Visa fullständig version : Test - Hur länge kan ett paket med räkor ligga ute innan de tar skada av kylan?
Sanna Karlsson
2010-11-24, 20:27
Jag tänker göra ett litet test på hur länge en frigolitlåda med heatpack kan ligga ute i kylan utan att vattentemperaturen går under 15grader. I helgen ska det vara ca -10 här i Almunge så då testar jag.
Jag ska bygga två lådor, en med 2 cm isolering och en med 4 cm isolering och sen kolla temperaturen var tredje timme? - tror ni det blir lagom?
Jag tar lite bilder, det blir roligare så.
Inga räkor i vattnet dock, bara termometrar!
MrDooZeR
2010-11-24, 20:28
Ska bli spännande att få veta resultatet :) Lycka till!
AMDAdesign
2010-11-24, 20:29
men släpper du inte in kyla i paketen varje gång du öppnar för att kolla tempen?
Sanna Karlsson
2010-11-24, 20:33
Hehe, jag tar in paketen först, öppnar, kollar och sen ut igen. Jag ska vara snabb så det inte påverkar resultatet för mycket.
AMDAdesign
2010-11-24, 20:34
oki då hänger jag med :)
Tackar Saga för ett bra initiativ! :thumbs:
Tror 2 cm klarar 5 tim... så är det nog +10grader = döda räkor...
Tror 4 cm klarar 7 tim... så är det nog +10grader = döda räkor...
Peckoltia
2010-11-24, 20:46
Bättre du använder digitaltermometrar med givare, då behöver du inte öppna lådorna, du ser direkt på displayen utanför:D!!!
Janne Johansson
2010-11-24, 20:47
Bra test, men funkar heatpacken om den ligger still? har för mig den ska vara i lite rörelse för att ge bra värme. Typ postbil :)
Hursom helst. Ska bli intressant att se hur tempkurvan kommer se ut i vattnet. Varför inte ha i en termometer med sladd? då behöver du inte öppna lådan varje gång och kan kolla inifrån huset :)
Sanna Karlsson
2010-11-24, 20:47
Jag har inte en aning om hur länge de klarar sej och egentligen skulle jag väl skicka ett paket till någon på måndag när det också ligger runt -10.
Men jag lär mej något i alla fall.
Det går ju inte direkt att konstatera något när du får öppna och kolla hela tiden.. då "börjar" det liksom om.
Har du ingen sådan termometer.. Med "sladd" på? sådan man har inne men en sladd som går ut för att känna ute kylan?
Det är ju det bästa då.. Ta den sladden som man har ute.. lägg i påsen med vatten. knyt påsen och packa allt.. så har du ju termometern utanför så du ser hela tiden:).
Sanna Karlsson
2010-11-24, 20:50
Hmm bra ide med termometer på sladd. Det ska jag köpa imorgon. Jag tänkte gå ut och skaka på dom en gång i timmen. Då blir hundarna glada med. Den minsta älskar snö.
Hmm bra ide med termometer på sladd. Det ska jag köpa imorgon. Jag tänkte gå ut och skaka på dom en gång i timmen. Då blir hundarna glada med. Den minsta älskar snö.
Jag fick räkor från Janne i tisdags Jag vet inte vad tempen var i Malmö natten mellan mån/tisd var det 18 minus hos oss och på dagen var det minus 8 tempen på vattnet var då +14. ett tips skicka rek då får man hämt på utlämmningstället (varmt och gott)
Janne Johansson
2010-11-24, 22:03
Jag fick räkor från Janne i tisdags Jag vet inte vad tempen var i Malmö natten mellan mån/tisd var det 18 minus hos oss och på dagen var det minus 8 tempen på vattnet var då +14. ett tips skicka rek då får man hämt på utlämmningstället (varmt och gott)
Tempen här nere var runt 0:an. Så ni hade sååå kallt där uppe. Stackare :)
Sanna Karlsson
2010-11-24, 22:18
Hoppas räkorna klarade sej.
Alltså
+14 i vattnet vid framkomsten
+- 0 hos avsändaren och mellan -8 och -18 uppe hos dej.
skickades på måndagen och kom fram på tisdagen.
Tack för att du delade med dej av den nyttiga informationen.
askungen
2010-11-24, 23:48
Låter som ett mycket intressant test, ja sitter här i Sthlm i valet o kvalet att beställa räkor men vår j*kla postgång tar alldeles för lång tid på sig, sist tog de 4 dar för räkorna att komma fram o grejen e att som postades i Hässelby,borde tagit max ett dygn. Tur nog levde alla när ja äntligen fick dom o de va inte kallt ute men nu......nääää ja vågar inte beställa så ditt test e jätteintressant.
Johnny Wong
2010-11-24, 23:58
Låter som ett mycket intressant test, ja sitter här i Sthlm i valet o kvalet att beställa räkor men vår j*kla postgång tar alldeles för lång tid på sig, sist tog de 4 dar för räkorna att komma fram o grejen e att som postades i Hässelby,borde tagit max ett dygn. Tur nog levde alla när ja äntligen fick dom o de va inte kallt ute men nu......nääää ja vågar inte beställa så ditt test e jätteintressant.
