handdator

Visa fullständig version : Eroderande skal:(

Shangalia
2010-07-31, 22:35
Mina päppel sniglar som bor i det "fd" stinkande sump karet,det har verkligen slutat att lukta suuump vilket både jag och min kära sambo är tacksamma för :D
men nu till problemet, trots att jag har coops kattsand så har skalen börjat erodera,heter det så föresten?

Ska inte det vara omöjligt då man har denna sand i karet?
Sitter och kliar mig på skallen och undrar vad huun som är fel? :roll:

Är det kalk i sgruset,så det är därför den är så lämplig att ha hos äs?
eller måste jag tillsätta mer kalk i någon form?

Väääärme

PatrikMalmo
2010-08-01, 05:47
Vet inte om Coops kattsand innehåller kalk, tror faktiskt inte det. Skalen fördärvas om du har lågt pH/KH i vattnet, det enda raka är att mäta dessa. Får du inget utslag på KH och pH ligger under sju då behöver du tillsätta kalk i någon form och buffra vattnet med lite bikarbonat. Inget svårt. Viktigt att du gör ett eller flera hyfsade vattenbyten innan du höjer pH/KH.

Hilsen,

/P

CatsWhisker
2010-08-01, 06:01
Detta med att BUFFRA talar vi ju om hela tiden...kan vattet aldrig bli mättat då??

Jag har krossade äggskal och blåmusselskal i mina kar...detta verkar funka:

PatrikMalmo
2010-08-01, 10:21
Ägg- och musselskal funkar helt ok, höjer KH men rätt långsamt. Man kan ta upp skalen och göra rent dem lite försiktigt, så funkar det bättre.

Buffring innebär i detta fallet att man höjer karbonathårdheten (KH) Alkalinitet är nog ett mer korrekt begrepp, det är ungefär samma sak som KH. Det är KH som gör att pH hålls stabilt. Man kan beskriva en buffert som en slags "stötdämpare". Här motverkas då ett extra tillskott av syror (tillskott av syror sker av sig självt i alla akvarium, de brukar bli surare med tiden). För att motverka pH-sänkningen förbrukas en del av bufferten, och man får då tillsätta mer buffert, antingen genom att byta vatten och/eller att ha kalkhaltigt material i akvariet.

Precis som med pH-värdet kan KH-värdet variera (ofta, men inte alltid, hänger pH och KH ihop - har man högt pH har man ofta högt KH och tvärtom). Man kan höja KH extremt mycket om man vill, men att få det "mättat" så att man aldrig behöver tänka på det igen, går inte. Dessutom får man andra problem med ett verkligt högt KH. Bra KH-värden för räkor/snäckor ligger på mellan 3-10 skulle jag säga.

Hilsen,

/P

Erik...
2010-08-01, 11:06
Om man tillsätter tillräckligt mycket kalk i form av ägg- snäck-och musselskal kan man få en tillräckligt snabb effekt, och man kan för snäckornas del glömma hela pH och KH problematiken tills kalket minskat ordentligt, vilket kan ta flera år om man tillsätter mycket. Krossat är effektivare än hela skal, vill man ha maximal effekt stoppar man kalk i filtret och blandar ut kalk i bottensubstratet, jag har till och med ett akvarium där jag har snäckskalskross som bottensubstrat. Snäckskalskross kan man köpa som kalktillskott för fåglar, det har stor yta, och buffrar effektivt, samtidigt som det utgör en väldigt bra yta för nedbrytningsbakterier.

Shangalia
2010-08-01, 21:04
Jag fick förklarat för mig på detta forum att om man köpte coops kattsand så slapp man tillsätta kalksköld padda eller några andra tillskott,
drog då slutsatsen att det var tillräckligt mycke kalk i gruset för att det inte skulle bli några eroderingar..
men nu är det inte så alltså? :shock: ...

Så om jag ska göra detta enkelt,så kan jag köpa tex kalk kross och ha det i botten substratet? och dör bör detta problem som jag har skrivit om försvinna...? Äller :)

Greppar faanken inte detta med värderna.... :oops: :oops:

Tomba
2010-08-01, 21:08
Om man har rötter och liknande kan det dra ner pH-värdet!

Jag gör så här i mina kar:
Tillsätter 1-2 tsk bikarbonat per 10 liter vatten vid vattenbyte.
Sätter ibland ner en bit kalksköldpadda eller weekendfoder (vita halvklot) i karet vid behov.
Har även brunnskalk i mina ytterfilter!

Funkar för mig och är inte direkt dyrt eller tidskrävande! :D

Shangalia
2010-08-01, 21:13
Hittade en påse med snäckskal kan jag krossa dessa och slänga in? :D
Och detta med bikarbonat måste jag tillsätta det också?

Shangalia
2010-08-01, 21:15
Om man har rötter och liknande kan det dra ner pH-värdet!

Jag gör så här i mina kar:
Tillsätter 1-2 tsk bikarbonat per 10 liter vatten vid vattenbyte.
Sätter ibland ner en bit kalksköldpadda eller weekendfoder (vita halvklot) i karet vid behov.
Har även brunnskalk i mina ytterfilter!

Funkar för mig och är inte direkt dyrt eller tidskrävande! :D

Du du du du...fattar inte riktigt det häär häller :D
om jag tex byter 40 liter vatten ska jag då tillsätta 1-2 tsk bikarbonat per 10 liter som är bytt?

Tomba
2010-08-01, 21:19
jaaaa precis! Men det räckoer nog med 1 tsk/10 liter vatten! :D

Avendesora
2010-08-01, 21:28
Blir jättenojig när ni pratar om allt ni har i vattnet osv till era snäckor, kan de klara sig utan sånt?
Har ju fisk i samma kar som snäckorna och är rädd att de dör om jag börjar tillsätta bikarbonat osv.

Shangalia
2010-08-01, 21:31

Åkaaaaj då är jag med när det gäller bikarbonaten måtten :D
men varför måste man tillsätta bikarbonat?
Är det till för att höja ph värdet?

Men om ph värdet höjs blir det inte mer kalk i i vattnet då automatiskt?
Fanken inte lätt det här alltså,
detta med värden har jag tyckt varit svårt som huuun ändå från början
och det kommer nog ta sin tid innan allt faller på plats tror jag :P

Shangalia
2010-08-01, 21:32

*petar på* :D
Detta med snäckskalen då?
Kan jag hiva i dessa?
Eller ska jag köpa kalk skal kross äller vad huuun det hette?

Tomba
2010-08-01, 21:35
Så här ligger det till!
Det är surt vatten som fräter på snäckskalen, alltså vatten med lågt pH. EGENTLIGEN klarar de sig genom att man bara tillsätter bikarbonat! Vattenhårdheten är inte lika viktig som pH-värdet! :D
Kalk tillsätts inte med bikarbonat, det är egentligen viktigare att snäckorna får i sig kalk genom maten, än att vattnet är kalkhaltigt! :D

Avendesora: De flesta fiskar brukar inte ha nått problem med bikarbonat. Har bikarbonat i mina kar där jag har bland annat kampfisk, tetror, malar och ciklider och de tar ingen skada! :D

Tomba
2010-08-01, 21:36

*petar på* :D
Detta med snäckskalen då?
Kan jag hiva i dessa?
Eller ska jag köpa kalk skal kross äller vad huuun det hette?

har testat skalkross och tycker inte det ger någon effekt alls! Däremot kan brunnskalk ge effekt (efter ett tag) om man har det i filtret!

Avendesora
2010-08-01, 21:36
Ok, vi har även omkring 8 i ph i vårt dricksvatten så pht borde vara ok då?

Tomba
2010-08-01, 21:39
ja det är bra! fast vi har runt pH 8 i Luleås dricksvatten också, men rötter och sådan sänker ju pH-värdet så tillsätter bikarbonat ändå! Det går ju inte att höja pH-värdet hur mycket som helst med bikaronat heller så det är ju bra! Man behöver inte oroa sig över att få 14 i pH-värde direkt... 8)

Avendesora
2010-08-01, 21:47
Ok:) ska köpa hem bikarbonat för säkerhets skull.

Wilda
2010-08-01, 21:48
Blir jättenojig när ni pratar om allt ni har i vattnet osv till era snäckor, kan de klara sig utan sånt?
Har ju fisk i samma kar som snäckorna och är rädd att de dör om jag börjar tillsätta bikarbonat osv.

Jag tillsätter inget :-)
Det enda jag har i ett kar ( med unga snäckor) är en vanlig sepiaskal
som man har till fåglar. Detta är ganska populärt att äta utav tycker
mina snäckor.
Mvh Wilda.... Se bilden !

Tomba
2010-08-01, 21:52
Jaaaaa sepiaskal är jättebra! Snäckorna älskar att tugga på dem! :D Det är ett hett tips!

Wilda
2010-08-01, 21:55
Jaaaaa sepiaskal är jättebra! Snäckorna älskar att tugga på dem! :D Det är ett hett tips!
:thumbs:

Avendesora
2010-08-01, 21:55
Ett sånt skulle jag kunna ju, tänkte inte på det. Snäckornas skal ser fina ut förutom det som redan fanns innan jag köpt dem. De små som jag köpt av Tomba och Big_mama är jättefina i skalet.

smokin
2010-08-01, 21:56

jag tror att det viktigaste du ska göra just nu är att höja ph värdet på en gång eftersom det är just lågt ph som fräter på skalen...satsa på det nu fröken Shangalia :D ..och ta det med kalk sen..men ph först :thumbs:

Wilda
2010-08-01, 21:58
Ett sånt skulle jag kunna ju, tänkte inte på det. Snäckornas skal ser fina ut förutom det som redan fanns innan jag köpt dem. De små som jag köpt av Tomba och Big_mama är jättefina i skalet.

Du får trycka ner det, för det flyter ;-)
Jag har min diskret i bakgrunden :mrgreen:
Mvh Wilda

Shangalia
2010-08-01, 22:12

jag tror att det viktigaste du ska göra just nu är att höja ph värdet på en gång eftersom det är just lågt ph som fräter på skalen...satsa på det nu fröken Shangalia :D ..och ta det med kalk sen..men ph först :thumbs:

åkaaaaaaaaaaj :D
Har precis gjort ett vatten byte,
bytte 30 liter och tillsatte 3 tsk bikarbonat,
men varför skulle då coops kattsand vad bra för? :shock:

Jag trodde juh stenhårt att det innehöll kalk juh,
eller gör det så att ph värdet stiger? :D

Ni får helt enkelt ha tålamod med mig här :wink:

smokin
2010-08-01, 22:35
åkaaaaaaaaaaj :D
Har precis gjort ett vatten byte,
bytte 30 liter och tillsatte 3 tsk bikarbonat,
men varför skulle då coops kattsand vad bra för? :shock:

Jag trodde juh stenhårt att det innehöll kalk juh,
eller gör det så att ph värdet stiger? :D

Ni får helt enkelt ha tålamod med mig här :wink:

:wink: tålamod finns det nog gott om här så det är ingen fara.

det jag förstog ang coops kattsand var att det skulle höja kh eller om det var gh och det skulle vara bra för räkor. ph värdet skulle inte förändras något med den sanden.
men fixar du i lite kalk framöver antingen genom maten eller exempelvis seipa skal det till fåglar blir det nog bra ska du se..men det skalet flyter riktigt bra :wink:

Tomba
2010-08-01, 22:39
Det var ju någon här på forumet som hade kollat hur mycket kattsand och annat höjer vattenvärderna... Vilken jädra tråd var det i nu då... :?

smokin
2010-08-01, 22:45
Det var ju någon här på forumet som hade kollat hur mycket kattsand och annat höjer vattenvärderna... Vilken jädra tråd var det i nu då... :?

