handdator

Visa fullständig version : Hjälp!

Mcturbomajsan
2011-10-10, 10:03
I 2 av mina kar har jag mossbollar. I dessa kar har jag nu fått stora problem med trådalger!! Jag tror det är såna iaf, dom är gröna och långa och snirklar sig runt växterna :(

Vad har jag gjort för fel och vad ska jag göra för att dom ska försvinna??

Har flera kar som inte har blivit angripna, men i dom har jag inga mossbollar! Är det bara en slump eller kan det bero på dom små söta bollarna?

Tacksam för svar!!!

Shangalia
2011-10-10, 10:59
Är inte Cladophora aegagrophila en sorts trådalg?...

Daniel Brodin
2011-10-10, 11:18
Mossbollarna består av cladophora aegagrophila som nämns ovan. Jag har också haft liknande problem tidigare med dessa. Ibland har det fungerat men om de börjar sprida sig är de riktigt svåra att få kontroll över. Nu har jag inga mossbollar alls just på grund av detta.
Ta bort mossbollarna och försök dra bort så mycket du kan hela tiden det kan vara rätt besvärligt tyvärr. Ska nämna att jag även hade mossbollar som inte spred sig på detta vis men jag har prioriterat bort dem p g a risken för detta.

Edit: kanske fungerar om du rensar hårt och tar hjälp av några amanoräkor

Peckoltia
2011-10-10, 12:14
Cladophora aegagrophila är ingen trådalg men jag håller med Broddan, jag har tagit bort alla mossbollar då de började sprida sej och jag har ännu inte blivit av med eländet för de växer ju över allt och det ser ut så här som på min bild nedan, när de blir större så faller de av och ser ut som på den nedre bilden.
Där emot så kan det börja växa trådalger i mossbollen och sen har man trådalger i hela karet, det enda som funkar är att hela tiden ta bort dem och så har vi de förträffliga Amanona, där jag har dem har jag inte en tillstymelse till trådalg sedan länge:D!!
Trådalgen heter Spirogyra adnata.

Cladophora aegagrophila
9578

Cladophora aegagrophila som ramlat av.
9579

Mcturbomajsan
2011-10-10, 12:46
Åh! Tack för alla hjälpsamma svar! Nu börjar "Operation algförgörare"!

Daniel Brodin
2011-10-10, 12:59
Det är synd att det är svårt/omöjligt att styra vart det växer fast för när den blir tätt som P:s andra bild så är den riktigt snygg.

Peckoltia
2011-10-10, 13:02
Ja vist är den det, bara det att jag inte kunde låta bli att spara denna enda och nu har jag massor av dem i det karet, jag tyckte min algkudde var så fin, men ska man u välja en alg så väljer jag denna:lol::lol: