Visa fullständig version : Tylomelania sp
Shangalia
2010-10-06, 19:48
Häääääj :)
Fick hem 5 stycken Tylomelania sp i går,
La ner dom direk i karet, det tog nog säkert 2 timmar innan dom ens börjar sticka ut huvudena lite granna,
Timmarna gick och på natt kvisten hade en av dom fem kommit ut och börjat gräva i gruset,
Men dom andra låg heeelt blixt stilla,
Fast med knopparna lite utanför själva kroppen.
I morse när vi vaknade så hade 1 av dom fem rört sig 5-6 cm och börjat gå upp mot rutan,
Men dom andra har inte rört sig ur fläcken,
Har varit ner och petat lite granna för att säkert kolla så att dom inte har trillat av pinnen,
Men dom drar blixt snabbt in huvudena och stänger locket.
När jag läser om dessa så står det på denna sida http://www.allesumdieschneck.de/html/tylomelania_sp__orange_english.html att dom acklimatiserar sig relativt snabbt,inom några få timmar,läste även att dom föredrar hårt underlag i stället för mjukt,
I det karet dom går i nu är det hälften rådasand och hälften korallsand,
Står även att dom föredrar stenar,men inte huuun har jag skaffat mig någon sten heller.
Temperaturen ligger på 25-25,5, kan det vara för kallt?
Har en jäkla pump som blåser omkull hela akvariet en fluval 4+ i ett hundra liters kar,
Har dragit ner reglaget så mycke som jag kunnat men inte har det skett någon större förändring,
Undrar givetvis om det har nånting med det att göra,att det är för strömt?
Ni som har dessa snäckor,vad har ni för erfarenheter?
Har era acklimatisera sig snabbt?
Sakta?
I så fall hur lång tid kan man räkna med att det tar?
Kan jag göra nånting för att få igång dom,
Eller är det bara att avvakta och se?
Och sist men inte minst hur länge klarar dom sig utan mat?
Finns det någon bra och tillförlitlig sida som man kan vända sig till för att läsa på mer.
Jag borde räknas till "dum kategorin":shock::roll: som skaffar mig ett djur som jag knappt kan nånting om,
I bland är man juh bara för impulsiv
Och tror att man ska "hinna" läsa och ta reda på all fakta innan "djuren" anländer,
Så därför vänder jag mig till er,
Och hoppas innerligt att ni ska kunna dela med er av era erfarenheter.
Hur ser det ut i era kar där ni har dessa föresten?
Jag har dessa som har svart huvud med vita prickar,
Skilljer sig alla dessa färger från varandra?
Eller är det bara färgen som skiljer sig?
Eller kräver tex dom som jag har andra förhållanden gentemot dessa golden?
*Värme*
icefudge
2010-10-06, 20:12
de kräver samma förhållanden ;) men tycker det e lite konstigt att de andra inte rört sig alls ännu :? några timmar kan det ju ta ibland men inte ett helt dygn :shock: de klarar sig rätt länge utan mat så låt de bara va så borde dom börja flytta på sig själva....
Peckoltia
2010-10-06, 20:30
Alla färgerna är väl egentligen olika underarter skulle jag tro och du har Tylomelania patriarchalis, dom funkar i den temp du har men de föredrar något varmare vatten, de kommer ju från Sulawesi precis som Kardinalräkorna.
Låt dina snäckor vara bara, de kommer att börja söka efter käk tillslut i alla fall för ingen vill ju svälta i hjäl inte ens en snäcka:D!
Mina går på kattsand och har inget problem med det, men jag har även stenar, men de är ändå i sanden mesta tiden faktiskt:D!
Daniel_89
2010-10-06, 20:53
Tror inte att det spelar sån stor roll om du har sand eller ej, har massa olika sorter i olika kar med 25-30 grader i och några går på shrimp soil som ej är så tungt. Det dom gärna vill ha är nån skuggig plats ibland och mina ÄLSKAR ärtor men äter allt som går:)
Shangalia
2010-10-06, 21:16
Kan det inte vara detta flyttande då?
