Visa fullständig version : Hur få bort alger från vit hålsten?
Jag har två vita hålstenar i akvariet som börjar bli svart-grön-fläckiga. Dom var så vita och fina i början men nu börjar dom se rätt så sunkiga och ofräscha ut. Jag har skrubbat med en tandborste under rinnande varmt vatten, men det blev ingen skillnad. Är det någon som har nåt tips? Jag har petat in växter i några håligheter på stenarna, så jag kan inte koka dom eller så...
jag brukar ta upp dom med jämna mellanrum. Koka dom lite och skrubba satan i det. med både disksvamp som jag självlart bara använder till akvarie och sen mina olika storlkear på slangborstar.
Jaha.... så skrubba är det enda som gäller....? Hoppades på nåt annat mirakel, för jag skrubbade minsann "som satan" :-D men det hände inget. Visserligen med en extra mjuk barntandborste, jag får väl testa med disksvamp då, menar du typ scotchbrite? Finns det andra hålstenar som inte alger får fäste på *hoppfull*
Nej det möget fastnar på allt. tyvärr
Peckoltia
2010-09-23, 13:30
Jag hittade en böjbar rotborste på COOP Forum för en tid sedan men vet inte om dom har kvar den, den var efektiv utanpå de där stenarna, men hålen är en annan sak. Jag hade dessa stenar i mitt Tnganyikakar men tröttnade då de liksom suger åt sej alger och dom får fäste i porerna på dessa stenar som inte är några egentliga stenar utan slaggprodukter från cemetindustrin. Jag tyckte också dom var snygga, köpte massor, men de åkte tyvärr ut efter en tid just pga av algeländet.
Jag vet att Jim Stime som har akvarieuthyrningsfirman L.A Fishguys i Los Angeles brukar bleka sina akvariedekorationer.
Såg en film där han visar hur han gör. Fyll en hink med vatten och släng i stenarna och en dos blekmedel. Låt det verka tills de ser bra ut, sen sköljer du ett par gånger tills blekmedlet verkar vara helt borta. Ett bra tips är att följa näsan, luktar det fortfarande blekmedel så finns det fortfarande kvar. Skölj tills det inte luktar längre, och kanske lite till för säkerhets skull.
Har inte provat detta själv, men har precis som du lite vit sten i mitt kar som jag tänkte prova att bleka när det blir aktuellt.
icefudge
2010-10-13, 12:51
annars kanske en hård rotfrukts borste hade funkat!?
Finns även målartvätt som löser och dödar alger...
Vet dock inte om det är bra att ha stenarna i akvariet sen...
men fungerar gör det...;)