handdator

Visa fullständig version : Rådasand fågelsand

Shangalia
2010-10-26, 17:32
Jag har FYNDAT :D
Fyndat med ett stort leende på läpparna, ett juwelkar på 260 liter för 350:- :P
Men problemet är bottensubstrat,
Här på våra lokala djuraffärer som för närvarande bara är 2 stycken kostar det skjortan att köpa råsand, här pyntar man 19 kr litern vilket skulle hamna på en nota på 494:-
För mig är det mycke slantar då jag bara får slantar från försäkringskassan.
Har läst runt lite och denna rådasand saluförs blandannat som "fågelsand"
Flög förbi ett inlägg där det var någon som hade fyndat rådasand på granngården för en yber liten sland och där var den till för "halkskydd"
Sambon ringde dit men det enda dom hade i sand och grusväg var sandlådesand,
Känns som att det är kompaktare än kompaktast?

Så vad gör man när man bor på det stället man bor på?
Finns det fler namn på denna rådasand förutom dom jag har nämt?
Vill komma upp i en storlek på kornen som ligger mellan 0,8 till 1,2 mm.
Blästersanden känns inte ett dugg intressant då kornstorleken ligger på 0,2 till 0,8 mm

Finns det någon sida på nätet där man kan komma undan billigare?
Äller ska man kanske fiska efter någon vänlig själ här som är ärlig och kanske kan köpa och skicka opp?
Fullt medveten att frakten kostar,
Men att komma undan med halva priset jämfört med 494:- betyder så fruktansvärt mycke.

*Värme*

AMDAdesign
2010-10-26, 17:38
Grattis till fyndet :)
Blästersand finns ju i olika grovlekar :) Biltema, jula och de flesta byggvaruhus har blästersand eller fogsand som det ibland också kallas

Shangalia
2010-10-26, 17:45
Grattis till fyndet :)
Blästersand finns ju i olika grovlekar :) Biltema, jula och de flesta byggvaruhus har blästersand eller fogsand som det ibland också kallas

Biltema är juh uteslutet då vi inte har det här i östersund,
Utan endast i sundvall,vilket är 20 mil dit :(
Och man kan juh tyvär inte beställa därifrån på postorder häller...
Jula har vi
Och där har dom bara en kornstorlek,och den ligger på 0,2-0,8....

*Värme*

AMDAdesign
2010-10-26, 18:11
Jag har julas blästersand och den är perfekt till akvarie mina växter älskar verkligen den sanden :)

Kenna
2010-10-26, 20:56
Satt precis och kikade på Julas sand, 25kg för 49kr är ju som hittat, så detta i botten (hur tjockt?) sen Coops Xtra kattsand tänkte jag prova i ett 54L kar inom kort.

AMDAdesign
2010-10-26, 21:00
I de karen jag har både julas sand och kattsand så har jag ca 1½-2cm julas sen lika mycket kattsand över detta bara för att växterna ska få nått gott att ha rötterna i.
I de karen jag har enbart julas sand så har jag som i ett vanligt kar ca 4-6cm

1säck på 25kg räcker till mycket ;)

Kenna
2010-10-26, 21:06
Ja det blir nog lite över ifall jag skall ha 2cm i ett 54L kar :D
Vi kanske skall dela på en säck Shangalia, jag bor också i Östersund (inte för det är nått att snåla på men onödigt att få kanske drygt 20kg till övers sen.

Frank
2010-10-27, 05:07
Annars bör ni väl ha en grusgrav i närheten...
Lokalt producerad sand är ju bäst...;)
Bara se till att skölja det ordentligt, så skall det kunna fungera hur bra som helst...
Tar man själv sand i naturen är det ju renare, desto längre ner i marken man kommer...
Ps. ta inte sand från stränder, i närheten av vägar, industrier, vattendrag osv... där finns det mest oönskade ämnen.