handdator

Visa fullständig version : Mina nya räk kar

Bernkert
2012-02-27, 13:36
Hej alla !!
Nu är det dags för mig att starta mitt dubbel kar.
Filter blir luft (aldrig haft det förr)
Botten blir nog en blandning på brun plant soil och shrimpsoil..
Lite rötter och mark krypande växter samt mossor..

Vad är det bästa luftfiltret ni kan tipsa om..

Och vad tror ni om mitt exempel på botten?

11352

shrimpcoctail
2012-02-27, 14:01
Elite har ett enkelt eller dubbelt luftdrivet filter med skummgummipatroner monterade horisontalt eller vertikalt som ger en bra tillväxt av nyttobakterier. Räkorna brukar gilla att beta på dessa patroner.
Nackdelen är att det bubblar ganska högt då utsläppet går rakt upp men Sera har ett enkelfilter (Billiefilter) där mynningen går horisontalt alltså utmed vattenytan, medan patronen ligger utmed botten och den senare är ganska tyst. Båda typer kostar runt hundringen.

Bernkert
2012-02-27, 15:18
Elite har ett enkelt eller dubbelt luftdrivet filter med skummgummipatroner monterade horisontalt eller vertikalt som ger en bra tillväxt av nyttobakterier. Räkorna brukar gilla att beta på dessa patroner.
Nackdelen är att det bubblar ganska högt då utsläppet går rakt upp men Sera har ett enkelfilter (Billiefilter) där mynningen går horisontalt alltså utmed vattenytan, medan patronen ligger utmed botten och den senare är ganska tyst. Båda typer kostar runt hundringen.

ska kolla upp det..vill ha så stor filter volym som möjligt... har även hittat aqua nova dubbel som är svart...men sen om kvalitet är bra vet jag ej

Sanna Karlsson
2012-02-27, 15:49
Jag gillar skummgummifilterna som står på fot också. Som de här: http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/ojzoo.se/Categories/%22Pumpar%2C%20filter%20och%20filtermedia%22/Skumgummifilter/HueyHung

Bernkert
2012-02-27, 16:03
Jag gillar skummgummifilterna som står på fot också. Som de här: http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/ojzoo.se/Categories/%22Pumpar%2C%20filter%20och%20filtermedia%22/Skumgummifilter/HueyHung

Dom såg bra ut fast kan man byta skum på dom ?
man kan ju ta en större modell så får man mer volym

Bernkert
2012-02-27, 17:15
Sera Air 550R denna luftpump tänkte jag köpa den borde väl både va tyst och orka med två akvarium

shrimpcoctail
2012-02-27, 19:55
Sera Air 550R är bra och har extra ork med fyra utblås.