Guldfisken är bara för bra..
Hälsa Tommy nästa gång du är där:)
Från Michael i veberöd :)

He,he... ok... :D
Jag har fått lite klagomål från föreningen när vi drar iväg på sådana utflykter...
de vill åka med eller lämna en inköpslista... :shock:
Så man får väl lyssna lite... :wink:

Frank
2010-08-03, 12:58
Nja Tassar och morrhår har ju fin akvarieavdelning och så finns ju akvarielandet men om det är värt tio mil vet jag inte...
Var på Guldfisken igår och handlade guppies, tycker om guppiesen som går i växtkaren.

Ok, tackar för infon... skall kolla vad de är för några...
Frugan säger att guppys de har i karen är visst mest endlers ...
Var det sådana du köpte?

Exelon
2010-08-03, 20:19
L075 Den var inte fyskam, gillar plecos "camo" och helst vad dom är på för humör och tuff/rädd dom är. Dom är lite som kameleonter.
Självklart är det färgen/mönstret iaf jag spanar efter först sen pengar sidan, sist så är det storleken, då dom växer så himla sakta när dom börjar komma upp i 15-20cm storlek så jag brukar hinna med att skaffa nya. Fast det kommer inte in något 540l i denna lägenheten (spräckte ett som hamnade i coopbutiken nedanför´s kyldisk). Då åkte mitt andra 540l också ut, så nu får 325 vara störst till hus införskaffas.

Frank
2010-08-04, 07:48
Ajdå... inte kul med spräckt akvarium... själv har jag en speciell plastmatta inköpt på Bauhaus under sanden... mest för att de stora stenar inte skall röra glaset...
Plastmattan var av typ platonmatta, fast inte så grov... ca 2mm hög...(grå till färgen).
Jag var sugen på ett 720L kar, men tog mitt förnuft till fånga och köpte ett 540L...
Det tycker jag ändå nästan är för stort... men är glad för det... :D
Såg ut så här när bakgrund och filtergömmor var på plats...:
[attachment=0:ji41gq92]Foto134a.jpg[/attachment:ji41gq92]

Exelon
2010-08-04, 13:47
Snyggt. Är det en "vanligt btn modul du har i vänsterhörnet?. Blir jäkligt snyggt med en bakgrund. Helst slimline då får man kvar mycket av volymen med.
Jo när jag har mycket sten i så brukar jag köpa ett liggunderlag och silicona fast. Helst när man har malawi som kan underminera stenrös. Räcker i princip med att det ligger ett par sandkorn och sen lägger något tungt över dom så kan glaset spricka. Men i mitt fall var det golvet som gav efter och körde med en rejälträmöbel så gav den med sig så botten sprack. Var nära att köpa ett 1000l helglas från värmland men han var lite seg, så jag fick tag i ett 540l ist(kanske var lika bra).

Frank
2010-08-04, 13:57
Det var ju höjden av otur... är ju sånt som aldrig händer...
Men jag blev nervös när jag läste manualen till mitt kar...
Mittenbenen skall vara ca 2mm lägre än hörnbenen... så att bottenglaset är i en båge... annars kan glaset spricka står det...
Så man får kanske torka golv mo man har otur... :cry:
Nä allt i karet är slimline utan vänstersidan som är en speciell 25mm tjock stenbumling. Den köper man färdig... och är förberedd för anslutningarna till ett ytterfilter kan vara däri... snyggt, då fiskarna även kan simma under det...
Den delen kostar ca 1000kr på Gulfisken...

Avendesora
2010-08-04, 14:06
Nja, det är endlerskorsningar och vanliga i en salig blandning. De brukar vara ganska tåliga och har skarpa färger men är nästintill förvildade och ett hel***e att fånga i början. De har endlers och slöjstjärtsguppys också i andra kar.

