handdator

Visa fullständig version : Redmore rot

taggen76
2011-06-02, 18:58
Vet inte om jag är lite off eller nåt men jag gjorde om i mitt ena nano kar och la dit två redmore rötter. Urläckert tyckte jag...men vad hände de flöt ju upp när jag hälde i vatten :scratch:. Hur gör ni andra där ute i världen :?: Ligger de i vatten ett tag och sen sjuker de eller måste man fästa dem med något :?: Min aqua scaping blev inte riktigt som jag hade tänkt mig :evilgrin:

Peckoltia
2011-06-02, 19:04
Allt trä flyter innan det blivit vattendränkt så även redmore som för övrigt är rötter från vinrankor:lol: Ska du ha dem att stanna kvar på botten från början så får du nog lägga stenar som tynger ner rötterna i vattnet, annars får du lägga dem i en hink med vatten tills de sjunkit:D!!

taggen76
2011-06-02, 19:06
Allt trä flyter innan det blivit vattendränkt så även redmore som för övrigt är rötter från vinrankor:lol: Ska du ha dem att stanna kvar på botten från början så får du nog lägga stenar som tynger ner rötterna i vattnet, annars får du lägga dem i en hink med vatten tills de sjunkit:D!!

Hahah det var ju synd att jag inte visste det innan...Jag har 4 vinrankor på tomten :hehe:

Peckoltia
2011-06-02, 22:56
Tror inte det är så många som vet att det är vinranksrötter, så är det någon som dör kan du alltid gräva upp rötterna så har du rejäla redmorerötter gratis:D!! Jag har 2 vinrankor men de är väldigt små än, köpta senaste månaden, ska ha dem på mina 2 balkonger:D

Jina
2011-06-03, 11:07
Min större tog över en månad att sjunka :roll:Den fick en sten på sig för jag orkade inte vänta.

Peckoltia
2011-06-03, 13:16
Man kan ju stoppa dem i en stor gryta och koka dem då sjunker de lite fortare i alla fall:D!!

Katja
2011-06-04, 21:21
Min tog også 1 måned at få til at synke. jeg prøvede at koge den også, men den passede ikke i gryden hehe.. men en sten på, får eller siden synker den!

Jina
2011-06-04, 22:07
Tror inte det är så många som vet att det är vinranksrötter, så är det någon som dör kan du alltid gräva upp rötterna så har du rejäla redmorerötter gratis:D!! Jag har 2 vinrankor men de är väldigt små än, köpta senaste månaden, ska ha dem på mina 2 balkonger:D

Efter att du skrev detta pratade jag med min far. Givetvis hade han redan grävit upp och slängt deras :evil:

Bladet
2011-06-05, 21:56
*idè* Kanske går att fråga på nån kolonilotts-sight/forum*idè* :?:

Peckoltia
2011-06-05, 22:22
Odla.nu har ju ett forum där kanske finns någon som har:D

Jina
2011-06-05, 22:39
Dom blir nog skeptiska om 20 akvarister plötsligt dyker upp :lol:

Bladet
2011-06-05, 23:09
Dom blir nog skeptiska om 20 akvarister plötsligt dyker upp :lol:
*ironi* -Ääh, om vi lägger upp en köpes/önskas döda vinrankerötter till räkkar och hänvisar till redbee slutar det med nya redbeeare i "kollo"-stugorna:hehe::mrgreen::lol::lol::lol:.

20 akvarister ? Vi är nu uppe i 1400 medlemmar på redbee.;)

Jina
2011-06-06, 08:38
20 akvarister ? Vi är nu uppe i 1400 medlemmar på redbee.;)

Matematisk överläggning över hur många som känns knäppa nog att göra det :mrgreen:

Bladet
2011-06-06, 09:04
Matematisk överläggning över hur många som känns knäppa nog att göra det :mrgreen:

:lol::lol::lol:

Peckoltia
2011-06-06, 09:11
Har ni ingen granne då som har vinrankor, då kan ni smyga in en mörk natt och gräva upp några, inte fattar väl grannen vem som varit där och stulit vinrötter, han står nog bara och tittar på det ställe där vinrankan stod med världens huvudbryderi och kliar sej i skallen:scratch::scratch::scratch::lol::lol::lol:! !!
Nää, så kan man inte göra, men Odla.nu funderar nog om 1400 "galna" personer lägger in annons om att köpa döda vinrötter ja, det blir en jättelång lista på önskasköpa:D:D

taggen76
2011-06-14, 08:49
Hahahahaha!!!!!

Ni är för roliga :thumbs:Nu har mina rötter dock äntligen sjunkigt. MEN nu till mitt andra dilemma:scratch: Är redmore rötter giftiga :?: Min fina cuba planta och min fina mossa bara skrumpnade ihop och dog. Mina fina blue tigers har jag inte sett på flera dagar. En har jag dock sett. annars är det bara mina galaxy som verkar trivas för de ser jag mycket mer nu än tidigare:scratch::scratch:.

HJÄLP!!!

Peckoltia
2011-06-14, 09:44
Nej dom är inte giftiga, det måste hänt något i karet som en nitritspik:(!!

taggen76
2011-06-14, 12:45
Nej dom är inte giftiga, det måste hänt något i karet som en nitritspik:(!!

Borde inte fiskarna bli påverkade före växter och räkorna? Jag byter ju hälften av vattnet en ggr i veckan och övermatar inte:scratch:

oXo_se
2011-06-14, 17:00
Sjunker inte PH av rötterna, det blev kanske för lågt för dina växter ?

Peckoltia
2011-06-14, 19:23
Ph sjunker men inte så mycket och det går att stabilisera med lite korallsand eller snäckskal, jag har ju rötter i alla kar utan några större problem och så även i mitt nystartade Tanganyikakar, där har jag en ny rot och den sänker ph till 7,5 från 7,8, och där får jag göra vattenbyten då cikliderna vill ha över Ph 8.
Räkorna är oftast känsligare än fiskarna också för nitrit.

oXo_se
2011-06-14, 21:01
fast en nitrispik som är så låg att den inte påverkar fiskar eller räkor borde väl inte heller påverka växterna?