kan det vara denna kanske
http://www.redbee.se/forum/akvarium-teknik-tillbehor/kattsand-hoejer-gh-kh-t1893.html

Tomba
2010-08-01, 22:48
Tur att någon håller koll här! :D

smokin
2010-08-01, 22:50
Ja man gör givet sitt bästa :O)

Shangalia
2010-08-01, 22:52

Har letat som huuun min lilla POMBA :D
Men finner det dock inte,kanske har du mer lycka.
Här hemma säger vi inte Tomba utan Pomba,
Låter hel festligt juh :P :D :D :wink:
ja men ja men...detta med kh och gh får jag inte heller någon koll på...
Är juh så mycke man ska veta*suckar*

Peckoltia
2010-08-01, 22:53
Soilen sänker Ph men det gör inte kattsanden, desutom höjer kattsanden Kh en del :D !! Sepiasskal tror jag inte ett dyft på, har fött upp undulater och dom är inget att ha ens till dem mer än till terapiarbete för undulater att plocka sönder :D !!

Det är inte kalk i kattsanden det är calsium.

Shangalia
2010-08-01, 22:54
Men vad fanken :D :D
i bland är detta redbee sidan lite upp och ner
ner och upp vänt tror jag,valde juh att inte skicka i väg inlägget för att det var fler inläg som hade skrivits,men det kom med ändååån :thumbs:

Tomba
2010-08-01, 22:54
Smokin hade hittat tråden och länkat! :D
haha pomba 8) Ja det får väl gå an de med då!
Låter ganska sött måste jag säga! :D

Shangalia
2010-08-01, 22:57
Vilsen i en kokos kruka av alla svar,
Kan inte nån blir min enda MENTOR :D

nu har jag i alla fall höjt ph värdet, föresten vilka tester använder ni när ni kollar vatten värden?
Har dessa remsor som jag knappt fattar nada av ....
någe annat förslag?

Peckoltia
2010-08-01, 23:00
Dropptester är bättre och enklare att använda :D !!

smokin
2010-08-01, 23:02
Vilsen i en kokos kruka av alla svar,
Kan inte nån blir min enda MENTOR :D

nu har jag i alla fall höjt ph värdet, föresten vilka tester använder ni när ni kollar vatten värden?
Har dessa remsor som jag knappt fattar nada av ....
någe annat förslag?

:wink: vilken beskrivning har aldrig hört det förut "Vilsen i en kokos kruka " :thumbs:
bra det med ph värdet,tror att det var det mest kritiska just nu, kalket tror jag gör sig bäst om de får det i sig genom maten då de bygger upp skalet.

Wilda
2010-08-01, 23:03
Soilen sänker Ph men det gör inte kattsanden, desutom höjer kattsanden Kh en del :D !! Sepiasskal tror jag inte ett dyft på, har fött upp undulater och dom är inget att ha ens till dem mer än till terapiarbete för undulater att plocka sönder :D !!

Sepia skal höjer inget det äter dem, det innehåller kalk ;-)
Jag har oxå hållt på en del med fåglar och för
mina fåglar har de funkat...Beror ju oxå på vad man vill
uppnå :-)
Sepiaskal till fåglar är oxå till för deras bit behov och att
hålla näbben i trim, då den växer.
Att ha sepiaskal för äggens skull behövs inte till undulater.
Vi alla har olika erfarenheter :-)
Alla skaldjur behöver mer calcium i maten, det skall inte
bara vara kalk i vattnet ;-)
Ett stabilt Ph värde kommer man långt med :P
Mvh Wilda

Tomba
2010-08-01, 23:06
:wink: vilken beskrivning har aldrig hört det förut "Vilsen i en kokos kruka " :thumbs:
bra det med ph värdet,tror att det var det mest kritiska just nu, kalket tror jag gör sig bäst om de får det i sig genom maten då de bygger upp skalet.

Ja kalkrik mat och högt pH-värde är viktigast!
Tips på kalkrik mat: Spenar, maskrosblad, Hikari crab cuisine! :D

EDIT: SPENAR????? SPENAT SKA DET STÅ!!!! :lol: :lol: :lol:

smokin
2010-08-01, 23:10

Ja kalkrik mat och högt pH-värde är viktigast!
Tips på kalkrik mat: Spenar, maskrosblad, Hikari crab cuisine! :D

EDIT: SPENAR????? SPENAT SKA DET STÅ!!!! :lol: :lol: :lol:

annars så kommer det kalkrikt drickbart ur just spenar så det var inte helt fel :wink:
vitkål ska vara rik på kalk också,nån som testat det ?

Peckoltia
2010-08-01, 23:11
Naturligtvist måste det komma både inifrån och utifrån, det funkar ju lika dant med oss själva eller hur och så är det inte kalken de behöver utan calsium.

Avendesora
2010-08-01, 23:12
Hur gör jag med maskrosbladen och spenaten, skall de förvällas eller lägger man i dem som de är?

Tomba
2010-08-01, 23:14
Smokin: Jaa det har du ju rätt i! :lol:
Avendesora: jag kokar maskrosbladen och spenaten innan jag ger den till snäckorna för då blir det mer lättuggat och dessutom sjunker det bättre! :D
Kom ihåg alla att plocka maskrosblad minst 100 m från en väg med tanke på avgaser och sådant!

Avendesora
2010-08-01, 23:16
Testade nämligen maskrosblad igår och det är det enda hittills som de inte ätit...

Tomba
2010-08-01, 23:17
hmm... de brukar ÄLSKA maskrosblad! :shock: Kokade du dem?