Frank
2010-08-04, 14:59
He,he... ja så kan det bli... :wink:
Vi var hos en handlare igår som hade Guppys från en väldigt gammal grundstam...
Men jag gillar de nyare sorterna mer... är ju ingen Guppyavelsfantast... så det funkar med de framodlade varianterna... har yngel gående hos räkorna... när de blir halvstora så åker de över i växtkaret hos de andra guppyna... Man vill ju inte de skall mumsa i sig räkyngel... :shock:

Frank
2010-08-04, 15:26
Såhär ser karet ut i dagsläget...
[attachment=0:3lj7s2ht]IMG_540L.jpg[/attachment:3lj7s2ht]

Exelon
2010-08-04, 21:09
Ja det är väl en btn modul det. :wink: Dom kan man bygga ihop med varandra som en vanlig btn.
Snyggt kar, men jag hade kastat in 10kg sten till i karet åt malawiarna och fimpat växtena. Just för att få fram dom fina färgerna helst med två rös så man får lite revir så två hanar har lekdräkten på sig. :D Har tyvärr växter i mitt malawi kar med, men det är för att hindra cyanobakterierna att komma tillbaka. Vad har du för arter i karet är det hongi och demasoni eller?
Har själv golden,röd hongi, maingano. Ska leta efter en Aulonocara art som passar in sen blir det att skaffa fler individer av varje art.

CatsWhisker
2010-08-04, 21:12
Mycket snyggt...

Vad är de ljusa stenarna...??

Avendesora
2010-08-04, 21:17
Mina guppys äter inte räkyngel vad jag vet, de går ihop med körsbärsräkorna, jag hade 15 räkor från början och nu har jag massor...:)

Frank
2010-08-04, 21:26
Vad har du för arter i karet är det hongi och demasoni eller?
Japp helt rätt... och även Metriaclima Estrae... korall färg... ser ut så här:
[attachment=0:1a4f44gw]027a.jpg[/attachment:1a4f44gw]

Frank
2010-08-04, 21:42
Mycket snyggt...
Vad är de ljusa stenarna...??
Tackar, tackar... faxe kalk, och "moonstone" (kalkhålsten, som fiskar kan simma igenom)
http://www.cichlids.com/uploads/tx_usercichlids/user_pics/1368/pictur_a18e810afc.jpg

Champis_Sanna
2010-08-04, 21:51
Jag gillar dina kar, snygga!

Exelon
2010-08-04, 23:05
A det var en lite mer udda fisk, tyckte jag såg någon med konstiga ränder mitt i karet men trodde det var en blek hongi.
Hur många demasoni har du då? Hade ett gäng på 10 i 540l men dom är fördjävliga på att stressa och jaga ihjäl varandra. Om man vill ha en liten lugn mbuna så cynotilapia afra ett bra val och riktigt snygga är dom när dom har lekdräkt och i princip så är dom lika snälla som golden. Funderar skarpt på att köpa ett liten grupp igen, helst cobwe.
Är det toffar du har i hålstenskaret?
Älskar fiskarna från Tangayika sjön, inte pga av sina färger utan av sina egendomliga former, som jullar å calvus och intressanta beteende som snäcklekare och prinsessor har. Aldrig tråkigt i ett sånt kar.

Frank
2010-08-05, 07:34
Jag gillar dina kar, snygga!
Tackar så mycket ! Dock var det senaste inte mitt kar(för litet och kalt), utan en länkad bild... var bara med för att visa vilken typ av stenar jag har...
Skulle tro att de 3 stenarna skulle kosta ca 400kr/st... så dem vill man ju ha! :D

Frank
2010-08-05, 07:39
A det var en lite mer udda fisk, tyckte jag såg någon med konstiga ränder mitt i karet men trodde det var en blek hongi.
Hur många demasoni har du då? Hade ett gäng på 10 i 540l men dom är fördjävliga på att stressa och jaga ihjäl varandra. Om man vill ha en liten lugn mbuna så cynotilapia afra ett bra val och riktigt snygga är dom när dom har lekdräkt och i princip så är dom lika snälla som golden. Funderar skarpt på att köpa ett liten grupp igen, helst cobwe.
Är det toffar du har i hålstenskaret?
Älskar fiskarna från Tangayika sjön, inte pga av sina färger utan av sina egendomliga former, som jullar å calvus och intressanta beteende som snäcklekare och prinsessor har. Aldrig tråkigt i ett sånt kar.

