handdator

Visa fullständig version : Kunnig personal Djurmagazinet..?

emill
2010-10-21, 20:43
Måste bara säga att det känns rätt jobbigt att komma till en djuraffär, där man förväntar sig att personalen kan en del om de djur de säljer.. och så blir det man själv som får upplysa dem om att de blandar ihop namn på fiskar och säljer dem under fel namn..! :?

Var inne på min närmaste djuraffar, och frågade efter Siamesisk algätare (Crossocheilus oblongus). Jag sa samtidigt att jag inte ville ha den som liknar Siamesen mycket men inte tar så mycket alger (Epalzeorhynchos kalopterus). Alltså "Flying Fox".

Då svarar hon i kassan mig "visst, vi har några Siamesisk Flying Fox inne"..
Dom hade även "Flying Fox" hemma, men de såldes som "Vanlig algätare" :thumbs:

clas
2010-10-21, 20:57
Kul! vilken DM var det?

askungen
2010-10-21, 22:12
Suck:roll:. Ja man lär sig efter ett tag vilka affärer man ska forts handla i,alltså dem som kan sin sak, samt vilka man ska undvika. För länge sen åkte ja till zooarken för ja skulle köpa black molly, prata me en tjej som "verka"kunna en del om fiskar o så, bad henne plocka upp 4 st 3 honor o 1 hane, dum som ja va så kolla ja inte i påsen så de vart rätt, vilket resulterade i att när ja kom hem o hade koppat in dem så såg ja att ja hade fått me 3 hanar o 1 hona:?

emill
2010-10-26, 18:53
Detta var på Torp Köpcentrum, Uddevalla.
Inte för att kasta nån skit på dem, men det kanske kan hjälpa er som handlar där också att "vara lite på er vakt" och ha läst på en del om fisken/räkan innan du går dit och tittar på den något.. ;)
De flesta i personalen är jättetrevliga och hjälpsamma, men ibland känns det som att de saknar lite djupare kunskap om djuren..
För några månader sedan var jag inne och ville veta om de hade någon fisk som åt snäckor, då jag hade en mindre invasion i mitt 54-liters kar.. ;)

-Då föreslog de att jag skulle köpa en Praktbotia, för det var "den enda fisken som äter snäckor."
När jag frågade om storleken på en vuxen fisk, kollade hon på den lilla info-lappen under akvariet (för att se hur stor den blir som vuxen) och svarade; Ja, men de brukar ju anpassa sig efter storleken på karet..

Jag frågade om de inte hade några "Helenor" hemma (kunde inte riktigt hela namnet på Latin..), och jag förklarade att det är en "mördarsnäcka" ;) som äter andra snäckor..
Men tjejen i kassan såg heeelt frågande ut, och var tvungen att gå och fråga sin kollega om hon hört talas om denna snäcka.

Efter ett tag kommer de tillbaka, och det ser nästan ut som att de tror att jag driver med dem.. Eller att jag bara är korkad..
Då konstaterar den andra tjejen för mig att det inte finns några sådana snäckor, åtminstone inte vad hon har hört talas om!

-Jag var därinne nu idag och skulle "bara kolla lite..", vilket dock slutade med att jag gick därifrån med en kasse med deras logga på, och i den kassen låg en påse med en Solfjäder/filtrerar-räka i ;p (Som säljs under namnet "Brun räka" hos dem..)

Innan jag gick ut ur butiken såg jag att de otroligt nog nu hade en ny sorts snäcka inne!
-Gissa vad den hette..?

*Hint: Det stod att den äter andra snäckor.. ;)

AMDAdesign
2010-10-26, 19:19
haha låter som en bra personal på det stället :D

Är det bara vi som har bra personal på vårat djurmagazin?
Vi har 1 som är ansvarig för just akvarie delen på vårat djurmagazin här i stan och han är super duktig. Sen har vi som tur är en del andra där som är kunniga både på sina områden och kan en del akvarie.
Men en stor tumme upp för Micke på Djurmagazinet i Jönköping :thumbs:

Peckoltia
2010-10-26, 19:22
Ja detta är faktiskt inte så ovanligt i zooaffärerna att de inte kan något om i alla fall akvaristik, jag själv handlar bara i hos dem som jag vet kan sin sak och jag kom för en stund sedan hem med en påse Körsbär varav 5 honor bär på rom:D:D!!