Haft en hel del förseningar med vanligt A-post med Posten denna vecka på grund av snöovädret.
askungen
2010-11-25, 00:07
Haft en hel del förseningar med vanligt A-post med Posten denna vecka på grund av snöovädret.
Märkte inget me de, beställde av dig i mån (tror ja) o fick de ida:D. Vår postgång började strula redan i augusti så de va inte ditt paket ja mena, förlåt om de verkade så.
Johnny Wong
2010-11-25, 00:14
Märkte inget me de, beställde av dig i mån (tror ja) o fick de ida:D. Vår postgång började strula redan i augusti så de va inte ditt paket ja mena, förlåt om de verkade så.
Skickade Shangalia Eradica i måndags som ännu inte fått det än.
askungen
2010-11-25, 00:21
Jaha, men hon bor ju låååångt uppe. Ja hade köpt räkor ja av en annan men de va ju inte hans fel att postgången strula heller.
Saga du får gärna provskicka ett paket till mej
Sanna Karlsson
2010-11-25, 11:09
Saga du får gärna provskicka ett paket till mej
Tack Adam.
Först vill jag se hur det går med paketen här hemma för att se om det finns någon möjlighet att det ska gå bra och temperaturen i paketet jag skickar är ok.
Sen ska det ju bli ruskigt kallt.
På måndag och tisdag så ser prognosen för Almunge och Nordingrå ut som följer:
Almunge: -7 till -16
Nordingrå: - 13 till -17.
Normalt så skickar jag inte när det är så här kallt!
Tack Adam.
Först vill jag se hur det går med paketen här hemma för att se om det finns någon möjlighet att det ska gå bra och temperaturen i paketet jag skickar är ok.
Sen ska det ju bli ruskigt kallt.
På måndag och tisdag så ser prognosen för Almunge och Nordingrå ut som följer:
Almunge: -7 till -16
Nordingrå: - 13 till -17.
Normalt så skickar jag inte när det är så här kallt!
Nu skickade Janne rek jag fick häta paketet kl 9.30 på utlämningsstället nu vet jag inte vilken tid det skickades från Malmö. Paketet var dock utan värmepåse, med värmepåse skall det hålla ca 18 timmar. då kan det inte vara någe problem.
Jag har själv velat göra ett sådant test över natten men jag har ingen bra logger. Tänkte att jag skulle köra webkamera och spela in en film av digitaltermometern. Men man vill ju gärna veta ute temperaturen också.
Kom att jag har ju flera tempmätare kan ju ta två st en som mäter tempen utanför paketet och en i vattnet.
Hur mycket vatten kommer du ha i påsen. Det är ju en viktigt faktor. Kanske man ska rota fram gamla termodynamik boken och räkna lite på det hela :)
Sanna Karlsson
2010-11-25, 16:04
Nu skickade Janne rek jag fick häta paketet kl 9.30 på utlämningsstället nu vet jag inte vilken tid det skickades från Malmö. Paketet var dock utan värmepåse, med värmepåse skall det hålla ca 18 timmar. då kan det inte vara någe problem.
Ok, det var ett Rek. Bra att veta för då borde det ju gå bra att skicka med både Rek och värmepåse när det är kallare än.... vad ? -6 kanske.
Men det kostar väl en del att skicka Rek? Har för mej att det ligger på 120-130kr för ett paket med maxvikt 500gram, eller????
Sanna Karlsson
2010-11-25, 16:10
Jag har själv velat göra ett sådant test över natten men jag har ingen bra logger. Tänkte att jag skulle köra webkamera och spela in en film av digitaltermometern. Men man vill ju gärna veta ute temperaturen också.
Kom att jag har ju flera tempmätare kan ju ta två st en som mäter tempen utanför paketet och en i vattnet.
Hur mycket vatten kommer du ha i påsen. Det är ju en viktigt faktor. Kanske man ska rota fram gamla termodynamik boken och räkna lite på det hela :)
Jaa, gör ett test du med. Jag tänker använda 4 dl akvarievatten. Det är den mängd jag brukar skicka med räkorna.
Jaa, gör ett test du med. Jag tänker använda 4 dl akvarievatten. Det är den mängd jag brukar skicka med räkorna.
Jag tror rek kostar 101:- för under 1 kg, fördelen med rek är att du kan på postens hemsida följa försändelsen.
Är det någon som vill göra en provsändning så är det bara att höra av sej, jag har lantbrevbäring med en kalaskille till brevbärare, jag säjer bara till dagen före så tar han med paketet och har det i hytten och inte i skåpet ( han är själj akvarist)
har det i hytten och inte i skåpet ( han är själj akvarist)
Även om han har det i hytten så kan paketet ha legat på lastbil, den kan bli stående efter vägen. Posten har dag ett fåtal ställen där postförsändelser sorteras. I Umeå finns en sådan station som servar ett stort område. Därifrån går posten med bla lastbil. Försändelserna från södra Sverige kommer hit med flyg, hur det är med paket vet jag inte, de börjar sorteras på eftermiddagen och går ut i länet. Man bör nog planera för att det kan bli kallt för de små i paketet.
Sanna Karlsson
2010-11-27, 19:02
Jag tänker göra ett litet test på hur länge en frigolitlåda med heatpack kan ligga ute i kylan utan att vattentemperaturen går under 15grader. I helgen ska det vara ca -10 här i Almunge så då testar jag.