Jag har 19st Demasoni, och det fungerar väldigt bra! Har för ett par dagar sen fått yngel av dem... :D
Det andra karet är som sagt inte mitt... Troffar har jag inga, men hade i vintras... (Troffar och Frontosor) bytte bort dem mot Malawi ciklider... :thumbs:
Snäcklekare gillar jag också skarpt... kanske, kanske, kanske... dyker det upp sådana här... :thumbs:

Champis_Sanna
2010-08-05, 07:42
Tackar så mycket ! Dock var det senaste inte mitt kar(för litet och kalt), utan en länkad bild... var bara med för att visa vilken typ av stenar jag har...
Skulle tro att de 3 stenarna skulle kosta ca 400kr/st... så dem vill man ju ha! :D

Stenarna var ju helt klart snygga, men dyra! Självklart vill man ha sådana :D

Frank
2010-08-05, 07:49
Guldfisken i Kalmar har alltid sådana hemma...
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/dekorationssten-moon-stone-akvarieberg-c-49_42_988?osCsid=be40ddcef8b822dc133563ba19313f62
Gå in där regelbundet, då jag vet att de fottas allihop 1 och 1.
Så varje gång de får hem olika stenarter och rötter har de ett väldans jobb...
De brukar ha stor omsättning på dem så hittar ni nått ni gillar så köp det direkt, annars är det garanterat borta snabbt... :wink:

Frank
2010-08-05, 10:06
Kollade runt lite på deras sida... (skall man ju inte göra... :wink: )
O så blev man sugen på ett besök dit... :D
Men man får väl fylla spargrisen ordentligt innan... :thumbs:

Exelon
2010-08-05, 12:33
Ja du får kasta upp ett 54l och ha snäcklekare i. Hade såna i vintras men dom blev kokta av doppvärmaren just precis när dom hade börjat yngla av sig.

Frank
2010-08-05, 13:45
Ajdå... väldans osis... o precis som du kom igång... :!:
Om jag drar igång ett snäcklekarkar så blir det minst 100L gärna större...
Hade ett 222L kar som jag var väldigt glad för men det tog farsan över... :wink:
Men visst e man riktigt sugen... :wink:

Exelon
2010-08-05, 15:00
Ja dom fick husera i ett 170l kar. Det var dock vanliga multisar, nästa gång blir det ocellatus har haft dom förr med jullar och calvus.

Frank
2010-08-05, 22:29
Jag tycker multisarna e de finaste... :wink:
Men man kanske vidgar sina vyer efter ett tag...

Exelon
2010-08-06, 00:19
Ja om dom kallar multisar för getingar så är ocellatus mördarbin, Har man lite rovfiskar från tangyika, typ calvus, frontosor så är dom perfekta då dom är lite större och ännu agressivare än multisarna.

Frank
2010-08-06, 08:11
Jag gillar de mer fredliga... :D
http://a.imageshack.us/img175/8858/dscf09281000cr0.jpg
Och det är denna som ligger på topp... (Lamprologus multifasciatus)
Tanken var att de i princip skulle ha hela karet för sig själv...

Frank
2010-08-06, 10:07
Funderar på att ev ha dem ihop med några "troffar" då de ju inte äter fisk... :wink:

Frank
2010-08-06, 10:09
Hade ju Tropheus Moorii Lufubu innan...
Men det kommer nog att bli sådana här istället nästa gång...:
http://www.aquariumshop.ca/WC_pics/tro-red-chimba-aq04-400%20copy.jpg

Frank
2010-08-06, 10:15
De heter: Tropheus sp. "red" Chimba...
ifall nån undrade... :wink:

Exelon
2010-08-06, 17:19
Ja dom är snygga, men folk säger att dom är riktiga tuffingar mot varandra och det är väl så att man får köra samma mängd som man kör med demasoni så inte dom jagar ihjäl varandra.

Frank
2010-08-06, 18:58
Har ju haft släktingar av dem innan...
O visst jagar de varandra lite men inga jag hade tog nån skada...
Hade 6st i ett 222L kar... med 6st frontosor och 2st segelfenspleco... o 5 vanlig algätare... allt fungerade bra... :wink:

Frank
2010-08-09, 17:47
Kan ju berätta att dessa är på ingående här:
Crystal Black räkor
Blåa Posthorns säckor
Rosa Äppelsnäckor...