Frank
2010-10-26, 20:08
Eller så får man ha kunskapen själv... kan ju fynda lite om de inte vet vad de säljer...;)
Bara man själv kollar så att man inte får med sig sjuka fiskar o dyl...

askungen
2010-10-26, 20:16
El så gör man som ja.....räddar med sig dem sjuka fiskarna hem o förhoppningvist botar dem friska så slipper dem gå en hemsk död till mötes:)

Frank
2010-10-26, 20:22
Jag e livrädd för att få hem nått oönskat som kan rubba balansen i akvarierna...;)
Hade ett karens kar igång innan... men det står offline för tillfället...

askungen
2010-10-26, 20:36
Ja lägger såklart inte sjuka el skadade fiskar i nåt av mina vanliga kar heller utan har ett litet 45 l som e till för dem sjuka.

clas
2010-10-26, 21:07
Torp Uddevalla! Där jobbar ju bara unga tjejer som förmodligen inte har egna kar och då blir det så tyvärr! i den regionen gillar jag nog bara Kent i Nol nu när Havanna Zoo (han hade sjukt mycket konstiga malar och även udda fiskar) inte finns längre! sedan finns det ju en hel hög med butiker i gbg som är värda ett besök! Tex Hornbach (johan jobbade på Zookompaniet förut med brams) och Hercules (kanske inte så roliga att ha att göra med men de har endel roliga grejor), Zookompaniet har också en del roliga grejor(dock sämre sedan johan och brams har slutat)!
mvh clas

emill
2010-10-26, 21:29
Ja lägger såklart inte sjuka el skadade fiskar i nåt av mina vanliga kar heller utan har ett litet 45 l som e till för dem sjuka.

Fint att du tänker så! :)
Men jag tror inte jag skulle våga göra likadant.. Känns som att det blir lite väl "onödiga" pengar att lägga på medicin?

emill
2010-10-26, 21:34
Torp Uddevalla! Där jobbar ju bara unga tjejer som förmodligen inte har egna kar och då blir det så tyvärr! i den regionen gillar jag nog bara Kent i Nol nu när Havanna Zoo (han hade sjukt mycket konstiga malar och även udda fiskar) inte finns längre! sedan finns det ju en hel hög med butiker i gbg som är värda ett besök! Tex Hornbach (johan jobbade på Zookompaniet förut med brams) och Hercules (kanske inte så roliga att ha att göra med men de har endel roliga grejor), Zookompaniet har också en del roliga grejor(dock sämre sedan johan och brams har slutat)!
mvh clas

Sant!
Egentligen borde man väl försöka ta sig någon annanstans och handla, men det är lite jobbigt när man inte har bil..
Det blir så knöligt att dra "fiskpåsarna" på en fullknökad buss ;)
Jag bor i Lysekil, så det är en bra bit för att åka, om man bara tänkte spana lite i butikerna i GBG osv.
-Men tack för förslagen! Vet ingen annan butik i närheten, så jag brukar handla på Torp.

Läser man bara på bra om det man vill ha innan man kommer dit så brukar det gå bra ;)

Peckoltia
2010-10-26, 21:42
Zookompaniet ligger väll bortanför Gammlestaden va?, dom har ingenting där tycker jag och så är dom skitdyra på allt:x!!!!
Kan rekommendera Stork Zoo det är också en mycket bra affär med gammla akvarister som kan sin sak, Janne är pensionär nu, men han driver fortfarande affären tillsammans med sin fru, men hur länge till vågar jag inte svara på. De är pigga och stil going strong så vem vet, dom är mycket trevliga:D:D!!!!!

emill
2010-10-26, 23:14
Zookompaniet ligger väll bortanför Gammlestaden va?, dom har ingenting där tycker jag och så är dom skitdyra på allt:x!!!!
Kan rekommendera Stork Zoo det är också en mycket bra affär med gammla akvarister som kan sin sak, Janne är pensionär nu, men han driver fortfarande affären tillsammans med sin fru, men hur länge till vågar jag inte svara på. De är pigga och stil going strong så vem vet, dom är mycket trevliga:D:D!!!!!

Okej, ligger det i Göteborg? :)

askungen
2010-10-26, 23:51
Fint att du tänker så! :)
Men jag tror inte jag skulle våga göra likadant.. Känns som att det blir lite väl "onödiga" pengar att lägga på medicin?

Näää alltså kan väl säga att ja räddar mest skadade fiskar,snäckor me typ avbitna fenor,enögda, o trasiga skal mm, el väldigt magra individer osv, så någon större förmögenhet på dyra mediciner lägger ja inte ut.

AromaJohanna
2010-10-26, 23:53
Detta har jag också lagt märke till sedan jag började med akvarium för ca ett år sen!

