handdator

Visa fullständig version : Familjen Ansistrus ?

Christerd
2012-02-09, 18:12
Såja nu blir det en egen tråd, här kommer några bilder på delar av familjen. Ska försöka få fram lite flera bilder på ynglen, det varierar en del på teckningen på de olika individerna. Så va det då den stora frågan ? Är det Ansistrusar ?

keen-eyed
2012-02-09, 18:21
Såja nu blir det en egen tråd, här kommer några bilder på delar av familjen. Ska försöka få fram lite flera bilder på ynglen, det varierar en del på teckningen på de olika individerna. Så va det då den stora frågan ? Är det Ansistrusar ?

De vuxna ser defenitivt ut som ancistrusar men ynglen däremot ser inte ut som det.. Du har inga andra l-malar i karet?

Christerd
2012-02-09, 18:57
De vuxna ser defenitivt ut som ancistrusar men ynglen däremot ser inte ut som det.. Du har inga andra l-malar i karet?
Nej bara dessa 2 vuxna, ska bli kul att se hur de små blir som vuxna

AnetteJ.T
2012-02-09, 19:02
Ett riktigt litet mysterium. De två sista ser absolut mer ut som L-malar.

skreakalle
2012-02-09, 20:06
Kollar man på bild 3 , mammamal som hänger på glaset,tycker iallafall jag att "fjällen" ser väldigt grova ut för att vara just ancistrus,kanske nån typ av pleco ? Hur stora är de ? (De vuxna alltså !)

Christerd
2012-02-09, 20:17
Kollar man på bild 3 , mammamal som hänger på glaset,tycker iallafall jag att "fjällen" ser väldigt grova ut för att vara just ancistrus,kanske nån typ av pleco ? Hur stora är de ? (De vuxna alltså !)
Mamma ca 10 cm å Pappa hälften

skreakalle
2012-02-09, 20:21
Hmmm...:scratch: kanske nån hybrid ? Ska se om inte jag kan få en bild på mina,tycker ändå att mamma inte ser ut som ancistrus....Ynglen ser ju oxå lite skumma ut...

Christerd
2012-02-09, 20:31
Hmmm...:scratch: kanske nån hybrid ? Ska se om inte jag kan få en bild på mina,tycker ändå att mamma inte ser ut som ancistrus....Ynglen ser ju oxå lite skumma ut...
Ska försöka ta några bättre bilder imorgon vid matdax

skreakalle
2012-02-09, 20:59
Var prexis nere å knäppte iväg 25 kort,inte ett enda jä-la kort gick att använda :evil: Otroligt...måtte va forumets sämste fotograf...:oops: Såg dock att jag har yngel på ett par som går med mina Venezuelor ! Pappa albino å Mamma brun ! Kul !!

Raeker
2012-02-09, 21:00
Ynglena har coola färgteckningar:thumbs:. Ser inte alls ut som mina ancistrustyngel.
Vet du om föräldrarna är vildfångande eller odlade?

Raeker
2012-02-09, 21:03
Var prexis nere å knäppte iväg 25 kort,inte ett enda jä-la kort gick att använda :evil: Otroligt...måtte va forumets sämste fotograf...:oops: Såg dock att jag har yngel på ett par som går med mina Venezuelor ! Pappa albino å Mamma brun ! Kul !!

Skicka venezuelorna till mig så skall jag knäppa fina kort på dem :evilgrin:

Christerd
2012-02-09, 21:13
Skicka venezuelorna till mig så skall jag knäppa fina kort på dem :evilgrin:
Odlade här gissar jag, köpta på Hornbach i Vårby Sthlm

Raeker
2012-02-09, 21:20
Hade de varit VF kanske du fick en spec typ av ancistrus. De odlade borde inte bjuda på några surprises.

Det skall bli intressant och följa deras uppväxt :)

ta gärna fler bilder....

Peckoltia
2012-02-09, 21:46
Jag har ju bebbar på mina ancistrusar och dom ser inte ut så där någon av dem, de är ca 20mm och ca 2,5 veckor, när jag tömde ut dem så var de redan ca 12 mm och de ser ut som miniatyrer av föräldrarna fast lite mera vitt på stjärtfenan, hur kan dina då vara 6mm när de lämnat grottan, mina var ju dubbelt så stora när jag tömde ut dem:??
De ancistrusar som finns i handeln är en korsning av olika arter av ancistrusar, jag har ju en ancistrus som är en ren art L309 som har lite mera färger än den vanliga, men det där är ingen sådan heller, alla ancistrusar är prickiga oavsett om de är korsade eller rena arter så hur de där ynglena kan vara så små och dessutom se ut så där:scratch:

Christerd
2012-02-09, 21:57
Jag har ju bebbar på mina ancistrusar och dom ser inte ut så där någon av dem, de är ca 20mm och ca 2,5 veckor, när jag tömde ut dem så var de redan ca 12 mm och de ser ut som miniatyrer av föräldrarna fast lite mera vitt på stjärtfenan, hur kan dina då vara 6mm när de lämnat grottan, mina var ju dubbelt så stora när jag tömde ut dem:??
De ancistrusar som finns i handeln är en korsning av olika arter av ancistrusar, jag har ju en ancistrus som är en ren art L309 som har lite mera färger än den vanliga, men det där är ingen sådan heller, alla ancistrusar är prickiga oavsett om de är korsade eller rena arter så hur de där ynglena kan vara så små och dessutom se ut så där:scratch:
Det är precis det som får mig att klia mig i huvudet åsså :roll:

keen-eyed
2012-02-09, 22:16

Som jag skrev i den andra tråden, så kan de omöjligt vara 6mm och ha den där teckningen. Inga av de l-malar jag har fått yngel på har ens varit 6mm när de precis kläckts och fortfarande har gulesäck. Då har jag iaf. Haft yngel på ancistrus (vanlig brun,albino & super rot), L038, L168, L174, L201 & L340.

skreakalle
2012-02-09, 23:18
Var står det att de är 6 mm ?...