Så det skall bli kul...
håller på att förbereda karen för de nya familjemedlemmarna... :wink:

Frank
2010-08-17, 17:16
Här kommer lite dagsfärska bilder på några ciklider jag har...
Hongi:
[attachment=0:20s3qmy7]Hongi.jpg[/attachment:20s3qmy7]

Frank
2010-08-17, 17:17
Och så förståss Demasoni:
[attachment=0:bx2su8y6]Demasoni.jpg[/attachment:bx2su8y6]

Frank
2010-08-17, 17:22
Har några Metaclima "korall" också... :wink:
[attachment=0:2jvqreh7]a057a.jpg[/attachment:2jvqreh7]

Frank
2010-08-17, 17:25
Fick inte till det riktigt... annars är det bild på en CR SS räka...
[attachment=0:3w4mp3wc]a031a.jpg[/attachment:3w4mp3wc]

Frank
2010-09-10, 10:52
Såja, äntligen helg...
Hoppas det skall bli en del tid för akvarievård denna helgen.
Och så har man en Guldancistrus hane som ligger o "ruvar" blir nog ett 10tal små malar...:D
2278

CatsWhisker
2010-09-10, 13:41
STÖRTSNYGG....hoppas det funkar...:thumbs:

Frank
2010-09-10, 13:49
Tackar!;) Jag kollade just... några har redan kläckts...:thumbs:
Men det dröjer nog en vecka innan hanen släpper ut dem...
Vet inte om man vågar flytta den lilla krukan till ett yngelkar...:roll:

Majki01
2010-09-10, 15:39
Nej flytta inte krukan:) Dom klarar sig bäst där dom är:) Hanen släpper inte iväg dom fören dom kan klara sig själv:)

Frank
2010-09-10, 15:56
Ok, då får de vara ifred...
Var mest för att det nu är rätt lätt att fånga dem...;)

CatsWhisker
2010-09-11, 15:53
Hur håller du dessa?
Räkkar?

Frank
2010-09-11, 15:59
Nop, de går i ett 375L sällskaps akvarium.
Vågar inte ha ancistrus hos räkorna...;)
Går dock några Cherryräkor hos dem... som tydligen klarar sig...

CatsWhisker
2010-09-12, 09:47
Vad kör du för stil på det karet?
har du nån bild.

Vatten?
Temp?
andra invånare?

De är ju hur snygga som helst....!

Frank
2010-09-12, 13:58
Karet ser ut så här:
2333

Det finns följande där:
Vanlig algätere... (gula o röda varianter)
L401
Guldancistrus
Kejsartetra
Fjärilciklid
Guppy
Fläckig pansarmal.
Praktbotier
+ lite körsbärsräkor...

Frank
2010-09-12, 13:59
Temp ca 26-27 grader...
PH ca 6,7

CatsWhisker
2010-09-13, 11:41
Tack för info..:thumbs:

Frank
2010-09-18, 09:49
Idag blir det akvarievård "Bigtime" då jag fått mycket klagomål här...
inga namn nämnda... ice...:hehe::lol::lol:
Nädå det var planerat ett tag...
kör ändå lördagsstädning o vattenbyten...
så en liten polering o finish får det väl också bli...;)

Frank
2010-09-21, 14:15
Lite lustigt är det...
Har haft några veckor där man bara har glidit på halvfart med akvarierna...
Idag fick man hem en pkt med snäckor och om nån vecka är det fiskar på gång...
Så nu e man på G igen...
Kan det vara så att man har påverkats av höstregnet...;)
Här kom ett par solstrålar idag... o så vände energin uppåt igen...:thumbs:

Frank
2010-10-08, 16:22
Nu närmar det sig lite större ändringar i akvarierna...
Skall börja göra lite listor nu o förbereda vad som skall göras...
Får väl som vanligt börja med kaffe, så huvudet i alla fall fungerar...

Frank
2010-10-08, 16:24
Tanken är att ev göra ett 100L akvarium till räkkar också...
eller ett 375L... har inte riktigt bestämt...
Och det blir då till Crystal Red räkor.

