handdator

Visa fullständig version : Hornsärv och HC

Räkan95
2011-01-04, 18:38
tja, tänkte kolla om någon här inne har Hornsärv och HC (Hemianthus callitrichoides ''Cuba'') till bra pris och dessutom kan skicka:)

kollar bara om någon har då jag inte vet om föräldrarna orkar fixa dessa:|:|

skicka pm eller skriv här;)

MVH Niklas (Räkan95)

Dodat
2011-01-04, 18:40
Vad är "HC"?

Är det dom där lågväxande (5-8 cm typ) som många har som bottentäckare? ^^

Räkan95
2011-01-04, 19:12
oj, var nog lite oproffsigt av mig att inte skriva handelsnamnet, skall genast ändra det;)

dodat: nja, 5-8 cm blir de inte, snarare 2-3 cm, men de kan bli upp till 15 cm om de inte får rätt mängd lyse:/ japp, många har den som bottentäckare, det var det jag tänkte ha den till;)

HC står för Hemianthus callitrichoides ''Cuba''

Dodat
2011-01-04, 19:35
Var inte den jag trodde, men denna var snyggare ;)

Majki01
2011-01-04, 19:38
Den kräver otroligt mycket ... både ljus näring och co2.. jag har den och det är mina uppfattningar! Den bara dog och dog och fast jag har mycket ljus... inte förren jag höjde kelvin från 6500 till 1000k med 4a aquarelle rör så börja den trivas. . och kan sälja till dig.. både hornsärv och HC men jag skickar inte förren jag har plusgrader!

Räkan95
2011-01-04, 20:16
okej, bra då vet jag att någon har:)

kommer HC:n att breda ut sig som en matta och må bra om karet har 104 W/m2 eller vill de ha ännu mer ljus? det är ett aquael 30 liters shrimp set som det handlar om:)

det var ju konstigt, du kanske har fått en dålig klump med HC från början som var van vid mycket bortskämmelse? kanske därför den inte trivdes i början?;)

varför skickar du inte in - grader?

Dodat
2011-01-04, 20:26
JAg har skickat allt möjligt denna vintern, packat det väl så har allt gått bra ^^

Majki01
2011-01-04, 20:45
Jag tror inte ni vet hur känslig HCn är....

Den fungerar inte med "orginal" lampan som man får till shrimpsettet.

Jag fick otroligt fin HC.. om du kollar i Clas tråd på mitt "hightech" inte min tråd med det namnet utan clas... och kollar hans HC så ser du den hcn jag fick... Och jag o clas har samma saker " ipregat" i våra kar när det gäller näring o co2 osv.

Det enda som inte va samma var att clas hade aquarelle och det hade inte jag när jag fick den..
All HC är så känslig..
Däremot så går Glosso med lampan som ingår i aquael akvariet.. utan co2 osv...

Den breder ut sig precis som glosso om man har co2 mycket ljus och ja jag tror till och med pmdd är behövligt.

Räkan95
2011-01-04, 20:57
jo, den HC såg inte fel ut;)

doh, tycker att HC:n är så snygg när den täcker hela botten så tätt och fint som en gräsmatta:) synd, då kan jag nog inte ha sådan:( men glosso då? hur ser den ut? hur hög blir den? Växer den lika tätt som HC:n? Har du glosso?

sen, repiterar en fråga jag inte fick svar på;) varför skickar du inte nu när det är minusgrader? packar man väl borde det la gå bra:)

wotan
2011-01-04, 21:01
jag har haft hc i ett av mina små räk kar. körde inte med co2 och ingen extra gödning. Hade en studio lampa som belysning och den växte på helt okej. hade förmodligen gått fortare med bättre ljus och co2. men det funkade för mig iaf.

Majki01
2011-01-04, 22:29
Jag har HC i en 12 liters burk nu med studiolampa där växer den inte.. ja har den i ett aquael set för att testa där växer den inte. ja har den under aquarelle i ett 160 liters kar med co2 där växer den som fan..

Jag skickar inte på vintern för att det är onödigt att utmana vädergudarna på mina fina växter..

Glosso ser nästintill likadan ut som hc bara det att hc har mycket mindre blad och växer lite lite tätare.

Men min favoritväxt är faktiskt glosso.. den är den snyggaste "bottentäckaren" i mina ögon! har alltid varit en favoritväxt!
Och den växer skit bra i aquael set med shrimpsoil!

Men vill du testa HC så ska du ju självklart göra det...

Mina ord är bara vad jag upplever själv och vet att några andra också gör... och det betyder inte att det är så hos alla!

wotan
2011-01-04, 22:41
Jag har HC i en 12 liters burk nu med studiolampa där växer den inte.. ja har den i ett aquael set för att testa där växer den inte. ja har den under aquarelle i ett 160 liters kar med co2 där växer den som fan..

du är lika stönig som min finska svärfar.

jag fick den iaf att växa bra i en 50 liters burk med shrimp soil och en studiolampa. den nya modellen av studiolampor från kjell & company är inte alls lika bra som den äldre modellen. kanske är den nyare du har. det är stor skillnad på ljuset.

