handdator

Visa fullständig version : Dom förökar sej som kaniner!!!

Peckoltia
2010-09-14, 14:22
Ja det gör dom och det gäller sandsnäckorna:x!! I dag har jag plockat bort ca 250 sandsnäckor och det finns säkert lika många till:evil:!!!!!

Sultanen
2010-09-14, 14:24
Dom är ju skitbra att ha! Fina också:-)

Tulle89
2010-09-14, 14:24
Malaysiska snäckor? :P

Eller vilka är sandsnäckor? :)

askungen
2010-09-14, 14:44
Åh men då, de kunde du väl sagt igår innan ja köpte 10 st av en annan:(. Men nu blir ja orolig e dem inge bra o ha el, ja förstod de som så att dem gräver ner sig i sanden på dan o kommer upp sen på natten o käkar typ skit o annat på botten osv samt vänder lite på sanden, hm e ja ute o cyklar nu el????

Janne Johansson
2010-09-14, 14:55
Du ska va glad för dem, de gör otrolig nytta i ditt räkkar. De vänder runt på bottenmaterialet så räkorna hela tiden har nya organismer att käka, och de äter även upp mat som räkorna inte hinner med. Har du sandsnäckor har du i regel aldrig problem med nitrit/nitrat i vattnet.
Det konstiga är att de bara trivs i vissa av mina kar :cry:

Marie_hbg
2010-09-14, 14:55
Åh men då, de kunde du väl sagt igår innan ja köpte 10 st av en annan:(. Men nu blir ja orolig e dem inge bra o ha el, ja förstod de som så att dem gräver ner sig i sanden på dan o kommer upp sen på natten o käkar typ skit o annat på botten osv samt vänder lite på sanden, hm e ja ute o cyklar nu el????

Visst gör dom det, men dom blir också många !!! När jag slänger i mat i det karet där det finns malaysiska sandsnäcker är det som botten börjar leva och det kommer upp MASSOR av dom !

CatsWhisker
2010-09-14, 15:22
Hur stort kar har du då?

Jag menar 250 snäckor i 2500 liter är ju nada...

Men på 30 liter kan jag förstå din frustation...;)

Peckoltia
2010-09-14, 16:28
Hur stort kar?, det är på 250L och jag har säkerligen lika många till i botten om inte fler, visst gör dom nytta, men dom behöver ju inte vara så många så sanden ser ut att leva, det riktigt mylrade i botten + att dom faktiskt också skiter i karet eller hur:(!
Dom fortplantar sej i mycket snabbare takt än postisarna:(!! När det är matdags så är sanden proppfull med sandsnäckor, man ser inte sanden ens:(!! 250L och minst 500 snäckor är lite för mycket va:shock::shock::shock:!!!!

Sultanen
2010-09-14, 17:39
Du får skicka ett gäng till mig då, jag älskar de här snäckorna då de dels drar upp microorganismer till ytan samt det viktigaste, de vänder runt sanden och ser till att du inte får syrefria zoner! Kompakt sand+växter= döda ruttna rotsystem. :!:
Flyttade precis och är i svängen att starta upp mina kar, tyvärr hade inte akvariebutikerna häromkring en enda av dessa "skräpsnäckor".

askungen
2010-09-14, 17:43
Pectolia, du får jättegärna skicka till mig oxå för ja har 4st kar me sand i o ja vill gärna ha dem i varje kar. Vi kan väl pm:a om de?
Janne, tack för svaret då har ja uppfattat de rätt bra för ja vill gärna ha hjälp me sånt dem tydligen gör, kanon.

Daniel Brodin
2010-09-14, 18:57
Du får skicka ett gäng till mig då, jag älskar de här snäckorna då de dels drar upp microorganismer till ytan samt det viktigaste, de vänder runt sanden och ser till att du inte får syrefria zoner! Kompakt sand+växter= döda ruttna rotsystem. :!:
Flyttade precis och är i svängen att starta upp mina kar, tyvärr hade inte akvariebutikerna häromkring en enda av dessa "skräpsnäckor".

Nu gissar jag att Rikard eller Stocke har malajer i nån burk i lokalen. Annars kan jag ta med ett gäng på lördag som du kan få. Säg till om du vill ha.

Askungen: det finns till dig också om du kan komma på lördagen...

Sultanen
2010-09-14, 19:04
Det är sant, det bör ju finnas där uppe, trivs de så finns det alltid många =)

stocke
2010-09-14, 19:07
Nu gissar jag att Rikard eller Stocke har malajer i nån burk i lokalen. Annars kan jag ta med ett gäng på lördag som du kan få. Säg till om du vill ha.

Askungen: det finns till dig också om du kan komma på lördagen...
Det finns malajer inte så många men det borde räcka.postisar och massor av helenor

Exelon
2010-09-14, 20:04
Har du extremt mycket sandsnäckor så matar du för mycket. Hade i fullt av dom i 170l i mitt sällskapskar medans jag hade knappt 20-30 st i 540l där malawi gick. Så där blev det inte mycket mat till övers och inga växterdelar.
Och var glad att du har många annars hade du fått problem med nitrit som Janne skrev.