Frank
2010-10-08, 16:25
Funderar också på att ha lite Blue Pearl räkor i ett 54L akvarium...
Men det är vinterplaner...;)

Frank
2010-10-08, 16:28
Kom ju på att jag har 3st 18L som bara står o väntar...:lol::lol::lol:
Bukar ha dem som karenskar... Men jag tycker egentligen de är för små till räkor...

Frank
2010-10-09, 13:12
Ja, det blev 100L akvariet som blir räkkar...
Nu är det tömt för alla fiskar som inte skall vara kvar...
Skall iväg nu o hämta en:
2803= Red Moor rot...

+ några fiskar...

icefudge
2010-10-09, 13:20
Idag blir det akvarievård "Bigtime" då jag fått mycket klagomål här...
inga namn nämnda... ice...:hehe::lol::lol:
Nädå det var planerat ett tag...
kör ändå lördagsstädning o vattenbyten...
så en liten polering o finish får det väl också bli...;)
VA? jag? klagat? :shock: nääää glaset såg ut å va lika rent som mina innan jag gjorde rent dom igår ;)

Frank
2010-10-09, 16:21
Ha,ha,ha... ja just det...
Mina är rätt hyfsade nu också...
Men här är snart ändringar i alla karen, så polerandet uteblir lite...

Frank
2010-10-09, 16:25
Det blev inköpt följande:
En snygg rot... 70cm(längd)*40cm(höjd)*30cm(djup)
2807
ser ungefär ut som ovanstående bild...
10st Svart Neonterta
20st Boraras Brigittae (Moskito rasbora)
10st Valesinera spiralis
2nävar javamossa

Frank
2010-10-09, 16:29
Så nu e växtexperten här hemma igång o klä roten med mossa...
Den åker ner i 100L karet som skall innehålla räkor...
Verkar som att det blir hem för:
White Pearl räkor
Boraras Brigittae (Moskito rasbora) fiskar
Otocinclus
Rosa äppelsnäckor
Malaysiska sandsnäckor

Frank
2010-10-12, 11:49
Och i räk-racket (4*54L Akvarier)
Kommer det att se ut så här:
Nr 1. Crystal red SS-SSS + Crystal Golden/White
Nr 2. Crystal Black S
Nr 3. Crystal red S
Nr 4. Körsbärsräkor. ev byte till Blue Pearl.

Frank
2010-10-12, 11:52
I 540L akvariumet har det också hänt en del...
Malawicikliderna har sållt... (nästan alla)
Och nu är akvariumet hem för följande:

20st Corydoras Sterbai
3st Guldamcistrus
4st Siamesiska algätare
2st Vanlig algätare
10st Svart Neontetra

Ev kommer det mer tetra i akvariet.

Frank
2010-10-12, 12:58
Corydoras sterbai malarna dansar nu... får se om det är lek på gång...
Ser väldigt fint ut... 20st...
Skall se om jag orkar filma det...;)

Frank
2010-10-12, 14:05
Sådärja nu finns det en film...
Första 10sek lite suddigt... sorry... får väl göra en ny senare...;)

http://www.youtube.com/watch?v=zPnLagInEmw

Frank
2010-10-12, 16:07
Såja, nu har ljudet uppdaterats också... så man inte hör fotografens skramlande...:oops:

Majki01
2010-10-12, 16:22
va i helaskogen säger du:O har du sålt malawiiiiii :'(

Frank
2010-10-12, 16:29
Japp... bidde så...
Har bara 3st Hongi kvar... (yngel)
Var inte nöjd med hur det fungerade i 540L akvariet...
Fungerade hyfsat... men inte perfekt... så nu skall det fundras...
o sen kör jag igång igen...;)

Frank
2010-10-12, 19:55
Slängde upp en film till... denna e bättre...
Har en 3:dje på g...;)

http://www.youtube.com/watch?v=o6-zrIrqBJw

clas
2010-10-12, 20:02
Snygg L??? Vad snyggt när de stimmar/dansar! Ser ut att vara bra cirkulation!?
mvh clas

Frank
2010-10-12, 20:07
Ja det är sjukt snyggt att titta på... de har nu hållit på i 2 dygn...:shock:
Cirk= ytterfilter 1100L/H innerfilter 2000L/H akvariet är på 540L.
Så medlemmar i föreningen trackar mig för att det är lite i underkant...;) (www.nvsa.eu)

clas
2010-10-12, 20:29
L????