Räkan95
2011-01-04, 23:08

Jag skickar inte på vintern för att det är onödigt att utmana vädergudarna på mina fina växter..

Glosso ser nästintill likadan ut som hc bara det att hc har mycket mindre blad och växer lite lite tätare.

Men min favoritväxt är faktiskt glosso.. den är den snyggaste "bottentäckaren" i mina ögon! har alltid varit en favoritväxt!
Och den växer skit bra i aquael set med shrimpsoil!

Men vill du testa HC så ska du ju självklart göra det...

Mina ord är bara vad jag upplever själv och vet att några andra också gör... och det betyder inte att det är så hos alla!
okej, men vill inte testa i onördan och låta HC:n tyna bort, kör istället på glosso då som säkert klarar sig fint i ett shrimp set:)
hur som hälst så vill jag gärna ha växter fortast möjliga så därför frågar jag nu om någon annan har GLOSSO och hornsärv som kan/vill skicka:)
Berätta gärna vad ni har för pris på växterna, pris på frakt samt hur mycket jag får för kostnaden:) (hoppas du inte tar illa upp majki01 för att jag inte köper av dig för att jag inte orkar vänta)

Majki01
2011-01-04, 23:43
Illa upp ? absolut inte!! jag är inte i behov av att sälja:)

Räkan95
2011-01-05, 00:19
okej bra:)

om ingen har att släja får det bli att köpa från dyra akvarieaffären då:roll:

clas
2011-01-05, 08:19
www.plantswap.se (http://www.plantswap.se) sveriges bästa site för växtinköp!

Räkan95
2011-01-05, 14:25
gick inte att komma in på plantswap, kommer varken ihåg mitt användarnamn eller lösen så det blir ju rätt svårt:( sen går det inte att omregistera mig då min email redan var registerad:(

så, får helt enkel hoppas på att någon här har glosso och hornsärv (har dock fått kontakt med en som skickar hornsärv:D)
viktigaste att få tag på är glosson då den växer mycket saktare än hornsärven...!

Exelon
2011-01-05, 16:45
Kan kolla hemma hur mycket jag har om jag kan avvara lite glosso. Är på jobbet nu så det blir lite svårt att kolla.
Men om du är intresserad skicka ett PM.
Har hornsärv så det borde räcka till en portion åt dej.

Får hålla med majki att HC växer väldigt seg fast jag har studiolampan och co2+ växtnäring i mitt shrimpset.
Men den växer men inte som glosso på långa vägar. Kommer prova med hc i ytläge i mitt terrarium. Har sett folk odla fina HC mattor i karet med bara blomjord och lite vatten i botten, sen har dom haft i vatten i karet.
Så det borde gå fint i ett tropiskt terrarium.

Frank
2011-01-05, 16:57
Eller så kör man med full spektrum belysning... det gillar växterna...;)

Räkan95
2011-01-05, 17:09
Kan kolla hemma hur mycket jag har om jag kan avvara lite glosso. Är på jobbet nu så det blir lite svårt att kolla.
Men om du är intresserad skicka ett PM.
Har hornsärv så det borde räcka till en portion åt dej.

Får hålla med majki att HC växer väldigt seg fast jag har studiolampan och co2+ växtnäring i mitt shrimpset.
Men den växer men inte som glosso på långa vägar. Kommer prova med hc i ytläge i mitt terrarium. Har sett folk odla fina HC mattor i karet med bara blomjord och lite vatten i botten, sen har dom haft i vatten i karet.
Så det borde gå fint i ett tropiskt terrarium.
Ja! hade varit jättesnällt om du kunde avvara en liten portion till mig:D Hornsärv behöver du dock inte skicka;) Har kontakt med en som har hornsärv som kan skicka:)

Majki01
2011-01-05, 18:31
du är lika stönig som min finska svärfar.

jag fick den iaf att växa bra i en 50 liters burk med shrimp soil och en studiolampa. den nya modellen av studiolampor från kjell & company är inte alls lika bra som den äldre modellen. kanske är den nyare du har. det är stor skillnad på ljuset.

Jag kan va hur stönig som helst.... studiolampa i en 50 liters burk.... visst... din HC kanske växer... men *** ** *ss att den växer i den takten och blir så fin som hc faktiskt är igentligen.

clas
2011-01-05, 18:59
Utan co2 och grymt mycket ljus och rikligt med mikronäring växer varken hc eller glosso snabbt men glosson växer snabbare än hc utan allt som jag skrev!!! Finns ju oxå marsilea hirsuata som funkar betydligt bättre i ett low-tech! Lite mörkare dock!

Bladet
2011-01-05, 19:08
Jag hade tappat bort andvändarnamn och lösen på detta forum(redbee)

Oftast kan man skicka mejl till hemsidans "kontakt/kontakta oss".Skicka med så mycket info som möjligt (när du blev medlem dvs datum).

Fins det en vänlig själ eller moderator i andra ändan som hittar dej i medlemsrekistret så borde det inte vara något problem att mejla dina uppgifter till din orginalmejl . Så är du igång igen.

Johnny Wong hjälpte mej just såhär.:beg::beg:************karma*************Tack igen Johnny;)