Jag ska bygga två lådor, en med 2 cm isolering och en med 4 cm isolering och sen kolla temperaturen var tredje timme? - tror ni det blir lagom?
Jag tar lite bilder, det blir roligare så.
Inga räkor i vattnet dock, bara termometrar!
Nu är det på gång! Jag ska precis starta det 5te testet, återkommer straxt med de andra resultaten!
Sanna Karlsson
2010-11-27, 19:52
Nu till testet! Jag kunde ju inte hålla mej, som vanligt så jag tjuvstartade igår men fredag kanske räknas som helg i alla fall.
Första testet:
4 dl vatten, Heatpack, 2cm frigolitlåda som jag skakade en gång i timmen. Jag la paketet ute på altanen och hade digitalavläsningsgrejen inne. Tidningspapper som isolering runt vattenpåsen. Starttiden var 20.00.
Klockan Temp ute Temp i paketet Resultat
20.00 -9 +24,7 Starttid
21.00 -9 +22.4 -2,3
22.00 -9 +19.9 -2.5
23.00 -9 +16.9 -3.0
23.30 -8 +15.2 -1.7
Testet avbröts. Jag öppnade paketet och kunde konstatera att vatten hade läckt ut ur påsen:cry:, svårt att knyta med en sladd mitt i alltihopa! Tidningspapperet var blött och kartongen utanpå lådan var blöt.
Resultat: På 3,5 timmar så sjönk temperaturen i paketet med ca 10 grader. Inte kul! :x
askungen
2010-11-27, 20:06
ojdå, ska du köra nåt mer test:confused:
Sanna Karlsson
2010-11-27, 20:18
3564
Test 2
Nu torkade jag allt, knöt ihop påsen med gummisnodd med, det brukar jag ju göra men men. Nu isolerade jag med sågspån, i övrigt samma förutsättningar.
Klockan ute i paketet resultat
00.30 -8 +25.9 Start
01.30 -8 +23.9 -2.0
02.30 -8 +20.9 -3.0
03.15 -8 +18.7 -2.2 orkade inte gå ut och skaka, somnade istället.
09.00 -7 +9.7 -9,3
Testet avbröts ock paketet öppnades, ok innuti.
Resultat: Temperaturen sjönk med 7.2 grader de första ca 3 timmarna och med 9.3 grader de följande 6 timmarna. ??? Vad säger det? Temperaturen sjönk mindre per timme när jag inte skakade det!
Sanna Karlsson
2010-11-27, 20:20
ojdå, ska du köra nåt mer test:confused:
Jag är inne på mitt 5te och sista test nu, ska bara skriva om de andra först!:)
Sanna Karlsson
2010-11-27, 20:33
Test 3
Nu funderade jag på om heatpacket verkligen gjorde någon skillnad, så jag gjorde om testet. Utan heatpack denna gång! Alla andra förutsättningar som i test 2. Alltså 4 dl vatten, sågspån som isolering, 2 cm frigolit.
Klockan ute i paketet resultat
9.45 -6 +25.2 Start
10.45 -6 +22.7 -2.5
11.45 -5 +19.1 -3.6
12.45 -5 +16.7 -2.6
13.15 -5 +15.3 -1.4 Nu stack vi iväg till backen och åkte pulka, det snöade 3dm inatt.
16.15 -8 + 9.3 -6.0
Testet avbröts, lådan öppnades, ok innuti.
Resultat: på 3,5 timmar så sjönk temperaturen i paketet 10.1 grad. Nu var det inte lika kallt som inatt så någon effekt har heatpacket i alla fall, även om det bara skakas en gång i timmen. Även nu sjönk temperaturen mindre på slutet, när det redan hade tappat 10 grader.
Sanna Karlsson
2010-11-27, 20:49
3565 3566
Nu blev jag nyfiken på hur effektiv heatpacken är? Men vad finns det som skakar? Tvättmaskinen! Inte värdens jämnaste skakmaskin men skakar mycket mot slutet i alla fall. Jag byggde även den dubbelisolerade lådan och lät den vara med i testet.
2 lådor, 4 dl vatten i varje, heatpack, sågspån en 2cm isolering och en 4 cm isolering.
Test 4
Klockan Temp i rummet i 2 cm lådan i 4 cm lådan
18.10 +22 +25.1 +24.9 Termometrarna visar lite olika, julakvalite.
18.46 +22 +25.1 +24.6
19.10 +22.5 +25.3 +24.5
19.40 +23.0 +25.3 +25.4
Testet avbröts, tvätten var klar.
Resultat: ?? Temperaturen i den dubbelisolerade lådan steg en grad sista halvtimmen. Det skakade nog för lite. :(
askungen
2010-11-27, 21:02
*skrattar* du e verkligen effektiv, kollar heatpacken o passar på i kör en tvätt samtidigt.
icefudge
2010-11-27, 21:05
kan ju inte skakat för lite :? den steg nog för att det skakade för mycke.... en heatpack värmer ju mer om man skakar den än om den ligger still ;) e det cidern som tar ut sin rätt? :lol:
Sanna Karlsson
2010-11-27, 21:10
Nu börjar det sista testet. Nu jämför jag den dubbelisolerade lådan med den enkelisolerade för att se hur mycket bättre den är. Lådorna ställs ut på altanen och skakas en gång i timmen.