Shangalia
2010-08-01, 23:18
återkommer i morgon för nu är jag så trött så jag skulle behövea en HEL besättning med tandpetare för att hålla opp ögonlocken :D
*drar på mig nattmössan*

smokin
2010-08-01, 23:20
återkommer i morgon för nu är jag så trött så jag skulle behövea en HEL besättning med tandpetare för att hålla opp ögonlocken :D
*drar på mig nattmössan*

sov så gott..glöm inte ta bort tandpetarna bara.. :D

smokin
2010-08-01, 23:21
Smokin: Jaa det har du ju rätt i! :lol:
Avendesora: jag kokar maskrosbladen och spenaten innan jag ger den till snäckorna för då blir det mer lättuggat och dessutom sjunker det bättre! :D
Kom ihåg alla att plocka maskrosblad minst 100 m från en väg med tanke på avgaser och sådant!

japp jag har mina ljusa stunder ibland :D :mrgreen:

Avendesora
2010-08-01, 23:23
Ja men de var inte intresserade alls. Får testa en annan dag.
Var kan man köpa Hikari crab cuisine? De hade inte den i djuraffären som jag brukar handla i.

smokin
2010-08-01, 23:31
Ja men de var inte intresserade alls. Får testa en annan dag.
Var kan man köpa Hikari crab cuisine? De hade inte den i djuraffären som jag brukar handla i.

finns att köpa på nätet om inte..
hittade denna vet dock inget om den affären men det var inte så dyrt
http://www.anicare.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=027908

askungen
2010-08-01, 23:35
:thumbs: kanon, tack för den länken satt just o undra desamma,vart ja kan handla det nånstans.

Erik...
2010-08-02, 01:49
Hej hej, det verkar som det börjar bli dags att reda ut lite begrepp och storleksordningar här.

Kalcium¸ är ett tekniskt namn på ett grundämne, kemisk beteckning: Ca.

Kalk, är ett mer folkligt och odefinierat namn på ämnen när kalcium är den viktiga beståndsdelen, kalk kan vara väldigt många olika saker, uttrycket kalk kan användas i mer eller mindre vida betydelser, det viktiga är att det innehåller kalcium.

KH = karbonathårdhet, ett mått på halten karbonater i vattnet, karbonater kan till exempel vara kalciumkarbonater, magnesiumkarbonater eller natriumkarbonater. En tillräckligt högt KH buffrar pH så att det inte sjunker.

pH är ett mått på förhållande mellan syra och bas, karbonater är bas, för lågt pH och snäckskalen eroderar.

Karbonater i tillräckligt hög halt motverkar alltså att snäckskalen eroderar.

Natriumkarbonater som man kan tillsätta via natriumbikarbonat (sk bikarbonat) kan alltså motverka att snäcksalen eroderar.

MEN, bikarbonat innehåller inget kalcium som snäckorna behöver för att bygga upp sina skal, däremot kan det motverka att kalk i form av snäckskalskross och likande löses upp, så att inget kalk blir tillgängligt i det fria vattnet.

Kalk/kalcium i kosten: Jag har en gång vägt ett äppelsnäcksskal, det vägde 18 gram, vi kan ta det som exempel, skalet består av kalk. Så kan vi anta att spenat innehåller 500 mg kalcium per 100 gram, antag att det i förening bildar 700 mg kalk, grovt antagande orkar inte räkna, men bara för att få en storleksordning. Om mina antaganden stämmer någorlunda skulle varje äppelsnäcka behöva 2,5 kg spenat för att bygga upp sitt skal, för 100 snäckor blir det då naturligtvis 250 kilo spenat. Uppenbart för alla och envar nu borde vara att spenat inte har en märkbar roll som kalkkälla för äppelsnäckorna. Om man lägger till faktumet att spenat är så rikt på oxalsyra att ungefär 95% av kalciumet går ut "den naturliga vägen" som oxalater får vi fram nästa faktum, och det är att om spenat ska vara kalkkällan behöver varje äppelsnäcka äta 50 kg spenat. Även om jag mot förmodan skulle ha fel i mina antaganden med en faktor två, tre, eller till och med tio så är det helt orimligt att anta att kalk via kosten med naturlig föda skulle ha någon som helst betydelse.

Kalcium/kalk ska alltså finnas tillgängligt i vattnet, det lättaste sättet att garantera sig om detta är att tillsätta kalk i en enkel form, som till exempel snäckskalskross. Hur fort kalket löser sig i vattnet och lägger pH KH osv på en för snäckorna perfekt nivå beror på hur stor yta kalket har mot vattnet, och hur fort vattnet kring kalken byts ut/cirkulerar.

Vill man göra det otroligt enkelt för sig tillsätter man några deciliter (eller mer) snäckskalskross per 100 liter akvarievatten, och så glömmer man allt vad pH och KH heter.

Man bör naturligtvis inte krångla till det eller riskera att förstöra kalkets fantastiska effekt genom att slabba med bikarbonat, eftersom det kan höja pH så högt att kalket inte kan lösa sig, och att snäckorna inte trivs lika bra.

Det är mycket möjligt att jag varit otydlig på någon punkt, så det är bara att fråga om ni inte förstår, och om någon fortfarande tror att för äppelsnäckornas skals skull att det är bättre att; tillsätta bikarbonat, mata med spenat, eller göra något annat än att tillsätta kalk så berätta varför så ska jag förtydliga mig.

PatrikMalmo
2010-08-02, 06:03
Tack, Erik, kände att något sådant var nödvändigt men orken tröt...

Hilsen,

/P

Peckoltia
2010-08-02, 06:13
Tack Erik för en så utförlig och bra beskrivning :D !!!!
Då är jag inte helt ute och cyklar då jag har kattsand i karen, kattsand är gjord på dolomitlera och dolomitlera inehåller just kalk, calsium, därför får också mina snäckor fina skal i de karen.
Kan du förklara varför de snäckor som går på engelsk sjödand med massor av snäckskal inblandat får dåliga skal, skilnaden är markant, då den sanden inehåller en viss del kalk, calsium? Jag har ungefär 1 halvt kg snäckskal iblandat och karet är på 250L Ph ligger på ca 7,5, karet har varit igång i ca 6 år nu och alla värden ligger stabilt, snäckskalen har inte eroderat bort men det gör skalen på snä korna, ska fota mina zebrasnäckor i kväll så får du se, de är i bedrövligt skick :( !!

