handdator

Visa fullständig version : Filter projekt

Arek
2011-10-12, 07:14
Borra hål i filtermatta

Nu ska jag dela med mig liten filter projekt som jag har, vet inte om det är intressant men det kan vara nåt för dom som har många akvarier
Nu har jag tröttnat på att köpa original filterpatroner som kostar skjortan och täpper igen väldigt fort, sedan finns dom inte att köpa var som helst.
Jag använder endast AquaEl turbo filter i mina akvarier, föra att dom är driftsäkra
drar väldigt lite ström, och är tysta
Jag har kolla på den nya generationen som kommer från Aquael och dom drar 4,4w mer vad dom gamla gör
http://www.aquael.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=127%3Aturbo&catid=42%3Afiltry-wewntrzne&Itemid=236&lang=en (http://www.aquael.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=127%3Aturbo&catid=42%3Afiltry-wewntrzne&Itemid=236&lang=en)

Först så har jag köpt mig en filter matta som är 50x50x10cm (280kr) det blev en blå tyvärr för att svarta kostar det dubbla, och räkor bryr sig inte, och en original filter kostar 45kr/st
Bitarna har jag koppat till 5x5x10 som passar till tubofilter 350 och
10x8,5x10 till tubofilter 650

Nu till själva verktyget
Jag har tagit ett aluminium rör på 18mm och gjort några tänder med vanlig fil och slipat till så det blir vasst
Sedan använder jag den i svarven på höga varv (1600)

JenL
2011-10-12, 08:03
:thumbs: Cool ! Really an excellent idea.

Arek
2011-10-12, 08:23
Tack
Vad gör man inte för att det ska inte kosta för mycket

Peckoltia
2011-10-12, 12:36
Så där kör jag redan mina AquaEl Fann och några har jag bytt ut filtermattan till en något större, men aluminium, det kan inte bli utfällningar av aluminiumen i vattnet med tiden, jag vet ju att vi kan få aluminiumförgiftningar av dessa aluminiumkastruller:scratch:

noob
2011-10-12, 12:45
han borrar ju bara med aluröret det skall ju inte ner i karet, och den exponeringen som blir mellan rör och filter bör inte spela någon roll

Arek
2011-10-12, 13:29
Jag har värmt upp röret med gasol så att den var rött och sedan kylde jag den, så att allt onyttig borde vara borta.
Och som noob säger, jag bara borrar och sedan ligger filter i varmt vatten ett tag.
Jag tror att jag har tänk på allt, det återstå att se om räkorna tuppar av.

Daniel Brodin
2011-10-12, 15:48
Bra jobbat Arek!

För alla oss som inte har tillgång till en svarv och är händiga som Arek funkar det att skära ut med en vass tunn kniv också. Blir inte lika exakt men går att få helt funktionsdugligt.

MartinT
2011-10-12, 16:35
Får man fråga var denna filtermatta går att köpa? :)

Peckoltia
2011-10-12, 16:51
Ok, ska inte aluröret ner i vattnet så går det nog utmärkt ja, tänkte att det skulle sitta på pumphuvudet med filtermattan på, det var därför jag reagerade:D

Fiesk
2011-10-12, 17:11
klockrent, allt sånthär uppskattas! :)
:thumbs:

Ribbit
2011-10-12, 17:49
Jag köpte min filtermatta på...
http://www.aquaristikshop.com/

Vill man handla mer lokalt hittade man dem även här (har själv inte handlat här innan)...
http://submarin.shop.textalk.se/filtrering/filtermedia/

Ett annat sätt att göra snygga hål är att först lägga det tillskurna filtret i vatten (i t ex en påse) och sen fryser ner den. När klumpen är hård är det bara att ta fram borren (Var försiktig så du inte slinter med borren).

Daniel Brodin
2011-10-12, 18:30
Ett annat sätt att göra snygga hål är att först lägga det tillskurna filtret i vatten (i t ex en påse) och sen fryser ner den. När klumpen är hård är det bara att ta fram borren (Var försiktig så du inte slinter med borren).

Kanontips, ska testas vid tillfälle :thumbs:

mizzive
2011-10-12, 19:09
Sån där filtermatta brukar de ha inne på hornbach i sthlm . :) köpte fem stora "flak" där förut. Kör också på denna lösning hemma. Mkt lämpligt!

Arek
2011-10-12, 19:20
Tack er för all respons
Hornbach har bara 5cm för 128kr tror jag,jag behöver 10cm till min stora filter
Jag köpte mitt på CRT Zoologiska i handen,jag tror att mattor finns lite överallt det ända man för kolla är tyvärr priset,
det skiljer sig rejält mellan affärer
Här är också en som har, men då tillkommer frakt.
http://www.pwss.se/home.php?cat=888
Du Martin som bor i kista kolla med Akvarielagret eller XXL ZOO
Och du Daniel du vet var jag bor det är bara komma med mattan så fixar jag resten, ja jag har väldigt bra arbete
Jag försökte köar för hand men det gick inte,det kanske kan funka med borrmaskin

MartinT
2011-10-12, 20:16
Tack er för all respons
Jag köpte mitt på CRT Zoologiska i handen,jag tror att mattor finns lite överallt det ända man för kolla är tyvärr priset,
Och du Daniel du vet var jag bor det är bara komma med mattan så fixar jag resten, ja jag har väldigt bra arbete
Jag försökte köar för hand men det gick inte,det kanske kan funka med borrmaskin

Det ska jag göra, tack!
Brukar ha vägarna förbi Bromma Zoo några gånger i månaden så borde ju kunna ratta förbi Akvarielagret, inte långt däremellan. Måste uppgradera nylonstrumpan över Fluvalen nu känner jag.

Paracheirodon axelrodi
2011-10-13, 17:10
Först så har jag köpt mig en filter matta som är 50x50x10cm (280kr) ]

Klockren DIY :thumbs:, vilken ppi på mattan kör du, 30?

Najs tips för oss som inte har resurserna :thumbs:

Arek
2011-10-13, 19:37
Mattan hette bara finn, vet inte riktigt den ska vara grövre än original
Om du behöver hjälp så kan du komma till mig med matta så kan jag hjälpa dig.
Det är inte så att vi bor långt från varandra :lol:

Paracheirodon axelrodi
2011-10-14, 07:03
Man tackar för den inbjudan, kanske kikar över någon dag :D

jetn
2011-10-14, 22:01
Tack er för all respons
Hmmm, var det du som ringde och frågade ocm dessa mattor rätt så nyligen? Då "känner" vi ju varandra :lol: för det var mig du pratade med :D (ja, nu vet alla vart jag jobbar :roll:)

Arek
2011-10-15, 06:53
Du ser vad värden är liten :-D
Var det du som sålde mattan till mig

jetn
2011-10-15, 15:41
Nej, men det var mig du pratade med på telefonen :lol:

Arek
2011-10-15, 16:20
Men var du där när jag köpte den ?

jetn
2011-10-15, 16:38