Förutsättningar: Samma som test 4. Två lådor, en med 2 cm isolering och en med 4 cm isolering. 4 dl vatten i varje låda, heatpack, sågspån & termometrar.
Test 5
Klockan temp ute i 2 cm lådan Differens i 4cm lådan Differens
20.05 -8 + 25.4 +25.0
21.05 -8 + 23.6 -1.8 +24.3 -0.7
22.05 -7 + 21.6 -2.0 +23.3 -1.0
23.05 -7 + 19.4 -2.2 +21.3 -2.0
00.05 -7 + 17.3 -2.1 +19.1 -2.2
01.10 -7 + 14.7 -2.6 +17.9 -1.2 Somnade, inga mer paketskakningar.
7.50 -7 + 4.9 -10.2 + 9.8 -8.1
Testet avbröts: Lådorna öppnades, ok innuti.
Slutsats: På 5 timmar hade 2 cm paketets temperatur sjunkit med 9.7 grader medans 4 cm paketets temperatur sjunkit 7.1 grad. värmeförlusten är 36% mindre i det mer isolerade paketet. Sett på hela testperioden så är värmeförlusten 31% mindre i det mer isolerade paketet. Det mindre paketet väger 688g och det större 980g.
Sanna Karlsson
2010-11-27, 21:13
kan ju inte skakat för lite :? den steg nog för att det skakade för mycke.... en heatpack värmer ju mer om man skakar den än om den ligger still ;) e det cidern som tar ut sin rätt? :lol:
:x Jag ville att det skulle stiga mer! Cidern och jag är fortfarande kompisar. Det är bara fingrarna som snubblar lite på tangenterna ibland.:)
icefudge
2010-11-27, 21:17
jaha du menade så ;) tur att ni inte bråkar ännu :lol:
Johnny Wong
2010-11-27, 21:21
Vet inte om det står på heat packs förpackning.
Men jag har för mig heat packs kräver syre för att den kemiska reaktionen ska fungera.
Så om du tejpar igen frigolitlådan måste du ha några hål på locket.
Johnny Wong
2010-11-27, 21:23
Här är en bra artikel om packning med heat packs: Packing shrimps in Winter
(http://planetinverts.com/packing_a_winter_shipment.html)
Sanna Karlsson
2010-11-27, 21:23
Vet inte om det står på heat packs förpackning.
Men jag har för mig heat packs kräver syre för att den kemiska reaktionen ska fungera.
Så om du tejpar igen frigolitlådan måste du ha några hål på locket.
Det finns ju massor av syre i lådan, annars skulle ju räkorna kvävas tycker jag;)
Johnny Wong
2010-11-27, 21:32
Det finns ju massor av syre i lådan, annars skulle ju räkorna kvävas tycker jag;)
Menar alltså heat packsen förbrukar syre när själva kemiska reaktionen är igång. Så om lådan är helt försluten och det inte kommer in ny syre i lådan så kommer man kväva heat packen.
Sanna Karlsson
2010-11-27, 21:33
Här är en bra artikel om packning med heat packs: Packing shrimps in Winter
(http://planetinverts.com/packing_a_winter_shipment.html)
Ja det var verkligen en sevärd länk. Men om lådan kastas uppochned så kommer vattnets tyngd att vila mot heatpacken och omintetgöra luftutbytet. Men man kanske skulle klä lådan på insidan med ett lager aluminiumfolie för att reflektera tillbaka värmen?
Sanna Karlsson
2010-11-27, 21:37
Menar alltså heat packsen förbrukar syre när själva kemiska reaktionen är igång. Så om lådan är helt försluten och det inte kommer in ny syre i lådan så kommer man kväva heat packen.
I så fall borde man ju kväva räkorna med??? Breedingbags påsarna släpper ju bara in syre och ut co2.
Johnny Wong
2010-11-27, 21:41
I så fall borde man ju kväva räkorna med??? Breedingbags påsarna släpper ju bara in syre och ut co2.
Mmm.. blir en dödlig kombination om man försluter en heatpack med BB i en frigolitlåda.
Du kanske har läst den. Men Janne har också skrivit en packningsguide:
http://www.redbee.se/content.php/16-Att-skicka-r%C3%A4kor-i-Sverige
Sanna Karlsson
2010-11-27, 21:43
Hmm ska fundera på det där Jonny, för om man har hål i lådan så islolerar det inte lika bra men du menar att jag vinner i värmeeffekt för att heatpacket arbetar intensivare. Fast bara om lådan rör sej.
Undrar hur man testar det?
Johnny Wong
2010-11-27, 21:49
Efter lite googlande
När värmarna kommer i kontakt med luft sker en naturlig kemisk reaktion, ungefär som när någonting rostar. Alla ämnen finns naturligt i naturen och inga andra tillsatsämnen finns. Innehållet i värmarna är järn, vatten, cellulosa, vermiculite (vilket är ett naturligt ämne), aktiverat kol och salt. Värmeprocessen går till så här: När järnet i värmaren kommer i kontakt med luft produceras värme. Järnet oxiderar och producerar oxid, mera känt för oss som rost. Saltet fungerar som katalysator och kolet hjälper till att sprida värmen. Vermiculite används för att isolera värmen och cellulos
an för utfyllnad. Alla dessa ingredienser är inslutna i en liten påse gjord av polypropylen. Polyproplyenen släpper igenom luften till ingredienserna, även vid fuktighet.
http://www.outdoorstore.se/grabber-warmers-tavarmare-med-klister-styck-1.html
Sanna Karlsson
2010-11-27, 21:54
Efter lite googlande
http://www.outdoorstore.se/grabber-warmers-tavarmare-med-klister-styck-1.html
Ja, jag vet hur ett heatpack fungerar, men hur mycket syre förbrukar den och hur mkt förbrukar räkorna kontra den mängd som finns i lådan?
