handdator

Visa fullständig version : Boraras Brigittae (Moskito rasbora)

Frank
2010-10-13, 16:06
Hej!
Jag köpte för ett tag sen fiskar, Boraras Brigittae (Moskito rasbora) heter de. (20st)
Någon som har erfarenhet av dessa små snyggingar?
2881
Fakta:
Ursprung: Sumatra och Indonesien
Längd Max 3,5cm (oftast 2,5cm)
Temp 23-28grader
5.0 - 6.8 PH
Helst akvariestorlek på 40L och större
Lägger ägg på undersidan blad.

Frank
2010-10-13, 16:07
De är roliga så fiskar som är väldigt aktiva...
Gillar dem skarpt...

Majki01
2010-10-13, 16:57
Dom är otroligt vackra! Men dom Moskito jag skådat blir inte i närheten av 3.5 cm:P Kanske 1.5 om man har tur.. Av dom jag skådat :)

AMDAdesign
2010-10-13, 17:00
Är det inte dessa man kan ha ihop med räkor??

Majki01
2010-10-13, 17:01
Jo skulle jag rek någon fisk att ha med räkor så är det utan tvekan dessa:)

hogge70
2010-10-13, 17:04
det var väldigt vackra små varelser:thumbs:

Daniel_89
2010-10-13, 17:36
Hej, vet ej om du har sett detta i min tråd, men iaf så sa BengtO en intressesant sak om dessa:

http://www.redbee.se/showthread.php/2506-Boraras-merah-quot-Mini-dv%C3%A4rgs-rasbora-quot

Näst längst ner på första sidan=).

Och om mina nu är honor så funkar dom utmärkt hos mig iaf. Går i ett edge och äter allt och funkar kanon har ej prövat med några räkor en men det kmr=)

Frank
2010-10-13, 18:24
Har både honor och hanar... (man ser lätt skillnad på dem...;))
Och de fungerar bra ihop med räkor... har mina med White Pearl räkor...

AMDAdesign
2010-10-13, 18:27
Har både honor och hanar... (man ser lätt skillnad på dem...;))
Och de fungerar bra ihop med räkor... har mina med White Pearl räkor...

klara sig räk ynglerna sig också eller de funkar bara med vuxna räkor?

Frank
2010-10-13, 18:42
Kan inte svara korrekt på det än...
Då jag bara haft vuxna med dem...
och de har inget intresse av räkorna...
Sen har jag märkt att de har väldigt små munnar,
så man får nästan pulverisera flingfodret så de kan äta det.
Vilket ju är positivt, då räkyngel har det ännu lättare att klara sig...
Kommer inom ca 3-4 veckor ha yngel i detta karet och återkommer då med resultatet.
Men kan inte se några problem med de fiskarna och räkor...

Daniel Brodin
2010-10-13, 18:47
Jag måste fråga dig hur man lätt ser skillnad på könen? :? Hur starkt färgade de är eller? Folk som är bra mer pålästa än mig tycks ha olika teorier om detta.

Daniel_89
2010-10-13, 18:55
Jag måste fråga dig hur man lätt ser skillnad på könen? :? Hur starkt färgade de är eller? Folk som är bra mer pålästa än mig tycks ha olika teorier om detta.

Dessa ser man på färgen kan även vara storlek(?).

Kom gärna med resultat med räklingarna då jag vill släppa ner dom i ett av mina stora och där går deep blue och blue tigers så vill ha alla räklingar ifred^^

Frank
2010-10-13, 20:39
Ja update kommer!!!
Har White Pearl honor som går med rom nu så vi får se vad som händer när de kläcks...
Det finns ju en del växter i akvariet både lite "gräs" (Sagittaria subulata)
och mycket javamossa så de har många ställen att gömma sig.
Sen verkar det som att fisken är helt inaktiv om natten... vilket ju också gynnar räkynglen.

Frank
2010-10-13, 20:40
Fiskarna simmar för det mesta ovanför växterna, så har man ett tätt buskage så hjälper det nog också...

smokin
2010-10-13, 20:48
men var köpte du de där...skulle vilja ha några sådana jag....skulle passa bra i mitt nya akvarium på jobbet...

Frank
2010-10-14, 10:57
Hmm... kanske lite lång väg för de små fiskarna...
Hässleholm / Skåne blev de inköpta.

Men det finns ju manga typer av Rasbora... såg att apistogama säljer Galaxy "modellen"...

