handdator

Visa fullständig version : Elefanter med fiskar?

bangen
2011-01-08, 16:11
Är lite sugen på att köpa några elefantsnäckor, men har inget tomt kar att ha dom i. Går det att ha elefanter med fiskar? Någon som har prövat?
Tyvärr går det en grupp elliotti på uppväxt i karet det är dom enda fiskarna i karet som jag tror kan hota.

ansjo
2011-01-09, 10:56
De är inte överförtjusta att ha fisk som sällskap, då fiskar brukar gå och nappa på dem så de blir skrämda och kryper in i skalet.

Embla
2011-01-09, 16:02
Mina elefanter tycker inte heller om när det är fiskar i akvariet.
Har provat sällskap som platy, guppy, kejsartetra och samtliga "är mer sociala" än vad snäckorna verkar uppskatta.
Nu har de fått ett eget kar, där jag dessutom kan hålla lite varmare än vanligt.

emill
2011-01-09, 18:11
Beror väl mycket på hur stora dom är också?
-Är det indiska eller afrikanska elefanter..?

bangen
2011-01-09, 18:20
Inte riktigt såna elefanter Emil :roll: Men ett gott skratt blev det :)

Kanske får vänta med dom tills jag får plats med ett nytt kar då :( man vill ju inte att dom mår dåligt bara för att jag vill ha heller..

Majki01
2011-01-09, 18:35
Jag har dom i mitt sällskaps kar? med guppie tetra svärdbärare pansarmalar osv. jag tycker dom är aktiva.. men det är nog från o till.

bangen
2011-01-09, 19:11
okej, lite olika erfarenheter i detta fall... Majki har du ett stort kar med lite invånare så att dom inte stör elefanterna så mycket?

Embla
2011-01-10, 18:23
Slarvigt uttryckt av mig, menade naturligtvis inte dom fyrfota.
Dessutom beror det ju på fiskarnas storlek. Mina galaxy rasboror (Danio margaritatus) fungerar utmärkt med snäckorna.
Har även provat Neongul rasbora (Microdevario kubotai) och Blå rasbora (Sundadanio axelrodi) och det gick också bra. Bara man inte tar något som "klampar omkring" (försökte vara lite lustig).
Lycka till!

Majki01
2011-01-10, 18:42
Det är ett hörn kar på 160 liter. Med mycket fisk. Där i har jag dom elefanterna jag valt att inte odla "vidare" på.. Men dom förökar sig friskt och är alltid i rörelse där..

Men jag tror att alla måste testa sig fram faktiskt! Det är så pass individuella djur vi pratar om!

Tänk på om du köper elefanter dom kan va inaktiva i ditt akvarie i upp till 2 veckor utan att röra sig.. när dom liksom " ställer om och anpassar sig på nytt" så att du inte tror dom har gått hädan bara för att dom inte rör sig! Luktar det inte ruttet så är det inte ruttet hehe

Exelon
2011-01-10, 19:04
Men luktar det ruttet så fy f'n och råkar du få "lukten" på fingarna så sitter det kvar efter många handtvättar.:?
Men vanliga räkor borde väl gå, problemet är väl olika temp och ph.

emill
2011-01-10, 21:31
Ahaa..! Ni snackar sjöelefanter alltså. Då är jag med!
Tyvärr vet jag inte så mycket om dom.. Men de är snygga! :)