Har det förekommit dödsfall?
Johnny Wong
2010-11-27, 22:06
Ja, jag vet hur ett heatpack fungerar, men hur mycket syre förbrukar den och hur mkt förbrukar räkorna kontra den mängd som finns i lådan?
Har det förekommit dödsfall?
Ingen aning hur mycket det förbrukar, men det är väl bara en tidsfråga när syret tar slut?
Sanna Karlsson
2010-11-28, 07:31
Ingen aning hur mycket det förbrukar, men det är väl bara en tidsfråga när syret tar slut?
Men vad sker först. Kvävs räkorna eller fryser de ihjäl? Vi vill ju att de ska både ha det varmt och syrerikt under transporten.:thumbs:
askungen
2010-11-28, 13:26
De har varit jätteintressant o läsa dina tester, va duktig du e, frågan ja har e hur länge räkor ida (me detta väder), kan klara sig. Tänker då på min seeeeega postgång, om du skickar räkor till mig så skulle de ta minst 3-4 dar i nuläget, men de lär väl inte räkorna klara???
Men det är nog inte syrebrist om du inte tejpar var enda skarv på lådan (borde väl ett undertryck i lådan så syre trycks in). Har du en wellpapplåda(bättre värme) och har i frigolitskivor på insidan så blir det säkert lite mer glipor så försvinner nog syrebrist problemet. Och har du även i plast emballage(dom där som är i hela rummet om man sliter upp paketet) Så borde värmen bli bättre. Och tror att bark är bättre än sågspån(mer luft) om det inte är cutterspån som är mer luftigt.
Sanna Karlsson
2010-11-28, 14:33
Men det är nog inte syrebrist om du inte tejpar var enda skarv på lådan (borde väl ett undertryck i lådan så syre trycks in). Har du en wellpapplåda(bättre värme) och har i frigolitskivor på insidan så blir det säkert lite mer glipor så försvinner nog syrebrist problemet. Och har du även i plast emballage(dom där som är i hela rummet om man sliter upp paketet) Så borde värmen bli bättre. Och tror att bark är bättre än sågspån(mer luft) om det inte är cutterspån som är mer luftigt.
Det blir aldrig helt tätt när jag bygger mina lådor. När man skär tjockare frigolit än 1cm så är det svårt att få helt plana snittytor. Jag har även wellpapplåda på utsidan för att klara hörn och stötar bättre. Spånet är sånt som säljs på granngården, i stora balar. Det är relativt luftigt så syret finns där. Jag tror inte heller att syrebrist är ett problem.;)
Sanna Karlsson
2010-11-28, 14:35
De har varit jätteintressant o läsa dina tester, va duktig du e, frågan ja har e hur länge räkor ida (me detta väder), kan klara sig. Tänker då på min seeeeega postgång, om du skickar räkor till mig så skulle de ta minst 3-4 dar i nuläget, men de lär väl inte räkorna klara???
Om de ligger utomhus så klarar de sej inte!
askungen
2010-11-28, 15:22
Nej de förstår ja men frågan e hur pass mycket o länge dom väl är utomhus? De är jue de ja inte vet, sen får ja dom inte hemlevereraade till dörren utan en lapp från posten att ja har ett större brev/mindre paket att hämta ut nere på mitt postutlämnarställe. Och där vet ja att alla paket ligger utanför mjölkkylen i ett ganska kallt utrymme innan man kan hämta dom, tyvärr står de på medd att ja tidigast kan hämta paketet efter kl 16, samma dag oxå:evil::evil:
Sanna Karlsson
2010-11-28, 15:55
Nej de förstår ja men frågan e hur pass mycket o länge dom väl är utomhus? De är jue de ja inte vet, sen får ja dom inte hemlevereraade till dörren utan en lapp från posten att ja har ett större brev/mindre paket att hämta ut nere på mitt postutlämnarställe. Och där vet ja att alla paket ligger utanför mjölkkylen i ett ganska kallt utrymme innan man kan hämta dom, tyvärr står de på medd att ja tidigast kan hämta paketet efter kl 16, samma dag oxå:evil::evil:
Det finns väl bara ett sätt att få svar på den frågan. Kontakta den säljare som du är intresserad av att köpa ifrån och be denna skicka ett provpaket. Tyvärr får du nog betala p&p men du kanske kan få tillbaka en del av dessa pengar om allt går bra och du sen gör en beställning.:thumbs:
Det blir aldrig helt tätt när jag bygger mina lådor. När man skär tjockare frigolit än 1cm så är det svårt att få helt plana snittytor. Jag har även wellpapplåda på utsidan för att klara hörn och stötar bättre. Spånet är sånt som säljs på granngården, i stora balar. Det är relativt luftigt så syret finns där. Jag tror inte heller att syrebrist är ett problem.;)
Nej det var inte så jag menar, utan luft värmer, är samma tänk när du bygger hus med luftspalt lika så med fönster osv där har du luft mellan varje ruta som en "buffert" som är lättare att hålla varm än ett material typ spån. Synd bara att pga av brandrisk så hade rå furubark varit kanon då den har en kemiskreaktion så det kan i princip brinna(blir varm och ryker) i flera dagar.
