handdator

Visa fullständig version : DIY bakgrund

Marie_hbg
2010-08-31, 18:26
Någon som har gjort egen bakgrund till akvarium ?

Kostnad änsålänge.

Frigolit 9 plattor 3x4cm 3x3cm 3x2cm 180:-
Här har jag massor av frigolig över då jag varit lat och bara använt ytterbitar för att få snygga kanter.

Cement 25 Kg säck (har fått denna men pris runt 45:-)
Den lär antagligen räcka till mer än 1 bakrund.

Silikon 89:- / tub
Vet inte hur många tuber som går åt återkommer när allt sitter där det ska.

Färgpigment / färg
Inte inköpt än.

Lack 2 komponents golv lack.
Inte heller inköpt än.

CatsWhisker
2010-08-31, 18:32
ja...vad tänkte du..

Jag har gjort i frigolit, silikon, husfix, färgpulver och båtlack...

Marie_hbg
2010-08-31, 18:48
Ja något sånt som du nämde, du har inte lite bilder påd et du har gjort?

Tulle89
2010-08-31, 22:45
Ja något sånt som du nämde, du har inte lite bilder påd et du har gjort?

Inte för att jag vill reklam för ett annat forum men på zoopet finns där en tråd som är ganska ny med en som gjort en frigolitbakgrund till sitt 375 liters kar :)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141938

Peckoltia
2010-08-31, 23:23
Kollade in bakgrunden, mja inte direkt jättesnygg men ok, färgerna på bakgrunden kunde varit bättre:roll:
Jag har själv gjort en simpel bakgrund till mitt 150L kar jag hade när jag var barn, jag använde mej av ett stort brunt omslagspapper, sen målade jag det med olika färger, använde vattenfärger, när det trokat knycklade jag i hop papperet till en boll och började dra ut det igen tills det gick ner bakom akvariet, efekten blev att det såg ut som en bergvägg genom akvariet, det blev faktiskt riktigt snyggt:D! På den tiden fanns det inga färdiga bakgrunder till karen att köpa, inte ens dom här fotoafisherna som har funnits länge i handeln fanns då:D!Till mitt Kardinalkar har jag använt mej av en mörk korkbakgrund till terrarium som jag karvat i så att den ser mer ut somen mörk bergvägg, den har jag sedan kört ner bakom karet på utsidan. Hornbach har sådana här korkbakgrundr till terrarium för under 40-lappen:D!

Tulle89
2010-08-31, 23:34
Kollade in bakgrunden, mja inte direkt jättesnygg men ok, färgerna på bakgrunden kunde varit bättre:roll:

Håller med. Och tycker det kunde varit lite mer djup på roten. Men krävs erfarenhet för att få till en bra en :D Men mer en how-to-do tråd tänkte jag :)

Johnny Wong
2010-09-01, 00:19
Denna gillar jag.
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/mjuka-inredningar

Ciklid.org har annars många bakgrundsprojekt i deras DIY avdelning.

Exelon
2010-09-01, 00:26
Ja den saknade båd djup och konturerna var inge vidare han skulle ha gjort samma sort mönster till stenarna och inte blandat så himla på kors och tvärs. Gjorde en av frigolit till mitt 540l. Problemet var att få den att stanna kvar för det blev nästan 1,5 dm tjock och mitt i gjorde jag som en klippsats som var kanske 1 dm kvar annars hade den tagit i kortsida till kortsida, ville ha den effekten att scalarerna blev tvugna att segla under den hade mest stora svärdplantor och scalarer och kardinaltetror ca 150st. Men tror det tog tre försök innan jag fick den att stanna. Sen är det lite svårt att få färgerna snyggt och att man lackar tunt flera gånger för att inte få vita fläckar där lacken samlats och blivit för tjock.
Gjorde min i mörkare grå(stenfärg) och svart/bruna runt urgröpningarna. Det var meningen att alger skulle få fäste och färga den till en bra naturligare färg. Dock sprack karet efter någon månad.:evil:

Exelon
2010-09-01, 00:29
Denna gillar jag.
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/mjuka-inredningar

Ciklid.org har annars många bakgrundsprojekt i deras DIY avdelning.

Kul att någon provar med lite andra material. Så man slipper frigolitenslyftkraft.:hehe:

CatsWhisker
2010-09-01, 07:54
Jag har även gjort tidigare...
Som jag skall plocka upp igen ..

med lavakross limmat på frigolit och sedan lackat...

