handdator

Visa fullständig version : Ancistrus rom

AMDAdesign
2010-11-27, 15:02
Jag hittade något som ser ut som stora gula romkorn idag i ena akvariet.
I detta karet går 3 ancistrus 1 hane + 2 honor, äppelsnäckor, posthornsnäckor och Sakuras

Är det mina ancistrus som är skyldiga?? Trodde de bara la rommen i grottor men detta sitter vid ett gäng stenar med javamossa på. Ingen ancistrus var i närheten när jag hittade det.
3558

Shangalia
2010-11-27, 15:07
GRATTIS :D
Det är ancistrus ägg,men är inte hanen i närheten?
Han brukar sitta fastlimmad vid äggen och fläkta och beskydda dom.
Min förra hane jagade in min ena hon mellan pumpen och glaset och där la hon en stor äggklase
men oftast så höll han till under någon rot eller i en kokos kruka
Är det dina första ancistrus ägg?

*Värme*

Peckoltia
2010-11-27, 15:10
Vad kul, du ska bli Ancistrusmormor, grattis:D:D!!!!

AMDAdesign
2010-11-27, 15:11
Ja det är mina första ancistrus ägg har ju sett att de lekt för fullt då sanden inte ligger vidare jämn i karet längre men jag kunde inte se hanen...kan hända att honan precis lagt dessa.
Men de ligger inte vid någon rot eller kokosnöt utan mellan sanden och 2 stenar med mossa :?
Som man ser så har de skapat som en grop i sanden precis där vid rommen...
Vad gör jag nu då?? bara väntar? Matar extra så hanen får tillräckligt med mat och det finns gott om alger till bebisarna sen??

Shangalia
2010-11-27, 15:40
Ja det är mina första ancistrus ägg har ju sett att de lekt för fullt då sanden inte ligger vidare jämn i karet längre men jag kunde inte se hanen...kan hända att honan precis lagt dessa.
Men de ligger inte vid någon rot eller kokosnöt utan mellan sanden och 2 stenar med mossa :?
Som man ser så har de skapat som en grop i sanden precis där vid rommen...
Vad gör jag nu då?? bara väntar? Matar extra så hanen får tillräckligt med mat och det finns gott om alger till bebisarna sen??

*Wiiie* Grattis :D
Hanen brukar ogärna lämna sin äggklump,
Utan så fort honan har lagt sina ägg så besprutar hanen äggen med sin gyllene säd ;)
Sen sitter han där,fläktar,vaktar tills dom har kläckts
För mig brukar det ta exakt 7 dagar,
Då har dom kommit ur äggen,
Ser bara så Jäkla sött ut med deras stora gulesäck och en liten svans som frenetiskt svänger fram och tillbaka,
Min förra hane bruakde i bland smita i väg på natten och käka,
Men det handlade om högst några sekunder,
Sen for han tillbaka snabbt som en pil till äggen igen

Är han dock inte där och sköter om äggen så överlever dom nog inte eftersom dom behöver stor omvårdnad från hanens sida, du kan juh rädda dom,jag har gjort det med got resultat då halva ägg klasen ramlade i sär :(
Och dom kläcktes och växte opp :P

*Värme*

askungen
2010-11-27, 15:43
Grattis AMDA gud va kul o spännande me ancistrus-bebbar, du får uppdatera me fler bilder sen o såklart på bebbarna då dom kommer:)

AMDAdesign
2010-11-27, 16:10
Tack
Har hittat hanen nu tror han har gjort en grop under stenarna för jag ser hans stjärtfena sticka upp mellan stenarna :)
Självklart så uppdaterar jag hur det går för de har ju lagt äggen så bra om jag vill fota dom :)
Har googlat lite om hur man odlar ancistrus nu och då har jag läst man ska ta bort honorna...måste jag göra det för då är ju risken jag rör runt ordentligt i karet.
Karet är på 150L så plats i karet finns det ju

Daniel Brodin
2010-11-27, 17:03
Grattis!

Kul med lite malyngel...

