handdator

Visa fullständig version : Vad är det för mossa?

DarkInNight
2011-12-03, 20:15
Jag blev tvungen att rensa karet och tänkte sälja iväg lite mossa, men utan namn på den så kan det bli svårsålt ..

Vet ni vad det är för sort?

10132
10133

a.eriksson
2011-12-03, 21:47
Kan det vara Christmas mossa tro?

AnetteJ.T
2011-12-03, 22:34
Det skulle kunna vara flera olika sorter, mossa måste artbestämmas med mikroskåp då den får helt olika karaktär beroende på kar och förhållande den går i.

clas
2011-12-04, 08:03
Gissar på Java! Men håller med föregående talare.

Kjell.B
2011-12-04, 08:44
ser ut som java mossa och det lite ljusare gaffelmossa hmm kanske norska namn

http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1016

http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1005

mvh Kjell

DarkInNight
2011-12-04, 09:45
Det skulle kunna vara flera olika sorter, mossa måste artbestämmas med mikroskåp då den får helt olika karaktär beroende på kar och förhållande den går i.

oj jäklar är det så krångligt med mossbestämning alltså!?

Jag har java i ett annat kar, den ser inte alls ut som denna. Men det kan alltså bero på yttre omständigheter?

AnetteJ.T
2011-12-04, 12:05
oj jäklar är det så krångligt med mossbestämning alltså!?

Jag har java i ett annat kar, den ser inte alls ut som denna. Men det kan alltså bero på yttre omständigheter?
Jepp. Du kan ha exakt samma mossa i flertal kar hemma, och den kan se helt olika ut. Det kan t.o.m vara exakt samma ljus i alla så den styrs även av näringsnivåerna. Alla mossor är dock inte så svåra. T.e.x Erect, Flame och Stringy är mossor som är enkla att artbestämma.
Men när den ser ut som på din bild, kan det vara Java, Taiwan, Singapore, o.s.v.

DarkInNight
2011-12-04, 13:59
Fränt att de kan anta så olika form, men lite frustrerande nu när jag är i behov av ett namn om jag ska sälja.

Rubriken till annonsen blir så oseriös om man inte har koll på vad man har för växt.

Äsch, annars får det bli en bytesannons... svårbestämd mossa, bytes mot vad som helst :evilgrin:

Peckoltia
2011-12-04, 18:38
Den ser precis ut som min Javamossa gör hos mina grönskimrande körsbär och jag håller med de andra ovan, den kan se helt olika ut i olika kar, jätteknepigt men den är snygg så här faktiskt:)!!

Sanna Karlsson
2011-12-05, 14:24
Fränt att de kan anta så olika form, men lite frustrerande nu när jag är i behov av ett namn om jag ska sälja.

Rubriken till annonsen blir så oseriös om man inte har koll på vad man har för växt.

Äsch, annars får det bli en bytesannons... svårbestämd mossa, bytes mot vad som helst :evilgrin:

:D Jag kan byta mot 5 skott cabomba

DarkInNight
2011-12-05, 20:22
:D Jag kan byta mot 5 skott cabomba

Så trevligt, då var det problemet ur världen. Du har strax ett pm!

DarkInNight
2011-12-05, 20:26
Den ser precis ut som min Javamossa gör hos mina grönskimrande körsbär och jag håller med de andra ovan, den kan se helt olika ut i olika kar, jätteknepigt men den är snygg så här faktiskt:)!!

Ja den är rätt fin, räkorna gillar den också :thumbs: på kortet har jag precis tagit bort en del, annars brukar busken se ut att söka sig mer mot marken... eller vad man ska säga :)