handdator

Visa fullständig version : 30 liters shrimp set

Räkan95
2011-01-17, 23:03
Hade ju lovat er att visa upp hur jag gått till väga med mitt nyligen införskaffade shrimp set på 30 liter:)

Här följer lite bilder:)

4579
Här är alltså Hela shrimp setet, Bottensubstratet ECS samt manualer mm.

4584
Här är karet på plats med bottensubstratet ifyllt.

4580
Filtret PAT.minifilter isatt.

4586
Värmaren Heatzone heater isatt.

4577
Vatten börjar fyllas på.

4582
Allt vatten i nu, samt lampan och täckglaset på plats. 2 stenar klädda med javamossa är också på plats.

4576
1 dag efter start, första fiskarna i för att få igång bakteriefloran.

4578
2 dagar efter start.

4585
3 dagar efter start, nu har alla luftbubblor försvunnit så man äntligen kan se lite i karet:P;)

4583
2 veckor efter start, några hornsärvsskott sätts i bak kant. Dessa är meningen att täcka utrustningen senare...
4581
2 veckor och 3 dagar efter start, Marselan har planterats runt i hela karet, den skall sedan växa sig tät som en matta över botten.

Slut på bilder... De första räkorna flyttar in om drygt 1 vecka:)
All sorts kritik är välkommen!:D

Sanna Karlsson
2011-01-18, 00:12
Det ser snyggt ut :)

Den medföljande filterpatronen är ganska grovporig. Små räklingar kan gå in för att leta mat och möta döden i impellern.:cry: Jag skulle byta till en mer finporig filterpatron.:thumbs:

Räkan95
2011-01-18, 07:41
Ja, det får ju inte hända! då sätter vi upp en mer finsporig filterpatron på köplistan:)

noob
2011-01-18, 08:04
nylonstrumpa :D

CatsWhisker
2011-01-18, 08:36
nylonstrumpa :D

Va inte runt hela filtret väl??

Jag har bara goda vitsord...:thumbs: snyggt kar...enkelt och stilrent...

Sanna Karlsson
2011-01-18, 08:56
Nylonstrumpa går bra att sätta runt hela filterpatronen, då kommer inga räklingar in. Efter ett tag märks det om det fungerar eller inte. I vissa akvarium tycker jag att de kleggar ihop för fort. I andra fungerar det utmärkt.

CatsWhisker
2011-01-18, 08:57
mmmm.. min tanke med att det kleggar igen...

Majki01
2011-01-18, 09:46
Varför "räksäkra" ett redan räksäkert filter?

Nylonstrumpa? det kommer gegga igen... behöva rengöras för ofta.. vilket är mer skadligt för räkorna..

Det filtervaddet som ingår med filtert är inte farligt för räkor! så bara kör som det är :)

Sanna Karlsson
2011-01-18, 10:24
Varför "räksäkra" ett redan räksäkert filter?

Nylonstrumpa? det kommer gegga igen... behöva rengöras för ofta.. vilket är mer skadligt för räkorna..

Det filtervaddet som ingår med filtert är inte farligt för räkor! så bara kör som det är :)

Du har rätt i att det inte är farligt för vuxna räkor, men små och nykläckta räklingar går med lätthet in i porerna för att söka skydd och mat.

Räkan95
2011-01-18, 16:23
men om man ger dem mat dagligen kommer väll inte ynglen att gå in i sporerna för att leta mat? då borde de ju istället äta ifrån maten man har släppt ner...

sen har jag mätt måtten på sprorerna och de är ungifär 2,5-3 millimeter och efter varje spor blir det typ som ett stop med 3 andra sporer som möts, det är lite svårt att förklara men som det ser ut så ser det väldigt räksäkert ut, även för räkyngel, sen kollade jag där själva insuget sticks ner och runt där är det finsporigt filtermaterial, ungifär 1-2 millimeter:)

CatsWisker: tack:) är ju ingen person med gröna fingrar eller aquascape sinnen så det fick bli en enkel men endå snygg setup;):)

Majki01
2011-01-18, 17:40
Det är inget farligt filter för "bebisar" heller.
Jag har 10 ppi på alla mina filter...
Det är det "Grova". detta filter har mindre än 10 ppi i sitt filtermedia.. och inte ens i 10 ppi blir "räkbebisar" insugna.

Sanna Karlsson
2011-01-18, 19:07
Filterpatronen är räfflad och längst in i spåren så är det bara 2-3 lager celler samt ett starkt sug av pumpen. Jag kallar inte det bebissäkert. Räkorna äter 80% av sin mat ifrån det biologiska filtret i akvariet och på filterpatronen finns det mycket mat + bakterier för dom att äta = en naturlig bebisplats med mycket mat och gömställen. Mina yngel älskar att gå in i filtermattorna och äta/gömma sej. Jag har själv ett likadant filter och jag kommer att byta ut det innan räkorna får komma in i akvariet.:thumbs:

Räkan95
2011-01-18, 20:25
okej... nu blir jag förvirrad här:S

Ena säger ditt och andra säger datt... vet inte vad jag ska tro:S :/:roll:

men aja, mer kritik vill jag gärna ha:D Kommer att lägga ut nya bilder när växterna har tatt sig lite:)

icefudge
2011-01-18, 22:06
ser bra ut :thumbs: kan tillägga att i mina kar med bara räkor och sandsnäckor i som jag kör med nylonstrumpa över filter insuget, så sätter det INTE igen. däremot sätter det igen i det karet jag har äppelsnäckor ihop med räkor... äpplena skitar ju ner så jäkligt så det e därför... så vill du spara pengar så ta en strumpa ;)

Räkan95
2011-01-29, 15:04
nu ar det ett tag sen jag laddade upp foton, växterna har börjat ta sig, hornsärven har jag annasat flera gånger redan och Marsilean har börjat putta upp nya skott, javamossan på stenarna har börjat ta sig lite och cryptocorynen i mellan stenarna har också växt på bra sen uppstart... sen så är det en hona med rom där i, och dessutom lite posthorns snäckor... Inga alger någonstans vilket jag uppskattar väldigt mycket!

Här följer lite bilder om hur det ser ut i nu läget (OBS: bilderna visas i tidsschema dvs det sista kortet är taget senast!):

4826
4827
4828
4829

Och avslutningsvis kommer här en bild på en knallblå räka:
4830

Dodat
2011-01-29, 15:23
Snyggt :thumbs:

Glosson ser inte ut att vara så "fin"... Eller är det alger?

Räkan95
2011-01-30, 17:30
Tack!

det är inte glosso;) Det är Marsiela Hirsuata eller vad den nu heter! Visst den är inte så fin men det kommer ju nya blad så småning om:D

Nä, det är inte alger, det går dåligt för en del av Marisielan och bra för andra, men de flästa av dem har rotat sig nu och har börjat skuta ut utlöpare:D