Visa fullständig version : elaka fiskar?
Någon åt upp min kamphane.
Jag har bara snälla fiskar trodde jag så hur vet man vilka som är elaka?
Har gurami, och ett stimm gula fiskar med svarta prickar på och tre anticruss och tre gulsvarta fiskar som äter snäckor samt fem andra små malar avlånga i silver med en svart rand på något som ni har rekomenderat här på forumet då de äter toffsalger =)
Kan jag inte ha guppis i det karet då? Ville ha det då de är för många i sitt 30 liters kar. men vet inte om jag vågar flytta dem.
"5 andra små malar, avlånga i silver med svart rand" - Siamensis? http://www.tropicalfishfinder.co.uk/dbimages/crossocheilus_siamensis_1.jpg
Hade en sån i mitt räkkar tillsammans med några Kardinal-tetror. Trots att Siamensisen är algätare var den mångt och mycket på jakt efter kardinalerna. Slutade med att några få kardinaler faktiskt dog, vet dock inte om det beror på att herr siamensis hetsade/stressade ihjäl dom eller om det berodde på något annat.
Men många fiskar kan vara luriga när det gäller att få de att gå ihop med andra arter. Minns att ett stim Black Mollys i ett kar jag hade som liten mobbade ihjäl en nyanländ Svart Slöjstjärt.
Peckoltia
2011-09-01, 13:10
Guramin är det inte 0och de där silvriga med en rand på verkar som sagt vara Siamensis ja, dom är det nog inte och inte Ancistrus heller, då återstår den där gula med prickar på och de gulsvarta fiskarna som kanske heter Botia, är det Botia så tror jag inte det är dom heller, då återstår de gula fiskarna med svarta prickar på vad nu det är för fisk:scratch::scratch::scratch:
Carina kan du fota fiskarna kanske det skulle hjälpa:D!!
Det kan vara så att kampfisken självdött och malarna ätit upp den helt enkelt med:)
Får försöka fotta de gula då. ja praktbotia hette de ja och det är siamesen som är de andra tack=)
Jag tror att han var frisk och han var där bara ett par timmar innan jag inte hittade honom igen. jag skulle flytta tillbaks honom till sitt kar igen men det var redan försent =( vill ju inte att samma skall hända med mina fem guppys fast för dem skulle det vara ett permanent boende då jag har yngel i det lilla karet.
går det fort att stressa ihjäl en fisk? för den största siamensin var o "nosade" på honom.
Kan de gul med svarta prickar vara guldbarber?
De kan vara ganska grymma mot andra fiskar och kampisar blir lätt stressade om de blir jagade.
Bettor reagerar ganska mycket med på vattenbyten och kan dö om det blir för stora tempratur skillnader mellan karen om du hade satt han tillfälligt i ett annat kar.
Om siamers jagar/ äter kardinaler så kan det var förklarning på vart mitt stim med små neontetror tog vägen när vi var bort rest.
Hade ett stim på 15 st och bara 7 kvar när jag kom hem efter en vecka. Men de har gått tillsammans i ett år nu??
Ja guldbarber är det =) fick inga bra kort igår när jag försökte.
ok kan jag ha guppis med dem eller kommer de jaga dem med? Är det bättre att köpa flera guldbarber så att deras stimm blir större eller kan de ge sig på mina två guramis då?
AMDAdesign
2011-09-02, 08:26
är det dvärg gurami du har eller vanliga guramis?
Gurami kan vara rätt aggressiva fiskar så det kan vara dom som varit på din kamphane
mitt ändå problem min mitt kampfisk jens var att magen svullna upp som fan och sen dock han =(
förlåt jag lika men någon kanske vet något !
Peckoltia
2011-09-02, 11:02
mitt ändå problem min mitt kampfisk jens var att magen svullna upp som fan och sen dock han =(
förlåt jag lika men någon kanske vet något !
Om buken svullnar upp så kan det varit bukvattensot den dog av:)