Först kom dom i från grossisten upp till luleå,
Pomba hämta hämtade opp dom, stoppad ner dom i sitt kar,
Sen vidare till mig
Och jag stoppar ner dom åter igen i mitt kar,
Hade jag fått så mycke förändring på en och samma gång så hade jag nog blivit lite skygg....
Är mest rädd att dom håller på att dööööör:roll:
Men dom tittar som fram....
Vissa tittar fram och drar sen i sitt huvud igen...
Kanske borde höja tempen till 26 då kanske....
Men jag har juh som päpplen där också...
Tycker era om när det är mycke eller lite cirkulation i karet?
Det är faktiskt så mycke cirkulation
Så att dom små blå päpplena far på skallen på vissa ställen för att det är sån fart.... :(
Men hur fanken STRYPER man en pump,
Eller får den att inte göra värsta havsvågorna i karet?..
Och är det någon pump som ni skulle kunna rekommendera som inte har värsta kraften i sig
Och som man kan ställa in allt i från turbo till nästan ingenting,
testade juh att locka dom med lite käk i går,så la små pellets precis vid skalen deras,men icke sa nicke....
Den som var ute och nosade och grävde lite sanden körde typ över maten....
Vilka stenar kan man stoppa ner till dom?
Har ingen koll alls på vilka stenar man kan stoppa ner i olika kar,
och när man frågar dom på djurbutikerna här,så vet dom inte namnet på stenarna...*morrar*
*Värme*
Peckoltia
2010-10-06, 21:39
Shangis du har ju en pump som är till för över 250 L och som pumpar ca 1000L i timmen i ett 100L kar, inte undra på att det är orkanstyrka i ditt kar, dom går ju inte att ställa ner hur mycket som helst, antennerna måste vifta ordentligt på dina snäckor och inte att undra på att de små blå flyger i väg av vattenflödet:lol:!! Skaffa en mindre pump, gillar du Fluval så köp en Fluval 2+ i stället, eller så kan du titta på AquaEl 1 den räcker också till ett 100 L kar:D!
Äpplena far inte illa i 26 grader, mina mår utmärkt faktiskt fast jag har 28 grader:D!!
Shangalia
2010-10-06, 21:51
Shangis du har ju en pump som är till för över 250 L och som pumpar ca 1000L i timmen i ett 100L kar, inte undra på att det är orkanstyrka i ditt kar, dom går ju inte att ställa ner hur mycket som helst, antennerna måste vifta ordentligt på dina snäckor och inte att undra på att de små blå flyger i väg av vattenflödet:lol:!! Skaffa en mindre pump, gillar du Fluval så köp en Fluval 2+ i stället, eller så kan du titta på AquaEl 1 den räcker också till ett 100 L kar:D!
Äpplena far inte illa i 26 grader, mina mår utmärkt faktiskt fast jag har 28 grader:D!!
Shaaaaangis:D:D:D är det mitt nya smeknamn,
Då får ja väla börja kalla däääj för PECKA trots att det låter lite maskulint,
Men det får du minsann TÅLA :p
Men jag skrattade juh hysteriskt när jag läste ditt svar...sen fick jag världens dåligaste samvete juh....
Inte konstigt att det är världens storm då...
Jag har juh faktiskt en pump som ska vara till 80 liters kar,testar att stoppa ner den, för jag har inget annat val nu,och jag är fattig som värsta fattiglappen så en ny pump denna månad blir det då inte,men den som jag stoppar ner nu fungerar nog utmärkt ;)
Också höjer jag till 26 också för delen,
Tack för alla svar,
Återkommer med uppdatering om dom vågar sig ut,
Men det ska nog inte vara någe pråååblemas
*Värme*
askungen
2010-10-06, 21:52
Hon håller på o byta pump nu ja har just pratat me henne, hon hade nån mindre som va till ett 80 l kar, hennes snäckor e antagligen sjösjuka efter orkanvindarna me svallvågorna de e nog därför dem hållt sig "inomhus". Dom kommer antagligen fram efter pumpbytet:)
askungen
2010-10-06, 21:54
Hon hann före med inlägget ser ja;)
Peckoltia
2010-10-06, 22:01
Shaaaaangis:D:D:D är det mitt nya smeknamn,
Då får ja väla börja kalla däääj för PECKA trots att det låter lite maskulint,
Men det får du minsann TÅLA :p
Men jag skrattade juh hysteriskt när jag läste ditt svar...sen fick jag världens dåligaste samvete juh....