Blev bra..och skall fixa en ny nu i höst..
får väl ta bilder då och lägga upp..

Vet att min gamla far byggde lådor till att ha bakom karet oxå...men det var då det...:)
1800 frys ihjäl...

Men de blev snygga och med ett fantastiskt djup...

Marie_hbg
2010-09-03, 13:31
Nu har det inhandlats frigolit i olika tjocklekar och en säck finbetong... Så får vi se vad det blir av det =)

Vilken lack rekomenderas ?

Majki01
2010-09-03, 13:48
Epolan V lack "epoxi lack" från nordsjö.. Den använder jag och fungerar kanon.. Har gjort min senaste bakgrund i svart. Tog lite frigolit plattor karva ut dom som jag ville ha det.. Körde med husfix "cement" som jag blanda ut med svart färg så att bakgrunderna blev svarta som färg använder jag "bindoplast" heter den också från nordsjö.

Blandade ut så husfixen blev matt svart. sen lackade jag några lager med epoxi lacken så blev det kanon:)

Daniel_89
2010-09-03, 14:51
Epolan V lack "epoxi lack" från nordsjö.. Den använder jag och fungerar kanon.. Har gjort min senaste bakgrund i svart. Tog lite frigolit plattor karva ut dom som jag ville ha det.. Körde med husfix "cement" som jag blanda ut med svart färg så att bakgrunderna blev svarta som färg använder jag "bindoplast" heter den också från nordsjö.

Blandade ut så husfixen blev matt svart. sen lackade jag några lager med epoxi lacken så blev det kanon:)

Oooh bilder?=)

Majki01
2010-09-03, 15:00
Dålig kvalite på bilden. Och dock ej Lackade på bilden.. men man förstår ju lite:)

2188

Dock ser dom gråa ut på bilden. dom är mörkare :)

Frank
2010-09-03, 15:50
Det är en väldigt fin bakgrund...:thumbs:

Exelon
2010-09-03, 16:44
Kom ihåg flera tunna lager med Epolan V Får du för tjockt lager så får du vit fläckar som inte är vidare snyggt, Helst i fördjupningar dit lacken kan rinna.
Och låt akvariet stå ett par dagar innan du har i vatten och sen är det att byta vatten varje dag i ca tre dagar så du har fått ut alla ämnen ur lacken.

Peckoltia
2010-09-03, 17:12
Den där skumgummibakgrunden ser faktiskt jäkligt naturtrogen ut:shock:, verkligen i min smak, slår ut Back of Nature med hästlängder:thumbs::thumbs::thumbs:!!!!
Undrar vilken typ av skumgummi han använt till bakgrund och botteninredning?

Majki01
2010-09-03, 17:52
Den där skumgummibakgrunden ser faktiskt jäkligt naturtrogen ut:shock:, verkligen i min smak, slår ut Back of Nature med hästlängder:thumbs::thumbs::thumbs:!!!!
Undrar vilken typ av skumgummi han använt till bakgrund och botteninredning?

Vilken syftar du på?

Peckoltia
2010-09-03, 20:59
Den i länken i Johnnys andra inlägg, bollmoras akvarieklubb, den gillar jag skarpt, så skulle jag göra en bakgrund och sätta på insidan så skulle jag göra en sådan, den ser otroligt naturtrogen ut:D:thumbs:!!!!

mr_Alex
2010-09-03, 21:06
Den i länken i Johnnys andra inlägg, bollmoras akvarieklubb, den gillar jag skarpt, så skulle jag göra en bakgrund och sätta på insidan så skulle jag göra en sådan, den ser otroligt naturtrogen ut:D:thumbs:!!!!
Det är Sune Holm som har gjort den, en av grundarna av btn.

Marie_hbg
2010-09-15, 21:39
Då var grunden nästan klar, ska runda kanter och lite sånt bara.

CatsWhisker
2010-09-16, 09:00
en bra början...sen husfix, färg i massa olika kulörer samt lack...:thumbs:

Marie_hbg
2010-09-16, 09:06
en bra början...sen husfix, färg i massa olika kulörer samt lack...:thumbs:

Japp, eller jag kommer använda fin betong. Ska fixa lite färg och lack när lönen trillar in. Men ska bli väldigt intressant att se den klar =)

Visst den tar mycket "vatten" men det kan det vara värt om den blir snygg.

Frank
2010-09-16, 09:17
Då var grunden nästan klar, ska runda kanter och lite sånt bara.

