handdator

Visa fullständig version : Produktrecension Soil

oXo_se
2012-04-12, 20:54
Recesion av Ebi Gold Shrimp Soil och Ebi Gold Waterplant Soil Powder
http://www.ebishop.se/soil/23-shrimpsoil.html
http://www.ebishop.se/soil/44-waterplant-soil-powder.html

Inledning:

Jag saknade en recension av soil när jag skulle köpa själv för första gången.
Jag hade hört antydningar att Ebi Gold Shrimp Soil skulle vara bra men inget annat om den, så jag beslutade mig för att köpa den, men eftersom jag älska mycket grönska i akvarie så inhandlades också Ebi Gold Waterplant Soil Powder.

Förutsättningar:
För att få testen så likvädig som möjligt så tömdes två st 54 l kar, båda med samma belysning.
Akvarie 1 fylldes med 10 liter Shrimpsoil och växter så att ca 30% av akvariet botten fylldes, två st Chikutan Shelter och ett gäng Crystal Red
Akvarie 2 fylldes med 10 liter Waterplant soil och växter så att ca 30% av akvariet botten fylldes, en lavasten och ett gäng Blå tigerräkor
Antalet räkor har varierat under tiden men det har inte skillt mer än 5 st räkor mellan akvarierna.
PH på vattnet direkt från kranen är ca 7,7

Resultat efter knapt ett år:
Soilen kändes likartad i stuktur men water plants soilen bestod av mycket mindre kulor.
Shrimpsoilen grumlade mycket mer när vattnet fylldes på och det tog också längre tid för vattnet att klarna, jag får väl poängtera att det inte tog lång tid bara längre än för akvariet med water plant soil.
Räkorna verkar trivas i båda varianterna, sandsnäckor verkar trivas bäst i shrimp soil
Båda håller fortfarande ph på en stabil nivå runt 6,5, ingen skillnad på värdena.
I akvariet med waterplant soil kan man nu efter snart ett år se lite mer alger än i akvariet med shriomsoil men det är väldigt liten skillnad.
På växterna kan man inte se någon stor skillnad, men en viss skillnad kan märkas i färg och att jag fått ansa växterna i akvariet med waterplantsoil ett par gånger extra under året.

Slutsats:
Båda sorterna gör det dom skall, hålla ph på en bra och stabil nivå på 6,5, men efter ett år med två akvarie i samma storlek och stil, med samma belysning, samma mängd invånare i form av räkor och snäckor och samma mängd växter kan man se en viss fördel för waterplatsoil om man gillar växter, men skillanden är så liten att en mer avgörande faktor är utseendet då helhetsintrycket blir annorlunda med dom små kulorna som waterplantsoilen består av, speciellt om man som jag har akvarierna in till varandra.

Janne Johansson
2012-04-12, 22:03
Bra recension, lägg gärna ut några bilder på de olika karen.

Marcus
2012-04-12, 23:07
Du menar att Waterplant soil sänker phet likt shrimpsoil?
Vad har du för värden
kranvatten > shrimpsoil
> Waterplant soil

Jag har länge velat ha ett kar med brunt substrat med ph-sänkande effekt, men informationen är dålig på ebishops hemsida så man vet varken bu eller bä. Många frågor man vill ha svar på
1. Är Waterplantsoil inte bra för räkor, iofs varför?
2. Sänker det phet i vattnet, iofs till vad?
bla

Sanna Karlsson
2012-04-13, 02:45
:thumbs: Toppen att du delar med dej av dina testresultat. Det gillar vi :D

camarón
2012-04-13, 04:06
super bra info!! kanske ebi kan skriva in lite !!
vore kul och ha en växt kar med växt soil :) nu när man ve lite mer :)

men fan så mycket på gång och lite pengar haha ;)
men super bra info ! tummen upp ! :thumbs:

oXo_se
2012-04-13, 06:40
Du menar att Waterplant soil sänker phet likt shrimpsoil?
Vad har du för värden
kranvatten > shrimpsoil
> Waterplant soil

Jag har länge velat ha ett kar med brunt substrat med ph-sänkande effekt, men informationen är dålig på ebishops hemsida så man vet varken bu eller bä. Många frågor man vill ha svar på
1. Är Waterplantsoil inte bra för räkor, iofs varför?
2. Sänker det phet i vattnet, iofs till vad?
bla

Waterplantsoilen är också till räkor, det är bara det att den även innehåller en del näringsämne till växterna.
PH sänks till runt 6,5, jag skall ta fram dropptesten i kväll och testa kranvattnet.

Mvh Mattias

Zybeer
2012-04-13, 09:19
Bra och informativ recension!

oXo_se
2012-04-16, 20:59
PH på kranvattnet är 7.7

Janne Johansson
2012-04-16, 22:17
Nu har jag uppdaterat med lite mer info om Waterplant soilen och waterplant powder på Ebishops (http://www.ebishop.se/soil/43-waterplant-soil.html) sida.

Ska renskriva det lite bättre inom kort.

Marcus
2012-04-23, 23:30
oXo_se, skulle du vilja lägga upp bilder på dem olika karen?

Paidgamer
2013-03-01, 12:26
Hittade mitt info här nu som precis skrev en tråd om::) tack så mkt för bra info:) det får bli water plant shrimp soil för min del:)
Mvh Micke