Tomba
2010-08-02, 09:05
Är för morgontrött för att läsa allt, gör det i eftermiddag istället! :lol:

Erik...
2010-08-02, 13:17
Peckoltia, intressant problemlösning :)

Vid pH 7,5 eroderas inte skalet på snäckorna av vattnet, så vi har två möjligheter, det ena är att det skulle vara någon fisk som tycker om att gnaga på de stackars snäckornas skal, jag har inte hört talas om att det har hänt, men det är inte helt omöjligt. Till exempel många L-malar har ju rätt effektiva skrapartänder och är aktiva på natten.

Den andra möjligheten är att pH faktiskt inte är uppe på 7,5 i alla fall inte hela tiden. På morgonen i akvarier med mycket växter kan pH vara mycket lägre än på kvällen, för att växterna producerar Co2 på natten i stället för att konsumera den, som på dagen. Jag vet inte om du mätt pH endast på dagen eller även på morgonen från strax innan till strax efter att belysningen tänts. Till det måste det finnas en anledning till att snäckskalen inte hinner hålla pH uppe, och det mest troliga är en kombination av orsaker, snäckskalen, eller iaf för stor andel av det kanske ligger för långt ner i gruset, du kanske har väldigt mycket fisk/snäckor/växter, det kanske börjar minska på snäckskalen, det kanske ligger för inbäddat i mikroorganismer/slam osv.

Ännu har jag inte sett de eroderade skalen, eller snäckskalskrosset, snäckskalskross och snäckskal har samma ämne som huvudbeståndsdel, kalciumkarbonat, vilket är kalk i den mer strikt betydelse av ordet kalk. Förutom att levande snäckor kan ha en yta utanpå som skyddar lite mot erosion/upplösning så löser sig snäckskalskross och snäckskal lika fort, om man tittar på tjocklek, alltså antal molekyler som lämnar ytan per ytenhet.

Den skyddande ytan på snäckskalet kan snäckskalskrosset också ha, fast inte i brottytorna. Denna yta kan nötas ner på skalen hos levande snäckor, det är huvudorsaken till att erosionen ofta börjar i spetsen på snäckan, där skalet är äldst, den punkten är dessutom hos många snäckarter extra utsatt för nötning eftersom det är en liten punkt/yta som sticker ut lite extra. Musselskal av många arter har mycket kraftigt skyddande lager, de tar dessutom upp väldigt mycket volym i förhållande till sin yta när de är hela, så de kan få en helt obetydlig effekt om man använder hela musselskal även om man använder mycket av det.

Vad man i praktiken gör när man tillsätter måttliga mängder snäckskalskross är att man minskar risken för erosion, Här är en högst teoretisk jämförelse som jag hoppas förtydligar, annars glöm resten av stycket: Om man skulle ha 1 snäcka som har 1 kvadratmillimeter skadat skyddslager (och inget annat alkaliskt material i akvariet) och pH skulle sjunka så lite att 10'000 molekyler skulle behöva lösas från skal för att uppnå jämnvikt skulle alla dessa tas från den ytan på snäckan, och skalet skulle bli tydligt eroderat. Om man däremot tillsatte snäckskalskross med "öppen yta" på 10'000 kvadratmillimeter alltså 1 kvadratdecimeter, vilket antagligen motsvarar några matskedar, så skulle 1 molekyl tas från snäckans skal, och resten från snäckskalskrosset. Nu är ju inte akvarier så enkla i praktiken, det är ju till exempel en löpande åtgång av kalciumkarbonater i ett akvarium, men principen stämmer.

Angående engelsk sjösand så ser den ut att innehålla mycket kalk, då vit-vitaktigt grus normalt sett är kalkrikt, av en för mig okänd anledning upplever jag att engelsk sjösand inte är bra på att buffra, det är troligt att det är något annat än kalcium i den vanligaste formen dvs att det inte är kalciumkarbonat, som är det som löser upp sig vid pH 7,5. Alternativt att andra ämnen som gruset innehåller "skyddar" kalket från att lösas i vattnet.

Vad jag tycker att du ska göra Peckoltia, om du inte vill byta till dolomitsanden, är att tillsätta mer snäckskalskross till problemakvariet, eventuellt även i filtret, snäckskalskross är ett mycket bra filtermaterial. Men det är vad jag tycker, du gör naturligtvis precis som du själv vill :) Däremot är jag nyfiken på vilket märke av kattsand som är gjord på dolomitlera, det skulle jag vilja testa i något akvarium.

Jag glömde att adressera torrfodret som det länkades till, det är antagligen jättebra, och kan mycket väl ge högst relevanta mängder kalcium till snäckornas skal, det kanske kanske till och med skulle räcka som enda kalciumkälla för snäckornas skaluppbyggnad, men samma sak gäller alla andra torrfoder som till stor del består av fiskmjöl från hel mald fisk. MIssförstå mig inte, jag tror att det är ett mycket bra foder, men jag tror också att det inte är märkbart bättre än dammfiskpellets för <100:-/kilo för snäckornas del så länge fiskmjöl är en av huvudingredienserna.

AMDAdesign
2010-08-02, 13:47
Erik: Kattsanden som vi använder är COOPs extra-kattsand som inte är klumpbildande, bild på hur det ser ut kan du se i min project tråd om 60L hexagon ;)

askungen
2010-08-02, 14:29
tack Erik för en superbra beskrivning,nu fattar ialf ja mycket bättre. En liten fråga dock,enkel sådan :) , vart kan man köpa detta snäckskalskross :?:

Wilda
2010-08-02, 15:30
Hej

Vore det inte enklare att köpa sådan sand man har till tex
malawiciklider ( det är väl de som har vitgrus i sina kar )
Detta gruset borde vara toppen för snäckor ( endast snäckor )
kan jag tänka mig, eller har jag fel ?
Mvh Wilda.