På djuraffären i Femman, innan de bytte ägare (den nya har fortfarande inte startat upp akvarieavdelningen) gjorde de samma tabbe med Flying fox och den "vanliga" algätaren.
De sålde vanliga algätare som "Flying fox" och hade ingen aning om vad jag pratade om när jag tog upp saken med personalen.

Sen är det tråkigt när man söker speciella saker som t ex vildguppy eller endler och när man hittar något så finns det bristfällig om ens någon information om dem... Så man vet inte om det ÄR äkta vara, vad för sort, osv...

Hornbasch verkar ju vara bra men när jag köpte ett antal VF vildguppy från Brasilien och bad om mer info så hade de inte något, utan hänvisade sen till leverantören (Akvarieteknik.se), som i sin tur undrade vad jag menade med "lokal" för de hade inte hört den termen förut... :)

Peckoltia
2010-10-27, 00:03
Den där i 5:an är inget vidare och har aldrig varit heller faktiskt och nu när dom bytt ägare så har dom blivit ännu sämre på akvariesidan och de har ju mindre än halva avdelningen kvar med fiskar, näää det är tummen ner för dem:x!! Har du inte varit till Storks Zoo så tycker jag att du ska ta dej en tur dit faktiskt, där puttrar burkarna som förr:D:D!!!!

AromaJohanna
2010-10-27, 00:20
Den där i 5:an är inget vidare och har aldrig varit heller faktiskt och nu när dom bytt ägare så har dom blivit ännu sämre på akvariesidan och de har ju mindre än halva avdelningen kvar med fiskar, näää det är tummen ner för dem:x!! Har du inte varit till Storks Zoo så tycker jag att du ska ta dej en tur dit faktiskt, där puttrar burkarna som förr:D:D!!!!

Ok! :)
Föresten, vad har du för vilguppys?

Frank
2010-10-27, 05:10
Näää alltså kan väl säga att ja räddar mest skadade fiskar,snäckor med typ avbitna fenor,enögda, o trasiga skal mm, el väldigt magra individer osv.

Ja så uttalar sig en sann djurvän...;)

Frank
2010-10-27, 05:14

Visste inte det fanns akvariebutik på 5:ans torg...
Trodde man bara gick dit o åt gott o drack en pilsner el två...;)

emill
2010-10-27, 10:08
Jag började på Högskolan Väst nu i höstas, och under första veckan tog jag en kik på stan för att kolla av vad de hade för affärer i centrum. Efter ett tag hittade jag en Zoo-butik! Självklart blev jag överlycklig, då jag tänkte att "detta ska bli min nya favvo-butik!" ;)

Men när jag kommer in och frågar om akvarie-sidan av butiken (det såg ut som att dom höll på att bygga en ny vägg för akvarier), så berättar hon i kassan att de precis lagt ner den biten.. :(
Dock sålde dom ut rätt mycket saker för halva priset, men det var mest udda prylar..

Putte
2010-10-27, 12:04
Jag började på Högskolan Väst nu i höstas, och under första veckan tog jag en kik på stan för att kolla av vad de hade för affärer i centrum. Efter ett tag hittade jag en Zoo-butik! Självklart blev jag överlycklig, då jag tänkte att "detta ska bli min nya favvo-butik!" ;)

Men när jag kommer in och frågar om akvarie-sidan av butiken (det såg ut som att dom höll på att bygga en ny vägg för akvarier), så berättar hon i kassan att de precis lagt ner den biten.. :(
Dock sålde dom ut rätt mycket saker för halva priset, men det var mest udda prylar..

Det var Fidos du var inne i... Men det finns en del "källarlokaler" i Trollhättan som säljer fisk. Och så finns det 2 butiker på Överby och dessutom ett skräckexempel på Trestad Center, fast det sistnämnda har bara 4 kar där de har olika dammfiskar... Fast det underlättar ju om man har körkort för att ta sig hit och dit...

clas
2010-10-27, 12:10
Sant!
Egentligen borde man väl försöka ta sig någon annanstans och handla, men det är lite jobbigt när man inte har bil..
Det blir så knöligt att dra "fiskpåsarna" på en fullknökad buss ;)
Jag bor i Lysekil, så det är en bra bit för att åka, om man bara tänkte spana lite i butikerna i GBG osv.
-Men tack för förslagen! Vet ingen annan butik i närheten, så jag brukar handla på Torp.

