handdator

Visa fullständig version : Nytt sulawesikar

grottbert
2011-02-05, 10:11
Hej allihopa.

Tänkte att jag skulle försöka göra om mitt kar med sulawesisnäckor/räkor till ett sulawesikar, alltså försöka efterlikna deras naturliga miljö lite mer med stenar och sporadiska gräsplantor.

Det jag ska försöka efterlikna:

49824983

Bilder från http://www.planetinverts.com/sulawesi_underwater_photos.html .

Det jag har idag att arbeta med:

4984
Ett 180L juwel rio akvarium med röd-gnejs bakgrund monterad.

Har kollat efter stenar ett bra tag innan detta och det jag har hittat som mest liknar stenarna från sulawesisjön är vanlig röd granit eller fossilerat trä. Personligen tycker jag fossilt trä är snyggast så kommer att köra på det.
Dom passar bra med röd gnejs BTN:en i bakgrunden också så det är ju ett plus.
Sen har man ju såklart fått lite inspiration från broddan och areks akvarium som också kör sådan typ av sten.

28/1:

Köpt stenar nu. En utläggning måste ju göras så man har ett hum om hur man ska lägga dom.

4985

Köpte en bit frigolit också, känns som det kan vara behövligt med så tunga stenar.

30/1:

Tömt akvariet och lagt i lite cellplast.

49864987

Utläggning av stenar för att se hur det ter sig i verkligheten.
Vart inte helt nöjd med stenarna så efter en kväll och en morgons omläggningar och en flickvän som höll på att bli tokig på en för att man inte kunde bestämma sig hittade jag tillslut något som funkar för mig.
Tanken är att få stenarna att se ut som dem en gång har kunnat suttit ihop men att något har hänt och spräckt dem.

49884989

3/2:

efter lite uppehåll och väntan på att akvariehobby skulle få in växter så kunde jag tillslut få i sand.
Jag har valt 2 olika kornstorlekar på sanden.
Sanden är råda 0,4-0,8mm och 0,8-1,2mm. Allt för att försöka få till en snygg sandbotten som inte ser för likartad ut.
Missade dock att ta bilder på detta steg så slutresultatet får duga.

4/2:

Planterat växter och lagt i ormhassel för att efterlikna rotsystem.
Växterna är :

Pogostemon helferi (planta)
Lileaopsis novaezealandiae (gräs)
Pistia Stratiotes(flytväxt)

Pogostemon är den växt som är mest lik den som växer i sulawesisjön av vad jag har hittat. Att hitta orginalet verkar vara helt omöjligt. Tittade också på crinum calamistratum men tyckte den blev för stor.

Angående gräs var det inte lika lätt att hitta som pogostemonen. Hittade en hel drös sumpgräs(b.l.a det jag har i akvariumet innan jag började) men tillslut hittade jag lileaopsisen. Enda nackdelen med den är att den behöver en hel del ljus och verkar vara gjord för lite lägre temperaturer(max 26-27C) så det kan eventuellt bli ett problem. Får se hur den klarar sig helt enkelt.

Pistia stratiotes(musselblomma) som näringsugare, enkelt och rensa ut.

Precis dragit ur ett inkört filter med bös i akvariet innan jag fotade, allt för att få en så snabb start som möjligt.

499449934992

Bilder på invånare som ska i återkommer jag med. Det är iallafall olika tylos, 2st kardinalräkor, 2st blue morphs(tror det är dags att beställa nya snart, blir lite lite med bara 4:a räkor i ett 180L)

UPPDATERING
5/5(3 månader, jag vet, skam på mig)

Har lagt i ganska mycket mer fossilt trä. Gräset åt till slut tylosarna upp och jag tyckte ormhasseln var lite väl svampig efter ett par år i akvarium så den fick åka i soptunnan.
Däremot har jag hittat en växt som tylosarna faktiskt ger blanka f.n i. Crinum calamistratum. Tydligen gillar varken snäckor eller fiskar denna växt p.g.a sitt höga kolinnehåll. Så alla ni som har problem med att era elefanter äter era växter kanske ska titta lite närmare på denna växt. Den klarar upp till 30C och gillar dom flesta hårdheter så den är som gjord för sulawesikar.

http://i53.tinypic.com/jg17o5.jpg

En trevlig överraskning är att mina kardinaler har haft, bärt och släppt rom. Har nu ca 30 nya små kardinalräklingar.

http://i51.tinypic.com/29nhs7r.jpg

Tyvärr är det nästintill omöjligt att ta bra bilder med en billig kompaktkamera. Speciellt på så små som räklingarna är nu.
Ska försöka ta bättre bilder men det här var den bästa av ca 15st.

