handdator

Visa fullständig version : Ohyra i karet?

Mynta
2010-08-14, 11:45
Har ett 40-liters med fyra halvvuxna äppelsnäckor i. Kom hem efter semestern inatt, och upptäckte att det klättrar små, små kryp på insidan av glaset. Någon simmar omkring, och någon har jag sett klättrandes på en av snäckorna.

Krypen är cirka 1 mm långa och mörkgråa. Både simmar fritt och kryper på glaset.

Vad tusan är detta? Hur har de kommit dit? Är de farliga? Hur blir jag av med dem?

Steven.liu
2010-08-14, 12:11
Hmm, kanske planarier? Minns att jag läst en artikel om detta skriven av Patrik, men hittar inte igen den nu :s Sök på "planarian" på google och kolla om du känner igen de.

Om det nu är planarier har jag ingen aning om hur man blir av med de, men det är ju ett steg i rätt riktning! :)

Peckoltia
2010-08-14, 12:17
Kolla på Ebishop Johnny har medel mot planarier men de brukar vara vita!

Erik...
2010-08-14, 12:18
Med största sannolikhet helt harmlösa så länge de inte är extremt många, för då kanske det blir lite jobbiga för snäckorna.

Exakt vad det är går knappast att säga utan mycket mer detaljerad beskrivning eller en bra bild.

Planarier tror jag inte det är, planarier är platta maskar som normalt sett inte simmar.

I princip vilken liten fisk som helst som inte har en mun för att suga sig fast med äter såna "kryp".

Tomba
2010-08-14, 12:42
jag har också haft sådana i mitt snäckkar!!
Jag bytte grus, drog på pumpen mer och satte ner en kampfisk i karet och sen dess har jag inte sett röken av dem.

Mynta
2010-08-14, 13:01
Tack för svaren!

Tomba Bytte sort på gruset, eller bara byte av grus? (Knepig mening, hoppas att du fattar :) ).

Hm, en fisk säger ni. Det kanske vore något att fundera på? Någon som har tips på en tålig fisk som trivs ensam i ett 40-liters med ett gäng snäckor?

Peckoltia
2010-08-14, 13:34
Stoppa ner 2 guppyhannar då, det borde ju fungera och så har de sälskap av varandra :D !!

Tomba
2010-08-14, 13:40
Mynta: Bytte från svart grus till kalkgrus och sen till kattsand. Men tror det som hjälpte egentligen var att jag höjde pumpdraget och att jag hade i en större fisk! Har haft endlers guppy yngel där och andra mindre fiskar men de har inte hjälpt. Men när jag stoppade i kampfisken var de borta på en vecka! :D
Därför har jag i fortsättningen alltid minst en fisk i mina snäckkar för att undvika ohyra!

Tomba
2010-08-14, 13:41
Kampfisk fungerar att ha ensam i ett 40 liters! De stormtrivs bland äppelsnäckor :D

askungen
2010-08-14, 17:07
Tack för svaren!

Tomba Bytte sort på gruset, eller bara byte av grus? (Knepig mening, hoppas att du fattar :) ).

Hm, en fisk säger ni. Det kanske vore något att fundera på? Någon som har tips på en tålig fisk som trivs ensam i ett 40-liters med ett gäng snäckor?

Du kan helt seriöst få min elaka kampfiskhane, han äter allt o alla kan ja lova, imorse stod han o åt upp min favoäppelsnäcka, såg att han va på na igår men trodde aldrig han skulle sluka henne :cry: , han har bitit sönder stjärtfenorna på alla honor ja lagt ner osv, funderar starkt på o ge bort honom, han skulle sluka din ohyra i ett nafs.

CatsWhisker
2010-08-14, 18:51
Kan det bero på för mycket matning?
Jag har med fått detta i mina små nystartade kar..
men inte där jag har snäckor och räkor.
Endast i de med bara snäckor i.

Kan de komma av att jag matar och att snäckorna inte orkar äta upp allt?

Tomba
2010-08-14, 20:24
Kan de komma av att jag matar och att snäckorna inte orkar äta upp allt?

Jag har ju så mycket snäckor i mina snäckkar så där är maten uppäten på 5 minuer, men ändå kommer dessa jäklar fram. Undra om de kanske gillar snäckornas skit? Den är ju inte allt för välsmält. Man hittar ju fortfarande matliknande bitar i skiten ibland. Hmm....

askungen
2010-08-14, 20:27
Ojdå då kanske ja oxå kommer få såndär ohyra eftersom ja har ganska mycket snäckor numera, fast å andra sidan så stoppar ja bara ner mördarkampisen så är det problemet löst :thumbs:

Tomba
2010-08-14, 21:17
Så länge du har fiskar där med så ska det inte vara nått problem! :D
Annars är det bara att du stoppar ner BreaveHeart så löser han problemet... 8)

askungen
2010-08-15, 00:17
Så länge du har fiskar där med så ska det inte vara nått problem! :D
Annars är det bara att du stoppar ner BreaveHeart så löser han problemet... 8)

Gäller bara o flytta på alla äpplen o elefanter först, annar käkar han upp dem me den lille elakingen.