Shangalia
2010-11-27, 18:07
Tack
Har hittat hanen nu tror han har gjort en grop under stenarna för jag ser hans stjärtfena sticka upp mellan stenarna :)
Självklart så uppdaterar jag hur det går för de har ju lagt äggen så bra om jag vill fota dom :)
Har googlat lite om hur man odlar ancistrus nu och då har jag läst man ska ta bort honorna...måste jag göra det för då är ju risken jag rör runt ordentligt i karet.
Karet är på 150L så plats i karet finns det ju

Varför ska du behöva ta bort honorna?
Vi har aldrig gjort det,och så fort det är någon som närma sig hanen eller grottan där han vaktar äggen så kommer han att jaga bort dom.
Vi har aldrig tagit bort våran hona,
Och har hon varit i närheten eller försökt att trycka sig ner i krukan eller under roten så har hon fått sig en smäll.

Är karet enbart till för lekakvarium?
Eller har du andra invånare där också?
Jag har bara erfarenhet av ancistrusar med andra fiskar,
Men jag ser ingen anledning till att ta bort honorna....??

Kan du inte länka till den sidan du nappade upp den informationen? :)

*Värme*

icefudge
2010-11-27, 18:24
mamma nu igen då ;) grattis :thumbs:

Sanna Karlsson
2010-11-27, 18:34
Tack

Om hanen ligger på ett ställe och de synliga äggen på ett annat ställe så kommer de synliga äggen att mögla eller bli uppätna så småningom, snäckorna gillar dem om inte någon annan hinner före. Yngel kommer du nog få ändå för hannen ligger troligtvis och vaktar på resten av äggen. De ägg som du ser är bara en del som inte fastnat ordentligt och därför glidigt iväg när hannen fläktar äggen. Jag har odlat mycket ansistrus för 8 är sen och har aldrig plockat bort honorna. Lycka till med bebbarna:thumbs:

Caena
2010-11-27, 18:35
Har sett att det fungerar även med honan kvar i karet. borde nog inte vara några problem i ett 150 liters kar.

AMDAdesign
2010-11-27, 18:46
Karet är egentligen bara till för mina sakuras att ancistrusen och äpplena fick hamna där i var då det var fullt i de andra karen :D
Sakurasen går med rom allihop + massor av yngel i olika åldrar och när jag släckte karet för kvällen så höll mina äpplen på att snuska sig dom med så antagligen är värdena bra i karet nu :D

Tack Saga det lät ju bra. Kom på att det kanske är så att båda honorna lagt rom så han vaktar en romklump som jag inte ser. Gömställen finns det gott om i karet då det är ganska mycket växter i karet . Har nämligen en rot hög som ancistrusarna brukar vara vid och den har som en grotta där jag inte kan se in.

Jaja jag märker ju om det kommer finnas små mini ancistrusar om ett tag för pumpen är räksäker och väl tilltagen och vattenbyten gör jag regelbundet pga av räkorna så det går som det går :D

men mamma har jag ju inte blivit igen Ice haha utan mormor det är ju inte jag som lagt äggen ;)

icefudge
2010-11-27, 18:51
ja vill du jag ska kalla dig gammal så varsegod MORMOR :evilgrin:

AMDAdesign
2010-11-27, 18:53
Man behöver faktiskt inte vara gammal för att vara mormor/farmor...min dotters farmor blev farmor samma år hon fyllde 36 ;)

Blir hellre kallad mormor än fisk haha

icefudge
2010-11-27, 19:00
men ååh :( kan man inte få reta dig lite? ;) anki kallar mig päppelpappi pga att mina lila äpplen fått bebbar :hehe:

Peckoltia
2010-11-27, 19:01
Ja just det vad är det för fel med mormor, som AMDA skriver så kan hon ju inte vara mamma till ancistrusynglen när de kläcks:lol:!!! Mina Ancistrus har precis flyttat till AromaJohanna, ja inte riktigt alla för det är en hona kvar som sticker och gömmer sej så fort man kliver över tröskeln till vardagsrummet, hon är helt omöjlig att få upp, får vänta tills jag är tillbaks efter semestern antagligen:lol::lol::lol:!!!!