AnetteJ.T
2012-02-09, 23:34
Var står det att de är 6 mm ?...
Det står i andra tråden. Men jag tycker vi lämnar det. Kan ju vara svårt att mäta med ögat om man är nybörjare.
Just Ancistrus lämnar ju inte boet förrän de är 10-12 mm. Mina L183, var ung i samma storlek. Så jag tror de är minst 10 mm av den anledningen. (jag tror t.o.m att de är lite större ändå)

Peckoltia
2012-02-10, 10:24
Tycker inte det kan vara något problem att se om ynglena är 6mm eller 12mm det är en rätt så stor skillnad och 12mm är ju dubbelt så stort, det är bara att jämföra med att titta på en linjal, man måste inte ta upp och mäta dem:)
Det måste vara någon form av hybrid som uppstått och jag tycker inte heller att mamman ser ut som en ancistrus mera som någon form av pleco ja:)

keen-eyed
2012-02-10, 10:43
Både honan och hanen tillhör släktet ancistrus iaf, det syns. I mina ögon ser det ut som två vanliga ancistrusar, att fjällen ser annorlunda ut på honan är inget jag tycker är konstigt. Har själv haft ett par som ser ut så.. Nu har jag iofs inga helt nyutsläppta ancistrusyngel men jag kollade lite extra på de minsta jag har och tekningen på kroppen på dem är inte prickig direkt men stjärtfenan ser inte ut som på bilderna som visas i den här tråden. Troligen kommer de nog se ut som vanliga ancistrusar när de vuxit på sig lite.

linkie1986
2012-02-10, 11:08
Jag säger som keen-eyed, jag tycker oxå att både hannen och honan ser ut som vanliga ancistrus och då även fjällen för såna fjäll hade mina gamla oxå men kan tyvärr inte uttala mig om ungarna är annorlunda eller ej för det vara många år sedan jag hade yngel på ancistrus men jag minns iaf att dom inte såg ut som minikopior av föräldrarna.

M.V.H Linus

Christerd
2012-02-10, 12:36
Jag säger som keen-eyed, jag tycker oxå att både hannen och honan ser ut som vanliga ancistrus och då även fjällen för såna fjäll hade mina gamla oxå men kan tyvärr inte uttala mig om ungarna är annorlunda eller ej för det vara många år sedan jag hade yngel på ancistrus men jag minns iaf att dom inte såg ut som minikopior av föräldrarna.

M.V.H Linus
Svaret kommer ju om ett tag när de växt till sig, detta är andra kullen, den första visade inte den här teckningen utan var mera lik föräldrarna. Men som sagt den som lever får se...

Peckoltia
2012-02-10, 12:58
Men får de behålla den teckningen så är jag intresserad av att köpa några Christer, så skriv upp mej på listan är du snäll:thumbs:

Christerd
2012-05-07, 18:15
Nu ser dom ut så här från undersidan, ska försöka få en bild på andra sidan med ,är ca2,5cm nu

dynamitella
2012-05-07, 18:23
Nu ser dom ut så här från undersidan, ska försöka få en bild på andra sidan med ,är ca2,5cm nu

Haha! Har du sewellia lineolata eller borneosuckers i akvariet?

Det är ju med 90% chans sådana bebisar :) Att jag inte sett detta innan, det är ju självklart.
Här är en bebis från en sewellia lineolata: http://www.joerg-bohlen.de/Fishes/Sonstige_Fische/Sewellia_lineolata_baby_8mm.jpg

Christerd
2012-05-07, 18:34
sewellia lineolata fanns i akvariet :P

dynamitella
2012-05-07, 18:38
sewellia lineolata fanns i akvariet :P

Där har vi svaret.
Grattis! :) De är inte allt för enkla att odla ;)

Tour
2012-05-07, 19:11
tror nog det rä vanlig ancistrus allt. de kan variera ganska kraftigt i färg och utseende bland olika stammar, mina guldancistrus har exakt likadana stora fjäll t ex medans mina mindre bruna inte har det.

Tour
2012-05-07, 19:13
och häftigt med sewelliayngel såklart, grattis!

wenger
2012-05-08, 13:25
Coolt grattis :woah: avis jag blir.

Pia.L
2012-05-08, 20:09
GRATTIS till ynglen.
På min yngel-önske lista..

Katla
2012-05-08, 20:17
Kommer du att sälja möjligtvis....?

Peckoltia
2012-05-08, 20:18
Vad kul att nöten blev knäckt så att säja och grattis till de ynglena:thumbs:, på bilden synns det ju tydligt att det är Sewellia lineolata:D!!

Christerd
2012-09-23, 19:21
http://youtu.be/0q4QADhy8Us En liten film på ett av ynglen

Peckoltia
2012-09-23, 20:44
Dom är jättevackra Christer, ett stort grattis:thumbs::thumbs: