handdator

Visa fullständig version : Mindre akvarium

Eldtuss
2011-01-30, 20:09
Hej!
Jag letar efter någon som har ett mindre akvarium som de vill skänka eller sälja mycket billigt.
Anledningen är att jag ska tillsammans med barnen på min förskola starta upp ett akvarium.
Har själv 2 akvarium hemma och kommer skänka så mycket jag kan (sand, håv, fiskar, snäckor, växter, mat...)

Det som saknas just nu är:
Akvarium
Doppvärmare
div. dekorationer som kan uppskattas av barnen och äppelsnäckorna
Pump/Filter

Så om du har något till övers som du skulle vilja skänka till oss så kommer vi bli mycket glada!

miksko
2011-01-30, 20:17
här finns annars riktigt billiga akvarium om du inte finner något på annat sätt:

http://www.akvarieshopen.com/aquael-akvarium-c-408_1132.html

notera att de skickar med DHL - men ett 30L Nanoakvarium + frakt för 795:- är mer än överenskomligt då det ingår doppvärmare, belysning, pump och filter

mollsan
2011-01-30, 20:48
Enligt min och säkert fleras erfarenhet så kan man nog inte tipsa om den webb-butiken.
Svarar varken på mejl eller telefon, stora problem med leveranser och återbetalningar.
Att butiken ens finns kvar är en gåta.

wotan
2011-01-30, 21:17
köp inte av flodströms. varning!!

emill
2011-01-30, 21:36
Kolla på loppis!
Jag hittade ett fint 110-liters kar men en Fluval 4 Plus, och ljusramp för 100kr! :)

Kul med akvarium på förskolan!
Det måste jag se till att vi skaffar på min avdelning när jag börjar jobba på förskola eller i förskoleklass!

Eldtuss
2011-01-30, 21:55
Ja jag tycker att det kommer bli mycket roligt!
Göra barnen delaktiga i det med "Fiskvärdar" varje dag som får hjälpa till att mata och byta vatten osv.
Men eftersom förskolan har som alla andra förskolor en väldigt knapp budget så finns det inga pengar att lägga på det. :(

Så tänkte att det kanske var någon som hade lite akvarieprylar som låg och skräpade som inte användes som de ville skänka till oss. ;)

Eldtuss
2011-01-31, 21:58
Ingen som har den minstaste pytte-dekoration att skänka? ;)

wotan
2011-01-31, 22:27
Ingen som har den minstaste pytte-dekoration att skänka? ;)

jag har säkert någon gammal skylt "fiske förbjudet" liggandes. pma adress om du är sugen

Eldtuss
2011-02-01, 18:27
Blir så glad att se hur generösa människor det finns :)
Har PM:at dig wotan. Tack så mycket!

Eldtuss
2011-02-02, 13:52
Självklart kan man få några äppelsnäckor av mig (blå och lila) som tack så mycket eller om man hellre är sugen på några mollisar :thumbs:

Qenzo
2011-02-03, 07:45
Åh va gulligt av dig att hitta på nåt sånt åt barnen :thumbs:
jag ska kila ner ikväll och kolla om jag har något värt att skicka ner till er. Så jag återkommer med det.:)

Bladet
2011-02-03, 07:57
Stockholm....... Är det Norrort

Qenzo
2011-02-03, 18:51
Tillbaka efter att ha kollat mina grejjer. 4 pumpar varav INGEN fungerar och en spricka i glaset av doppvärmaren. Herregud.. Varför har jag ens haft dom kvar :roll:

Så jag är ledsen att behöva säga, att jag tyvärr inte kunde skicka något :evil:

Eldtuss
2011-02-03, 22:38
Quenzo, Vad snällt av dig! :) Blir verkligen sueprglad. Ja vissa saker förstår man inte varför man sparat. Hittade en trasig pump jag med.
Verkar som om man ska tro att de bara ska hoppa igång och fungera igen ;) haha...

Bladet, Det är mitt i stockholm :) Men jag åker hem till Sundsvall ibland så kan ju även plocka upp saker Sundsvall-Stockholm.