Frank
2010-10-14, 10:58
O har man lite flyt så blir de ju fler...;)

Frank
2010-10-18, 04:59
Jag är väldigt nöjd med de små fiskarna.
Det fungerar hittills bra tillsammans med White Pearl räkorna...
Sen har man ju lite studerande kvar...
Får ju se om de är duktiga städare, och att de ev ynglar av sig lite...
De skall ju lägga ägg på växter, så man får väl hålla ögonen öppna...

eliasw
2010-10-18, 09:19
Var i Hässleholm blev dom inköpta?

Frank
2010-10-18, 10:58
Nja... i Tyringe...
http://tropicstallet.com/

Ring dit o boka ifall du vill vara säker... igår hade de ca 100st kvar...

eliasw
2010-10-18, 12:04
Tack, har sätt reklam för butiken innan men aldrig besökt den, låter som den kan vara värd ett besök.

Frank
2010-10-18, 12:18
Ja där finns en hel del att titta på...
Deras akvarier är ju inga utställningsexemplar... (finns lite alger...;))
Men vi har aldrig fått en sjuk fisk därifrån... och det är ju ett gott betyg.
Kan berätta att de har väldigt fina RedMoore rötter där nu... (har köpt alla mina där...)

eliasw
2010-10-18, 12:41
Tack för tipset kollar in där när jag har vägarna förbi.
Har du vägarna förbi Kristianstad måste jag rekomendera dig Kristianstads Zoologiska är värt att köra extra för. Har Mycket med Dvärg ciklider, Diskus samt växter. Även en del Malawi samt salt vatten. Ett tips om du kör bara för att besöka, ring innan ibland kan det vara lite tunt i karen. Då Anders som han heter är runt på alla möjliga platser och beställer och tittar dyker det ibland upp något riktigt ovanligt. Det jag tycker är bäst är att många av cikliderna har sådan storlek så att dom är helt utfärgade redan i butiken, samt att han i bland får in växter som knappt får plats i karen.
http://www.kristianstadzoologiska.se/

Frank
2010-10-18, 12:43
Tackar så mycket för detta tipset... kommer att åka dit en dag! :thumbs:

Frank
2010-10-23, 15:42
Kan ju berätta att de låter räkorna vara, så det är en bra fisk att ha med räkor...:thumbs:

Daniel_89
2010-10-31, 09:51
Kan ju berätta att de låter räkorna vara, så det är en bra fisk att ha med räkor...:thumbs:

Har du några räklingar med dom?

Frank
2010-10-31, 11:23
Just nu finns det en 5-6st i det akvariet...
Komme nog fler om nån vecka...;)

Daniel_89
2010-10-31, 11:26
Just nu finns det en 5-6st i det akvariet...
Komme nog fler om nån vecka...;)

Okej:). Är sugen på att föra över dom men vågar inte riktigt:P får bli när dom andra karen är igång!

askungen
2010-10-31, 21:45

tack för de tipset Frank, satt just o funta på vilka fiskar ja ska köpa till karet ja har räkor i:D

maggan
2010-10-31, 22:00
Någon som fått yngel av dessa? Jag beställde 10 st Brigittae fick 1 och resten Merah.:roll:

Tomba
2010-10-31, 22:48
Jag har dessa rasboror i mitt räkkar med rainbow, CR och CB och tycker att mina rainbowyngel har mystiskt försvunnit... vet inte om det är rasbororna men lite skumma tycker jag de har sett ut :roll:;)

lottad
2010-11-01, 07:23
Någon som fått yngel av dessa? Jag beställde 10 st Brigittae fick 1 och resten Merah.:roll:

Men då kan det ju helt enkelt vara så att du fått 1 hane och resten honor, i alla fall om man ska se till diverse andra diskussioner på nätet, bland annat det här inlägget här på redbee
http://www.redbee.se/showthread.php/2506-Boraras-merah-quot-Mini-dv%C3%A4rgs-rasbora-quot?p=26633&viewfull=1#post26633
:D bara att hoppas på det bästa och att du får yngel av dessa, visar det sig att det är samma art så är det ju perfekt att ha de tillsammans om man vill ha yngel.

Putte
2010-11-01, 08:48
Här är en tråd till http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129914&page=1

lottad
2010-11-01, 09:18
Här är en tråd till http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129914&page=1

intressant - där ser man att man inte ska sätta för stor tilltro till rykten :oops:

Om nu fakta i denna tråd stämmer så skulle jag föreslå att du reklamerar din fisk på något vis, köper man brigittae ska man inte få merah i stället...

