Visa fullständig version : Mjuk bakgrund?
Har sett denna http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/mjuka-inredningar
och vart kär, men sen nu när jag letar mer info se verkar jag få blandad information.
Läste på något annat forum att dom hade problem men fiskarnas hälsa och ev gifter i madrassen, och det låter ju mindre bra då jag vill bygga till mina räkkar.
Men om man läser i länken så har han använt latex över framsidan, då borde man väl kunna kapsla in hela i latex? för inte finns det något obehagligt ämne i latexen för räkorna?
Eller har nån nått annat tips? (frigolit är inte ett tips;))
Mvh Lirkun
Peckoltia
2011-12-13, 17:22
Vad skulle vara skillnaden på skumgummi och skumgummi, billyfiltren är ju gjorda av skumgummi även om den är grå och det går ju att köpa ny skumgummi till att göra en bakgrund med, jag har också sett dena och tycker den slår ut alla köpebakgrunder med hästlängder, då även Back to Nature inräknat för denna ser betydligt mera naturtrogen ut:D!!
Som jag förstod så var det bland annat flammskyddsmedel som ska finnas i, sen vet jag inte om det är samma tillverkningsproces på de 2.
Har nog inte sett den sorten du skrev om, ohyggligt dyrt skumgummi eller?
Peckoltia
2011-12-13, 18:55
Om det är dyrt vet jag inte, beror väl på hur mycket man ska ha och det går ju att höra med affären om det är flamskyddsmedel i, jag köpte en bit 11cm tjock skumgummi som jag ska göra en sittdyna av då jag har svårt att resa mej den kostade en slant. De har olika sorters skumgummi i alla fall i affären här i Göteborg, sen vet jag inte om det får förekomma flamskyddsmedel nu för tiden då det är en hälsorisk även för oss, jag tror det är canserframkallande eller någonting sådant, men jag kanske har missuppfattat det vad vet jag
Som jag läste mig till så var det jus´t så att det inte fanns förut men måste finnas nu haha.
Men som sagt vill man ju inte ha nå kemikaliesläpp till räkorna, så ja om ingen har mer info får man väl helt enkelt göra en och testa sig fram med oönskade räkor, men det känns inte helt okey faktiskt..
algkungen
2011-12-13, 21:23
Detta skall provas! Tack för tipset.
Detta skall provas! Tack för tipset.
Hur tänker du gå tillväga och vad ska vara i burken?
Du får gärna ge lite info om hur och hur det går!
Kommer antagligen inte kunna hålla migfrån att göra en själv, men det kan vara bra att bolla ideér.