AMDAdesign
2010-11-27, 19:21
Klart du får reta mig :) kommer kanske bli ancistrus och äppel mormor här på forumet då mina äpplen snuskar sig med :)
Sakuras mormor är jag ju sen ett tag tillbaka ;)

askungen
2010-11-27, 19:56
men ååh :( kan man inte få reta dig lite? ;) anki kallar mig päppelpappi pga att mina lila äpplen fått bebbar :hehe:

åh har du blivit päppelpappi nu äntligen, vi har en till här på forumt som oxå snart e päppelpappi, han vill inte heller heta de men sorry

AMDAdesign
2010-12-01, 19:14
Lite uppdatering:
Ikväll kom äldsta dottern springandes: vi har bebisar, vi har bebisar då var det en liten buse till mal bebis som rymt ut från hålan som pappan vaktat duktigt sen jag såg rommen.
3622

askungen
2010-12-01, 19:20
Dubbelgrattis då, först till ybersöta bebbarna o sen till guldmedaljen:thumbs:

AMDAdesign
2010-12-01, 20:10
Tack :)
Den är verkligen super liten och super söt hihi
Ska jag börja mata extra i karet nu eller de klarar sig på det som finns i algväg?...har knappt några alger då det går äpplen räkor och ancistrus ihop + massor av växter :?

Peckoltia
2010-12-01, 20:19
Grattis AMDA:D:D!!! Vilken söt malbebis, den har till och med en orange haklapp på sej:lol::lol:!!!!

Sanna Karlsson
2010-12-01, 23:13
Den är verkligen super liten och super söt hihi
Ska jag börja mata extra i karet nu eller de klarar sig på det som finns i algväg?...har knappt några alger då det går äpplen räkor och ancistrus ihop + massor av växter :?

Den på bilden har fortfarande gulesäcken kvar. Innan pappan släpper ut dom så förbrukas gulesäcken och magen blir silverfärgad. Det tar nog en vecka till. Sen skulle jag mata extra med squach eller en msk havregrynsgröt (utan salt).

Peckoltia
2010-12-01, 23:29
Att det är gulesäcken vet jag , men den ser ut som en orange haklapp tycker jag:lol:!!

Sanna Karlsson
2010-12-02, 07:57
Ja, de är supersöta:)
Lycka till med bebisarna.:thumbs:

Daniel Brodin
2010-12-02, 08:17
Kul! Grattis igen.

Tricket för att få upp många är mycket mat, vilket är opraktiskt i ett sällskapskar pga kan ge dåligt vatten, och många vattenbyten.

Har du nåt annat tomt kar kanske du ska testa att fånga ett drös och hård mata/städa där. Tjejen får kanske nåt yngel var tredje lek att klara sig i sällskapskaret.

Fråga Stocke om tips han är ju en hejare på det där har vi ju sett...

AMDAdesign
2010-12-02, 08:26
Tror faktiskt jag kan mata på ganska ordentligt då äpplena och räkorna äter ganska bra. Sen har jag ju även de 2 honorna i karet och ett overkill till pump. Måste ju se till att alla räklingar också får mat för mina Sakuras som går i det karet går med rom hela tiden och det dyker upp nya räklingar hela tiden. Trodde Sakuras skulle vara svåra att få igång men så var ju inte fallet hemma hos mig :)

Är glad om bara 1 överlever för jag hade inte ens räknat med att få några alls :D

AMDAdesign
2010-12-06, 08:56
Idag har jag kunnat räkna till 5st frisimmande små malar men pappamal ligger fortfarande och fläktar i grottan han byggt så jag antar att det finns några till där nere.
Då han grävt en grop i sanden till en grotta så kan man se in till han om man tittar under själva karet har mitt kar på en benställning. Ungarna gillar det för de smyg kollar på honom med jämna mellanrum :D
Ska ta kort på det så ni får se sen:)

Carina_
2010-12-06, 10:48
oj vad roligt med så många små =)
verkar som de trivs bra =)

AMDAdesign
2010-12-06, 17:03
Här kommer bilden som då är tagen underifrån akvariet.
Man ser pappamals ena öga och nätet som håller mossan fast på stenen :D
3671

Passade på att byta namn på tråden med då jag faktiskt vet vad det är nu ;)

askungen
2010-12-06, 20:48
He,he men shit va skummt de ser ut.

