Visa fullständig version : Fisk/Städare som ej äter räkor
Hej, jag har tänkt att införskaffa ett par nya fiskare samt några "städare"/malar till mina andra akvarium och då slog tanken mig att man kanske skulle kunna ha en mal i räkakvariet, är dock inte säker på om dom äter räkorna eller inte.
Så jag tänkte kolla med er, finns det någon vanlig fisk eller mal som inte äter räkor? :)
Har även funderat lite på om man kanske kan ha små yngel tillsammans med räkorna, vad tror ni om det?
Freethefire
2012-06-05, 07:18
Otocinclus kanske? Väldans söta :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329
Tar tydligen inte räklingar alls (baserat på diverse diskussioner i olika forum, inte vetenskapligt bevisat dock :))
// Alex
Peckoltia
2012-06-05, 11:16
Det beror väl på hur stort karet är om du kan ha en mal eller inte, alla fiskar i princip tar räklingar men microrasbororna är väl dem att föredra i räktankar då risken är mindre med dem i:)
Ancistrus borde väl gå bra ihop med räkorna?
AnetteJ.T
2012-06-05, 11:49
Många malar funkar det fin fint med, det är mer akvariestorleken som avgör om det går eller inte.
Det finns ingen mal man kan ha i ett kar under 40 L.
Jag röstar med för Microrasborerna!
Victor.Bergdahl
2012-06-05, 11:52
Alternativt kan du ha mal yngel / bebisar och flytta dem till ett större akvarium är de växer till sig. Annars är det nog Microrasborerna som gäller!
Otocinclus eller dvärgpansarmalar; C.habrosus/pygmaeus. Oto eller coydoras beror på om du vill ha algätare eller inte. Otos känns lite säkrare med tanke på små räklingar. Annars tycker jag räkorna är rätt bra på att städa själva.
Att ha räkkar som yngelakvarium fungera bra.
Räkorna äter inte äggen, men sköter o rensar dem. Dock äter snäckor äggen... om du har sådanna i ditt kar.
Jag har använt en yngelbox o haft fremför utsuget på pumpen o satt i 2-3 räkor i ( hade posthorn) Äggen kläckte efter 4 dagar (corydoras). Hindrar äggen från att mögla. Hade vattenbyten oftare 2-3 ggr veckan då jag matade oftare pga ynglen.