Visa fullständig version : Vad är det på bladet?
Hej,
Har fått något på bladet i räkkaret och undrar om någon har en idé om vad det kan vara?
icefudge
2010-11-26, 21:24
ägg från snäckor skulle jag gissa på...
ägg från snäckor skulle jag gissa på...
Frågan är väl bara vad.. har gått posthorn och anetome helena där men liknar då inga av dessas ägg vad jag vet iaf.
icefudge
2010-11-26, 21:43
nej det liknar in nån av dom. men finns ju andra som kan va skyldiga. inga skräpsnäckor i karet?
Inte som jag har sett, känns som helenorna gjort rent hus.
nog är det ägg/rom alltid... snäckors ägg brukar vara indränkta i gele som fäster dom... + att snäckägg inte brukar vara runda utan lite mer ovala.
tror inte att det är snäckägg utan fiskrom, vad har du för fiskar i akvariet?
icefudge
2010-11-26, 21:53
finns ju rätt många som inte dränker sina i gele ;)
ja alla snäckor dränker inte sina ägg i "slisk"
Men jag skulle nog endå tippa på fiskrom faktisk. Vad för fiskar har du?
Bara crystal red + helenor som går i det karet, inga fiskar.
Då har du något annat i det karet som du inte vet.. eller så har det följt med växterna.. för det är inte helena och inte crystal red.
Sanna Karlsson
2010-11-26, 21:57
Tyvärr är det inga ägg. Det är sporer. :thumbs:Jag har det på mina med.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=941352
Tack så mycket, då var mysteriet löst :D
icefudge
2010-11-26, 22:02
saga hade svar iaf :thumbs:
Sanna Karlsson
2010-11-26, 22:11
Jag hade redan funderat:idea: på de där prickarna på mina plantor:thumbs:
jag tycker inte det ser ut som samma sak på det första inlägget sitter det i klumpar som romkakor
men på sagas bilder sitter alla prickar en '& en!!!
vill inte sabba för någon men väldigt olika!!
jag tycker inte det ser ut som samma sak på det första inlägget sitter det i klumpar som romkakor
om du kollar noga på sagas bilder så ser du att varje prick är flera prickar! det är sporer.. har massor på mina ormbunkar
Sanna Karlsson
2010-11-26, 23:44
Har du förstorat den sista bilden? Då syns det att det är många klumpar med sporer som det brukar bli efter ett tag. I det första inlägget så har det inte hunnit bildas så många sporer ännu. Sen är det olika på olika blad med. Vissa blad får många sporansamlingar och andra få.;)
askungen
2010-11-26, 23:48
Men händer det nåt me sporerna sen el sitter dom bara där? Vet ingenting om detta så därför min fråga:)
AMDAdesign
2010-11-27, 10:58
Antar att det är någon typ av vatten ormbunke dessa sitter på våra vanliga ormbunkar vi har i skogen har likadana sporer.
Om de blir befruktade så kommer det växa ut en liten ormbunke vid sporerna som du sen kan ta loss för att plantera på ett nytt ställe.
Är ett tecken på att dina växter trivs och vill föröka sig :)
Peckoltia
2010-11-27, 11:41
Jag har också sådana prickar på mina Microsorium pteroptus och det är sporer som man säjer här, ormbunkar har sådana här sporer och det har även dessa vattenormbunkar, så det är inget konstigt med det faktiskt. När det gäller Microsorium pteroptus "Windelöv" så tycker jag inte de har lika mycket sporsamlingar och det kan ju ha att göra med att den är så väldigt flikig i bladen:D!!!!
askungen
2010-11-27, 15:50
Jaha,där ser man hade ja ingen aning om, man lär så länge man lever;)
Peckoltia
2010-11-27, 18:14
Jaha,där ser man hade ja ingen aning om, man lär så länge man lever;)
Japp det gör man och man blir aldrig fullärd heller:D:D!!!