Daniel Brodin
2011-02-05, 10:38
Snyggt!

Ser lite ut som en anabola version av mitt lilla kardinalkar. Ska bli kul att följa fortsättningen.

Tycker du fått till stenarna bra och det ser naturligt ut. Kanske försöka trixa till "håligheter" med grenar eller nån sten, inte för det estetiska utan lite gömställen till räkorna.

Uppdatera gärna fortsättningen. :thumbs:

Majki01
2011-02-05, 10:51
Mycket vackert!

Sanna Karlsson
2011-02-05, 11:05
Snyggt, bra med olika nivåer. Kanske lite mer trollhassel?

Dodat
2011-02-05, 16:29
Snyggt! ;)

JenL
2011-02-05, 17:30
Very nice :thumbs: Btw, musselblommor don't work in my Sulawesikar. They don't seem to like the high temperatur, stay very small and keep on dying.

Frasse
2011-02-05, 17:41
Kör du standard belysning och ingen co2 tror jag helferin kommer tyna bort. Ser bra ut för övrigt.

grottbert
2011-02-05, 17:44
Konstigt nog så trivs mina musselblommor jättebra, dock hade dom ingen konkurrens i det karet förut så får se hur det går nu.

Lite grottor är ju något som kan vara bra förstås och lite mer ormhassel med.

CatsWhisker
2011-02-05, 18:23
Har du torkat dina ormhassel?? En del skriver i ugn 150 grader i 8 timmar?
Har ju varit en diskussion här innan att de skulle ruttna...
Har du haft dem länge?
Märkt något dåligt med vattnet??

Bladet
2011-02-05, 18:27
Riktigt snyggt........
Inte ett dugg avundsjuk:rolleyes::D:D

Nyfiken på hur mycket Tylosaran/elefanterna kommer att tugga på växterna.:confused:
Uppdatera gärna allteftersom.

grottbert
2011-02-06, 09:48
Frasse: Jo är lite fundersam över både helferin och lileaopsisen hur den ska klara sig. Jag har lyckats ok med pogostemon tidigare i ett kar med ett T8 på 18w och fått bra tillväxt i sidled och inte på höjden då, dock var det en betydligt större planta jag körde med då.
Får testa helt enkelt, går det inte så går det inte.

CatsWhisker: Nej jag torkade den inte på något speciellt sätt. Det är ju inte ett lika hårt träslag som t.ex akvarierötter så att det bryts ner fortare är ju klart. Har märkt att dom små kvistarna är mjukare än när jag köpte dom men dom hårda är lika hårda som när jag köpte dom i maj förra året.
Har inte märkt något negativt på vattnet då tylosarna och asolene spixi jag hade förr reproducerade sig i lika rasande takt som innan jag skaffade kvistarna.
Man bör ju vara helt säker på att den är död dock, tanten på blomsterlandet där jag köpte kvistarna hade inte sålt någon på 2 år innan jag köpte så jag antog att dom var döda i, vet att levande trä kan snabbt förstöra vatten.
Ska kolla trådarna med ormhassel lite extra dock, om det finns problem med det så får man försöka hitta något substitut. Tack för tipset.

Bladet: La i några tylos igår kväll som testpiloter. Nu på morgonen så sitter alla växter där dom ska och snäckorna går runt snarare än söker upp växterna. Det jag kan tänka mig att dom gör är att köra på som ångvältar över dom dåligt rotade växterna och drar upp dom.
Sen förövrigt har jag aldrig sett en tylo ta en frisk planta, bara döda blad eller dåligt växande växter. T.ex har jag sett dom äta upp mina gräsplantor jag köpte(acorus graminerus) dock fick jag veta senare att det var en sumpväxt som troligtvis var döende men fortfarande var grön så dom tog hand om den åt mig.

Återkommer med bilder när jag slängt över alla snäckorna.

Daniel Brodin
2011-02-06, 12:20
Tror inte du behöver ora dig för trollhasseln. Tjejen har haft en stor trollhassel i en räkvas utan teknik nästan 2 år utan problem. Kan tillägga att den var torr när hon sänkte i den.

grottbert
2011-05-05, 12:32
Uppdatering

Någon som har något tips på hur jag kan förbättra mitt kar?
Känns lite som en massa sten just nu.

Daniel Brodin
2011-05-05, 15:53
Grattis till ynglen! :)

JenL
2011-05-06, 06:40
Don't change the aquarium. It really is perfect for Sulawesiräkor ! The more stones, the better. Your Kardinals show you with their yngel that you gave them the perfect inredning :-)

grottbert
2011-05-06, 07:52
jo jag tänkte på små förändringar.

Ynglen är av den lite mörkrödare sorten med. Undrar varför dom skiljer sig i färg så?