handdator

Visa fullständig version : Rengöra javamossa HJÄLP

entzo
2012-07-18, 10:37
Hejsan, jag har en massa javamossa i mitt räkakvarium och jag har tänkt att föra över lite till ett annat akvarium men problemet är att det är en massa sniglar (physa) i mossan och jag verkligen inte få över dom till mitt nya/rena akvarium.
Så det jag undrar är om man kan rengöra mossan på något sätt så att alla sniglar försvinner utan att skada mossan.

Nybox
2012-07-18, 10:56
Helenor :)
Brukar dra mina i en yngelkasse så i med mossan ett tag där :)
Har till salu ifall du önskar några ;)

camarón
2012-07-23, 12:58
jag fick lära mig av en annan redbeeare att man kan lägga ner växterna växten i kolsyrat vatten så skulle man bli av med "ohyran"
har sj provat med framgång dom få som överlevde håller ja koll på så bestånden inte rusa i väg har väl 3 "överlevare" få se om ja plocka bort dom :)

waleedi
2015-01-13, 11:28
Köpte mossa för ett tag sedan som kallas för spiky moss.. (svindyr) och har försökt hitta det latinska namet på den.
Saken är den att jag blir bara förvirrad av det jag hittar. Antingen är det en "egen" mossa eller så är den "samma" som en annan mossa.. Någon som kanske kan förklara? (köpt i butik)

Janne Johansson
2015-01-13, 18:03
http://www.ebishop.se/sv/mossor/197-taxiphyllum-sp-spiky-moss-.html

Vi säljer Spiky och den har helt rätt samma namn som många andra mossor, eller rättare sagt det är samma släkte dvs Taxiphyllum sp