Har tagit med lite saker till barnen idag och de är så förväntansfulla!

Bladet
2011-02-06, 08:47
Hej!
Jag letar efter någon som har ett mindre akvarium som de vill skänka eller sälja mycket billigt.
Anledningen är att jag ska tillsammans med barnen på min förskola starta upp ett akvarium.
Har själv 2 akvarium hemma och kommer skänka så mycket jag kan (sand, håv, fiskar, snäckor, växter, mat...)

Det som saknas just nu är:
Akvarium
Doppvärmare
div. dekorationer som kan uppskattas av barnen och äppelsnäckorna
Pump/Filter

Så om du har något till övers som du skulle vilja skänka till oss så kommer vi bli mycket glada!

Vi har inte kvar glasfirman men jag undrar ändå.

OM du hade fått välja. Vilka mått (Längd*Bredd*Höjd) skulle du önska?
Längd=framsida,Horisontellt mått
Bredd=Djupet bakåt,Horisontellt mått
Höjd= från bänkskiva/botten och uppåt. Vertikalt mått

Måste ju drömma lite på Söndagmorronen...........

Eldtuss
2011-02-06, 13:09
Bladet: ja du.... Det va en bra fråga!
Vi har fått ett 16l som vi har fått igång med lite växter osv.
Men är rädd för att det kommer vara svårt att håla en bra balans i det.
Sen så kommer mollisarna växa ur det så småning om.

Så förhoppningsvis kan vi få tag i ett större 60-200l (spelar inte så stor roll) som vi kan ha mer fiskar och snäckor i.
Så har vi bara snäckor i 16l karet sen :)

Bladet
2011-02-07, 11:54
Vi har inte kvar glasfirman men jag undrar ändå.

OM du hade fått välja. Vilka mått (Längd*Bredd*Höjd) skulle du önska?
Längd=framsida,Horisontellt mått
Bredd=Djupet bakåt,Horisontellt mått
Höjd= från bänkskiva/botten och uppåt. Vertikalt mått

Måste ju drömma lite på Söndagmorronen...........

citat eldtuss
slut citat

Det jag menade egentligen var ifall det fans nån "given/smart" plats att placera på och isf måtten där.

Eldtuss
2011-02-07, 13:10
Nej det finns det inte :) därför jag inte hade några mått i huvudet.
Vi kommer behöva få tag i någon form av bänk att ha den på då alla andra ytor med lämplig höjd är upptagna.
Det kommer dock att vara i "vilorummet" där vi har massa böcker och två soffor. Barnen sitter ofta där och läser och tar det lugnt.

Så inga mått. Utan öppen för alla förslag :)

DarkInNight
2011-03-01, 15:03
Hur har det gått? Har ni fått ihop några akvarièprylar till barnen? =)

Peckoltia
2011-03-01, 15:27
Vi har fått ett 16l som vi har fått igång med lite växter osv.
Men är rädd för att det kommer vara svårt att håla en bra balans i det.
Sen så kommer mollisarna växa ur det så småning om.

Så förhoppningsvis kan vi få tag i ett större 60-200l (spelar inte så stor roll) som vi kan ha mer fiskar och snäckor i.
Så har vi bara snäckor i 16l karet sen :)

Jag har ett 16L sexkantigt kar och så små kar är rätt svåra att få balans på, jag har haft räkor i det vilket inte fungerade och jag har haft Äppelsnäckor i det vilket fungerade ännu sämmre:(!! Nu går det bara några rosa posthornssnäckor i det och då fungerar det, men inget kul ju, tänker fixa nya växter till det och sen testa med några få räkor igen för nu har det ju varit i gång sen januari förra året, men jag vet inte vad jag ska ha för räkor ännu:)!!

Bladet
2011-03-01, 15:42
Hur gick det med blocket annonsen jag PM ade dej? Fick ni akvariet....mins att du var sjuk men skulle skicka nån annan. Hann ni?

Jina
2011-03-01, 16:33
Om kar fortfarande behövs har jag ett 30-liters inkl belysning (kåpa) och bottengrus.
Om ni har vägarna förbi Eskilstuna.