Exelon
2010-08-02, 15:45
Man brukar ha vanlig sand i malawi just för att dom gärna gräver och filtrerar genom munnen. Kalk haltig sand finns men grus har jag alrig sett att någon har.
Och malawi vill ju högt ph och då får man försöka få upp kh med t.ex. kalk, i sten eller bottenmaterial, eller så byter man 50% vatten i veckan och tillsätter bikarbonat. Men det beror på om man har mjuktvatten eller hårt ur kranen.

Avendesora
2010-08-02, 16:56
Erik:
Är det någon mening med sepiaskal? Det är ju meningen att snäckorna skall äta detta för att få starka fina skal när de växer, det som redan är skadat påverkas ju inte det vet jag.

Erik...
2010-08-02, 17:57
AMDAdesign:
COOPs icke klumpbildande som många använder är "dansk moler" kiselgur med relativt högt innehåll av kalk, men inte alls som dolomit, som är kalciummagnesium-karbonat (CaMg(CO3)2), leran då mer eller mindre ren förstås.

Askungen:
Snäckskalskross kan man köpa på nästan vilken mataffär eller djuraffär som helst, problemet är att vissa sorter innehåller kolpartiklar för att det ska vara bra för fåglars matsmältning, men det kan man ju skölja bort. Själv har jag köpt en säck på granngården, det är "ren" snäckskalskross, den brukar vara kalkdammig, vilket ger en snabb effekt i början, och vattnet kan bli grumligt av det om man inte sköljer först.

Avendesora:
Sepiaskal är samma ämne som snäckskalskross, jag vet inte om snäckorna kan tillgodogöra sig kalk direkt genom att gnaga på det, men det är inte omöjligt, det gör definitivt ingen skada. Själv använder jag bara snäckskalskrosset då det räcker och blir billigare och enklare än sepiaskal. Har man bara ett litet akvarium med en eller några snäckor kan sepiaskal säkert användas i stället för snäckskalskross om man gillar sepiaskal bättre.

Grus/sand av kalk finns det några varianter av, de vanligaste är marmorkross och korallsand. Båda används till malawiciklider, hur populärt det är till malawiciklider varierar med tiden och vart man befinner sig, båda funkar jättebra för att buffra upp pH och KH, av de två föredrar jag korallsanden, både ur estetisk och praktisk synvinkel, även om det inte går att hitta lika billigt som man kan med marmorkross.

Har man tillräckligt med kalciumkarbonat i vattnet kan man mycket väl göra stora vattenbyten ofta och tillsätta lagom mycket bikarbonat, men jag ser ingen som helst fördel med det jämfört med att tillsätta kalk.

Som en liten anekdot kan jag berätta om en halvkommersiell odlare jag kände som var aktiv i början på 80-talet, han odlade fisk och äppelsnäckor, det han tyckte var jobbigast att sköta var äppelsnäckorna, för han bytte vatten för att tillföra kalk, och då hade vi i storlekordningen 10 i kH, det innebar att han var tvungen att byta mer än 100 liter vatten för varje äppelsnäcka som han födde upp till vuxen.

Om man ska spinna vidare på vad vi fick ut av anekdoten behöver man om man har ett mer normalt KH på säg 3, byta ca 300 liter vatten per snäcka, föder man upp 100 snäckor till vuxen storlek blir det 30'000 liter vatten, eller 300 liter per dag, eftersom de kan bli stora på ungefär 100 dagar.

CatsWhisker
2010-08-02, 21:17
Tycker Erik bör få en liten text under sin avatar som det står Professorn....

Det har han gjort sig förtjänt av redan....:)

askungen
2010-08-02, 22:56
Absolut, håller me föregående talare.

Erik:tack för svaret, ska köpa detta vid nästa besök där :D

d.akvariefantast
2010-08-02, 23:11
förstår inte varför folk inte inreder en del av akvariet med kalksten för att göra det enkelt för sig . då kan man ju ha vilket bottensubstrat man vill , det e ju för snäckornas bästa och kalksten är inte så hemskt dyrt.
Tycker man nu att kalkstenen inte är snygg kan man ju alltid gömma den i nått hörn där det cirkulerar bra och det blir lagom med avfällningar

CatsWhisker
2010-08-03, 05:42
Har du gjort det??

Bilder på hur det kan se snyggt ut??

Wilda
2010-08-03, 13:09
förstår inte varför folk inte inreder en del av akvariet med kalksten för att göra det enkelt för sig . då kan man ju ha vilket bottensubstrat man vill , det e ju för snäckornas bästa och kalksten är inte så hemskt dyrt.
Tycker man nu att kalkstenen inte är snygg kan man ju alltid gömma den i nått hörn där det cirkulerar bra och det blir lagom med avfällningar

Hej
Jag har haft det i mina mindre kar och det hjälpte inte ändå.
Kalkstenen blir " gammal " kan man säga och beter sig som en helt
vanlig sten, så även den teorien försvinner, tyvärr.
Mvh Wilda

icefudge
2010-08-03, 15:15
Har du gjort det??

Bilder på hur det kan se snyggt ut??
jag kör ett test på det nu... bild kommer när vattnet e lite klarare :wink:

Erik...
2010-08-03, 16:43
Massiv kalksten har mycket liten yta jämfört med till exempel snäckskalskross i förhållande till mängden, så effekten blir ganska långsam, har man dessutom inte till exempel snäckor i akvariet som betar bort alger och mikroorganismer bromsas effekten ytterligare, men helt värdelöst är det verkligen inte, särskilt om man har snäckor som håller stenarna någorlunda putsade.

d.akvariefantast
2010-08-03, 17:05
icefudge : Hos mig är det absolut inte för att det ser snyggt ut . enbart ur praktiskt syfte.
jag har ställt cirka 1 kg kalksten framför min rot nästan mitt i utblåset från min cirkulationspump.
här är en äldre bild innan jag migrerade över alla mina snäckor till karet
http://farrol.no-ip.com/gammal.jpg
det syns ganska dåligt då stenarna inte är nyskrubbade på bilden men dom är framför roten ganska centrerat i bild

Wilda : absolut blir den gammal , har en del egna teorier kring lösningar på detta med. jag skrubbar mina kalkstenar med rotfruktsborste en till två ggr i månaden för att hålla ytan " ren " om man kan kalla det så. detta gör jag i mitt kar så jag inte " missar " en massa kalk.