Shangalia
2010-08-15, 00:33
Om det skulle vara planarier så ser dom ut så här http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

ganska lång länk såg jag nu :D :thumbs: :P
när jag fick planarier i mitt första räkakvarium så fick jag panik,
men dom gör ingen skada
om jag inte minns fel så kan dom käka ägg,men du har väl inga som lägger ägg i vattnet? :)

jag tror om jag inte minns fel där heller så finns det många planarier som kommer fram när det är mörkt,men vad jag förstår så är dom i alla fall köttätande,rätta mig om jag har fel,jag skrev ett inlägg när jag hade fått plattmask i mitt akvarium eller om det var planrier,tror jag fick lite tips i den tråden vad det kunde vara.

Men det där som du säger hoppar runt i akvariet,kan i princip vara vad som helst,men att dom skulle vara skadliga tror jag inte :P

Ett akvarium är ju en delav naturen som man tar in i sitt hem,jag tyckte det var äckligt när jag hade planrier och nån sorts vatten loppa :D
men jag kom ganska snart till freds att dom får också leva där,dom gör säkert någo nytta,jag har märkt om jag matar för mycke så får jag tillbaka planrierna.

Hoppas att du klurar ut vad det kan vara för nånting,jag vet att det fanns en artikel om just planarier på redbee,men jag hittar den inte.

Ska nog ta mitt sista glas rödvin innan jag lägger mig, själv tyckte jag bara att det här inlägget blidde snurrigt,men det kanske kom fram någon info som är passande :wink:

*vääärme*

PatrikMalmo
2010-08-15, 06:16
Planarier tror jag inte det är, med tanke på storlek och simsätt. Tippar på en liten variant av hoppkräftor (Cyclops), de är rätt vanliga i akvarium och rör sig ungefär som du beskriver. Kolla på dem med lupp eller förstoringsglas, de har en rätt lång spetsig stjärt samt två antenner längst fram som de rör sig med. Ibland ser man även två äggsäckar vid stjärtens bas. De är helt ofarliga, liksom det mesta annat smått man hittar i akvarium. Som nämnts ovan, många fiskar äter dem med förtjusning.

Hilsen,

/P

CatsWhisker
2010-08-15, 06:43
Om de är som du menar Patrik...och kallas ohyra..
Kan de verkligen inte skada snäckorna...
Jag menar en del skal är helt fulla av dem...

Kan jag bara släppa ner guppy då så är det löst?

Tomba
2010-08-15, 06:53
De flesta fiskar (särskilt levandefödare har jag märkt) gillar att mumsa i sig de små ohyrorna! Så i med ett gäng fiskar så brukar de försvinna!

Frank
2010-08-15, 07:34
Roligt med en sån här tråd, där det visar sig att man med de rätta tipsen, kan slippa problem, och kan man slippa bekämpa sådant med kemiska preparat så är det ju att föredra, då man ju annars inte vet vad som rubbas...
man vill ju ha balans o samspel i akvariet.
Kör själv ofta med guppy yngel, som hjäpredor i karen, flyttar dock bort dem när de blir halvstora från räkkaren, så de inte börjar äta av räkorna... :wink:

Peckoltia
2010-08-15, 10:19
Kollade mitt snäckkar med äppelbebbarna och jag tror jag också fått sånna i karet, så jag får fånga upp några guppyn och stoppa ner jag med. Är det så att fasa små marodörer trivs bäst i snäckkar :? ??
Jag bytte filtermatta till en bit äldre finare från mitt skrotade juvelfilter, kan det vara en orsak för de dök upp efter det, kan det ha varit ägg från dessa i filtermassan :? ??

Mynta
2010-08-15, 12:04
Planarier som några har nämnt har jag kollat upp, och nej, sådana är det inte.

Chansade igår och gjorde en storrengöring av karet, sköljde allt grus och alla växter samt bytte typ 30 liter vatten. Snäckorna verkar ha klarat den omfattande rengöringen bra, de är lika pigga som vanligt, käkar och skiter. :D Har än så länge inte sett några kryp, så vi får se om jag blev av med dem eller inte.

Har tänkt lite på det här med fiskar, i dagsläget blir det nog ingen firre, jag föredrar att bara ha snäckor så jag hoppas på att krypen inte tar över helt.

Tomba
2010-08-15, 12:42
Har testat att storrengöra mitt kar för att få bort dem och då har jag tvättat allt med saltlösning och använt helt nytt vatten och ÄNDÅ kom de tillbaka :x
Men hoppas du blir av med dem!
Annars kanske du skulle kunna ha någon Killi? Typ clownkilli eller lyrstrjärtskilli! De är jättetrevliga, lugna och snälla fiskar! :D

Mistlord
2010-08-15, 13:12
Hur gör man om man har cyclops (hoppkräftor) i ett räkakvarium där man också har räkyngel? Vilken fisk äter cyclops, men lämnar räkyngel ifred?

Erik...
2010-08-15, 13:31
Jag anser ingen fiskart helt 100% räk-yngel-säker, men man kan ju prova yngel av någon lämplig liten fiskart, och ta ut dom när det börjar kännas osäkert.

Mistlord
2010-08-15, 13:33
Jag har kardinalfisk som får yngel med jämna mellanrum och jag antar att jag kan testa med dom. Även som vuxna har dom väldigt små munnar :)

Frank
2010-08-15, 13:40
Har testat att storrengöra mitt kar för att få bort dem och då har jag tvättat allt med saltlösning och använt helt nytt vatten och ÄNDÅ kom de tillbaka :x
Men hoppas du blir av med dem!
Annars kanske du skulle kunna ha någon Killi? Typ clownkilli eller lyrstrjärtskilli! De är jättetrevliga, lugna och snälla fiskar! :D

Finns ju också denna ifall man vill bli av med dem helt...:
http://www.ebishop.se/aquaspid/25-eradica.html

Tomba
2010-08-15, 17:46
Mina clownklilli tar INGA räkyngel :)

Mistlord
2010-08-15, 18:04
Jag kollade upp clownkillis och det är klart ett alternativ. Mycket fin fisk.

PatrikMalmo
2010-08-16, 08:24
Om de är som du menar Patrik...och kallas ohyra..
Kan de verkligen inte skada snäckorna...
Jag menar en del skal är helt fulla av dem...

Kan jag bara släppa ner guppy då så är det löst?

Vad jag vet är det nästan inga småkryp i burkarna som är skadliga för någon av akvariets invånare. Varför de kallas ohyra här vet jag inte, jag kallar dem för levandefoder... *s* Några guppy löser säkerligen "problemet". I med ett par befruktade honor så får du fina kullar av dem framöver.

Planarier är fö inte heller skadliga för det mesta vi har i akvarierna, men vill man odla fisk är de ett gissel. Samma sak med Hydra, ofarliga för vuxen fisk men för rom/yngel är de elaka.

Man blir sällan av med dessa smådjur permanent. Storstädning hjälper temporärt, likaså några fiskar i akvariet. Tar man bort fisken, så kommer småkrypen tillbaks.

Hilsen,

/P

clas
2010-08-16, 09:35
Eradica!! Det funkar finfint!

Tomba
2010-08-16, 10:42
Jag kollade upp clownkillis och det är klart ett alternativ. Mycket fin fisk.

ja de är vackra, inte så stora, lugna och snälla! :D

Peckoltia
2010-08-24, 13:40
Tar upp tråden igen
Denna så kallade ohyra är inte så harmlös, i alla fall inte för äppelbebisar vad det verkar för alla mina bebbar dog:x:x:x:x!!!!!!!
Så därmed vill jag utfärda en varning och uppmana alla att kolla karen noga så det inte blir en invasion av denna ohyra och
ni andra blir drabbade som jag!!!!!

CatsWhisker
2010-08-24, 13:56
Jag har denna ohyra..

Och jag har 3 kläckta kokonger i detta kar..

Märker inte att det dör en massa..

Kan ju vara annat eller vad grundar du detta på?
På vilket sätt skulle de döda dina snäckor?

Har märkt en minskning då jag ökade luftflödet i pumpen och satte dit yngel av Black Molly...

Peckoltia
2010-08-24, 15:27
Jag har guppyyngel gående där nu, men när bebisarna dog så var hela karet fullt med denna ohyra, inget fel på vattenparamerarna heller så allt var normalt förutom en jätteinvasion av detta otyg, alltså måste de parasitera på snäckorna, bara det att de mycket små dör av det:(:(!!!!
Jag vill helst inte ha fiskar i karet, för jag vill kunna släppa mina Amanohonor som snart ska få bebbar i det, detta för att jag ska kunna få tag på och flyta larverna till saltvattenskaret. Det går inte att få upp dem ur mitt stora 250L kar liksom.

Mynta
2010-08-30, 19:21
Ajaj, jag som har små bebisar under tillverkning. Har dock inte sett mer än något enstaka kryp sedan storrengöringen, så vi får hoppas att de håller sig borta... Verkligen trist med dina småttingar Pecko. :(

Peckoltia
2010-08-30, 20:35
Jag har ett gäng nya bebbar av mina Jade, dom går i yngelkasse hos föräldrarna, några veckor innan jag flyttar dem till sitt eget kar, Runes småttingar ska också flytta över dit lite senare:D!! Än går guppyynglena i karet och det ser rent ut, men jag litar inte på det än:lol:!!