Ja nog kan du öka cirkulationen lite!

Bernkert
2010-10-12, 21:19
Hej vad har du för grus i 540l jag ser??

Fint som attans

Frank
2010-10-12, 21:51
L????

Ja nog kan du öka cirkulationen lite!

Det är en L014 Sunshine Pleco.

Frank
2010-10-12, 21:56
Hej vad har du för grus i 540l jag ser??

Fint som attans

Skall se om jag har mer...
Var ute en liten sväng o kollade... men säckarna var slut...
Kan lägga upp det i tråden här sedan, när jag har besökt butiken igen...;)
Tror det står 3-4mm svart på den...

Majki01
2010-10-12, 21:56
Han har den svarte sanden du kan beställa på www.guldfisken.se (http://www.guldfisken.se)

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/svart-grus-p-2558?osCsid=392661aa46a58e3133e48aa310b23439

Har jag fel Frank?;)

Frank
2010-10-12, 21:57
Här kommer film 3... (lite tjatig e man ju...)
men filmar malarna när de är igång...
o så delar jag med mig av det här...

http://www.youtube.com/watch?v=CLuQSt6uMQ0

icefudge
2010-10-12, 22:22
fina klipp frank :thumbs: men be tjejen å sänka ljudet på tv:n :evilgrin:

Avendesora
2010-10-12, 22:28
De är så söta när de simmar omkring.

Frank
2010-10-13, 14:12
fina klipp frank :thumbs: men be tjejen å sänka ljudet på tv:n :evilgrin:
Jag lägger på annat ljud via Youtube, när filmklippet ligger där...
Men det tar ett tag innan de fixar det... fungerar nu i alla fall...;)
Vill ju ha upp klippen direkt när jag filmar... så klippen är från igår kväll...

Frank
2010-10-13, 14:21
Han har den svarte sanden du kan beställa på www.guldfisken.se (http://www.guldfisken.se)

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/svart-grus-p-2558?osCsid=392661aa46a58e3133e48aa310b23439
Har jag fel Frank?;)

Nä det kan nog vara den sanden!
Köpte dock våran i Skåne... och köpte lite väl mycket...
Blev 2½ säck över när jag hade lagt i vad jag ville ha i 540L akvariet...
Så det räckte till vårt 375L också...:D

Majki01
2010-10-13, 14:24
Nä det kan nog vara den sanden!
Köpte dock våran i Skåne... och köpte lite väl mycket...
Blev 2½ säck över när jag hade lagt i vad jag ville ha i 540L akvariet...
Så det räckte till vårt 375L också...:D

Alltid bra med för mycket:) Jag använde den sanden i alla mina kampfisk burkar innan :)

Frank
2010-10-13, 14:39
Ok, ja den e inte dum...:thumbs:
Hittade dock en svart sand som var mycket snyggare... var som ädelstenar i blå-lila färger (svart grundfärg).
Men sanden var sylvass, så vi fick sitta en hel kväll, o tvätta posthorns snäckor, då sanden fastnade innanför deras skal.
Stackarna kunde inte få ut sandkornen, och det gjorde nog ont på dem, så de låg helt stilla som att de var döda...
Men dan efter de var tvättade, så fick de en annan sand i akvariet, och var aktiva som vanligt...
Så fick man lärt sig läxan att känna på sanden innan köpet... den skall vara mjuk o fin...

Majki01
2010-10-13, 14:47
Det farliga med svart sand är att den ofta innehåller ämnen som inte alls är bra för akvarie..
Dock vet jag till 1111000000 % att Guldfisken sand är helt naturligt svart:)

Frank
2010-10-13, 15:29
Det är några månader sen jag var där senast...
Och har inte koll på hela deras sortiment...;)
Men de är i alla fall inga nybörjare, och när vi var där fick man besöka deras karensavdelning.
Vilket ju var extra kul...