Om du vill göra ett test till. Prova med samma som du gör nu men du sätter ett varv till med frigolit typ 1cm tjock frigolit. Gör en luftspalt mellan dom två frigolit skivorna så det blir låda i låda med frigolit. Sen gör du med samma innehåll som du har använt (spån). Jag vill tro att det ska hjälpa till att hålla värmen ett tag till.
icefudge
2010-11-28, 18:55
saga... kolla ute tempen hos dig imorgon när du skickar till mig. så kollar jag ute tempen hos mig när det kommer och tempen på vattnet ;)
Sanna Karlsson
2010-11-28, 19:04
saga... kolla ute tempen hos dig imorgon när du skickar till mig. så kollar jag ute tempen hos mig när det kommer och tempen på vattnet ;)
Japp, det kan vi lägga in här i tråden. Jag skickar 2 cm lådan till dej som har varit med i testet.
icefudge
2010-11-28, 19:22
ja så får du ju lite realistisk feedback ;)
icefudge
2010-11-30, 18:37
såhär gick det..... paketet anlände till min lilla låda 11:30 idag. temp ute -9.0 alla räkor var vid liv och fint packade ;) temp i vattnet +15.3 heatpacken var fortfarande lite ljummen.... vilka uppgifter hade du saga? tack för väldigt fina räkor föresten :thumbs:
Sanna Karlsson
2010-11-30, 19:26
såhär gick det..... paketet anlände till min lilla låda 11:30 idag. temp ute -9.0 alla räkor var vid liv och fint packade ;) temp i vattnet +15.3 heatpacken var fortfarande lite ljummen.... vilka uppgifter hade du saga? tack för väldigt fina räkor föresten :thumbs:
Ja, när jag packade och skickade dem på eftermiddagen igår så var det -15 hos mej och -9 hos dej.
icefudge
2010-11-30, 19:30
nu vet vi iaf att skicka tiger räkor i mer än 10 minus går rätt bra :thumbs: e ju dock en chansning vid såna temperaturer men denna gången funkade det fint ;)
askungen
2010-11-30, 21:48
Och så hade ni en snabb postgång oxå el? Hade saga09 skickat till mig hade de tagit minst 2 dygn till innan ja hade fått, djupfrysta räkor antagligen:(
icefudge
2010-12-01, 17:31
ja hade dom fastnat på vägen så hade dom nog inte överlevt... men posten brukar vara snabb hit. har alltid fått paketet dagen efter när jag beställt räkor eller snäckor. snabbaste hittills e från tomba i luleå. hon postade kl17 hos sig å jag hade dom kl11 dagen efter :thumbs:
askungen
2010-12-01, 19:36
:shock:WHAT:shock: funderar seriöst på o flytta faktiskt:evil:
Frigolitlådan isolerar beroende på (förutom hur tät den är) efter hur tjockväggig den är, tjockare isolerar bättre, och hur stor yta den har, en stor låda släpper ut mer värme än en liten.
Tätheten på lådan kanske är viktigast, om det är så mycket springor att det i princip kan blåsa rakt igenom lådan spelar övriga faktorer relativt liten roll.
Heatpacken och syreförbrukning var det någon som undrade över jämfört med räkornas syreförbrukning, och man kan säga att både heatpacken och räkorna förbrukar lika mycket syre som de alstrar värme, det innebär alltså att heatpacket förbrukar väldigt mycket mer syre än vad räkorna gör.
Det är en väldigt knepig ekvation om man vill skicka säkert när det är riktigt kallt ute, om posten håller vad de lovar och paketet är framme nästa dag så hinner paketet knappt vara ute länge nog för att det ska kunna bli problem i en relativt tät eps-låda innan den kommer fram till utlämningsstället. Det är när det tar längre tid problemen börjar. Heatpack i en välisolerand låda kan ju ställa till med problem om lådan befinner sig inomhustemperatur. I början av resan när heatpacket har mest att ge är försändelsen oftast i rumstemp, klantar de sig senare på vägen och glömmer all post utomhus när heatpacket är slut är det ingen direkt fördel om man har välventilerad låda för att heatpackets skull.
Jag har skickat några hundra försändelser med akvarieväxter när tempen varit runt minus 10° helt utan isolering eller heatpacks, en gång gick det inte bra, då var brevet två dagar försenat.
Jag har ingen patentlösning för att skicka räkor när det tar tre dagar för försändelsen att komma fram, om de åker varmt första dagen när heatpacket har mest att ge och sen står utomhus på nån lastkaj i ett par dygn i minus 10 till minus 30° är det kört, heatpack eller ej.
Ju större mängd vatten desto jämnare temp, och desto dyrare att skicka.
