handdator

Visa fullständig version : köpa mossa och de är djur i ?!

camarón
2012-04-03, 13:11
hejsan har för mig för ett tag sen att ja läste om man hade köpt lite mossa och var osäker på om de var ohyra i den så kunde man ge växterna ett litet salvattensbad ! och få dö på oönskat i hyra ! är de någon som har efarehet av de ?

fick hem lite mossa och hitta en stor pyllor och massa slem med ägg ! och de vill ja jhu inte stoppa ner i mitt nya städare kar :( är de något som kan hjälpa med mitt lille beskymmer vore jag väldigt tacksam :)

mvh Dewey kilo !

noob
2012-04-03, 13:25
har hört kolsyrat vatten någon som testat? saltet kan nog vara lika illa för växterna som för ohyran

camarón
2012-04-03, 13:32
ja jag har faktiskt blandat i lite naturell kolsyrat vatten liten salt och vanligt vatten med låtit de stå e liten stud och många "ungdjur" börja röra sig .. så nu sitter ja och plocka bort slem kokonger så jag få de så rent som möjligt !

de ska jhu ner till en BB med rom så vill jhu ha de så bra som möjligt från början ! :):)

BlackGhost
2012-04-03, 16:26
http://www.akvarietorget.se/artiklar/dundermedel.pdf
Läs om alun ;)

emmaj_84
2012-04-03, 17:04
http://www.akvarietorget.se/artiklar/dundermedel.pdf
Läs om alun ;)

alun ska jag def prova! vilket bra tips :) har massa skräpsnäckor i båda karen trots att jag matar max 1 gång/vecka. kolsyrat vatten har tyvärr aldrig funkat för mig men de gånger jag testat har jag iofs inte haft nere växterna så länge, ett par timmar bara. kanske skulle testa en flerdagsbehandling och se vad som funkar bäst :)

oXo_se
2012-04-03, 18:25
alun ska jag def prova! vilket bra tips :) har massa skräpsnäckor i båda karen trots att jag matar max 1 gång/vecka. kolsyrat vatten har tyvärr aldrig funkat för mig men de gånger jag testat har jag iofs inte haft nere växterna så länge, ett par timmar bara. kanske skulle testa en flerdagsbehandling och se vad som funkar bäst :)
Det är bättre att mata flera gånger i veckan och att ta upp mat som inte blivit uppäten efter ett par timmar.

emmaj_84
2012-04-03, 19:37
Det är bättre att mata flera gånger i veckan och att ta upp mat som inte blivit uppäten efter ett par timmar.

jupps. mat får inte ligga länge, det är en självklarhet :P de har att äta av ändå & är mkt produktiva, snäckorna också uppenbarligen... :rolleyes:

Peckoltia
2012-04-03, 19:53
Mossa klarar saltvatten rätt länge faktiskt men det gör inte snäckor och planarier, jag fick med planarier i mossa och tog bort dem med saltvatten, mossan fick ligga tills dagen där på i saltvattnet för säkerhets skull, men det hände inget med den, den var lika fin dagen där på:D
Nu räddar jag Physorna här för jag vill ha dem då de är bra på att städa och skulle de bli för många så får jag väl gallra bland dem, jag bryr mej inte om skivsnäckorna heller, de får äve de lov att leva här:D!!

emmaj_84
2012-04-03, 20:23
Mossa klarar saltvatten rätt länge faktiskt men det gör inte snäckor och planarier, jag fick med planarier i mossa och tog bort dem med saltvatten, mossan fick ligga tills dagen där på i saltvattnet för säkerhets skull, men det hände inget med den, den var lika fin dagen där på:D
Nu räddar jag Physorna här för jag vill ha dem då de är bra på att städa och skulle de bli för många så får jag väl gallra bland dem, jag bryr mej inte om skivsnäckorna heller, de får äve de lov att leva här:D!!

åhå. har du testat med annat än mossa? använde du akvariesalt?

håller med om att de är bra städare när de är i lagom mängd, men nu käkar de även på växterna :x

(sorry om jag snor tråden lite, jag är så hemskt trött på att plocka snäckor hela tin;))

camarón
2012-04-03, 22:28
jag har nu haft min mossa i flera timmar i min lilla blanding och några skärpisar hade börja röra på sig och tyckte inte om det ..
så jag har gjort om kuren under några timmar till nyligen men rent friskt vatten och nu stoppat ner det i karet och ännu har jag inte sett något jag inte vill ha där :) få hålla lite koll :hehe: men de ser bra ut illfall :)

tack för alla svar med :)