Erik : absolut är massiv kalksten inte att föredra , själv väljer jag mina kalkstenar med omsorg i butiken, och dessa brukar oftast vara av den sort som även kan benämnas som " hålsten " i vissa butiker. dessa har som bekant mycket håligheter , på sina ställe så pass stora att mina räkor väljer att sitta där och filtrera.

Tomba
2010-08-03, 17:30
Själv kör jag bara med bikarbonat och någon kalksköldpadda emellanåt som snäckorna får gnaga på och de har jättefina skal! :D Enkelt och inte nå dyrt!

icefudge
2010-08-03, 19:54
här e en kass bild på karet med kalksten i. lite grumligt än dock och inte färdig med det heller....

d.akvariefantast
2010-08-03, 20:34
Tyckte det var snyggt med de vita stenarna bredvid roten . måste säga att det ser ut som en mycket trevlig start på ditt akvarium =)
ser framemot att få se fler bilder på det när invånarna flyttat in =)

icefudge
2010-08-03, 20:41
Tyckte det var snyggt med de vita stenarna bredvid roten . måste säga att det ser ut som en mycket trevlig start på ditt akvarium =)
ser framemot att få se fler bilder på det när invånarna flyttat in =)
jo jag tyckte dom passade mot mangroven :) tackar. ja det blir väl fler bilder framöver :)

askungen
2010-08-03, 20:47
Ser ju jättebra ut, inte tycker ja det ser konstigt ut, tvärtom, ja har oxå sånt där röd/brun grus, bryter av fint tycker ja o fiskarnas färger kommer fram oxå.

icefudge
2010-08-03, 20:54
Ser ju jättebra ut, inte tycker ja det ser konstigt ut, tvärtom, ja har oxå sånt där röd/brun grus, bryter av fint tycker ja o fiskarnas färger kommer fram oxå.
Tack :) ska i lite mer växter sen. det e inte grus utan kattsand :wink: blir inga fiskar häri. det blir snäckor och kanske räkor :D

Wilda
2010-08-03, 21:07
Massiv kalksten har mycket liten yta jämfört med till exempel snäckskalskross i förhållande till mängden, så effekten blir ganska långsam, har man dessutom inte till exempel snäckor i akvariet som betar bort alger och mikroorganismer bromsas effekten ytterligare, men helt värdelöst är det verkligen inte, särskilt om man har snäckor som håller stenarna någorlunda putsade.

Hej
Mina snäckor betar absolut inte av stenen/stenarna vill jag lova ;-)
Det får jag allt ta att göra... Tycker inte alls att det funkar.
Måste vara bra mkt bättre med kalkgrus/sand om det är
den effekten man önskar.
Mvh Wilda

Wilda
2010-08-03, 21:13
Själv kör jag bara med bikarbonat och någon kalksköldpadda emellanåt som snäckorna får gnaga på och de har jättefina skal! :D Enkelt och inte nå dyrt!

Jag håller med dig ;-)
I mitt 35 L kar där det går gula räkor och 4 stora gula snäckor
( som golfbollar, har haft dem sedan de kom ur kokongen )
Gör jag absolut inget, eller tillsätter inget, bara regelbundna vattenbyte
och bra mat :thumbs:
Mvh Wilda

askungen
2010-08-03, 21:18
Tack :) ska i lite mer växter sen. det e inte grus utan kattsand :wink: blir inga fiskar häri. det blir snäckor och kanske räkor :D

:shock: Ops, såg precis ut som mitt röd/bruna grus. Sorry där :)

CatsWhisker
2010-08-04, 05:31
Jag tycker det var en bra början...men jag hade nog lagt de vita stenarna precis vid kanten eller lite under roten....

Hur tjockt lager sand har du?
Hur kommer du göra med kalken då..ska du lita på stenarna eller ska du kör med bikarbonat?

Vad ska du köpa för snäckor, eller har du beställt??

Tomba
2010-08-04, 10:03
De små snäckorna kommer nog tycka att det är ensligt när de bara är de fem som får bo där i :lol: De är ju vana med deras 200 syskon :lol:

icefudge
2010-08-04, 10:07
De små snäckorna kommer nog tycka att det är ensligt när de bara är de fem som får bo där i :lol: De är ju vana med deras 200 syskon :lol:
eller så tycker dom det blir lugnt nu när dom har 200L å glida runt i helt själva :lol:

Shangalia
2010-08-04, 11:57
Damn it, tråden har kommit långt
kommer juh ta år och dar för mig att glida igenom dessa juh ;)

d.akvariefantast: När jag köpte min påse, tyckte jag att det var ytters märkligt att det inte fanns någon innehålls förteckning, jag vände och vred på denna påse åt alla håll, pinnade faktiskt i väg nu för att kolla så att jag inte minns fel, men det finns inte någon innehållsförteckning juh :shock: ....

är det samma påsar vi alla köper mån tro?
Jag la opp en bild innan jag stoppa ner gruset för att checka så att det var rätt grus, och jag fick då i alla fall tummen opp :thumbs:

Shangalia
2010-08-04, 12:04
Testade nämligen maskrosblad igår och det är det enda hittills som de inte ätit...

Jag var tvungen att vända mig till pomba för att få råd angående maten, för mina dissar allt förutom maltabletter,
har testat broccoli,morötter,zucchini, allt kokat så klart så att det har blivit mjukt och gött, men inte huuun gick det hem.