AMDAdesign
2010-12-06, 20:59
Ja det ser ju lite skumt ut då det blir knas när allt är upponer haha

Frank
2010-12-07, 06:48
Idag har jag kunnat räkna till 5st frisimmande små malar men pappamal ligger fortfarande och fläktar i grottan han byggt så jag antar att det finns några till där nere.
Då han grävt en grop i sanden till en grotta så kan man se in till han om man tittar under själva karet har mitt kar på en benställning. Ungarna gillar det för de smyg kollar på honom med jämna mellanrum :D
Ska ta kort på det så ni får se sen:)

Grattis till dina Ancistrus yngel!
Tror inte du behöver bekymra dig om matningen...
De brukar hitta lite av varje... och med deras gulsäck klarar de sig ca 2v.
Vi har gett dem av de algtabletter du fick lite av...
De har den fördelen att de löses upp och fördelas på botten i små bitar...
Och malarna ha ett bra luktsinne så de hittar födan...
Ev kan du mata dem när belysningen i akvariet är släkt, då får de lite mer föda då de ju är aktiva om natten också.

AMDAdesign
2010-12-07, 08:46
Jo maltabletter matar jag redan med brukar stoppa i dom strax innan släcknings dags.
Tänkte testa med kokad morot med se om de gillar det om inte så äter äppelsnäckorna upp det ;)

Frank
2010-12-07, 12:59
Annars tror jag att lite spenat hade varit bra...
Är ju bäst för dem att få "Gröna saker"...;)
Och de är duktiga på att hitta pyttesmå algfläckar som man inte själv kommer åt så bra...
Typ i hörnen o på växter...

askungen
2010-12-07, 15:55
Min anscitrushane e helt tokig när ja lägger ner kokt morot,han skalar hela roten, sen efteråt ser man tuggspåren efter honom:Dlika galen e han i kokt zuccinni.

AMDAdesign
2010-12-07, 16:11
Ja mina älskar morötter med hade tyvärr inga "gröna" grönsaker hemma Frank mer än gurka och gurka innehåller ju bara vatten så morötter verkar som en bra lösning :)
Annars brukar mina stora ancistrus älska broccoli de äter upp alla små plupparna på broccolin och lämnar stammen kvar till äppelsnäckorna :)

askungen
2010-12-07, 18:55
Haru kunnat räkna hur många bebbar du fått än:confused:

AMDAdesign
2010-12-07, 18:59
Satte äldsta dottern på det innan och hon kom upp i 10st som simmade runt i karet men sen såg vi en del stjärtar som rörde sig i grottan med när hon kollade under karet så det är nog några till där inne då hanen fortfarande ligger o fläktar där med. :D

Frank
2010-12-07, 19:44
Ojdå, då har du fått bra fart i dem... :thumbs:
kommer inte ihåg hur många som det blev här första gången men tror det var mindre än 10...

AMDAdesign
2010-12-12, 20:01
I går så såg jag att pappa mal hade lämnat sin grotta för att inta sin favorit position i ena hörnan av akvariet försökte räkna de små malbebisarna då men insåg rätt snart att det var ganska svårt då de är snabba som blixten och de har 150L välväxt akvarium att gömma sig på :roll:
I dag gjorde jag ett vatten byte samt ett tappert försök att fånga in några av räkynglen som skulle flyttas efter det så åkte en omgång med easy life i karet vilket gör en snygg dimma i ett par timmar.

MEN...
Detta gjorde nog att de små malarna även trodde att de var osynliga för nu ikväll när jag skulle släcka karet satt 25st!!!! malbebisar på framrutan och jag såg hur det rörde sig även på bakrutan:shock::shock:
Inte så konstigt att pappa mal var inne i grottan så länge :D

adam
2010-12-12, 20:16
Jag håller ett antal lekpar och får fram ca 300 yngel i mån, jag ger mina nyfödda nykläckta artemie. Sedan får dom zuccini rå samt spenat som jag håller kokt vatten över innan jag lägger ner det i burken. Jag tar alltid bort ynglen ur lekgrottorna innan dom är frisimmande.

