handdator

Visa fullständig version : OT Schrimps...Kuhlii Breeding..

CatsWhisker
2011-03-20, 15:31
Hej..

Tänkte visa liten tråd om ett kar jag hållit på med de senaste veckorna efter att lillkillen somnat...
Idag var det dags att fylla det med vatten...

Jag har inrett detta för att skapa ett kar ENDAST för Pangio Kuhlii...

Men vem vet...kanske det kommer finnas räkor där efter hand....:D
6027Slimline satta omlott för att skapa filterutrymme
6025
Skapade ett stenröse av runda stenar limmade med silikon.(rädd för rasrisken)

6030
Klippt sönder filtermatta för att skapa mer filtermaterial under pumpen...

6029Använt en rot från den kända Mörrumsån...och sedan varit och klippt i trädgården på Ormhasselbusken..dessa är torkade i 8 timmar på 100 grader i ugnen...

6028Sanden urtvättad och ditlagd...underst ett lager med fin mursand...ovanpå detta smått engelskt grus..endast för att skapa lite olika strukturer...

6026

Färdigt med vatten ,rötter, eklöv och två stycken Javaormbunkar limmade på halvor av kokosnötter...
Det som flyter på ytan är torvpellets...mest för att kunna skapa en realistisk botten...(de kommer att sjunka)

Väntar även på växter från Noob(byte mot posthorn och mossa) som skall ligga på ytan för att täcka lite av lyset...

Nästa vecka kommer mina ålar att flytta in....beställning gjord hos lokal handlare...han trodde jag skojade när jag beställde 8 st...(har nog ingen annan gjort innan)

Peckoltia
2011-03-20, 15:45
Ser jättebra ut det där, men kan dom inte ta sej in i filtret, dom är ju experter på att at sej in lite var stans förutom att gräva ner sej i botten:???
Hade sådana en gång i tiden, dom fick en massa småålar:D!!

CatsWhisker
2011-03-20, 15:48
Kan vara så...får väl se efter hand...har läst att om det finns mycket gömställen så är de framme mer...
Får hoppas på detta...:D

Bladet
2011-03-20, 16:13
Älskar alla dessa fototrådar med tydlighet. Hoppas aveln lyckas bra.

*Nyfiken* Vad har du i botten som är rutigt? Är det för att kunna fixera stenröset eller är det nån form av X:a bottenfilter?
:oops:Novis och läraktig:scratch::cool:

CatsWhisker
2011-03-20, 16:18
:lol::lol:......en akvariebänk...

Peckoltia
2011-03-20, 16:27
He, he,jag funderade också på vad det där rutiga var för något, men tänkte just att det inte kunde vara något slags bottenfilter, det fungerar inte så bra till ålarna:D!! Jag har alltid haft mycket gömställen och växter i mina kar sen jag började för 48 år sedan 49 år om man inkluderar de där 4L syltbukarna jag började med, fast i syltburkarna var det lite sparsammare med sådant (platsbrist):D!!

AMDAdesign
2011-03-20, 17:05
Har också haft khuliålar de är söta :) Men som sagt det är sällan man ser dom då de gömmer sig hela tiden och vi hade massor av gömställen :? Hoppas dina är framme mer:)

noob
2011-03-20, 17:42
mycket fint blir en ära att leverera flytväxter till det

madzor
2011-03-20, 17:49
Skitsnyggt!!! Khuli va nått av det första jag hade... mina va ute och visa sig ganska ofta... dock försvann dom mer juh mer fisk jag fick...

Peckoltia
2011-03-20, 18:18
Kanske kan vara så att de vill ha lugn och ro när de bökar runt i botten och ingen strålkastarbelysning, det är ju ett skymningsdjur, mina kom fram i bland och den tiden hade vi inte denna belysning som finns nu, det var lite skummare i karet, blev faktiskt lite sugen jag med nu på Kuhliiålar:D:D!!

Sanna Karlsson
2011-03-20, 21:44
:thumbs:Snyggt katten! Lycka till med ålarna.

CatsWhisker
2011-03-21, 06:45
:thumbs:Snyggt katten! Lycka till med ålarna.

Tack tack...

askungen
2011-03-21, 12:28
jättefint kar:thumbs:. Ja har oxå kuhliålar, 2 st o dom e faktiskt framme mer o mer nu när belysningen e tänd har ja sett, jättekul. Ska skaffa ett par st till o hoppas oxå på att få se lite kuhliål-bebbar i karet.

Peckoltia
2011-03-21, 12:32
Hmmmm, hur ska jag göra nu, är ju jättesugen, kanske kan man göra om mitt 16L till några ålar, men det är i min smak lite för litet:scratch::scratch:!!!

Hur många litrar är ditt kar på Katten?

Bladet
2011-03-21, 12:43
Älskar alla dessa fototrådar med tydlighet. Hoppas aveln lyckas bra.

*Nyfiken* Vad har du i botten som är rutigt? Är det för att kunna fixera stenröset eller är det nån form av X:a bottenfilter?
:oops:Novis och läraktig:scratch:

Nu fattar jag :mrgreen:. Du har ställt karet på en rutig trä(låda?) typ Jysk !.
Gu, va brydd jag blev då jag trode du skulle ha bottenfilter till ålarna!!
Trode det skulle bli nån bonus parningslåda under substratet*LOL*:shock::scratch::D:lol::lol: