handdator

Visa fullständig version : Plantera mossa i Oasis?

shrimpcoctail
2012-03-13, 21:27
Skulle det funka att pilla ner mossa i Oasis, sånt material som floristerna bruka använda.
Problemet med vissa sorters mossa typ Fissidens är ju att fästa dom i något utan att skada rötterna.
Det borde inte vara giftigt för räkor eller annat i karet.:scratch:

sulan
2012-03-13, 22:48
Skulle det funka att pilla ner mossa i Oasis, sånt material som floristerna bruka använda.
Problemet med vissa sorters mossa typ Fissidens är ju att fästa dom i något utan att skada rötterna.
Det borde inte vara giftigt för räkor eller annat i karet.:scratch:

vet inte riktigt om oasis är en bra ide eller inte... men jag fäster min fissidens med fiskelina eller så trycker jag fast den i skrevor eller håligheter på rötter och stenar, efter tag så växer den fast... har till och med planterat den i substratet..mossor har inte rötter utan dom använder sig av ritzhomer(stavning) för att hålla sig fast med kolla länken :)

http://aquamoss.net/Introduction.htm

Erik...
2012-03-14, 07:52
Jag tror att Oasis skulle falla sönder i akvariet med tiden, inte allt för lång tid heller, men jag vet inte säkert.

I övrigt ser jag inga uppenbara problem med att odla mossa på Oasis.

De flesta mossor fortsätter att växa, om miljön är den rätta, även från små fragment.

weteva
2012-03-14, 09:29
Jag testar en ny ide. Har hittat stålull, för användning i hushållet, som är rosftri. Har klippt en bit och snott in mossan iden. Blänker lite fult, ännu så länge, men håller mossan fint på botten.
Trodde oasis flöt?

Peckoltia
2012-03-14, 21:21
Oasis flyter inte när den blivit blöt, man använder ju den i vaser till snittblommor, jag vet inte hur länge den håller, men den går att använda ett tag till snittblommor, den är även i blött tillstånd väldigt porös:)

shrimpcoctail
2012-03-14, 21:32
Ska testa i varje fall och se om det går att få till någon trevlig form på det hela.