AMDAdesign
2010-12-12, 20:25
hur kommer det sig att du tar ur dom innan de är frisimmande?

adam
2010-12-12, 21:20
Jag håller ett antal lekpar och får fram ca 300 yngel i mån, jag ger mina nyfödda nykläckta artemie. Sedan får dom zuccini rå samt spenat som jag håller kokt vatten över innan jag lägger ner det i burken. Jag tar alltid bort ynglen ur lekgrottorna innan dom är frisimmande.

Jag får ny lek fortare, jag håller en hane och 2 till tre honor i samma burk. Jag har några par som ger 60% bruna och 40% guld, och det är ganska praktiskt. Tyvärr växer guld inte lika fort som vanliga .

AMDAdesign
2010-12-13, 07:13
aha :) Detta är ju min första gång som jag ens får malbebisar så jag är bara glad att det blev några trodde ju inte ens jag skulle få en enda :D

AMDAdesign
2010-12-22, 20:41
Kan meddela att det går jätte bra än så länge med malarna de älskar gurka men äter även en massa annat gott som kokta morötter :)

Blev lite smått överraskad igår när dottern ropar: Mamma vi har ju gula mal bebisar med!!:woah:
Då står hon alltså och glor in i mitt 250L Slöjstjärtskar där det även går tigerbarber och sorgmanteltetror :shock:

Och det stämde mina 2 gold ancistrus har tydligen lyckats hålla sin rom gömd för alla dessa hungriga munnar för hitills har vi fiskat upp 5st små gula bebisar som fått tryggare tillvaro ihop med mina bruna ancistrus.
Vet inte om det finns fler små gula i det stora karet då det finns en jätte javaormbunke och en hel del ihåliga rötter i karet. Så det blir till att kolla in i karet och rädda de som går om det finns fler :D

askungen
2010-12-22, 21:32
näämen åh va gulligt, grattis till guldisarna då, finns säkert fler i stora karet ska du se:)

snailmilla
2011-12-03, 07:09
Jag var ute och rotade omkring efter mina äppelsnäckor idag , och så lyfte jag på en grotta och tog ur den ur karet för att hitta snäckor, och neeeej där i var en stor vacker klump med rom från mina ancistrus ... Satte genast ner grottan igen, men har jag stört eller skrämt bort hannen nu???

Vad ska jag göra?

CatsWhisker
2011-12-03, 08:04
Inget...
Om de blivit störda och inte sköter den så kommer de förmodligen att lägga igen snart...

Pia.L
2011-12-03, 08:43
Jag har gjort på samma sätt som med corydoras / pansarmal yngel , de 2 gånger jag upptäckt ägg som inte ansistrus-hanen tagit hand om.
I en yngelbur o framför utblåset från filter..
Fungera fint... dock är de så tjocka med sina gule-säckar så man får hälla ut dem...
Må gott o grattis
Mvh Pia
Nu fick jag mig ett gott skratt..... Läste endast första sidan o skrev detta inlägget ( som ju inte hört till någånstans längre!!!) o kände inte igen det som skrevs innan... Tror jag MÅSTE ha en kopp kaffe till. Men nu startar jag dagen med ett leende... Det var ju bra...

Kenna
2011-12-03, 19:38
Jag hittade 5st romkorn när jag tog upp en rot som jag trodde hannen som jag nyss fått hade fastnat i. La dem i en yngelkasse och satte ett litet innerfilter så det blåste rakt på springorna. Det bidde 5st yngel som nu verkar må bra i ett akvarium.

Frank
2011-12-11, 14:47
Så här ser det ut i ett av mina kar nu:

http://www.youtube.com/watch?v=Y6mKCSqMUXI

Frank
2011-12-18, 15:47
En handlare var sugen o har bokat alla...
Är ju skönt att tömma lite i karen...
Man får ju aldrig för mycket plats i dem... :lol:

Kenna
2011-12-18, 19:18
Kan man säga att gula är albinos eller är det fel det?