Visa fullständig version : Mortenthaleri-yngel
Har ett akvarium på kontoret med endast ett par Nannostumus mortenthaleri och ett par L089. AKvariet är fyllt med rötter och växter. Vattnen är ca 50% destvatten och 50% rel. mjukt Karlstadvatten, som jag byter ganska oregelbundet. Har inte brytt med så mycket om karet på sistone, men idag när jag matade så stack det fram ett ca 7-8 mm stort mortenthaleri-yngel! Tjoho!
Peckoltia
2011-11-23, 09:24
Vad roligt, hoppas det är flera yngel i karet, Smycketetran är en väldigt vacker liten tetra:thumbs:
... och enligt info på nätet ska N. mortenthaleri vara skitsvår att odla :D.
Peckoltia
2011-11-23, 13:17
Ja men det har ju att göra med förutsättningarna ikaret att göra, du hat tydligen rätt miljö för dessa små vackra tetror:thumbs:!!
Gratulera till tillökningen :thumbs:
Kanske att du kan få ett märke? Grattis
PatrikMalmo
2011-11-24, 10:35
Jepp, den är svårodlad. Aggro, väljer partner aktivt, romrövare och så är det smått foder till ynglen. Kul med tillökningen, fast jag skulle nog kalla det spontanförökning istf odling... ;)
Jepp, den är svårodlad. Aggro, väljer partner aktivt, romrövare och så är det smått foder till ynglen. Kul med tillökningen, fast jag skulle nog kalla det spontanförökning istf odling... ;)
Påstod aldrig att jag hade odlat den - bara att den var svårodlad. ;) (och menar att det kanske är läge att försöka)
Jag har uppenbarligen ett par som funkar. Funderar på att mata upp dem ordentligt och försöka mig på att få dom att leka i ett odlingskar. Har kollat lite i Pinters Odling av akvariefisk. Mortenthaleri finns förstås inte med där, men setups för andra Nannostomusar finns beskrivna där.
PatrikMalmo
2011-11-25, 06:04
Pinters bok är en höjdare, mycket bra info i den. Klart värt ett försök med aktiv odling!! Kan kolla om mortenthaleri finns med i den senare utgåvan av Pinter (på tyska).
Pinters bok är en höjdare, mycket bra info i den. Klart värt ett försök med aktiv odling!! Kan kolla om mortenthaleri finns med i den senare utgåvan av Pinter (på tyska).
Ach so. Danke für den Tipp. :)