Du har ju talang!:D
Ser grymt bra ut!:thumbs:
Skillnaden mellan finbetong och fix är att det finns en tillsats i fixen som gör den lite mer flexibel...(tål lite rörelse)
Finbetongen kan spricka lite...
Du får den starkare om du låter den bränna (härda) långsammare...
Det gör man genom att fukta den lite försiktigt lite då o då... (låt den inte torka ut)
Lättast är att använda en sprayflaska (typ för blommor)
// Frank.

Marie_hbg
2010-09-16, 09:24
Du har ju talang!:D
Ser grymt bra ut!:thumbs:
Skillnaden mellan finbetong och fix är att det finns en tillsats i fixen som gör den lite mer flexibel...(tål lite rörelse)
Finbetongen kan spricka lite...
Du får den starkare om du låter den bränna (härda) långsammare...
Det gör man genom att fukta den lite försiktigt lite då o då... (låt den inte torka ut)
Lättast är att använda en sprayflaska (typ för blommor)
// Frank.

Husfixen som jag hittade var svindyr =/ Och så fick jag en säck med finbetong, det är därför jag valt finbetong. Men detta är mer eller mindre en testbakgrund så vi får se hur det slutar =D Och att det tar lite längre tid då den ska vattnas gör absolut inget, jag har all tid i världen *nästan iaf*

Jag har hittat natruligt färgpigment men det säljs bara i 1kg förpackningar. Inget kul om man vill ha en 2-3 nyanser.

Men som sagt först ska jag runda lite kanter och bestämma hur jag vill ha skivorna, sen åker silikon pistolen fram !

Frank
2010-09-16, 09:37
Annars kan du låta bakgrunden åldras naturligt...
= den kommer att färgas av vattnet... och det kommer att växa alger på den med... blir i färgerna grönt-brunt.

Marie_hbg
2010-09-16, 09:42
Annars kan du låta bakgrunden åldras naturligt...
= den kommer att färgas av vattnet... och det kommer att växa alger på den med... blir i färgerna grönt-brunt.

Jag har funderat på detta med, men jag skulle vilja ha den i mörkare grått än vad betongen är naturligt.
Men det verkar inte vara det lättaste att hitta naturligt mörkgrått färgpigment.

2406

Majki01
2010-09-16, 09:49
husfixen är ju något av det billigaste i affärer? http://www.k-rauta.se/Bilder/Artiklar_Inredning/32400006_rdax_250x316.jpg den husfixen man ska ha.. Kostar typ 39 kr per 750 g. och det blir mycket av det

Majki01
2010-09-16, 09:50
vill du ha det i mörkare grått så gör du som jag.. tar svart bindoplast färg.. Och blandar i "betongen"

Marie_hbg
2010-09-16, 09:52
husfixen är ju något av det billigaste i affärer? http://www.k-rauta.se/Bilder/Artiklar_Inredning/32400006_rdax_250x316.jpg den husfixen man ska ha.. Kostar typ 39 kr per 750 g. och det blir mycket av det

Den husfixen jag blev rekomenderad kostade 479:- för 1kg tror jag det var, så det var därför jag backade. Det hade tillochmed blivit billigare att köpa färdig BTN.
Men men får testa husfix vid nästa bygge helt enkelt =)

Majki01
2010-09-16, 10:20
aha okej. Ja men det är husfixen jag länkade bild till som du ska använda vid egna btn bygge:)

CatsWhisker
2010-09-16, 11:29
Jag använder oxå pulverfärger och blandar...funkar klockrent..
Men som du säger ibland måste man blanda sin egen...

Vissa bakgrunder har jag gjort som de andra tipsade om..blanda lite svart i fixen..då får du bra grå grund...sedan kan du higlighta(felstavat??)med andra färger som brunt, grönt eller min favorit bränd Umbra...

Men en god start ser det ut att du har...

Lycka till och glöm för allt i världen inte BILDERNA till oss andra nördar....;)

Frank
2010-09-16, 13:41
Alternativet är att köpa fogcement i stället....
det går ju att få i olika färger...
Finns b.la på Bauhaus!:D

Marie_hbg
2010-09-16, 14:13
Det får nog bli en runda till Bauhaus i helgen låter det som =)

kroppskonst88
2011-12-04, 00:22
sjukt fräck bakgrund, hur gick det sen lixom? har du kvar den? kan man få se bild :) (jag talar till tråd skaparen )