Frank
2010-10-13, 15:49
Har du slutat helt med kampfiskar?

Frank
2010-10-16, 21:19
jaha, då hittade man en massa ägg från Corydoras Sterbai, på glaset i 540L akvariet...:shock:

Och Prakt Botierna har betet sig normalt idag, så jag har inte kunna filma deras ev lek...

icefudge
2010-10-16, 21:25
kul :thumbs: ska du flytta äggen eller låta dom sitta?

Frank
2010-10-17, 07:22
De får sitta kvar... tror de har störst chans att klara sig då...:D
Så får vi se om det blir några yngel av dem...
De vuxna har lekt i över en vecka... så man får nog räkna med mer ägg...
igår satt det nog ca 10st på frontglaset...

wotan
2010-10-17, 07:25
jaha, då hittade man en massa ägg från Corydoras Sterbai, på glaset i 540L akvariet...:shock:

Och Prakt Botierna har betet sig normalt idag, så jag har inte kunna filma deras ev lek...

kul! hoppas de klarar sig.

Frank
2010-10-17, 10:26
Ja, det vore lite kul...
har inte fått yngel från sådana än...

Frank
2010-10-17, 15:13
Har just kommit hem från en shopping runda...;)

Fick fylla på lite fisk i karen här hemma...

Det blev:

6st Fjärilcikliderciklider:
2951

14st Guppys (ingen bild...;))
4st Rubingurami
2952

Frank
2010-10-17, 15:14
Blev en liten färgklick i akvarierna...:D

Frank
2010-10-18, 05:14
Har ju lite räkor på ingående också...
Blir Några Crystal Black, med lite anlag för King Kong.
Så får man hoppas att de vill trivas och att det ev tittar fram något mörkare yngel nån gång...
Tycker ju de räkorna är riktigt snygga...

icefudge
2010-10-18, 18:24
you lucky basterd ;)

Frank
2010-10-18, 20:18
Ha,ha,ha... ja så kan det gå...;)
Man får väl tävla med posten i morgon hem från jobbet... o se vem som hinner till lådan först...

askungen
2010-10-18, 20:20
lyllos, finns nästan inget bättre än att få paket som hör till akvariet:), ja får oxå paket imorron från tomba, fast inga räkor såklart men växter;)

Frank
2010-10-18, 20:22
Ok, va trevligt ! Vad blir det för växter?
(lite nyfiken e man ju...;))

askungen
2010-10-18, 20:28
E en bunt riccia mossa som ska få va i karet där ja har amanoräkorna b la:)

Frank
2010-10-18, 20:32
Ok det är ju en snygg mossa... har hört man skall vara lite försiktig med den då den är lite spröd...
Har för mig att många använder den till "aquascaping"...
Har du lust så lägg ut en bild när den har växt till sig...:thumbs:

askungen
2010-10-18, 20:38
Ja självklart om ja inte tar livet av den vill säga, håller på o lär mig om växter o räkor så ja e lite nybörjare på den fronten, vågar mig inte på några dyrare räkor än så ja övar kan man säga på amano o körsbärsräkor som föresten kommer me posten från shangalia på ons, gissa pitbull man e då på brevbäraren;)

Frank
2010-10-19, 11:16
Annars är en bra räka White Pearl... den slipper man sortera...
Ded måste man ju med körsbärsräkorna ifall man vill behålla eller höja den röda färgen i dem...
(gäller ju också Blue Pearl... fast då med blå färg...;))
jag är ingen växtexpert, och som tur är har vi ett par sådana i föreningen... (www.nvsa.eu)
Vissa växter som säljs som akvarieväxter är sumpväxter, och många av dem klarar inte att vara under vattnet jämt... så de ruttnar efter ett par månader... sen finns det ju giftiga växter också... som för det mesta går bra med fiskar... men bör undvikas ihop med räkor...

wotan
2010-10-19, 11:40
Annars är en bra räka White Pearl... den slipper man sortera...
Ded måste man ju med körsbärsräkorna ifall man vill behålla eller höja den röda färgen i dem...
(gäller ju också Blue Pearl... fast då med blå färg...;))
jag är ingen växtexpert, och som tur är har vi ett par sådana i föreningen... (www.nvsa.eu (http://www.nvsa.eu))
Vissa växter som säljs som akvarieväxter är sumpväxter, och många av dem klarar inte att vara under vattnet jämt... så de ruttnar efter ett par månader... sen finns det ju giftiga växter också... som för det mesta går bra med fiskar... men bör undvikas ihop med räkor...

vet du några växter som är giftiga?

