handdator

Visa fullständig version : Saltvattenskultur, powerheads osv för odling av Atyopsis moluccensis

AromaJohanna
2010-11-28, 13:10
Nu har jag i princip fått tag i allt jag behöver men vill gärna få tag i en startkultur av plankton som man kan mata räklarver i saltvatten med.

Exelon
2010-11-28, 13:23
Kanske ett sånt här Aquael Reef Max lite overkill till att bara odla larver kanske, annars har kan du väl höra med JenL som håller oxå på att "laborera" med saltvatten och larver. Annars är väl mitt tips att höra på något saltforum som kan ge dej bra tips både på teknik och vattenkemi.

AromaJohanna
2010-11-28, 13:36
Kanske ett sånt här Aquael Reef Max lite overkill till att bara odla larver kanske, annars har kan du väl höra med JenL som håller oxå på att "laborera" med saltvatten och larver. Annars är väl mitt tips att höra på något saltforum som kan ge dej bra tips både på teknik och vattenkemi.

Ja, jag tänkte ju bara starta upp ett litet odlingskar på 40-50 L... :)
Behöver bara det nödvändigaste för detta ändamål.

AromaJohanna
2010-12-01, 14:32
Har nu fått tag på allt jag behöver förutom startkultur till saltvattnet (vill gärna köpa / få några liter vatten från ett inkört saltvattensakvarium) och en startkultur photoplankton att utfodra räklarver med.

JenL
2010-12-01, 16:01
Buy some Grotech PlanktoMarine. You keep it in the fridge and then just add some drops for feeding. It is a liquid with 5 different sorts of Phytoplankton in different sizes. No need for living cultures.

AromaJohanna
2010-12-01, 16:50
Buy some Grotech PlanktoMarine. You keep it in the fridge and then just add some drops for feeding. It is a liquid with 5 different sorts of Phytoplankton in different sizes. No need for living cultures.

I see... That's good.
I just liked the expression from the guy who wrote that breeding guide (amano shrimps) where he recommend living photo plancton culture as you can basicly breed the larvae "with your arms crossed" and I think living plancton should keep the water cleaner then if you add different kinds of stuff in it, (dead) food... :)