Läser man bara på bra om det man vill ha innan man kommer dit så brukar det gå bra ;)

Det finn en i munkedal men den är inte heller särskilt bra! dock lite närmare lysekil

AromaJohanna
2010-10-28, 09:09
Visste inte det fanns akvariebutik på 5:ans torg...
Trodde man bara gick dit o åt gott o drack en pilsner el två...;)

Ok... :)
Det gör aldrig jag, däremot brukar jag gå till Indiska i Femman rätt så ofta...
Zoobutiken är granne med Indiska så det händer att jag slinker in där.
Min dotter som har blivit djurälskare av stora mått som sin mamma :) brukar gilla att gå förbi där med mig om jag hämtar henne från skolan (den bara några minuter promenad därifrån)...
Synd bara att de drog ner på akvariesidan och ännu inte har startat upp den avdelningen ännu.
Hoppas att de kommer att vara seriösa när de väl kommer igång med den avldelningen.

AromaJohanna
2010-10-28, 09:14
Tja, alla köpare är ju inte seriösa heller... :)
En man med ett barn höll på att köpa fisk när jag var på akvarieavdelningen på Hornbach igår.
Tydligen hade han inte någon uppvärmning i akvariet och tyckte att det inte det var värt att införskaffa sig någon heller trots att expediten varnade honom för att fiskarna kan få sjukdomar eller kanske inte kommer att må bra om de inte har rätt temperatur...
Han undrade vilken fisk som klarar sig utan detta då och jag tror att han sen bara tog en fisk på måfå för att barnet tjatade...
En doppvärmare är väl inte någon dyr eller helt onödig investering, liksom...

Alorna
2010-10-28, 10:05
Djurmagazinet i Jönköping *skratt* det var där jag köpte mina Harlequin för 25:- styck :lol:

AMDAdesign
2010-10-28, 10:19
Va!! Då måste du fått träffa på någon som inte har med akvariedelen att göra haha De har inte ens räkor så billigt i vanliga fall :D

Fast de är billiga på räkorna för Peckolitia åkte hit för att köpa sina kardinaler som de säljer för 120kr/st Och de säljer Sakuras för 34kr/st men att sakurasen är så billiga är pga av att leverantören inte vet vad det är dom har :)

AromaJohanna
2010-10-28, 10:56
Djurmagazinet i Jönköping *skratt* det var där jag köpte mina Harlequin för 25:- styck :lol:

Niice!! :)
Förutsatt att de var fina o friska förståss. :)

Alorna
2010-10-28, 11:11
Jodå dom var jättefina men dog tyvärr ut nu för någon månad sen :cry:
Vi var där i helgen som var och dom hade nästan inga räkor alls inne. Synd då deras nya avdelning är så fin.

smokin
2010-10-28, 18:35
på det djurmagazinet vi har här jag testade eller gör som man brukar talar om vad man ska ha så ska man ju få det.. jag skulle ha tre honor och en hane av den sjukt svåra o se könen på(svärdbärare) går o gör nåt annat medans kommer till jobbet packar upp o fixar ner de i akvariumet och inser att de e antingen helt okunnig eller totalt blind där för jag hade 4 st hanar simmandes där...gick dit igen några veckor senare och påpekade det för den som har mest hand om akvarie avdelningnen och han tyckte att jag skulle få tre honor då som plåster på såren...vad bra tyckte jag så han fiskade o valde honor och när jag stod på jobbet och beundrade akvariumet på jobbet så simmade där 7 st svärdbärare (6 st hanar och en hona) en av de lättaste o se skillnad på o inte ens det klarar de där uppe på två försök...

askungen
2010-10-28, 19:49
på det djurmagazinet vi har här jag testade eller gör som man brukar talar om vad man ska ha så ska man ju få det.. jag skulle ha tre honor och en hane av den sjukt svåra o se könen på(svärdbärare) går o gör nåt annat medans kommer till jobbet packar upp o fixar ner de i akvariumet och inser att de e antingen helt okunnig eller totalt blind där för jag hade 4 st hanar simmandes där...gick dit igen några veckor senare och påpekade det för den som har mest hand om akvarie avdelningnen och han tyckte att jag skulle få tre honor då som plåster på såren...vad bra tyckte jag så han fiskade o valde honor och när jag stod på jobbet och beundrade akvariumet på jobbet så simmade där 7 st svärdbärare (6 st hanar och en hona) en av de lättaste o se skillnad på o inte ens det klarar de där uppe på två försök...

:lol::lol::lol:näääääääääääää, de där va jue värre än mina black molly som inte heller e världens svåraste att se skillnader på i könen.