Inte konstigt att det är världens storm då...
Jag har juh faktiskt en pump som ska vara till 80 liters kar,testar att stoppa ner den, för jag har inget annat val nu,och jag är fattig som värsta fattiglappen så en ny pump denna månad blir det då inte,men den som jag stoppar ner nu fungerar nog utmärkt ;)
Också höjer jag till 26 också för delen,
Tack för alla svar,
Återkommer med uppdatering om dom vågar sig ut,
Men det ska nog inte vara någe pråååblemas
*Värme*
Jag har redan fått ett smeknamn, Daniel tror jag det var kallar mej för Peckis:lol::lol:!!!!
Shangalia
2010-10-06, 22:18
Jag har redan fått ett smeknamn, Daniel tror jag det var kallar mej för Peckis:lol::lol:!!!!
Då är det bara att grattulera till två namn då :D
Hittade en pump som pumpade 600 liter i timmen,
Drog ner reglaget på det minsta,
Och VIPS så började dom sakta men säker komma ut mer och mer,
Och detta på bara några FÅ minuter :P
Så jag kanske kan vänta mig att dom har tagit sig nån cm till i morgon då,
Inte konstigt att dom inte vågat sig ut.....:oops::oops:
Man kan faktiskt inte kunna allt,
Men nu har jag i alla fall lärt mig att man inte ska ha en pump som pumpar 1000L i timmen i ett 100L kar ;) :D
Jag tycker personligen att det låte som mycke,
Men det är juh huuuur lungt som helst i karet nu,
Jämfört med innan alltså.
SÅ kan jag ha denna pooomp eller måste jag byta till någe mindre?
*Värme*
Går ju även att göra ett strilrör och på köpte får du väldigt jämn och fin ytrörelse utan orkan varning.:thumbs: Kan vara så att dom har kommit i någon sort dvala, när jag skaffade mina anatome helena så var vattnet/fukten lite kallt och det tog närmare ett dygn innan den första börja röra sig eller "likna ett störtat plan" och gjorde en crash grop och sen låg där ett dygn till.:lol:
Shangalia
2010-10-06, 22:29
Går ju även att göra ett strilrör och på köpte får du väldigt jämn och fin ytrörelse utan orkan varning.:thumbs: Kan vara så att dom har kommit i någon sort dvala, när jag skaffade mina anatome helena så var vattnet/fukten lite kallt och det tog närmare ett dygn innan den första börja röra sig eller "likna ett störtat plan" och gjorde en crash grop och sen låg där ett dygn till.:lol:
Jag tror nog fanken det är alla faktorer som spelar in,
Men nu när du nämner detta med dvala så känns det juh inte som en helt obekant tanke
Burken var juh iiiiisande kall,
Och filtervadden var också yber kall,
Var så SUPER nojjig att dom hade frusit i hjäl först,
Men sen fick jag minsann se lite livstecken,men inte mer än så.
Men som sagt inte konstigt att dom inte vågat sig ut,
Jag skulle också ha stannat i mitt hus om det var svallvågor och sunamilikande tendenser i utanför mitt hus :D
Huvaligen vad hemsk jag känner mig,
Men nu har jag i alla fall rättat till det :)
*Värme*
Daniel_89
2010-10-06, 22:31
Kul att det funkar=) Ja det var nog jag som kallade dig peckis^^ Ovetandes dock:P...
