handdator

Visa fullständig version : Skalet gjort av kalk eller protein?

Bladet
2011-03-03, 08:42
Tummregel

Att Äppelsnäckor och Tylomelania har kalk i skalet och därför inte vill ha soil(lågt ph) har jag förstått.
Att Posthorn har protein i skalet och därför kan kan gå på soil (lågt ph) fattar jag oxå.
....men hur är det med övriga snäckor?

Nerita
Sandsnäckor
osv
...kort och gått.....
Vilka kan jag (utan special behandling), med gott samvete lägga i de räkburkar som har lägre ph?

Peckoltia
2011-03-03, 10:18
Nerita och Sandsnäckorna har skal uppbyggda av kalk de med, men så beror det ju lite på i vilka kar du vill ha dessa och då har ju räksort stor betydelse, räkor som vill ha lågt Ph fungerar det sämre tillsammans med:D!!

Bladet
2011-03-03, 10:29
Nerita och Sandsnäckorna har skal uppbyggda av kalk de med, men så beror det ju lite på i vilka kar du vill ha dessa och då har ju räksort stor betydelse, räkor som vill ha lågt Ph fungerar det sämre tillsammans med:D!!

Så räkkar med soil borde jag inte ha sandsnäckor i menar du.....:cry:....Om jag inte vill joxa med weekendfoder och därmed vattenbalansen.

AMDAdesign
2011-03-03, 10:31
är enbart posthornsnäckor som har skal av protein alla andra av kalk
Physa är nog den enda snäcka jag inte hittat fakta om när det gäller detta

Peckoltia
2011-03-03, 10:48
Ja just det, klart att det går att ha dem i soil men om du vill ha fina skal på dem så bör du inte ha dem i de karen för de lär få frätskador på skalen och jag vet att de kommer att få fula skal:(!!
Bifogar ett par bilder på en av mina Neritor, det är inte vackert och så här blir dom tillslut i kalkfattig miljö:(!!!

5677
5678

Bladet
2011-03-03, 10:59
Nu sticker ja och saga till estockholmo och köper akvarieprylar:thumbs:

Har jag tur kommer jag hem med cerisa posthorn, massa mossa , snygga rötter, eldguppy, ebisoil, räkhåv delyx, och en massa intryck och kunskap och varor från Södermalms Akvarieaffär

Midde
2011-03-04, 15:08
ÅÅ vad kul :D Har aldrig varit i Södermalms akvarieaffär - vore kul med en rapport :D

Renee
2011-03-04, 16:10
Bladet!
Du verkar ha mycket att skriva om! Kan du inte starta en egen blogg/dagbok här på redbee, så vi får följa vad du pysslar med?

Erik...
2011-03-15, 07:34
Snäckorns skal är uppbyggt av kalk. Sen kan de ha en skyddande hinna eller ett lager av angingen annat ämne, men även posthornens skal fräter vid för lågt pH. Jag är inte direkt övertygad om att posthornen klarar lägre pH än äppelsnäckor, den stora skillnaden är att äppelsnäckorna själva tar upp så mycket kalk ur vattnet att man mycket lättare får pH-dyk utöver det vanliga när man har ett antal äppelsnäckor. Sen lever äppelsnäckor längre än posthornssnäckor om de hålls i samma temp, så skalet har längre tid på sig att erodera.

Nybox
2011-03-15, 09:03
Har mina Äpplen med mina sakuras och trycker ner weekend foder och såna sköldpadds block funkar fin fint dom ser bra och är fina i skalen. Räkorna ynglar av sig men det är värre med äpplena fast tror det har varit lite mycket flyttande hit och dit på dom :(

Midde
2011-03-15, 11:05
Sepiaskal borde vara bra att lägga ner i akvariet som kalktillskott. Först flyter de men sjunker efter ett tag. Man kan bryta bitar och lägga ner lite i taget av sepiaskalet.

clas
2011-03-15, 11:08
Påverkar inte sepiaskalet vattenvärdena?

Erik...
2011-03-15, 12:05
Påverkar inte sepiaskalet vattenvärdena?

Jo, det är liksom hela poängen, kalk, oavsett om det är sepiaskal, äggslaskross eller snäcksskalskross som man ger som kalktillskott till fåglar tillför vattnet kalciumkarbonater, som stryr pH mot 7.5. Snäckorna tar upp kalciumkarbonater ur vattnet, så de styr pH neråt, har man många äppelsnäckor som man matar kraftigt räcker det inte med några bitar sepiaskal för att pH ska hålla sig uppe någon längre tid, då får man antingen använda mer kalk eller förlita sig på att kranvattnet innehåller nog med kalk, det vill säga att man får byta mycket vatten om man inte har knallhårt kranvatten.

Peckoltia
2011-03-15, 12:21
Jag blandar i rejält med snäckskalskross i sanden, vilket funkar alldeles utmärkt och vill man inte att de ska synas så kan man lägga dem bakom en sten eller längs med bakrutan. Jag tror inte det är helt fel att använda engelsk sjösten till kar med snäckor, den innehåller redan kalk som den är.
Mina räkor mår inte illa av snäckskalen heller vad jag kan se men nu har jag inga Cr eller Cb heller, men även räkor behöver calsium till sina skal och calcium är samma som kalk vad jag vet:roll: