handdator

Visa fullständig version : Misslyckas med "Javamossa"

skreakalle
2010-12-31, 13:45
Antingen e det jag som e helt :rolleyes: eller e det kanske bara det att jag gör nått fel ? Får inte mina mossor att trivas..

Har testat ;java,riccia,christmas och nån typ av pellia men de har alla fört en tynande tillvaro i mina kar.

Vattnet håller 7 till 7,5 (har tre stycken akvarium..) Bra belysning enligt mej själv,köpte tillomed ett speciellt "växtlysrör" till mitt ena 54 liters i min lokala zoo-affär,men det vill inte iallafall..

Temp.20-24 gr.

Behöver "mosshjälp" !! Någon som kan förklara ? Javan som jag har nu börjar bli brun å trist.

icefudge
2010-12-31, 14:58
hmm. javan trivs som satan hos mig :? tom i dom nya karen i källaren med bara en vanlig 35w spotlight på 65L vatten trivs den i och växer snabbt. ph ligger på 6.8-7 i mina kar. men har ju nästan bara mossa i dom så den får ju gott om näring iaf :mrgreen:

skreakalle
2010-12-31, 17:42
Hmmpff ! Kul för dej "Is-kolan" att DU e så jä..la bra på mossor ! Vrid om kniven bara,det tål jag ! (Jag bara skojjar med dej ! :lol: )

Mysteriet i detta är att inga växter trivs nå vidare ! Funderingar på ett kolfilter faktiskt,räkorna e lite slöa med nämligen...:confused:

Gott nytt år !

icefudge
2010-12-31, 17:59
nej nej jag e helt värdelös på växter för det mesta :lol: bara en del sorter som trivs hos mig, och mossor är en av dom ;) har åxå funderingar på kolfilter då mina cr bebbar går bort hela tiden nu :( kommunen måste slängt nån skit i vattnet för det gick så bra innan men nu funkar det inte alls :confused: däremot går alla andra räksorter bra iaf :thumbs: gott nytt på dig med :)

skreakalle
2011-01-01, 11:52
Mysko.....Kommunala vattenverken kör säkert me nått fuffens,som de inte vill tala om för oss vetgiriga akvarister,kanske e de i maskopi med fiskhandlarna....Nån som kör med kolfiltrering ? Bilder önskvärt..........

Sanna Karlsson
2011-01-01, 11:55
Mysko.....Kommunala vattenverken kör säkert me nått fuffens,som de inte vill tala om för oss vetgiriga akvarister,kanske e de i maskopi med fiskhandlarna....Nån som kör med kolfiltrering ? Bilder önskvärt..........

Jag har ett kolfilter till allt ingående vatten i huset. Stora björn heter det. Funkar kanonbra.

skreakalle
2011-01-01, 12:34
Aha...men har du kommunalt eller egen brunn ? Tycker det verkar "overkill" med kolfilter till allt vatten........:confused:

Kenna
2011-01-01, 12:50
Jag kör clasohlsons filterhus med kolfilterpatron, övergångar i mässing på filterhuset så vanliga trädgårdsnabbkopplingar passar, sen en adapter på vattenkranen i tvättstugan så jag tar bara vatten genom filtret till akvarierna (ja iof till kokvattnet nu också då crypto troligen kan finnas kvar i dricksvattnet).

Det skall ta 99% sägs det så jag funderar på koppla på ett till så borde det bli 99.99% (teoretiskt)
Jag har för mig att Johnny Wong kör dubbla, han kanske kan kommentera tanken bakom detta.

Frank
2011-01-01, 13:34
Hur länge om dan är ljuset tänt?

Sanna Karlsson
2011-01-01, 14:15
Aha...men har du kommunalt eller egen brunn ? Tycker det verkar "overkill" med kolfilter till allt vatten........:confused:

Vi har kommunalt men mycket humusämnen, järn och mangan i vårt vatten. + Gamla vattenledningar i marken. Så vattnet är lite brunt om vi inte kolfiltrerar. Har du badat i brunt vatten någon gång???? Ingen höjdare kan jag lova. De kommer och spolar ur ledningarna när jag ringer och ber om det men kolfiltret löser problemet;)

skreakalle
2011-01-01, 17:07
Hur länge om dan är ljuset tänt?
Tror jag har 12 timmar på ett 18 liters med ikeabelysning,typ skrivbordslampa med ljusrör.http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50018559 Tror jag har föregångaren till denna,med samma upplägg.Kanske lite klent ? :confused:

skreakalle
2011-01-01, 17:10
hmm. javan trivs som satan hos mig :? tom i dom nya karen i källaren med bara en vanlig 35w spotlight på 65L vatten trivs den i och växer snabbt. ph ligger på 6.8-7 i mina kar. men har ju nästan bara mossa i dom så den får ju gott om näring iaf :mrgreen:
Vad har du för set-up på mossan ? Fritt flytande eller i nät eller på rot eller vad ?

clas
2011-01-01, 19:12
vad har du för botten? Ljus?

skreakalle
2011-01-01, 20:03
Engelsk sjögrus,den lite mindre modellen...I 18 litarn;soil i de andra( 54 liter)......

wotan
2011-01-01, 22:19
använder du easy carbo? när jag använde det så slutade min mossa att växa och blev lite brunaktig.

skreakalle
2011-01-01, 22:31
Nope.......vill inte köra med gödning för räkornas skull.........

Sanna Karlsson
2011-01-02, 11:12
Tror jag har 12 timmar på ett 18 liters med ikeabelysning,typ skrivbordslampa med ljusrör.http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50018559 Tror jag har föregångaren till denna,med samma upplägg.Kanske lite klent ? :confused:

Använder du kompaktlysröret som följde med armaturen så satsa på att köpa ett med ett Kelwin tal som ligger nära 6400.

icefudge
2011-01-02, 11:26
Vad har du för set-up på mossan ? Fritt flytande eller i nät eller på rot eller vad ?
i en del kar ligger den på botten i andra sitter den på stenar. ljustid på 8timmar i en del kar 10 timmar i andra. den verkar trivas i alla. mest förvånad är jag att den trivs så bra i källarkaren med den dåliga belysningen :mrgreen:

AromaJohanna
2011-01-02, 12:21
använder du easy carbo? när jag använde det så slutade min mossa att växa och blev lite brunaktig.

Oj...?
Där var kanske förklaringen till att en del av mina javamossor blev fula brunaktiga och såg ut att vara döende eller döda... Den som trivs bäst är i ett kar som jag inte har brytt mig om att lägga EasyCarbo i...

Frank
2011-01-02, 12:32
Järn (som finns i de flesta växtgödningar) är inte bra för mossor...
När man skall ta bort mossa i en gräsmatta använder man sig av järnsulfat, som dödar mossan effektivt...

skreakalle
2011-01-02, 23:03
Använder du kompaktlysröret som följde med armaturen så satsa på att köpa ett med ett Kelwin tal som ligger nära 6400.
Bra tips där ! Ska kolla upp det lite noggrannare,men mina andra kar funkar inte mossan heller nått vidare...Nån som har nått trix med mossa ? :confused:

skreakalle
2011-01-07, 10:53
Ingen som har några bra tips ? :?