Men när pooomba sa att jag kunde testa md maskros blad,gav jag mig i väg och fixade dessa, they LÖVE it:D till slut satt alla och tiggde,och det är juh SÅ yber gulligt när man hand matar dom :D

så dom får maskros blad varannan dag, men börjar bli nervis nu när vi börjar gå mot hösten,lite svårt att få tag på bladen snart, kan man frysa in dessa mån tro?

icefudge
2010-08-04, 12:07
klart man kan frysa in bladen :) men annars hade dom säkert ätit annat med när dom blitt tillräckligt hungriga :wink:

d.akvariefantast
2010-08-04, 12:52
shangalia : vem vet vad som igentligen finns i dessa påsar.
jag har raderat det inlägget då jag hittade en del andra intressanta saker jag vill spåna vidare på innan jag skriver.
kisel i sig som är en av huvud delarena i det grundmatrial som tillverkaren gör coop xtra kattsand av kommer bla från de danska öarna Mors och Fur.
sen om de har nån specifik kvalitetskontroll för kattsand och dess innehåll måste jag fördjupa mig i.

På påsen står det att man kan använda detta till hamstrar möss och andra smådjur samt för att absorbera fukt i källare ,oljespill och liknande.

om det sen är så att det finns tillsatser som inte är så nyttiga att stoppa i akvariet och hurvida det doseras exakt detsamma vid bränning osv kan man ju alltid fråga sig utan att få svar på.
Kattsanden är ju inte igentligen tänkt att användas i akvarium men iom att det funkar hos i princip alla som använder det betyder inte att det funkar hos alla.

som sagt . . jag spinner vidare =)

icefudge
2010-08-04, 12:55
dom verkar gilla waffers iaf :D

Tomba
2010-08-04, 13:10
Shangalia: Tror allt du skämmer bort dina snäckor! :wink: Du får ha en liten odling med maskrosblad hemma på vintern! :lol:

icefudge: De var kanske hungriga efter den långa resan! :D Kul att alla verkar må fint!

Avendesora
2010-08-04, 14:12
Mina äter hittills allt (utom maskrosblad) som de fått. Ska plocka nya maskrosblad idag och prova...

grottbert
2010-08-11, 20:32
Jag har lite problem med att få ett schysst kh-värde i mitt snigelakvarium.
Tycker snäckorna har lite väl tunt skal på nybildade ställen så jag har försökt att få bukt med problemet. Har tidigare kört kalksand i ett lager över den vanliga sanden men utan förändring, matar också med spenat och broccoli regelbundet(var tredje dag ungefär).
Nu fortfarande efter en månad så ser jag ingen förbättring i nybildade skalen utan tycker snarare att dom har blivit ännu tunnare.
Vet att snäckorna behöver kalk för att få fina skal men jag vet inte hur jag ska göra för att dom ska tillgodogöra sig det.
Ska nu försöka att ta sepiaskal och tälja det i flisor och lägga det i en damstrumpa i innerfiltret, hoppas det ger resultat.
Har ni några andra förslag på hur jag ska hjälpa mina snäckor att få tjocka och fina skal?

Har konstgjort vatten hemma(uppsalavatten, PH 8, KH 3) som är svårt att lösa kalk i, några förslag på hur man ska göra?

Elin
2010-08-11, 21:51
Ni som matar med maskrosblad.... Kokar ni dem först? Hur länge?

Tomba
2010-08-13, 21:37
grottbert: KH värdet stabiliserar pH-värdet i karet. Ett lågt KH-värde gör att PH-värdet kan åka lite "berg och dalbana". Bikarbonat höjer KH-värdet i karet och stabiliserar på så sätt även PH-värdet.
För att snäckorna ska kunna bilda starka och tjocka skal så behöver de äta kalkrik mat, tex. kokade maskrosblad, kokad spenat, hikari crab cuisine. De brukar även uppskatta att tugga på kalkskäldpaddor och weekendfoder (vita halvklot).
Du behöver inte oroa dig spec. mycket över vattnets hårdhet. Bara snäckorna får i sig tillräckligt med kalk via maten kan de bygga på sina skal så de blir starka och tjockaa! :)

Elin: Kokar mina i 5 minter ungefär. man kan även låta de ligga i varmt vatten i 10 minuter.

grottbert
2010-08-14, 18:36
Tack för svaret tomba. Men sepiaskal i filtret har ingen påverkan alls då? Eller det kanske är bättre att lägga bitar av det som dom kan gnaga på i karet?

CatsWhisker
2010-08-14, 18:56
Är det så att lågt ph fräter på skalet?

Eller är det så att de behöver båda delarna...
Kan man motverka frätning genom att ge dem kalk?

Eller behöver man både se till ph och ge dem kalk...

Jag menar om de äter kalk för att kunna bygga skalen borde detta räcka som försvar mot frätning??

Eller har jag som vanligt missuppfattat det mesta...:)?

Frank
2010-08-14, 19:02
Självklart tar snäckor åt sig kalk genom vattnet också, men om man lägger någon form av kalkaktigt i karet ser man dem ibland "knapra" på det...
Så har de bara tillgång till det de behöver, så löser de det oftast själva...
Funkar nog så i naturen också...
Det är ju egentligen inte optimalt att ha räkor (som vill ha lågt PH) och snäckor (som vill ha högt PH) i samma kar...
Men de ser ju fina ut tillsammans...

grottbert
2010-08-14, 19:21
Om man inte har sulawesiräkor då ;)

Frank
2010-08-14, 19:25
Alldeles riktigt :!: Tackar för tillägget, man missar ju alltid nått...
Har tyvärr inga sådana själv... men man e sugen...
Får väl fråga om lov... :shock: o se om man får tillstånd... :wink:

grottbert
2010-08-14, 19:48
Jo dom är fina, drar lätt iväg i pengar dock(svårt att hitta kardinaler under 100kr/st). Personligen tycker jag dom är värda det dock.