Jag kan ju inte garantera något, men om man kan skicka växter i -10° utan isolering, heatpack och med försumbar massa borde det gå alldeles utmärkt att skicka räkor i 400g vatten i en någorlunda välisolerad låda utan heatpack, så länge posten håller vad de lovar, om det inte lämnas av lantbrevbärare utomhus eller cyklas omkring med länge i massor av minusgrader.
icefudge
2010-12-02, 17:11
njae. utan heatpack hade vattnet garanterat vart kallare när de kom fram!! tyckte saga hade packat bra och att cellplasten höll lagom tätt. och då heatpackan skall vara i 18timmar så var den fortfarande igång då jag öppnade paketet å då höll vattnet +15.3grader. att skicka räkor i minusgrader utan heatpack skulle jag INTE rekommendera någon att göra!!
Peckoltia
2010-12-02, 20:13
Inte jag heller faktiskt, verkar aldeles för vanskligt att skicka så om det är -10 eller mer ute:shock:!!! Där emot så klarar inte Äppelsnäckor att skickas med Heatpack, jag skickade äpplen nu när det var så kallt och det gick mindre bra, skickade 3 snäckor till Embla varav 1 dog och så har jag skickat 4 till Mcturbomajsan + en kokong, där vet jag inte hur det har gått ännu. Jag ska skicka nya när det blir varmare ute till dem så klart, jag har snäckor kvar än:D!!
Sanna Karlsson
2010-12-02, 21:22
Jag fick räkor av H idag.
De var skickade med heatpack och hade inte klarat sej utan. När de skickades var det -8grader och likaså när de kom fram. Vattentemperaturen i påsen var 15.6 grader. 3dl vatten. Heatpacken var ljummen. 2 cm frigolitlåda i en Medium grön postpåse. Alla räkor lever.
Tack till H för fina räkor.:).
Om man skulle skicka räkor som rekommenderat skulle det både gå bättre för räkorna då? Jag bor ett stenkast ifrån postens utlämningsställe och jag skulle inte ha något emot att betala extra för att räkorna skulle få det varmt och mysigt inne på postkontoret. :)
Sanna Karlsson
2010-12-03, 08:33
Om man skulle skicka räkor som rekommenderat skulle det både gå bättre för räkorna då? Jag bor ett stenkast ifrån postens utlämningsställe och jag skulle inte ha något emot att betala extra för att räkorna skulle få det varmt och mysigt inne på postkontoret. :)
Jag skickar gärna som rek om köparen önskar det och vill betala för det. Det tror jag gäller för de flesta som skickar här på redbee. I mitt fall så har jag möjlighet att möta postbilen vid brevlådan och då slipper de ligga ute i alla fall.:cool:
icefudge
2010-12-03, 16:29
ja kan man inte kolla postlådan direkt posten kommer så går det ju fint å skicka rekomenderat för en extra slant så ligger de ju på posten å väntar ;)
Om ni läser i början av tråden så funkar rek mycket bra
Sanna Karlsson
2010-12-07, 12:20
Igår så skickade jag 4 cm lådan till Räkan95. Det var -2 när jag skickade dom klockan 16.30 och +1 när de kom fram klockan 12.05 idag. Vattnet i påsen var +23 grader. Heatpacket var fortfarande varmt. Alla räkorna levde;)
De kom med postbilen direkt fram till dörren, snäll postis.:thumbs:
Sanna Karlsson
2011-11-13, 21:51
:D Nu kliar det i testfingrarna igen. Så inatt blir det ett nytt test ang att skicka paket. Eftersom jag kör ut tidningar just nu så ska 4 paket få följa med. Paket nr 1 har heatpack och spån som isolering. Paket nr 2 har heatpack och tidningspapper som isolering. Paket nr 3 har heatpack, spån och lufthål & paket nr 4 har enbart spån, ej heatpack. Alla lådor är av 2cm frigolit och kommer att åka i det ouppvärmda skåpet. 3dl vatten i breedingbags och en termometer med sladd i varje paket. Yttertemperaturen är nu +3 grader. Nu ligger de redo för avfärd :D
Skickar du till dig själv då:)
Sanna Karlsson
2011-11-14, 03:37
Skickar du till dig själv då:)
De har inte fått åka postbil - de fick åka tidningsbil med mej istället. Lika skumpigt och kallt i skåpet. Nu är vi hemma igen. Ska bara sova lite först innan jag avslöjar hur det gick ;)
Peckoltia
2011-11-14, 12:14
Mycket intressant Sanna, väntar med spänning på resultatet:thumbs:!!
Jens Hägglund
2011-11-14, 14:29
Mkt. intressant att ta del av dina test och vilka resultat som visar sig :)
taggen76
2011-11-14, 19:06
Kul och spännande test!
Sanna Karlsson
2011-11-14, 20:04
Jag packade alltså lådorna klockan 21.20 och sen fick de stå innomhus och vänta tills 23.20 då jag åkte till jobbet. Sen åkte jag min vanliga runda och läste av termometrarna varje timme. Yttertemperaturen var 0 eller +1 hela natten. Från 04 på morgonen till 13 på dagen stog paketen inne i rumsvärmen innan jag packade upp dom. Då hände det spännande saker på vissa termomertrar.