Dessa sniglar/snäckor är otroligt roliga och ibland väldigt hög fart på därför äger man ett antal=):thumbs:
icefudge
2010-10-06, 22:31
fördelen med din fluval 4+ e ju att du har större filteryta i den. och du kan ju som sagt ställa ner flödet på den. jag hade kört på 4:an på näst lägsta steget ;)
Shangalia
2010-10-06, 22:35
fördelen med din fluval 4+ e ju att du har större filteryta i den. och du kan ju som sagt ställa ner flödet på den. jag hade kört på 4:an på näst lägsta steget ;)
Jag drog juh som ner den så mycke som jag kunde,
Och inte hände det mycke vill jag lova däääj,
Så nu är pooompen bytt,
Nu kan päpplerna också snigla runt i ro utan att dersas antenner fladdrar som om dom skulle satsa på en flyg tur :D
tänk om jag har chockat dom så mycke så att dom aldrig återhämtar sig?:shock::shock:
askungen
2010-10-06, 23:01
Dem kommer me all säkerhet att återhämta sig nu, du har gjort ditt bästa o nu behöver dem bara lite återhämtningstid (inatt), så kommer de vara mycket bättre imorron, tokfia:D
Hade nog kostat(20 spänn) på ett strilrör ist och som icefudge skrev haft ett större mängd filtermedium och ett inkört filter. För du har väl inte satt i ett helt nytt???:shock:
Kör på fluval 4 plus i ett 112 liters kar har den på lägsta och det är perfekt:) Lägsta effekten på 4plus är 400l/h och det kan jag tycka är lagom:)
Ang. underlag: Det enda underlag jag har tyckt mina elefanter haft svårt att gå på är kattsand!
Däremot sand har mina inga problem att gå på. Lite grövre sand och engelsk sjösten verkar vara bäst för dem (av min egen erfarenhet)! :)
Då har snäckorna i alla fall fått städat sitt skal på insidan...;)
Ja, det är lätt att dra på för mycket...
askungen
2010-10-07, 11:06
Hur har det gått Shangis:confused:
Peckoltia
2010-10-07, 11:09
Hopas det funkar bättre nu Shangis, väntar på att få höra hur det går där hos dej:D!!
Shangalia
2010-10-07, 12:19
Kör på fluval 4 plus i ett 112 liters kar har den på lägsta och det är perfekt:) Lägsta effekten på 4plus är 400l/h och det kan jag tycka är lagom:)
Det blidde som ingen större förändring "trots" att jag drog ner reglaget på det minsta,
Vet inte om min pump har fått sig några smällar med alla dessa flyttar,tycker att det surrar och låter kosntigt trots att den är ganska ny och jag knappt använt den någe :)
Men hur som haver så funkade det inte....
Shangalia
2010-10-07, 12:26
Hade nog kostat(20 spänn) på ett strilrör ist och som icefudge skrev haft ett större mängd filtermedium och ett inkört filter. För du har väl inte satt i ett helt nytt???:shock:
Nej för huuuun, inte stoppade jag i ny filternamssa tok!
Fast ni kanske inte hade blivit så förvånade om jag hade gjort det ;)
Jag vet inte om detta är korrekt,men jag tog det söllet och geget som redan var i filtret och geggade in det i dom nya små filtrerna,och sen dränkte jag dom i söll vattnet när jag kramade ur det fungerande filtret till dom nya, det borde väla funka va?
Har gjort så förut när jag inte haft någe annat val,och det har juh funkat prima ballerina,och inte är det någon som visat tendenser på att må dåligt eller dött knall och fall.
Fast nu när jag sitter och skriver så kom jag att tänka på att jag kanske hade kunnat klippa ur passande filter bitar på den fungerande filtret....
Jaaa...det är juh som lätt att vara efterklok.
Ett strilrör gör det så att flödet stannar av lite?
*Värme*
ja då det ska funka:) Då buffrar du på snabbväxten av bakteriekulturen i det nya filtret:) så det behöver du inte va orolig för:) Men när jag läste igår kom jag och tänka på nu att alla mina tylomelania snäckor går ju i mitt malawi kar och där har jag cirkulation på 5000l/h i ett 200 liters akvarie nu Och dom är livliga endå:P
Shangalia
2010-10-07, 12:45
Jaaa nu kommer här uppdateringen som ni kanske inte hade hoppats på,
I går när jag bytte pump och flödet blidde mer harmoniskt och lungt så tittade alla ut,
Och jag tänkte ÄNTLIGEN vågar dom sig ut,
Satt spännt lääääänge och kollade in dom,
Och tittade om det skedde någon förbättring.
Den femte(som han eller hon får heta nu)
Den rörligaste tog sig till och med fram till maten och började käka :)
Jag var juh tvungen att sitta där som en barnvakt eftersom päpplerna försökte sno åt sig all mat...