Frank
2010-10-19, 11:41
Japp, skall se om jag hittar namnet... vet hur de ser ut...

Frank
2010-10-19, 11:46
Den jag har hemma heter: Cryptocoryne beckettii ''petchii' och är lite giftig...

2968

wotan
2010-10-19, 11:49
Den jag har hemma heter: Cryptocoryne beckettii ''petchii' och är lite giftig...

2968

jasså.. hmm. hade faktiskt inte tänkt på att vissa växter kan vara giftiga för räkor. känner mig lite dum nu. hehe

Frank
2010-10-19, 11:52
Nä, dum e man inte... man kan inte veta hur alla växter är...
Och tyvärr kan butikerna inte ens namnet på de växter de säljer...;)

wotan
2010-10-19, 11:58
Nä, dum e man inte... man kan inte veta hur alla växter är...
Och tyvärr kan butikerna inte ens namnet på de växter de säljer...;)

det där känner jag igen iaf.

Frank
2010-10-19, 12:06
Ja, hur ofta har man inte fallit för "köp 4 betala för 3", o så tar man lite snygga växter... :D
kommer hem o så finns det inga lappar på dem vad det är för sorter...:cry:

Frank
2010-10-19, 12:39
Nu har jag äntligen hittat sanden vi pratade om i tråden...

http://www.imazo.se/Servlet?page=6&parent=sJ0&node=sJ0

Är denna: 135.9010

Bernkert
2010-10-19, 13:04
Nu har jag äntligen hittat sanden vi pratade om i tråden...

http://www.imazo.se/Servlet?page=6&parent=sJ0&node=sJ0

Är denna: 135.9010

Man tackar bättre sent en aldrig

Frank
2010-10-19, 14:26
Ha,ha... ja så kan det gå...
Var hos handlaren i förrgår, och tittade då på säcken...

Frank
2010-10-19, 17:26
Ja då har man chans att odla sådana här...:

2972

Frank
2010-10-19, 18:00
Första bilden på de nya räkorna... kolla vuxna ex i bakgrunden...
2973

askungen
2010-10-19, 19:24
Kan erkänna att ja fick gå efter glasögonen för ja såg den inte först:oops:, va ju ganska pytteliten, e du spänd nu då på hur det kommer gå, tänk om du får fram kk:)

Frank
2010-10-19, 20:27
Har de anlag som det sägs så lär det dyka upp ett par då o då...
(tidigast om ett halvår...:cry:)

icefudge
2010-10-19, 21:27
den som väntar på nåt gott frank ;)

Frank
2010-10-20, 10:37
Jo, det är väl så...
Men nu har man i alla fall nått nytt att sköta om och titta på...:D

Frank
2010-10-23, 15:46
Nä nu är det dags för den obligatoriska halvtimmes titten i akvariet...
Har ju 2 feta honor som ev släpper yngel i dagarna....:D
Kommer dock ihåg hur länge mina CR SS, gick med rom... kändes ju som flera år...:shock:

icefudge
2010-10-23, 18:12
ja jag går å väntar på att mina 3st blå tiger som går med rom ska börja släppa :s tar hundra år känns det som :lol:

Frank
2010-10-24, 07:46
He,he... ja visst e man otålig...
men det kan vara så när man inte har så många...
Hade man haft minst 30 honor...
så hade det kanske varit nån om dan som hade släppt ut sin rom...:D

Frank
2011-05-09, 06:42
Alla crystal räkor kommer att flyttas till ett 220L akvarium...
Så får de mera plats...;) nu går de i 2st 54L akvarier...
Akvariet kommer att filtreras med ett Eheim ytterfilter som filtrerar ca 1100L/tim.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-2028-professionel-p-64