Paket 1. Spån + heatpack
Temperaturen steg 3,2 grader under transporten och ytterligare 4,6 grader när det stog inne (kl.04-13) Total värmestegring 7,8 grader :cry:
Paket 2. Tidningspapper + heatpack
Temperaturen steg 1 grad under transporten och ytterligare 4,6 grader när det stod inne (kl. 04-13) Total värmestegring 5,6 grader :?
Paket 3. Spån + heatpack + lufthål
Temperaturen steg 1.3 grader under transporten och ytterligare 4 grader när det stod inne (kl.04-13) Total värmestegring 5,3 grader :?
Paket 4. Spån, ej heatpack
Temperaturen sjönk 1,8 grader under transporten och steg sen 0,6 grader när det stod inne (kl.04-13) Total värmeförlust 1,2 grader :thumbs:
Temperaturen utanför paketet verkar vara den viktigaste faktorn samt att när heatpacken väl är aktiverad av skakningarna så fortsätter den att avge värme.
0 gradig yttertemperatur verkar vara för varmt för heatpack. Paket 2 & 3 hade väldigt lika temperatursvägningar. Paket 4 är det jag kommer använda än så länge. Paket 1 när det är som kallast;)
Hoppas fler än jag har nytta av detta test;) /Sanna
grottbert
2011-11-14, 20:31
Var det frigolitspån du använde eller sågspån? Antar frigolit men måste fråga ;)
Sanna Karlsson
2011-11-14, 21:30
Var det frigolitspån du använde eller sågspån? Antar frigolit men måste fråga ;)
- Kutterspån. Alltså träspån som är lite luftigt.
AnetteJ.T
2011-11-14, 21:39
Hoppas fler än jag har nytta av detta test;) /Sanna
Absolut! :D Tack för att du tar dig tid! <3
Peckoltia
2011-11-14, 21:59
Jätteintressant att läsa om de olika paketen och så är det ju bra att veta när man ska packa för kallare väder:thumbs::thumbs:!!!
Kutterspån, då kan man ju köpa sån där billig burspån och använda:D!
Sanna Karlsson
2012-02-05, 22:00
1104311045 11044
Igår var det -21 grader hela natten så då passade jag på att testa lite igen:thumbs: Denna gång trippelisolerade jag en breedingbag med 24.5 gradigt akvarievatten.
Innerst var det kutterspån, påsen la jag mitt i kutterspånet och sen 2 heatpack mellan innersta och mellanlådan.
Detta fungerade förvånansvärt bra. 6 timmar var lådan ute i tidningsbilens plåtskåp innan vi var hemma igen. Temperaturen sjönk bara 4,5 grader. Till 19 grader. Sen stod den inne i hallen hela dagen, 14 timmar och temperaturen steg till 25 grader i vattnet i påsen.
Inatt tänker jag testa med bara de två innersta lådorna, men det är inte lika kallt inatt, ska bara vara -10 grader enligt prognosen. Det låg två bilder på mina räkor i kameran med. De bjuder jag på:thumbs:
Redruby, kk panda, rr panda, 50% are & smiley´s 11046 11047
a.eriksson
2012-02-05, 22:16
Det var inte så illa pinkat :D
Kanske man törs skicka räkor även om det är några minusgrader :)
Många här verkar lite försiktiga när det gäller kylan och skicka räkor, men man vill ju såklart att kund ska få levande räkor.
Så det är ju superbra att du gör såna här tester, och framförallt nu när det varit så kallt :) så visar du oss här inne att det kanske inte är så omöjligt ;)
Så det är väl bara att packa jäkligt noga och göra det tätt :D
Janne Johansson
2012-02-06, 16:54
Bra tester!
:thumbs:
Sanna Karlsson
2012-02-06, 17:26
1104311045 11044
Igår var det -21 grader hela natten så då passade jag på att testa lite igen:thumbs: Denna gång trippelisolerade jag en breedingbag med 24.5 gradigt akvarievatten.
Innerst var det kutterspån, påsen la jag mitt i kutterspånet och sen 2 heatpack mellan innersta och mellanlådan.
Detta fungerade förvånansvärt bra. 6 timmar var lådan ute i tidningsbilens plåtskåp innan vi var hemma igen. Temperaturen sjönk bara 4,5 grader. Till 19 grader. Sen stod den inne i hallen hela dagen, 14 timmar och temperaturen steg till 25 grader i vattnet i påsen.
Inatt tänker jag testa med bara de två innersta lådorna, men det är inte lika kallt inatt, ska bara vara -10 grader enligt prognosen. Det låg två bilder på mina räkor i kameran med. De bjuder jag på:thumbs:
Redruby, kk panda, rr panda, 50% are & smiley´s 11046 11047
Ja, natten efter testade jag alltså bara de två innersta lådorna. Denna natt var det bara - 10 grader. I övrigt samma förutsättningar. Temperaturen i påsen sjönk 4.3 grader under de 6 timmar vi var ute i kylan och åkte tidningsbil. Sen fick lådan stå inne i hallen, ca 18 grader i 7 timmar och då hade temperaturen stigit i påsen med 3,7 grader.
Temperaturvariationen är alltså mindre än -+ 5 grader.
Det verkar fungera bra att göra en värmezon mellan det innersta paketet och den yttre isoleringen. .... Men som alltid på vintern gäller det att paketet inte blir stående utomhus någon längre tid och att allting flyter på normalt.