handdator

Visa fullständig version : Daniel Brodin presenterar sig själv.

Daniel Brodin
2011-03-05, 09:05
5744Hej alla! :)

Det är dags att jag presenterar mig här på forumet. Jag bor i Huddinge med min sambo samt lite djur, mest räkor/fisk. Jag arbetar som elektriker samt fungerar som kontaktperson till Patrik "Raichu" som är medlem här.
För 6-7 år sedan startade jag tillsammans med min tjej upp ett akvarium med dvärgkulfiskar. Detta startade ett rejält akvarieintresse hos mig. I början körde jag mycket tanganyika, vilket fortfarande ligger varmt runt hjärtat. Sedan har jag haft rätt mycket olika ciklider från runt om världen. Det har med tiden blivit lite färre ciklider för att testa fler olika fiskar/malar.

Just nu har jag ett 420L med indiskt tema: Etroplus canarensis, åttabandadbarb och dvärgkulfiskar går där tillsammans.

Sedan har jag en kub på cirka 100L där jag har en grupp L134 på uppväxt samt den snygga levandefödaren micropoecilia picta "röd".

Min räkhylla består numera av ett avlångt 80L kar samt 2 st 40L. 80L går in sig med ett gäng tylomelania perfecta samt väntar på nåt skoj från Sulawesi.
Ett kar med Caridina dennerli/kardinalräkor samt ett med Caridina caerulea. Har även ett gäng lite olika färgade posthorn och andra snäckor.

Framöver funderar jag på att göra en till räkställning med 3 st kar på 40-80L.

Mitt senaste projekt är ett litet saltprojekt där jag självklart kommer att ha räkor. Tanken med projektet är att lära mig salt och se om det ger blodad tand.
Fokus blir (om det nu går bra) på små salträkor samt mjukkoraller. Är sugen på att odla nån av de små salträkorna, spännande tycker jag.

Nu på senaste har jag ju även blivit moderator här och hoppas på att kunna hjälpa till här på redbee.

Skickar med ett somrigt foto på mig från en fisketur i de Jämtländska fjällen. :D

Må gott alla.
/Daniel

Frank
2011-03-05, 09:17
Välkommen hit...:thumbs: (du har ju varit här längre än flertalet medlemmar...)
Kul att läsa om hur du kom igång med akvaristiken...:D
Är förresten också själv ciklid tokig... ( men det får vi ta i en annan tråd... ;) )

Champis_Sanna
2011-03-05, 09:23
Trevlig läsning :) Välkommen (även om du varit länge i gemet)

AMDAdesign
2011-03-05, 09:23
Välkommen ;)

Midde
2011-03-05, 09:35
Välkommen :D

Peckoltia
2011-03-05, 09:41
Välkomen till oss även om du har varit med här läääääänge redan broddan:D!!!!

Sanna Karlsson
2011-03-05, 10:01
Trevlig presentation, välkommen ut i ljuset.:thumbs:
Förökar sej fortfarande dina kardinalräkor som kaniner? Liiiite avensjuk!:mrgreen:

Bladet
2011-03-05, 10:16
Trevlig presentation. Oxå lite nyfiken på dina kardinaler:cool:
Elektriker..?...borde ha gissat det efter att ha sett dina Gör-det-själv-trådar. Speciellt den söta "lådan" till minisaltisen.:D

askungen
2011-03-05, 11:27
Härlig presentation, kul o läsa, o välkommen;) Såg igår på blocket att de va en som sålde en ställning me 3 st 40 el 45 l kar o de fanns tydligen plats för fler på den ställningen, han skulle enbart ha 1000kr för allt, sen ingick även ett 54 l kar o ett ramakavarium på 150 l, ifall du e intresserad, du var väl ute efter nån ställning el läste ja alldeles galet? Sök på akvarium säljes o angränsande län om du e intresserad.

askungen
2011-03-05, 11:31
http://www.blocket.se/uppsala/Odlingsakvarier_32435411.htm?ca=11&w=2 läste slarvigt så här stod de.

Daniel Brodin
2011-03-05, 14:06
Tack för välkomnandet alla!

Tack för tipset på blocket annons. Det är inte dags ännu dock, plus att jag har 3 tomma små akvarier men har inte riktigt bestämt mig om jag ska använda dessa eller köpa större.

Mina kardinaler växer på bra men sedan sista "utrensningen" 1 1/5 månad sedan har förökningen faktiskt stannat av. Jag har inte sett nån gravid hona i alla fall. Har dock ett bra gäng som borde vara könsmogna när som helst (30-40 st + ca 20 vuxna)
Vi får hoppas att de sätter igång igen...

Arek
2011-03-05, 18:06
Hej din gamla räv
Det var dags att vissa upp dig,härlig :thumbs: presentation

Janne Johansson
2011-03-05, 22:38
Ja välkommen från mig med såklart. Jag kan intyga att Broddan är en riktigt skön och duktig kille. Jag hade förmånen att hänga med honom i Paris nyligen :)
Kul med dina saltvattens planer på räkor, jag har själv funderat på det men inte kommit till skott än.

Pink_Tess
2011-03-06, 10:05
Det var på tiden! :P

Välkommen hit :)