handdator

Visa fullständig version : Slaggstenar i akvarium?

Putte
2010-08-01, 23:14
Är det någon som har testat att ha slaggstenar i ett akvarium? Vet ej om de påverkar vattnet och i så fall vilka värden?

Slaggstenen har värmts upp så mycket att metallen i den har runnit ut. Det är en restprodukt i första steget i stålindustrin.[attachment=0:1fu226mt]20100801428.jpg[/attachment:1fu226mt]

thedanishviking
2010-08-01, 23:23
Det turde jeg ikke putte i akvariet.. Jeg vil tro at der stadig kan være farlige metal rester i.
Hvis du alligevel ender med at lægge det i, ville jeg starte med et par rcs eller lignende i et prøve-kar

icefudge
2010-08-01, 23:48
jag jobbar inom metallindustrin och kan GARANTERA att det finns fullt med giftiga kemikalier och metallrester i slagget! lägg absolut inte det i något kar!!!

Putte
2010-08-02, 00:33
Synd! För de är himla fina med sina håligheter och svarta färg. Men tack för rådet!!!

Exelon
2010-08-02, 00:48
Är lika med sprängsten, i den brukar det finnas massa metaller och gift som legat i berg som kommer fram när den blivit sprängd. Annars har du väl lava sten?, har sett vissa som fått tag i mörkare brun/svarta stenar så det borde göra samma effekt.

clas
2010-08-02, 07:33
Alloys slag är full med skit (som flera har påpekat)! När jag skulle bygga hus i regionen (västra götaland ) så var vi på smarådsmöte med komunnen och de varnade för att ha det som markbädd under huset då det innehöll gifter!
mvh clas

Peckoltia
2010-08-02, 08:40
Den påminner ju starkt om lavasten, jag har just nästan blåsvartlila lavasten i mitt kar som ska rivas och göras om, dom är jättesnygga :D !!
Dom där slaggTenarna skulle då jag inte vilja stoppa i mina kar :shock: !!

wotan
2010-08-19, 17:11
Den påminner ju starkt om lavasten, jag har just nästan blåsvartlila lavasten i mitt kar som ska rivas och göras om, dom är jättesnygga :D !!
Dom där slaggTenarna skulle då jag inte vilja stoppa i mina kar :shock: !!

hur vet du att din blåsvartlila lavasten inte är en slaggsten?

wotan
2011-03-24, 12:50
hur vet du att din blåsvartlila lavasten inte är en slaggsten?

ingen som vet säkert?

Peckoltia
2011-03-24, 13:00
Därför att det växte mossa på den och det lär det inte göra på slaggstenar, dessutom var det samma mossa som man kan hitta på röd lavasten också och som jag också har:D!!
Dom där slaggstenarna får du testa om du vill wotan för jag utsätter inte mina djur för metallrester och ohälsa i onödan och dessutom wotan, har du inte läst vad ice har skrivit, mina mörka lavastenar ser inte heller ut riktigt så där:D!!

wotan
2011-03-24, 13:52
jag ska inte prova. jag bara undrade hur ni kunde veta säkert att det inte va slaggsten.

Majki01
2011-03-24, 14:56
Därför att det växte mossa på den och det lär det inte göra på slaggstenar, dessutom var det samma mossa som man kan hitta på röd lavasten också och som jag också har:D!!
Dom där slaggstenarna får du testa om du vill wotan för jag utsätter inte mina djur för metallrester och ohälsa i onödan och dessutom wotan, har du inte läst vad ice har skrivit, mina mörka lavastenar ser inte heller ut riktigt så där:D!!

Nu skrev han ju dock inte att han skulle testa... du är jäkligt snabb på att döma...

CatsWhisker
2011-03-24, 14:56
Varför skulle det inte växa mossa på slaggstenar?