Visa fullständig version : Bottensubstrat ECS
Är det någon som har tesat detta Bottensubstrat. Finns på Akvarieteknik.se Art nr: 82135
Det står:
ECS- Easy Care Substrate är ett bottensubstrat som ersätter det vanliga gruset. Den finporiga leran gynnar tillväxten av nyttobakterier och fungerar som ett biologiskt filter. Den absorberar näring från vattnet ner till växternas rötter. Stabiliserar pH; värdet.
Optimalt för nybörjare, växtakvarium och räkakvarium.
Kan användas som enda bottensubstart eller blandas med ex grus eller sand.
Åtgång. ca 8L till en bottenyta på 60x30cm ger ett lagom lager på 5-8cm. Eller ca 10-20% av akvariets storlek i liter.
Är det samma som soil?
Daniel Brodin
2010-11-01, 16:16
Beror på vad du menar med soil?;)
Gissar att du menar shrimp-soil. Detta är inte samma sak, grejen med shrimp-soil och liknande är att de påverkar vattnet så det blir mjukare och pH blir lägre. (nån slags substans eller liknade reagerar med vattnet)
Johnny Wong
2010-11-01, 16:46
Akvarietekniks ECS är som AquaClay.
http://www.aquaclay.de/index_en.php
De hade en minitävling borta på Plantswap för namngivningen:
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=11000&highlight=aquaclay
OK. Det är bra för växter men inte särskilt bra/bättre för räkor. Tack för infon! :thumbs:
Paidgamer
2012-12-16, 11:52
Hejsan! är denna botten subsstrat inte bra för räkor?:S
Mvh Micke
Sanna Karlsson
2012-12-16, 13:27
Jag har ecs i ett akvarium. Det tog månader innan jag fick balans i akvariet, men nu funkar det. ;) Ecs påverkar inte ph- värdet men är poröst och bra för bakterietillväxten.
Victor.Bergdahl
2012-12-16, 14:49
Har det i ett av mina kar. Tycker det funkar klockrent och det ligger i "rätt" prisklass också!
Rekomenderar detta substrat. Tycker även det är hårdare och smulas inte sönder.
Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
Paidgamer
2012-12-16, 15:26
Okej tack för tipse Sanna:) då vet jag att jag kan utesluta substratet att det kanske kan ha kommit ut nått giftigt ur den..Victor ja den är billig o bra men lite för "lätt" för min smak mkt svår att plantera växter i det o försöka sig på en bottenmatta med Hc eller Glosso känns ju som att det bara är och glömma,.,,
Victor.Bergdahl
2012-12-16, 17:03
Blir nog lite svårt men du kan ju lägga i ett nät i soilen. Jag har den vanliga men det finns ju en som heter Nano som är mindre korn. Den kanske funkar bättre? Sen blir de lite tyngre med tiden, men all soil som jag testat har varit ganska "lätt"
Paidgamer
2012-12-16, 17:22
Ja det kanske funkar:) jag tror att jag oxå har den vanliga:) ja hoppas att den blir det då:)
Mvh Micke
Victor.Bergdahl
2012-12-16, 17:31
Sen kan man aldrig jämföra sten/grus/sand med soil. Det blir alltid lite krångligare att plantera i soil.