handdator

Visa fullständig version : Odla mossa ovan vatten!

Sanna Karlsson
2011-03-10, 14:50
Nu gör jag första försöket! Det ser inte klokt ut - undrar hur det kommer lukta om några dagar. Ser inte "rätt" ut. Det är i alla fall en mossa som jag kört i mixern med lite yoghurt och sen hällt ut på en liten rotbit. Allt ligger i en plastförpackning så det ska vara fuktigt där inne. Står ljust. Det ljusgröna är en bit finmaskigt nät.

Vad tror ni? Jag tvivlar på att det fungerar! Jag tror det luktar apa om några dagar och börjar mögla.

58415842

Bladet
2011-03-10, 14:57
Du som har ett eget akvarierum får börja testa!
Min man drar en absolut gräns vid lukt. ;) Du kan ju alltid stänga dörren:mrgreen:.

Nä....... Lycka till..... Visst var det mannen på Södermalms akvarieaffär som tipsade om detta?

Blomman har inte sett sina rosa posthorn änn.....Tack för hjälpen Saga09 och Arek

Peckoltia
2011-03-10, 15:06
Vad är yoghurten till för då:shock:??

a.eriksson
2011-03-10, 15:18
ska bli intressant att följa. är lite skeptisk om detta verkligen funkar!

Peckoltia
2011-03-10, 15:22
Man kanske skulle testa med enbart mossa som körts i mixer, tex javamossa som är billig:D!!

Sanna Karlsson
2011-03-10, 15:32
Vad är yoghurten till för då:shock:??

Ja, lukta illa kanske... Nej, tror det är som växtnäring.

Sanna Karlsson
2011-03-10, 15:33
Man kanske skulle testa med enbart mossa som körts i mixer, tex javamossa som är billig:D!!

Ja, så kan vi jämföra sen:thumbs:

fremar
2011-03-10, 16:01
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=5539 typ så här det ska bli väl?

Exelon
2011-03-10, 16:28
Yoghurt är till för ph balansen. Mossor ska ha väldigt mycket ljus så ju mer desto bättre, Odlade lite på prov i en vanlig plastlåda, problemet blev att plastlocket inte släppte igenom tillräckligt så jag stal glaset från en tom tavelram och använde som lock och det gick bättre. Odlar lite glosso nu på samma sätt. Helst ska du ha regn/snö7osmos vatten då det saknar allt kalk och näringsämnen för att få bättre fart på mossan.

Sanna Karlsson
2011-03-10, 16:39
Ok. Då ställer jag den under ljusrampen.

Bladet
2011-03-10, 17:05
Vilken sorts mossa provar du med?

Sanna Karlsson
2011-03-10, 17:13
5843 Den här, som jag inte vet vad den heter. Den växer bra i akvarium och har en historia bakom sej. Jag fick den av Annika som har fått den av Bröderna Logemann som har fått den av japanen Yamamoto. Vi kallar mossan för Yamamoto.

Peckoltia
2011-03-10, 21:00
Så kom jag på att jag har Flamemoss liggande och naturell yoghurt har jag också, men så har jag ju ingen rot liggande så klart mer än en som är alldeles för stor, fanken gör jag då då:evil:!!

wotan
2011-03-10, 21:12
Nu gör jag första försöket! Det ser inte klokt ut - undrar hur det kommer lukta om några dagar. Ser inte "rätt" ut. Det är i alla fall en mossa som jag kört i mixern med lite yoghurt och sen hällt ut på en liten rotbit. Allt ligger i en plastförpackning så det ska vara fuktigt där inne. Står ljust. Det ljusgröna är en bit finmaskigt nät.

Vad tror ni? Jag tvivlar på att det fungerar! Jag tror det luktar apa om några dagar och börjar mögla.

58415842

det kommer börja lukta, det lovar jag dig. tror det skulle vara bättre om du lät roten ligga på nått rent underlag. hela botten kommer säkert börja mögla:hehe:

Tristessa_s
2011-03-10, 22:45
Det går att köra utan yoghurt också. Jag har en plastlåda där jag bara har lagt lite flamemossa och javamossa, omixad, på en rot och så typ halva plastlådan med vatten. Det är ett genomskinligt plastlock på lådan med hål i. Mossan har börjat växa fast på roten nu och jag börjar till och med kunna se små skott som sträcker sig uppåt, så det bådar ju gott. Kan tillägga att det inte luktar något alls :D