handdator

Visa fullständig version : Fiskskål/kupa i Skåne

dynamitella
2012-01-29, 20:36
Jag har alltid tyckt att "guldfiskskålar" är väldigt vackra. Men jag har aldrig kunnat tänka mig stoppa ner en fisk däri. Men nu när räkorna börjar bli lite många tänkte jag att en skål (15-45 liter), med massor av växter, kanske skulle vara trevligt att ha några räkor i på skrivbordet :)

Så nu letar jag efter en (helst ca 30 liter) stor skål här nere i Landskrona-trakterna!
Lund, Malmö och Helsingborg går också an, men självklart vore Landskrona bäst.

Mvh Dani

DarkInNight
2012-01-29, 21:58
Nackdelen med skålar är att det är drygt att glo in i dem..
Men de fungerar för räkor, absolut, har en själv som jag precis satt igång :mrgreen:

Sparven
2012-01-29, 22:11
Har alltid också tyckt att det varit drygt att titta in i skålar samt att man har ju blivit lite smått hängd om man ens tänkt tankarna på att använda dom till annat än glasfiskar. Vilket förstås är helt rätt, inget snack om den saken :) Men därför har man ju aldrig tänkt på att ha räkor i en sådan, men det kanske är en bra idé. Posta på när du fått tag på en så vi får veta hur det går.

För att komma till OnTopic igen så har jag någon skål här hemma tror jag som använts till allt annat än akvaristik. Men den är varken på 30L eller jag bor nära dig så då blir det skicka :)

dynamitella
2012-01-29, 22:16
Ja, jag vet :) Jag får inte ta in fler akvarium, men behöver plats för räkornas avkommor.
Farsan gillar skålar, så det gick tydligen bra.
Såhär tänkte jag att resultatet till sist skulle bli :)

http://showcase.aquatic-gardeners.org/2010/Big/189.jpg
http://media.photobucket.com/image/shrimp%20bowl/Newman_Vin/RSCN3859.jpg
http://uploads.ifokus.se/uploads/44c/44cc472bf4614e627bdf9b293c303955/pict0073resize.jpg

Sparven
2012-01-29, 22:20
Kan kolla hur många liter det jag har är på imorgon. Dock så blir det väl som sagt en del i frakt. Men skålen kan du få för nästan ingenting om den passar :) Men hojta om det går bra med frakt så kan vi säkert ordna det.

Kollar på den imorgon vad det är för storlek så hör jag av mig! :)

dynamitella
2012-01-29, 22:22
Kan kolla hur många liter det jag har är på imorgon. Dock så blir det väl som sagt en del i frakt. Men skålen kan du få för nästan ingenting om den passar :) Men hojta om det går bra med frakt så kan vi säkert ordna det.

Kollar på den imorgon vad det är för storlek så hör jag av mig! :)

Jag är inte bekväm med att frakta glasgrejer :) Så det är nog ingen bra idé.
Men schysst av dig i alla fall! :)

Sparven
2012-01-29, 22:23
Det är inga problem :) Synd att vi inte bor närmare varandra då bara :roll:
Men du får nog flytta då för jag trivs bra här :lol:

dynamitella
2012-01-29, 22:27
Det är inga problem :) Synd att vi inte bor närmare varandra då bara :roll:
Men du får nog flytta då för jag trivs bra här :lol:

Tro mig. Jag har funderat på det. Haha.
Det känns som att jag är ensam i hela Skåne med att vara intresserad av akvaristik (än mindre räkor).

Jag har alltså fått vända mig till släktingar som kanske har en gammal skål liggandes. För en skål i djuraffären här kostar typ 300 spänn. För de pengarna kan jag ju köpa ett helt akvarium :)

Sparven
2012-01-29, 22:31
Haha, du är så välkommen uppåt i landet så :) Jag kan fixa papprena så du får tillåtelse att flytta också :) (Dom är ju lite petiga med var skåningar flyttar osv... :))

Aa, dom är väl ganska dyra vad jag har förstått, men det beror väl kanske på att det är en så pass "svår" form ändå som ska hålla för en del tryck osv.

Men det är ju perfekt om nån gammal släkting har en skål till övers :) Dom flesta har väl haft akvarium någon gång och förr var det ju riktigt poppis med guldfisk i skål (Det är väl fort. bland ovetande folk)

linkie1986
2012-01-29, 22:33
Men dynamitella jag bor ju i skåne ^^ samt att vi får ju inte glömma Patrik och Janne :P

Sparven
2012-01-29, 22:40
Ohh hjälp, finns det fler skåningar... Hur ska detta sluta :) Närå, jag är själv ifrån Göteborg från början så det är inte så långt ifrån :thumbs:
Eller det är kortare än från Gävle iaf :)

dynamitella
2012-01-29, 22:41
Men dynamitella jag bor ju i skåne ^^ samt att vi får ju inte glömma Patrik och Janne :P

Sant :)
Men samtidigt känns det lite svårt för mig att åka ända till svedala (exempel), bärandes hem på ett lass fisk eller en skål med tåg och buss :)
(det vore kanske mer passande att gnälla över föräldrar som inte vill skjutsa, istället för att gnälla om att bo i skåne då :) Haha)

Peckoltia
2012-01-30, 10:06
Du får ju väldigt liten bottenyta i en skål om du inte fyller upp den till hälften med sand:?

Andreas Keller
2012-01-30, 10:24
En skåning till här :thumbs: men tyvärr har jag ingen guldskål.

linkie1986
2012-01-30, 10:25
Hehe ja vi glömde ju farbror Keller :P

dynamitella
2012-01-30, 11:29
Du får ju väldigt liten bottenyta i en skål om du inte fyller upp den till hälften med sand:?

Det beror på hur stor skålen är till att börja med :)
I mina vasar är där inte mer än 20x20cm bottenyta, och det har alltid gått jättebra ändå.
Det ska ju inte vara en "räkskål", utan ett tillfälligt husrum för enstaka udda räkor.

http://i925.photobucket.com/albums/ad92/jdmogensen/aquar/_MG_7951.jpg

Min moster har nog en 30-liters som jag ska få prova med.
Känner jag, som du säger, att det inte blir tillräckligt med bottenyta, får jag ha det som växtskål bara :)

DarkInNight
2012-01-30, 17:17
Min skål har ett par dm i bottenyta, har aldrig sett det som något problem. Men det handlar ju om att inte trycka in för många räkor på för liten yta - oavsett kar.

Just nu har jag bara rainbowsräklingar i min , knappt jag ser dem :lol: , de ska få flytta så snart de blir stora nog att undgå fiskarna i sitt riktiga akvarium.