Klockan är nu 13.30, och dom andra fyra har fortfarande inte rört på sig....
Samma visa som det har varit sen dom kom,
Tittar fram,
Drar in huvudet och stänger om sig,
Denna procedur sker om och om igen...
Känner mig lite hjälplös,
Kanske inte så lite heller,
Ganska mycke:roll::roll:
Och jag är rädd för att dom ska svälta i hjäl,
Det är juh inte precis så att jag kan tvångsmata dom :(
Och chansen att dom har tagit sig i väg under natten
Och lagts sig på exakt samma ställe är juh väldans liten....
Sitter och funderar på om jag kan hjälpa dom igenom att ha släkt under en dag,
Skaffa nån mer växt för skugga?
För just nu har jag bara en växt i karet,
Ganska låg,
Buskig som päppelsnäckorna brukar lägga sig under...
*värme*
Peckoltia
2010-10-07, 13:08
Tycker du ska testa med mer växter och någon rot också, det behöver ju inte vara en stor en utan en liten som dom kan krypa under, mina är inte framme hela tiden, men jag ser alltid några varje dag. I dag har jag bjudit på fryst upptinad bryssekål och gissa om det var poppis:D!
Dom kommer nog fram till slut, jag har hitills bara haft 1 som dött, så låt dem vara så kommer de nog fram när de käner för det, en av mina Patriarchalis tog lång tid på sej, men tillslut kom den också fram:D!!
Shangalia
2010-10-07, 20:28
Tycker du ska testa med mer växter och någon rot också, det behöver ju inte vara en stor en utan en liten som dom kan krypa under, mina är inte framme hela tiden, men jag ser alltid några varje dag. I dag har jag bjudit på fryst upptinad bryssekål och gissa om det var poppis:D!
Dom kommer nog fram till slut, jag har hitills bara haft 1 som dött, så låt dem vara så kommer de nog fram när de käner för det, en av mina Patriarchalis tog lång tid på sej, men tillslut kom den också fram:D!!
Fortfarande ingen framgång här då va....
Eller liiiten,men inte så mycke som jag hoppats på finns några som inte ens rört sig ur fläcken,
Dom kommer som högst ut med huvudet men inge mer,
Kanske ska flytta dom som inte vågar komma fram till växten,
Lägga dom under den så att dom kanske känner liite trygghet...
Kan det vara en bra eller dålig ide att släcka ner till dom ett dygn mån tro?
Hur långt tid tog det för ena av dina som längst att komma ut och röra på sig?
Handlade det om dagar,veckor?..
*Värme*
Daniel_89
2010-10-07, 20:51
Fortfarande ingen framgång här då va....
Eller liiiten,men inte så mycke som jag hoppats på finns några som inte ens rört sig ur fläcken,
Dom kommer som högst ut med huvudet men inge mer,
Kanske ska flytta dom som inte vågar komma fram till växten,
Lägga dom under den så att dom kanske känner liite trygghet...
Kan det vara en bra eller dålig ide att släcka ner till dom ett dygn mån tro?
Hur långt tid tog det för ena av dina som längst att komma ut och röra på sig?
Handlade det om dagar,veckor?..
*Värme*
Släng ner lite sten t.ex kolsten och lägg dom uppe på dom. Och som "PECKIS"(:p) sa lite växter så blir det nog fart på dom snart=).
Shangalia
2010-10-07, 22:31
Planterade ner en stor svärdplanta precis ovanför knopparna deras,
Ska i väg och införkaffa mig kolstenar,måste man skrubba dessa som tusan?
Och sker det någon förändring i vattenvärdena?
Vad har ni för värden i era kar där ni har pellefanter? :)
*Värme*
Peckoltia
2010-10-07, 22:37
:lol::lol::lol:Pellefanter:lol::lol::lol:!!! Nä du behöver inte skrubba kolstenarna, det räcker med att skölja av dem och sen ner i karet bara:D! Jag vet inte vad jag har för värden i mina "Pellefantkar" men dom trivs och blir fler i alla fall, jag har ju 14 Gh i Snöflingekaret och det funkar med, de är inte särskilt kräsna på vattenvärden:D!!