BengtO
2010-11-01, 14:07
intressant - där ser man att man inte ska sätta för stor tilltro till rykten :oops:

Om nu fakta i denna tråd stämmer så skulle jag föreslå att du reklamerar din fisk på något vis, köper man brigittae ska man inte få merah i stället...

Kan inte se att man i den tråden kommer till en säker slutsats.
Har kollat igen flera hundra brigittae och merah. Har aldrig hittat en hona av brigittae eller en hane av merah (har verkligen försökt). Att de skulle sorteras verkar inte troligt. Detta sker ju inte av andra liknande fiskar, och varför sortera bort merah hanar som ju rimligen (om man ser till resten av släktet) borde ha mer färg än honorna? Det finns heller inga ekonomiska skäl, det här är billiga lättfångade fiskar. Känner en person som odlat brigittae/merah i 5 generationer och de håller fortfarande sin orginalteckning hanar ser ut som brigittae, honor som merah. Håller dom själv och sett lek dock inga yngel.

Putte
2010-11-01, 22:13
Har kollat igen flera hundra brigittae och merah. Har aldrig hittat en hona av brigittae eller en hane av merah (har verkligen försökt). Att de skulle sorteras verkar inte troligt. Detta sker ju inte av andra liknande fiskar, och varför sortera bort merah hanar som ju rimligen (om man ser till resten av släktet) borde ha mer färg än honorna? Det finns heller inga ekonomiska skäl, det här är billiga lättfångade fiskar. Känner en person som odlat brigittae/merah i 5 generationer och de håller fortfarande sin orginalteckning hanar ser ut som brigittae, honor som merah. Håller dom själv och sett lek dock inga yngel.

Det här är ju superintressant!!! Hur gör han för att odla dem? På Zoopet skrev de ju att ingen känd uppfödning fanns. Utan att alla är viltfångade... Det är ju kul att båda hanar och honor är så vackra! Även om det skiljer liiiiite mellan dem.

BengtO
2010-11-02, 07:28
Det här är ju superintressant!!! Hur gör han för att odla dem? På Zoopet skrev de ju att ingen känd uppfödning fanns. Utan att alla är viltfångade... Det är ju kul att båda hanar och honor är så vackra! Även om det skiljer liiiiite mellan dem.

När det står att ingen känd odling finns, menar man av de fiskar som nu säljs som brigittae. Odlingen sker mellan brigittae(hanar) och merah(honor). Han håller dem(en grupp) i ett VÄL planterat akvarium. Då klarar sig en del yngel. Dessa flyttas till ett annat akvarium osv.

Putte
2010-11-02, 08:59
När det står att ingen känd odling finns, menar man av de fiskar som nu säljs som brigittae. Odlingen sker mellan brigittae(hanar) och merah(honor). Han håller dem(en grupp) i ett VÄL planterat akvarium. Då klarar sig en del yngel. Dessa flyttas till ett annat akvarium osv.

Aha!!! Då fattar till och med jag :oops:
Tack för infon!

lottad
2010-11-02, 09:21
Håller med putte om att detta är superintressant, och att personen du känner odlat de i fem generationer utan att originalteckningen gått förlorad tyder ju faktiskt på att brigittae och merah är honor och hanar av samma art - faktiskt det starkaste stödet för den teorin jag har träffat på hittills. Nästan så att jag blir sugen på att testa själv :)

mvh // Lotta

Frank
2010-11-14, 06:37
Kan ju berätta att jag är väldigt nöjd med de små fiskarna...
de har inte visat det minsta intresse för räkor...
Har ju annars små Guppy yngel i de andra räkkaren,
men de är efter räkorna bara nån vecka efter de föds...
Så man måste hålla ett öga på dem och veta när de skall flyttas från ett räkkar så de inte äter eller tuggar på räklingar.

eliasw
2010-12-30, 10:05
Är det någon som vet om dom korsar sig med Galaxia rasbora?

Torreador
2010-12-31, 12:16
Jag har också brigittae i mitt räkkar och det funkar utmärkt. Har inte fått några yngel på dem dock. Har även Endlers Guppy men de får jag plocka bort efter hand för honorna blir stora och tar räkynglen. Tror inte att hanarna gör det dock men är inte säker.

Brigittae är annars vackra och supertrevliga små fiskar tycker jag.